Shooter-spel till 10-åring (PC alternativ till Halo)

Permalänk

Shooter-spel till 10-åring (PC alternativ till Halo)

Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips på spel till min snart 10-åriga son. Förutom Minecraft så gillar han shooter-spel i alla former. Dock är många av dessa spel tämligen detaljerade i själva dödandet. Jag skulle vilja ha alternativ till Halo fast för PC. Halo tycker jag har en bra mix av action utan detaljerat dödande (typ. skära halsen av folk, upprepande slag tills fiende dör osv.)
Om det finns alternativ där han och hans vän kan spela ihop över server är det oxå ett plus men absolut inte ett måste (de gör så på Minecraft idag)

Jag tror att ni som har barn förstår ungefär vad jag menar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips på spel till min snart 10-åriga son. Förutom Minecraft så gillar han shooter-spel i alla former. Dock är många av dessa spel tämligen detaljerade i själva dödandet. Jag skulle vilja ha alternativ till Halo fast för PC. Halo tycker jag har en bra mix av action utan detaljerat dödande (typ. skära halsen av folk, upprepande slag tills fiende dör osv.)
Om det finns alternativ där han och hans vän kan spela ihop över server är det oxå ett plus men absolut inte ett måste (de gör så på Minecraft idag)

Jag tror att ni som har barn förstår ungefär vad jag menar...

Hej!
Jag låter mina barn vara med och spela BF4. Tycker inte att det är så detaljerat, barnen ser betydligt värre saker på barnkanelerna på tv idag. Som också är helt orealistiska.
Det som är roligt med Battlefield är när man spelar mot sin 9 åriga son och man har inte en chans för att han är bättre än en själv.
Skrämmande men roligt..

Det var mitt tips.

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Tycker Titanfall är ett bra alternative.

Vilken tio åring skulle inte tycka om stora robotar med stora vapen?

Sedan har vi alltid Borderlands.

Permalänk

Inte riktigt fps, men kul för barn: plants vs zombies.
Min 6 åring älskar det spelet (lite för mycket kanske..)

Permalänk
Medlem

Skjuta? 10 åring?

Är inte något som minecraft lite mer lämpligt?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Skjuta? 10 åring?

Är inte något som minecraft lite mer lämpligt?

Förstår vad du menar, och Minecraft är hans huvudsyssla vid datorn. Men skjuta pang pang spel lockar hela tiden och vännerna spelar, det pratas på skolan mm. Känner inte att Halo har skadat honom nämnvärt... Men jag förstår din tanke (...får höra den från hans mamma dagligen).
Men jag vill dock undvika en moraldiskussion i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips på spel till min snart 10-åriga son. Förutom Minecraft så gillar han shooter-spel i alla former. Dock är många av dessa spel tämligen detaljerade i själva dödandet. Jag skulle vilja ha alternativ till Halo fast för PC. Halo tycker jag har en bra mix av action utan detaljerat dödande (typ. skära halsen av folk, upprepande slag tills fiende dör osv.)
Om det finns alternativ där han och hans vän kan spela ihop över server är det oxå ett plus men absolut inte ett måste (de gör så på Minecraft idag)

Jag tror att ni som har barn förstår ungefär vad jag menar...

http://www.teamfortress.com

Detta kanske kan vara något du letar efter?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Team fortress 2 är väl iallafall bättre än BF serien. Jag hade hållit mig ifrån realistiska spel.

Edit:
Läger till http://www.battlefieldheroes.com/

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Skjuta? 10 åring?

Är inte något som minecraft lite mer lämpligt?

Tjejens lillebror som är 10 år brukar sitta och spela vod på xbox.

Fort det kommer ut ett nytt COD så får han det så nog fungerar det alltid

Men som ovanstående säger är Titanfall ett bra alternativ, inte blodigt, Stora robotar med stora vapen låter väll ypperligt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Förstår vad du menar, och Minecraft är hans huvudsyssla vid datorn. Men skjuta pang pang spel lockar hela tiden och vännerna spelar, det pratas på skolan mm. Känner inte att Halo har skadat honom nämnvärt... Men jag förstår din tanke (...får höra den från hans mamma dagligen).
Men jag vill dock undvika en moraldiskussion i denna tråd

haha jag kan bara tänka mig. Ja det kommer bli dags här snart också, så jag börjar ju fundera hur man ska göra själv.

TF2 var ju ett bra tips, lite mer som en tecknad serie.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Som uppvuxen med diablo, quake, doom, dune 2, wolfenstein 3d, duke nukem 3d (spelade detta coop med pappa och hans kompis), gta, might and magic, dungeon keeper, osv så skulle jag vilja påstå att jag inte skadats nämnvärt... det skeva i debatten är, om man ser det logiskt sett, att sexuellt material anses värre än grafiskt våldsamt material

Den enda möjliga bieffekten av mitt livslånga spelande skulle väl vara avtrubbningen gentemot blod/gore/våld... något som blev väldigt påtagligt när jag lärde min sambo spela, och hon tyckte att det var otroligt våldsamt att slå ihjäl headcrabs med en kofot.. men nu är hon lika störd som jag

Kör på! Låt dem härdas och förstå allvaret med riktigt våld, skilja på verklighet och fiktion. Att förstå moralen bakom det är så mycket mer värt än ren censur/förbud

*med reservation för att dina barn i övrigt uppfostras till eller har genetiska anlag till psykopater, men då är snarare spelen bara en kedja i leden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Skjuta? 10 åring?

