GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Hedersmedlem

GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Med tanke på att denna tråd får anses vara överspelad så tänkte jag inför releasen av detta spel till PC starta en tråd om GTA IV där vi kan hjälpa varandra med diverse problem vi kommer att ställas inför i detta spel.
Jag skulle vara tacksam om vi hjälps åt med denna tråd så PM:a gärna mig om saker och ting ni vill ha med på sidan
Spelet lanseras 2008-12-03 till PC och det är PC-versionen vi diskuterar i denna tråd. Vill du diskutera konsolvarianterna får du ta det i konsoldelen på forumet!
_______________________________________________________
Systemkrav:
Minimum System Requirements

OS: Windows Vista – Service Pack 1 / XP – Service Pack 3
Processor: Intel Core 2 Duo 1.8Ghz, AMD Athlon X2 64 2.4Ghz
Memory: 1.5GB, 16GB Free Hard Drive Space
Video Card: 256MB NVIDIA 7900 / 256MB ATI X1900

Recommended System Requirements

OS: Windows Vista – Service Pack 1 / XP – Service Pack 3
Processor: Intel Core 2 Quad 2.4Ghz, AMD Phenom X3 2.1Ghz
Memory: 2 GB (Windows XP) 2.5 GB (Windows Vista)
18 GB Free Hard Drive Space
Video Card: 512MB NVIDIA 8600 / 512MB ATI 3870

Länkar:
Grand Theft Auto IV - En sajt med olika information om spelet

Svenskt forum om GTA IV

Testa om din dator klarar av att spela spelet
_______________________________________________________

OBS! Om ni ska hjälpa någon med ett problem som innebär spoilers, glöm ej att varna om detta/dölj texten!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

* Reserverad plats*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Even with all the graphics options cranked and the resolution set at a ridiculous 2560 x 1600 the game still ran well as we sped through the city and blew up as many things as possible. We checked out the specs on the rig and it turns out there was some pretty powerful hardware in there: a Core 2 Extreme X9650 CPU, GeForce GTX 280 graphics card, and 3 GB of RAM. At this setting, the game definitely looked better than the console versions, particularly with regards to the extended draw distance and less pop-up, though that shouldn't be all that surprising.

Precis som alltid kommer PC-releasen att bli bättre än konsolernas :), Dock så verkar det kräva en del, hoppas att dem har stöd för Dualcore/Quadcore åtminstone så fysiken inte käkar upp processorn. En sak jag undrar är om trafiken inte kommer att vara lika beroende av vad man själv kör numera? Det är en sak som jag märkte ganska tydligt i samtliga tidigare GTA-spel på PC och konsol. Man kan leta efter en speciell bil i evigheter, och sedan när man hittar den och tar den istället så är plötsligt varannan bil just den modellen...

Permalänk
Avstängd

Jo tjena, med den där hårdvaran så skulle man bli lite förvånad ifall spelet inte fungerade... men det är ju också bara entusiasterna och "hardkårgäjmärs" (ja jag gillar inte ordet xD) som sitter med sådan utrustning.

Det viktiga är ju att spelet fungerar bra på den allra vanligaste konfigurationen. Annars blir det inte många sålda spel... alternativt många besvikna köpare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

*host* 21/11 gäller inte längre, de är sagt xx/12 Dec nu tyvär. Till min fördel däremot för att kunna bli färdig med bilen innan snön hoppar ner

GTA + PC forever! Hoppas de blir en trevlig tråd, ser verkligen fram emot spelet.

"At this setting, the game definitely looked better than the console versions" därav avskyr man spel som detta på konsol... uhhhh =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

hehe, fan va nice det kommer bli att maxxa spelet i 1920*1200

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En sak jag undrar är om trafiken inte kommer att vara lika beroende av vad man själv kör numera? Det är en sak som jag märkte ganska tydligt i samtliga tidigare GTA-spel på PC och konsol. Man kan leta efter en speciell bil i evigheter, och sedan när man hittar den och tar den istället så är plötsligt varannan bil just den modellen...

Vad jag läst så ska detta vara ett minne blott i PC-versionen;

"The other important bit of information is that Rockstar have managed to improve the game streaming, thanks to the power of the cpu in modern PC's. This means less of the "same car syndrome" in which you would see lots of the same car you are driving. The magazine is also claiming that there will be more pedestrians and vehicles visible in the PC version."

Saxat från http://grand-theftauto-4.blogspot.com/

Permalänk
Medlem

18GB var ju inte lite, tur att man inte sitter på en gammal 80giggare.
Ser mest fram emot multiplay. Har ända sedan Vice City har jag velat jaga polarna runt stan på motorcykel

Permalänk
Avstängd

Hehe, njuter varje gång det nämns om PC versionen... Bara för att konsol nissarna envisades att det aldrig skulle komma till PC IN YOUR FACE BITCH

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
*host* 21/11 gäller inte längre, de är sagt xx/12 Dec nu tyvär. Till min fördel däremot för att kunna bli färdig med bilen innan snön hoppar ner

Neeej! Det får inte vara sant!
Kan du bekräfta detta med en källa? Jag hoppas du har fel!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Neeej! Det får inte vara sant!
Kan du bekräfta detta med en källa? Jag hoppas du har fel!

Ju fler, desto bättre.

http://pc.ign.com/articles/925/925515p1.html
http://planetgrandtheftauto.gamespy.com/fullstory.php?id=1547...
http://www.gtagaming.com/gtaiv/news/comments.php?i=1477
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89615

Permalänk

Jag ställer mig också frågan om detta verkligen är sant. Enligt GTA4.net som verkar vara sjukt noga med att publicera nyheter så finns ingen information om försening. Alla datorbutiker har även fortfarande 21 nov som leveransdatum.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Neeej! Det får inte vara sant!
Kan du bekräfta detta med en källa? Jag hoppas du har fel!

