Är Far Cry 4 FPS problem

Permalänk
Medlem

Är Far Cry 4 FPS problem

Tjena!

Far Cry 4 kom som de flesta nog vet ut nu i veckan och det var såklart ett måste att skaffa det. Det första jag gjorde var ju att ändra i grafikinställningarna (spelar på High). Men det känns som att jag inte får en stadig framerate. Har inte haft problem med att spela BF4 eller Metro Last Light på Very High och Ultra så tycker det var konstigt att FC4 inte skulle fungera "bra" på high...

Så till mina frågor:
1. Finns det någon inställning (som jag inte hittat) där jag kan se hur många FPS jag ligger på?
2. Kan det vara Far Cry som är dåligt optimerat för PC?
3. Eller är min dator helt enkelt för dålig?

Specsen

MK ASUS z87-A
i5 4670k 3.4 GHz
8GB RAM
ASUS GTX 660 2GB
Och har det installerat på min SSD

Dold text
Permalänk
Medlem

Fps kan du se med programmet Fraps. Det är ett känt problem att FC4 har stora fps drops förmodligen på grund av dålig optimering. Till och med TotalBiscuit som har två GTX 980 i SLI får mycket märkbara hack när han kör med fordon i spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewogge:

Tjena!

Far Cry 4 kom som de flesta nog vet ut nu i veckan och det var såklart ett måste att skaffa det. Det första jag gjorde var ju att ändra i grafikinställningarna (spelar på High). Men det känns som att jag inte får en stadig framerate. Har inte haft problem med att spela BF4 eller Metro Last Light på Very High och Ultra så tycker det var konstigt att FC4 inte skulle fungera "bra" på high...

Så till mina frågor:
1. Finns det någon inställning (som jag inte hittat) där jag kan se hur många FPS jag ligger på?
2. Kan det vara Far Cry som är dåligt optimerat för PC?
3. Eller är min dator helt enkelt för dålig?

Specsen

MK ASUS z87-A
i5 4670k 3.4 GHz
8GB RAM
ASUS GTX 660 2GB
Och har det installerat på min SSD

Dold text

1: Tror inte det, du kan t.e.x köra fraps
2: Dåligt och dåligt, kommer säkert bli en aningen bättre med uppdateringar och nya drivrutiner men räkna inte med mirakel.
3: Ja, den är för dålig för att köra med inställningarna du önskar. Uppgradera först och främst grafikkortet.

Tycker själv att det är riktigt bra att det ges ut spel som får även den bästa hårdvaran att svettas. Pushar nog utvecklingen av både spelen och hårdvaran. Finns trots allt möjlighet att ställa ner grafiken så det passar ens nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewogge:

Tjena!...

Jag har inte sett någon hårdvarukonfiguration som inte har hemska stutters/frame drops.

Det ska visst finnas ett fulhack som tar bort de värsta dipparna på bekostnad av bildkvalitet.

Du kan ta en koll här.

http://forums.ubi.com/showthread.php/954533-EASY-FIX-Stutter-Frame-Skipping-Far-Cry-4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

1: Tror inte det, du kan t.e.x köra fraps
2: Dåligt och dåligt, kommer säkert bli en aningen bättre med uppdateringar och nya drivrutiner men räkna inte med mirakel.
3: Ja, den är för dålig för att köra med inställningarna du önskar. Uppgradera först och främst grafikkortet.

Tycker själv att det är riktigt bra att det ges ut spel som får även den bästa hårdvaran att svettas. Pushar nog utvecklingen av både spelen och hårdvaran. Finns trots allt möjlighet att ställa ner grafiken så det passar ens nuvarande system.

Yes, hade på känn att kortet började bli föråldrat.

Skrivet av brillorm:

Jag har inte sett någon hårdvarukonfiguration som inte har hemska stutters/frame drops.

Det ska visst finnas ett fulhack som tar bort de värsta dipparna på bekostnad av bildkvalitet.

Du kan ta en koll här.

http://forums.ubi.com/showthread.php/954533-EASY-FIX-Stutter-Frame-Skipping-Far-Cry-4!

Såg nåt liknande på en annan sida, får testa mig fram eller helt enkelt sänka grafikinställningarna.

Tack för snabba svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Jag har inte sett någon hårdvarukonfiguration som inte har hemska stutters/frame drops.

Det ska visst finnas ett fulhack som tar bort de värsta dipparna på bekostnad av bildkvalitet.

Du kan ta en koll här.

http://forums.ubi.com/showthread.php/954533-EASY-FIX-Stutter-Frame-Skipping-Far-Cry-4!

ändra bara
GPUMaxBufferedFrames="0"
till
GPUMaxBufferedFrames="1"

skippa DisableLoadingMip0

samma grafik men utan microstutter

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

1:
Tycker själv att det är riktigt bra att det ges ut spel som får även den bästa hårdvaran att svettas. Pushar nog utvecklingen av både spelen och hårdvaran. Finns trots allt möjlighet att ställa ner grafiken så det passar ens nuvarande system.

