Ny speldator massiva fpsdrop i CS:GO

Permalänk

Ny speldator massiva fpsdrop i CS:GO

Hej!

Köpte väldigt nyligt den här datorn från komplett med i7 istället för i5:an;
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10946
(GeForce 970, 4790k, 8GB RAM osv. )

Jag har kunnat spela spel som Assassins Creed Unity & Far Cry 2 på högsta grafikinställningar utan problem.
Men av någon anledning så har denna dator problem med CS:GO.

Alla rates är rätt, jag kör upplösningen 800x600 och min fps_max är "999". Endå så kan har jag, mer eller mindre varje gång jag spelat, droppat ner ibland så lågt som 30 fps. Detta händer då oftast i samband med smokes och att granater exploderar under 5on5.

Jag har testat verifiera caches, ta bort cfg mapen & optimera NVidia settings.

Så därför behöver jag hjälp med vad felet kan vara och vad ska jag göra för att fixa detta?

Mvh Gustav

Permalänk
Medlem

Varför kör man CS:GO i 800x600?
Och varför gör man det med ett GTX 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför kör man CS:GO i 800x600?
Och varför gör man det med ett GTX 970?

Är otroligt många som sitter med spritt nya och riktigt bra datorer och lirar CS på typ lägsta. fråga mig inte varför men dom gillar det väll...

Ang dina problem så prova installera om det? Alt kolla tempsen på allt? Men funkar alla andra spel bra så lär ju inte CS göra så att det blir för vamt!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är otroligt många som sitter med spritt nya och riktigt bra datorer och lirar CS på typ lägsta. fråga mig inte varför men dom gillar det väll...

Ang dina problem så prova installera om det? Alt kolla tempsen på allt? Men funkar alla andra spel bra så lär ju inte CS göra så att det blir för vamt!

Kanske på lägsta men verkligen inte i 800x600 upplösning.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Kanske på lägsta men verkligen inte i 800x600 upplösning.

OT: får du samma drops i högre upplösningar?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför kör man CS:GO i 800x600?
Och varför gör man det med ett GTX 970?

För att gå lite offtopic; Det handlar om vana. Det var ofta dessa upplösningar som gällde i de tidigare CS-titlarna och man har fortsatt att använda det även i CS:GO. Saker och ting må bli pixligare, men spelare blir också större. Många föredrar det så. Spelar man på de lite högre nivåerna är folk ofta mer inställda på att vinna och prestera än att spela ett spel som ser vackert ut. Genom att sänka upplösningen och spela på lägre grafikinställningar så får man ut mer FPS.

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

OT: får du samma drops i högre upplösningar?

Jag skulle nästan gissa det. Min fps ligger på stabilt 300 när jag bland annat spelar aim_map mot botar.
Skulle nästan våga påstå att mina fps blir mindre och mindre stabil ju längre jag har igång spelet. T.ex när jag startade om spelet igår så gick fps:en upp till stabila 300 igen, men blev mer o mer instabil igen efter ett tag.

Så på sättet allt beter sig så skulle man ju kunna gissa som BM-mods, att det är temperaturen. Men eftersom datorn är såpass ny & bra, ska ju inte cs på den här upplösningen vara några problem alls.
Men jag får väl helt enkelt testa ladda ner något program att mäta temp på CPU och GPU.

Anledningen till att jag kör 800x600 är helt enkelt för att jag ville trycka ut så mycket fps som möjligt på min gamla dator, sen har jag därefter helt enkelt van mig vid denna upplösning. Så för att slippa känna mig obekväm så har jag fortsatt köra på 800x600 med nydatorn.