Är inte något som minecraft lite mer lämpligt?

Du menar att det finns 10åringar som missar den bästa spelgenren?
När man var 10 hade man ju redan klan i counterstrike

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är själv i samma situation, fast med en systerson som är väldigt mogen för sin ålder. Han spelar mest Minecraft och TF2 samt Skyrim, har funderat på att ge han Mass Effect, då han nästan lärt sig själv engelska och börjar kunna ta till sig djupare handlingar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Min 9 åring och hans polare gillar pvz garden warfare rätt mycket, de kör på ps4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det handlar inte bara om att våldet som sådant måste vara realistiskt, det finns flera andra aspekter varför spel som BF4/CS/COD etc inte är lämpligt för barn. Det går väldigt snabbt, de kommer inte att kunna förstå allt som händer och ens medspelare tar ingen hänsyn till att det är barn de spelar emot (när de talar etc, vilket de inte ska behöva göra, det finns åldersrekommendationer).

Som psykolog hade jag aldrig låtit mina barn börja med sådana spel när de är så små. PvZ som redan nämnts är ett mindre dåligt val än de övriga som nämnts.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Blacklight Retribution. Helt gratis på Steam. Du kan stänga av blod om så önskas. Spelet är riktigt bra, jag har ca 450h speltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips på spel till min snart 10-åriga son. Förutom Minecraft så gillar han shooter-spel i alla former. Dock är många av dessa spel tämligen detaljerade i själva dödandet. Jag skulle vilja ha alternativ till Halo fast för PC. Halo tycker jag har en bra mix av action utan detaljerat dödande (typ. skära halsen av folk, upprepande slag tills fiende dör osv.)
Om det finns alternativ där han och hans vän kan spela ihop över server är det oxå ett plus men absolut inte ett måste (de gör så på Minecraft idag)

Jag tror att ni som har barn förstår ungefär vad jag menar...

Hej,

Vad roligt att det finns fler bra föräldrar här, alltså dem som inte låter sina 10 åringar spela cod och liknande. Jag har precis köpt ett bra fps till min grabb (13 år) vid namn Borderlands 2. Jag tycker det funkar helt ok som en ingångspunkt till den typen av spel då det finns både "mildare" våldsamheter på tecknat samt lite "tankekraft" tillsammans med onlinespelande för den sociala biten. Kolla upp spelet Borderlands 2

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

TF2 och kommande Overwatch kanske vore något.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Hej

Jag låter också min minsting, i ungefär samma ålder som din, spela Halo.
Förutom det spelet så spelar han alla Transformer spelen via steam. Dessa spel gillar han starkt!
Sedan lirar han även en del av Star wars spelen samt battlefield Heroes.

Edit: kika in på Roblox, min pöjk föredrar det framför Minecraft nuförtiden.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Finns ju xbox emulator till pc som det finns en del ganska kul fps spel, annars rekomenderar jag även TF2 och kanske quake 1 och 2, half-life med de två expansionerna?
Robo craft kan vara värt och kolla upp också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Shootmania. Framtaget för att vara esport-spel. Mer som att köra paintball. Sjukt bra tempo och roligt utan att vara för "verkligt". Aldrig riktigt fattat varför man ska vara människor som skjuter människor.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Som uppvuxen med diablo, quake, doom, dune 2, wolfenstein 3d, duke nukem 3d (spelade detta coop med pappa och hans kompis), gta, might and magic, dungeon keeper, osv så skulle jag vilja påstå att jag inte skadats nämnvärt... det skeva i debatten är, om man ser det logiskt sett, att sexuellt material anses värre än grafiskt våldsamt material

Den enda möjliga bieffekten av mitt livslånga spelande skulle väl vara avtrubbningen gentemot blod/gore/våld... något som blev väldigt påtagligt när jag lärde min sambo spela, och hon tyckte att det var otroligt våldsamt att slå ihjäl headcrabs med en kofot.. men nu är hon lika störd som jag

Kör på! Låt dem härdas och förstå allvaret med riktigt våld, skilja på verklighet och fiktion. Att förstå moralen bakom det är så mycket mer värt än ren censur/förbud

*med reservation för att dina barn i övrigt uppfostras till eller har genetiska anlag till psykopater, men då är snarare spelen bara en kedja i leden...

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Min son på 8 år får spela Minecraft, Roblox och väldigt begränsat med WOW. Sen sitter han rätt mycket med Scratch. Dock så får jag frågan ibland gällande andra spel som BF4 och GTA5 då han har klasskompisar som får spela dessa. Vilket jag tycker är på tok för tidigt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Shootmania. Framtaget för att vara esport-spel. Mer som att köra paintball. Sjukt bra tempo och roligt utan att vara för "verkligt". Aldrig riktigt fattat varför man ska vara människor som skjuter människor.