Tröstande ord. Du har helt rätt men ändå eftersträvar man den bästa grafiken man kan få ut ur ett spel och det på bekosnad av FPS. Ska nu kolla lite på DUNIA-motorn med FC 2, FC 3 och FC 4 och gör en jämförelse. Skickar upp snart

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

känner igen mig, jag kör med ett asus z97 gene VII, intel 4770k, 16gb 2133mhz ripjaws samt två EVGA 780 sc asx i SLI och får massa fps drops, det är garanterat dåligt optimerat inte så jätte bra spelupplevelse enligt mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Tröstande ord. Du har helt rätt men ändå eftersträvar man den bästa grafiken man kan få ut ur ett spel och det på bekosnad av FPS. Ska nu kolla lite på Duma-motorn med FC 2, FC 3 och FC 4 och gör en jämförelse. Skickar upp snart

Är bara rädd för att med allt "gnäll" som varit nu senast nu för både AC och FC, med fler spel, så drar utvecklarna öronen till sig och släpper spel med lågupplösta texturer o.s.v. i fortsättningen och kallar det ultra or whatever bara för att slippa undan den kritikstorm som kommer av att alla inte kan köra ultra inställningar oavsett hårdvara och uppnå 60fps min. (Vilket är otroligt konstigt att folk räknar med).
Vore trist men ganska logiskt, då får de som gnäller mest ta på sig att ha bromsat upp utvecklingen.
Visst, att optimera ett spel är en sak men när man läser runt i forum så blir man nästan mörkrädd då folk hatar utvecklare för att de inte kan köra ultra inställningar på flera år gammal hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Och tycker man det är ekonomiskt mer passande att köra på gammal hårdvara så kan man ju spela konsol. De håller ju i 5-8 år.

Då var jag klar med filmen. Var kul att spela lite Far Cry 2 igen, inte lika roligt att roma i Far Cry 3 och Far Cry 4 har jag inte kommit så långt med storyn. Vet inte varför just Far Cry 3 fick fnatt med Fraps. Droppade från 70 FPS till 18-24. Men kul att se skillnaden i grafiken. Det händer lite grann genom åren... och ja, Far Cry 4 är ganska mycket snyggare än Far Cry 3.

GTX 970 med Far Cry 2, 3 och 4

Tyvärr är klippen i 30 FPS vilket Windows Movie Maker matar upp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Tack, stormense! Talande video. Ganska tydligt när man ser detta varför FC 4 inte har samma fps som FC3 på samma hårdvara eller? För att inte tala om FC 2. Alternativet är att spel utvecklas utan alla moderna alternativ och lågupplösta texturer. Javisst, då kan vi alla spela spelen på ULTRA!

Permalänk
Medlem

Att ändra i koderna fungerade för min del och jag upplever inte att några texturer skulle ha försämrats!

Skrivet av retro123:

Tack, stormense! Talande video. Ganska tydligt när man ser detta varför FC 4 inte har samma fps som FC3 på samma hårdvara eller? För att inte tala om FC 2. Alternativet är att spel utvecklas utan alla moderna alternativ och lågupplösta texturer. Javisst, då kan vi alla spela spelen på ULTRA!

Förstår vad du menar. Men du får ha i åtanke också att många utvecklare inte lägger ner tid på PC versionerna för att de anser att alla bara piratar spelen ändå. Sen så väljer en del att gå tjuvvägen. Watch Dogs t.ex, där de medvetet gjort så spelet inte ska se bättre än på konsolerna. Ett sätt att slippa sånna som mig

Hursomhelst, tycker att det fungerar som jag vill nu och får väl bli en uppgradering inom en snar framtid!

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat att det gått att få att flyta klockrent på low. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna maxa lir oberoende av hårdvara. Nu flyter det inte klockrent men det är low som gäller för ett Gtx 580 och medium för SLI. Får nära 60 fps med ultra och SLI men det flyter bara inte med högre än medium. Och inte perfekt med medium men SLI i sig ger upphov till syncproblem tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Oj. såg att någon hade skickat upp en gå vidare guide från Xbox 360 och får en att vara tacksam att den konsolen snart vandrat vidare och förhoppningsvis blir PS4 och XBO i prisklassen snart så alla har råd att uppgradera.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

jag har ett 970 och får köra en blandning mellan Medium och high på alla inställningarna, klarar mig utan microstutter och Tearing tack vare gsync, men kortet får verkligen kämpa.. <3 Asus Rog Swift

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

ändra bara
GPUMaxBufferedFrames="0"
till
GPUMaxBufferedFrames="1"

skippa DisableLoadingMip0

samma grafik men utan microstutter

Tack! Fungerade utmärkt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ändra bara
GPUMaxBufferedFrames="0"
till
GPUMaxBufferedFrames="1"

skippa DisableLoadingMip0

samma grafik men utan microstutter

Vart ändrar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Och tycker man det är ekonomiskt mer passande att köra på gammal hårdvara så kan man ju spela konsol. De håller ju i 5-8 år.