Precis som jag spekulerade i förut, dem skulle garanterat skjuta det närmare julafton då det kommer att sälja bäst av alla :), kanske årets julklapp blir GTA IV till PC?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, njuter varje gång det nämns om PC versionen... Bara för att konsol nissarna envisades att det aldrig skulle komma till PC IN YOUR FACE BITCH

Hehe mjo... med tanke på att de andra i GTA-serien kom till PC så kunde man ju undra varför de skulle göra ett undantag helt plötsligt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Jag ställer mig också frågan om detta verkligen är sant. Enligt GTA4.net som verkar vara sjukt noga med att publicera nyheter så finns ingen information om försening. Alla datorbutiker har även fortfarande 21 nov som leveransdatum.

http://www.gta4.net/news/4138/delay-confirmation/
http://rockstargames.com/IV/#?page=information

Nöjd nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Hehe mjo... med tanke på att de andra i GTA-serien kom till PC så kunde man ju undra varför de skulle göra ett undantag helt plötsligt.

Exakt så tänkte jag, men det nämndes redan i början när dom börja göra spelet att det skulle komma till alla plattformar.

Till och med att Xbox360 skulle vara mindre än PS3 medan PC får allt plus en massa mer, dock så vet jag inget om det skiljer mellan X360 och PS3 versionerna... än mindre om PC.

Jag är nöjd om det kommer till PC

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

2008-12-03

Neeeeeeeeej!

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Medlem

på vilka inställningar borde jag kunna köra gta iv på

AMD Athlon 64 X2 6000 3,1GHz
3gb RAM
PowerColor Radeon HD 4650, 512mb
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apskalle
på vilka inställningar borde jag kunna köra gta iv på

AMD Athlon 64 X2 6000 3,1GHz
3gb RAM
PowerColor Radeon HD 4650, 512mb
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

Fantastisk fråga. Jag tror du landar någonstans mellan lägsta och högsta.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag undra innan om de skulle vara dual-layer och de va de, men kommer de inte att vara som en film att man vänder på den efter halva? annars får jag köpa ny cd läsare ;D

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tourrent
Jag undra innan om de skulle vara dual-layer och de va de, men kommer de inte att vara som en film att man vänder på den efter halva? annars får jag köpa ny cd läsare ;D

Nej. Det kommer att vara en Dual-layer, även kallad DVD9. Vet inte om det är någon DVD-läsare till datorer som inte klarar att läsa Dual-layer. Många moderna spel kommer ut på dual-layer skivor, i extremfall 2 st. Att kunna bränna dual-layer är en helt annan sak men även det har brännare kunnat göra i flera år nu. Har ingen relevans dock.

Är väl förövrigt inte speciellt många filmer man vänder på?

Intressant förövrigt att Dustin inte ändrat sitt leveransdatum än.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Woooh, en sak som skulle vara så himla typisk var om...
GTA IV till PC kom ut på BluRay!

Permalänk

Snart!!! 100% spelglädje. snart lämnar man de normala livet och faller in i djup spelkoma. Allt är så förberett de kan bli Nya senheiser-lurar, och sist men inte minst grafikkortet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apskalle
på vilka inställningar borde jag kunna köra gta iv på

AMD Athlon 64 X2 6000 3,1GHz
3gb RAM
PowerColor Radeon HD 4650, 512mb
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

typ lägsta

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
typ lägsta

Nej, typ medel.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Kommer bli otroligt bra, jag har provat konsolvarianten hos en kompis men gillar inte det. Ful grafik, hackigt och smått buggigt och även lite suddig bild.

PC versionen kommer nog bli perfekt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Nej, typ medel.

Nej, typ en blandning mellan lägsta och medel.

Eller helt enkelt vänta och låt han säga vad som är spelbart med det butgetkortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
xD

Alltid likadant... vänta tills spelet finns ute... innan dess så är det lite svårt o säga vilken hårdvara spelet fungerar bra på.

Haha, f'n va dumt det såg ut nu när du la ihop dem.

Du har så rätt så.

Tänkte mer eftersom minimum var Video Card: 256MB NVIDIA 7900 / 256MB ATI X1900 så borde ju hans kort klara det bättre *rolleyes*

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mycel
Vad jag läst så ska detta vara ett minne blott i PC-versionen;

"The other important bit of information is that Rockstar have managed to improve the game streaming, thanks to the power of the cpu in modern PC's. This means less of the "same car syndrome" in which you would see lots of the same car you are driving. The magazine is also claiming that there will be more pedestrians and vehicles visible in the PC version."

Saxat från http://grand-theftauto-4.blogspot.com/

Handlar ju knappast om cpu kraft, utan om att man skall ha chansen att pröva den ovanlig bilen även om man är en klantig driver o lyckas kvadda den första.

Som vanligt när spel som släppts till konsoll kommer till PC så handlar mycket av diskussionerna om grafik och främst upplösning precis som upplösningen är den enda parameter som avgör om ett spel är snyggt.

Vad är nytt med denna releasen? Har man spelat igenom spelet en gång redan så kan det vara intressant att höra lite om förbättringsåtgärder förutom de rent grafiska som åtgärdats. Har den kassa Clownfysiken som skulle göra spelet mer realistiskt åtgärdats så den faktiskt är realistisk nu? detta var ett av de största irritationsmomenten i konsol utgåvorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Har den kassa Clownfysiken som skulle göra spelet mer realistiskt åtgärdats så den faktiskt är realistisk nu? detta var ett av de största irritationsmomenten i konsol utgåvorna.

Kul med ett realistiskt gta? fysiken ska ju va "lite" övernaturlig, gta style.

Visa signatur

men ja!