Spela och funktionsnedsättning

Permalänk

Spela och funktionsnedsättning

Jag letar efter ungdomar (eller unga vuxna) som kan berätta om hur det är att spela och samtidigt leva med funktionsnedsättning, gärna tjejer eftersom de varit svårast att få tag i. Hur löser man problem i spelandet (till exempel vissa passager, högt tempo, etc.), finns det något speltillverkare borde tänka på? Det gäller ett forskningsprojekt i sociologi. Själv spelar jag Batman-spelen, Metro 2033 och Thief samt lite andra spel (Legospelen, Tintin etc.) med mina barn. Tacksam för alla tips! David

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidovich:

Jag letar efter ungdomar (eller unga vuxna) som kan berätta om hur det är att spela och samtidigt leva med funktionsnedsättning, gärna tjejer eftersom de varit svårast att få tag i. Hur löser man problem i spelandet (till exempel vissa passager, högt tempo, etc.), finns det något speltillverkare borde tänka på? Det gäller ett forskningsprojekt i sociologi. Själv spelar jag Batman-spelen, Metro 2033 och Thief samt lite andra spel (Legospelen, Tintin etc.) med mina barn. Tacksam för alla tips! David

vet att det finns en kille här på forumet någonstans som saknar en arm, kommer inte ihåg vad han heter men han spelar FPS spel och allt möjligt och är rätt bra på det ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad det är för funktionsnedsättning påverkar det medvetande och energinivåer (extremt) så inget spelande alls. För mig i dagsläget (efter beh) så om jag är mitt emellan spelar jag online, är jag sämre spelar offline, är jag riktigt dålig spelar jag inte alls. Innan jag fick behandling så undvek jag allt vad heter elektronik, ljud, ljus, socialkontakt då gick livet ut på att ta sig från punkt A till B.
Alltså typ av spel har inte spelat någon roll, och nu när jag är bättre spelar jag ibland det ska ju vara roligt att spela och inte är ett måste är man för sjuk (kroniskt eller långvarigt) så finns det ofta mer givande saker att göra om man orkar med det

Permalänk
Medlem

Finns så många olika spel, tror det alltid finns något som passar. Man kan ju även ha lägre svårighetsgrad eller liknande, har en bror som är funktionsnedsatt pga att hans hjärna inte utvecklas på samma sätt/samma takt som den skall, alltså är hans förståelseförmåga väldigt låg jämfört med dom flesta andra med mera. Han spelar t.ex Battlefield 3, Black Ops, lite Star Wars Battlefront samt legospel på Wii. För honom är det inga problem med spelet så länge det inte är för invecklat eller för svår svårighetsgrad (han har försämrad reaktionsförmåga också). Sen kan det finnas dom som kanske saknar kroppsdelar eller något i den stilen med.

Permalänk

Vi har talat med många med muskelsjukdomar som spelar och man berättar då att man väljer ut de spel man klarar av och försöker ta sig förbi de passager som erbjuder hinder, till exempel "pumptryckning" och liknande, med hjälp av assistenter eller föräldrar och vänner. Berättelserna har också handlat om vad spelet ger för mening i tillvaron med funktionsnedsättningar -- ja, det jag vill säga är att vilken funktionsnedsättning som helst kan vara aktuell, och det finns massor av strategier. Är det någon av er som kommenterat som vill bli intervjuade eller om ni känner någon -- svara gärna! David

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidovich:

Vi har talat med många med muskelsjukdomar som spelar och man berättar då att man väljer ut de spel man klarar av och försöker ta sig förbi de passager som erbjuder hinder, till exempel "pumptryckning" och liknande, med hjälp av assistenter eller föräldrar och vänner. Berättelserna har också handlat om vad spelet ger för mening i tillvaron med funktionsnedsättningar -- ja, det jag vill säga är att vilken funktionsnedsättning som helst kan vara aktuell, och det finns massor av strategier. Är det någon av er som kommenterat som vill bli intervjuade eller om ni känner någon -- svara gärna! David

Du kanske kan få ett snack med NoHandsKen om du ber snällt

Han är live just nu:
http://www.twitch.tv/nohandsken

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Den här personen blev jag riktigt glad när jag hittade han på Twitch!:D

http://www.twitch.tv/therealhandi

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p