Då var jag klar med filmen. Var kul att spela lite Far Cry 2 igen, inte lika roligt att roma i Far Cry 3 och Far Cry 4 har jag inte kommit så långt med storyn. Vet inte varför just Far Cry 3 fick fnatt med Fraps. Droppade från 70 FPS till 18-24. Men kul att se skillnaden i grafiken. Det händer lite grann genom åren... och ja, Far Cry 4 är ganska mycket snyggare än Far Cry 3.

GTX 970 med Far Cry 2, 3 och 4

h_oFlThXrFo

Tyvärr är klippen i 30 FPS vilket Windows Movie Maker matar upp.

är det inte extremt dålig bitrate i filmen? Jag får asdålig bildkvalité även i 1080p vilket inte är optimalt om man ska kolla grafiken. kanske är en utubebugg att den inte buffrar i 1080p för mig bara iof.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Och tycker man det är ekonomiskt mer passande att köra på gammal hårdvara så kan man ju spela konsol. De håller ju i 5-8 år.

Då var jag klar med filmen. Var kul att spela lite Far Cry 2 igen, inte lika roligt att roma i Far Cry 3 och Far Cry 4 har jag inte kommit så långt med storyn. Vet inte varför just Far Cry 3 fick fnatt med Fraps. Droppade från 70 FPS till 18-24. Men kul att se skillnaden i grafiken. Det händer lite grann genom åren... och ja, Far Cry 4 är ganska mycket snyggare än Far Cry 3.

GTX 970 med Far Cry 2, 3 och 4

h_oFlThXrFo

Tyvärr är klippen i 30 FPS vilket Windows Movie Maker matar upp.

H-e vad FC3 hackar. Är det på max inställningar? Tycker videon inte visar hur snyggt det är då kvaliteten på videon inte är nåt bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

H-e vad FC3 hackar. Är det på max inställningar? Tycker videon inte visar hur snyggt det är då kvaliteten på videon inte är nåt bra

Tyvärr går spelet på knäna när jag slår på Videoinspelning med FRAPS på just Far Cry 3. Annars flyter det fint i över 60 FPS. Men var mer ute efter att visa hur spelen ser ut, inte hur de flyter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tyvärr går spelet på knäna när jag slår på Videoinspelning med FRAPS på just Far Cry 3. Annars flyter det fint i över 60 FPS. Men var mer ute efter att visa hur spelen ser ut, inte hur de flyter.

Då har du kanske Fraps felinställt, det flyter på hur bra som helst på min dator. Testa nyss att spela in ett klipp och det är inga hack där inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Vart ändrar man detta?

Det ändrar du i filen "GamerProfile.xml" som finns i C:\Users\Ditt namn\Documents\my games\Far Cry 4\7303bd08-cc32-4132-9b24-a9eb4562ea99\GamerProfile.xml

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Det ändrar du i filen "GamerProfile.xml" som finns i C:\Users\Ditt namn\Documents\my games\Far Cry 4\7303bd08-cc32-4132-9b24-a9eb4562ea99\GamerProfile.xml

Tackar för hjälpen.

Gick in i Denhärdatorn och sen Program den vägen du fattar säkert. Därför jag inte hittade först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Då har du kanske Fraps felinställt, det flyter på hur bra som helst på min dator. Testa nyss att spela in ett klipp och det är inga hack där inte

Spelar in till den Mekaniska hårddisken där det finns gott om space

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Spelar Far Cry 4 med HD7970 och FX-8350. Ligger på ~70 FPS på medium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/pcu891gzt/fraps_0.jpg

Spelar in till den Mekaniska hårddisken där det finns gott om space

Du visar inte hela bilden men så här har jag lärt mig att man ska ha det för bästa prestanda. Obsersvera att Lock framerate while recording är ikryssad och Force lossless RGB capture inte är det,samt att jag rekordar på en annan disk än C:\ (vilket du också gör ser jag)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Du visar inte hela bilden men så här har jag lärt mig att man ska ha det för bästa prestanda. Obsersvera att Lock framerate while recording är ikryssad och Force lossless RGB capture inte är det,samt att jag rekordar på en annan disk än C:\ (vilket du också gör ser jag)

http://i.solidfiles.net/042022e4f8.png

Ska testa ikväll

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ska testa ikväll

Du kan ju testa Xvid4PSP när du minskar filerna innan uppladdning (programmet jag använder). Den jämnar även ut videos som hackar en del till jämnare framerate http://winnydows.com/en/?wpdmact=process&did=NC5ob3RsaW5r

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ändra bara
GPUMaxBufferedFrames="0"
till
GPUMaxBufferedFrames="1"

skippa DisableLoadingMip0

samma grafik men utan microstutter

Vilken skillnad, tack så mycket!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk

Har själv riktiga fps problem. Jag startade det idag och har allt på lägsta. Men får bara runt 25fps. Har ett gtx 660 ftw.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5-13400F | Gpu: Gigabyte RTX 2070 | Ram: 16GB DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast | MB: ASUS Prime Z690-P | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design Define R4