För att våld säljer

.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Serious Sam är roligt för alla åldrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Med din logik är det ju bara att ställa ner grafikinställningarna eller sätta barnet framför en tjock-tv så blir alt frid och fröjd...?

edit: Jag lägger min röst på Borderlands 2 (eller 3).
Grafiken är lite åt det tecknade hållet, och det är förbaskat roligt att köra i COOP med vänner.
(video: https://www.youtube.com/watch?v=dgBvib8vry8#t=466 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det handlar inte bara om att våldet som sådant måste vara realistiskt, det finns flera andra aspekter varför spel som BF4/CS/COD etc inte är lämpligt för barn. Det går väldigt snabbt, de kommer inte att kunna förstå allt som händer och ens medspelare tar ingen hänsyn till att det är barn de spelar emot (när de talar etc, vilket de inte ska behöva göra, det finns åldersrekommendationer).

Som psykolog hade jag aldrig låtit mina barn börja med sådana spel när de är så små. PvZ som redan nämnts är ett mindre dåligt val än de övriga som nämnts.

Jag själv har spelat sedan jag var 6 år (Är 20 för tillfället) Alla gore, slasher och skjutspel jag fick tag på. Tycker det inte har påverkat mig speciellt mycket alls. Såklart är jag nu spelfantast och gillar spela alla typer av spel, men att gore och sådant har gjort mig konstig skulle jag inte alls säga. Jag kunde skilja vad som var verklighet och såg inte spelen som någon verklighet utan som ett spel. Kan förstå möjligtvis om andra barn kanske inte gör det men det kanske man kan se själv hur de har utvecklats.

Skulle nog också säga att desto mer man försöker gömma spel de inte får spela desto mer kommer de hypa upp hur allvarligt det är och när de väl spelar får det att bli värre än vad det är.
Är ingen psykolog men att låta barn bara spela barnspel tycker jag är lite tråkigt. Att få dom spela de mest blodiga spelen kanske inte är det bästa men att spela skjutspel ser jag ingen fel med, speciellt med de titlar som nämnts tycker jag är bra början.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Min son på 8 år får spela Minecraft, Roblox och väldigt begränsat med WOW. Sen sitter han rätt mycket med Scratch. Dock så får jag frågan ibland gällande andra spel som BF4 och GTA5 då han har klasskompisar som får spela dessa. Vilket jag tycker är på tok för tidigt.

Hm, okej, så det är alltså inte lika farligt att spela spel där man stampar ihjäl förkrympta aliens, eller slår ihjäl horder av djävulens undersåtar, eller skjuter nazister, eller spränger grisar i småbitar, eller kör över fotgängare och poliser likaså, så länge det är tillräckligt låg upplösning ?
Ja men det lät vettigt, låt dina barn spela de uppräknade spelen då om du inte vill låta dem spela det senaste
Hotline miami kan ju vara perfekt för dig! Ett rätt nysläppt spel med väldigt pixlig grafik, och våld, mycket våld, men det kan inte jämföras med dagens snygga våldsspel!

Sen är det såklart skillnad på spel med våld i, och våldsspel. .. jag skulle aldrig heller låta mina icke existerande barn spela spel såsom just hotline miami, inte förrän de är åtminstone 15-16, men det är just för att poängen i spelet är våldet, snarare än något mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Min son på 8 år får spela Minecraft, Roblox och väldigt begränsat med WOW. Sen sitter han rätt mycket med Scratch. Dock så får jag frågan ibland gällande andra spel som BF4 och GTA5 då han har klasskompisar som får spela dessa. Vilket jag tycker är på tok för tidigt.

Fast på den tiden så var den grafiken otrolig och verklig. Pixelgore är fortfarande gore och bara för att det är äldre spel så hade de samma effekt som idag.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Testpilot

Några spel som 'kan' vara lämpliga för ett barn i den åldern.

Multiplayer;
*Titanfall
*TeamFortress
*BattlefieldHeroes
*Borderlands
*Plants vs Zombies: Garden Warfare.

Singleplayer;
Brink
*Bulletstorm
*Lost Planet
*Crysis
*Bioshock
och sedan får vi inte glömma det bästa av dem alla; Half Life-serien.

Spel att undvika;
*Battlefield och Call of Duty spelen
*Wolfenstein
*Far Cry
*Medal of Honor
Alla spel med någon form av realism som selling-point är nog en bra idé att undvika.

---------

Själv växte jag upp med Tekken och GTA till Playstation hos farsan, medan jag fick spela Zelda: Ocarina of Time och Mario64 hos morsan.. Så känner igen denna situation lite, och jag förstår idag varför mor min inte lät mig spela de typerna av spel - Jag var(blev) våldsam som barn, gjorde Tekken grepp på min 2 år yngre bror när jag var 7, så var försiktig med vad du låter ungen din spela

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >