Permalänk
Medlem

1.6 Ändra FOV:n?

Hejsan, jag har precis börjat spela 1.6 igen, det är första gången jag spelar på en widescreen monitor så jag skulle gärna vilja byta min FOV, jag undrar om detta är möjligt och om någon vet hur man gör det?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Hejsan, jag har precis börjat spela 1.6 igen, det är första gången jag spelar på en widescreen monitor så jag skulle gärna vilja byta min FOV, jag undrar om detta är möjligt och om någon vet hur man gör det?

Du kan börja med att skriva vilket spel det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du kan börja med att skriva vilket spel det rör sig om.

Sorry är van vid att säga 1.6, menar såklart Counter Strike 1.6

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du kan börja med att skriva vilket spel det rör sig om.

lol står ju 1.6 i titeln

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

1.6 är inget spel utan en version av ett spel

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wgustavsson:

1.6 är inget spel utan en version av ett spel

Det var därför jag rättade mig själv 2 poster över detta <.<

Kan vi alla här försöka hålla oss on topic nu när alla borde ha sett denna poste? : p

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Ändra din FOV?

Menar du att du inte vill ha svarta kanter, alltså köra i 16:9?
Eller menar du att du vill ha svarta kanter så att spelet inte "dras ut", utan spelas i 4:3 som på en tjockskärm?

Eller har jag missförstått dig? C:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Ändra din FOV?

Menar du att du inte vill ha svarta kanter, alltså köra i 16:9?
Eller menar du att du vill ha svarta kanter så att spelet inte "dras ut", utan spelas i 4:3 som på en tjockskärm?

Eller har jag missförstått dig? C:

Googla FOV så förstår du vad han menar , han vill kunna se mer än vad man gör normalt sett. Som proffs i Quake har ungefär, FOV på 110 kanske. Blir en fish eye effekt på bilden typ.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Googla FOV så förstår du vad han menar , han vill kunna se mer än vad man gör normalt sett. Som proffs i Quake har ungefär, FOV på 110 kanske. Blir en fish eye effekt på bilden typ.

Aha, nae jag vet vad FOV är!

Jag tänkte att han kanske hade missförstått betydelsen själv,
eftersom att jag aldrig har hört talas om att man ska kunna ändra sin FOV för få vidare vinkel på en skärm i CS 1.6

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Inaktiv

Counter Strike 1.6 är låst till 90 graders FOV oavsett skärm. Vid widescreen kapas övre och undre delen av bilden. Att ändra FOV i Counter Strike räknas som fusk vilket jag tycker är helt rätt pga. spelet är ett tävlingsspel.

Permalänk
Medlem

det är bara att gå in i cfg filen och ändra i cg_fov
eller så skriver du i consollen cg_fov och sätter in det värdet du vill ha.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av markiiie:

Aha, nae jag vet vad FOV är!

Jag tänkte att han kanske hade missförstått betydelsen själv,
eftersom att jag aldrig har hört talas om att man ska kunna ändra sin FOV för få vidare vinkel på en skärm i CS 1.6

tror inte det går det som styr fov är din upplösning dvs välj en 16:10 uplösning för 16:10 skärmar osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det går det som styr fov är din upplösning dvs välj en 16:10 uplösning för 16:10 skärmar osv.

Precis, för så som man hängt på Fragbite på äldre dagar så borde man ju kommit över ett flertal trådar om detta.
Verkar som att man får en vidare FOV på CS Promod om man ändrar till 16:10 i alla fall.
http://cspromod.com/community/threads/3889-Screen-aspect-rati...

Kanske skulle gå in i 1.6 och se om samma sak gäller där.
Är faktiskt inget jag har lagt någon större tankekraft på innan. Har alltid kört 640x480 och "blockheads" för det känns som att alla springer runt med större skallar då

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av Byss:

det är bara att gå in i cfg filen och ändra i cg_fov
eller så skriver du i consollen cg_fov och sätter in det värdet du vill ha.

funkar endast om servern stödjer att du har "sv_cheats 1" dvs servrar utan VAC aktiverat för du kommer inte kunna joina om du har den till 1 då det klassas som fusk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Counter Strike 1.6 är låst till 90 graders FOV oavsett skärm. Vid widescreen kapas övre och undre delen av bilden. Att ändra FOV i Counter Strike räknas som fusk vilket jag tycker är helt rätt pga. spelet är ett tävlingsspel.

Okej tackar för svaret får väll försöka vänja mig vid detta då, 90 grader är inte helt farligt skulle bara ha före dragit 110

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

funkar endast om servern stödjer att du har "sv_cheats 1" dvs servrar utan VAC aktiverat för du kommer inte kunna joina om du har den till 1 då det klassas som fusk.

"sv_cheats 1" stänger väl inte av VAC eller? Det låser bara upp de konsollkommandon som är låsta pga. rättvist spel. VAC måste man stänga av innan servern startar? Har jag missuppfattat detta eller?

Permalänk
Skrivet av anon78208:

"sv_cheats 1" stänger väl inte av VAC eller? Det låser bara upp de konsollkommandon som är låsta pga. rättvist spel. VAC måste man stänga av innan servern startar? Har jag missuppfattat detta eller?

länge sedan jag körde CS men vill mins att om du försöker joina en server med VAC aktiverat kommer den kicka dig direkt från servern innan du änns anslutit om du har sv_cheat 1.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

sv_cheat 1 har inget med VAC att göra.

VAC tar väl bort tredjepartprogram.
En server med VAC kan ha sv_cheat på, eftersom så accepterar serverägaren fusket.
Dvs, det lagliga fusket som är inbyggt i spelet

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

sv_cheat 1 har inget med VAC att göra.

VAC tar väl bort tredjepartprogram.
En server med VAC kan ha sv_cheat på, eftersom så accepterar serverägaren fusket.
Dvs, det lagliga fusket som är inbyggt i spelet

mjo men tror att som default är VAC inställt att blocka även sv_cheat 1 om inte ägaren manuellt givit tillåtelse till det.

kan även varit som så att den tvingar sv_cheat 0 i din client kommer inte ihåg om inte servern inte vill att folk ska använda de inbyggda fusken.

ska iaf gå att block så att du inte kan ha sv_cheat satt till 1 när du hostar en server vilket verkar rätt idiotiskt att inte göra då det ger folk möjligheten attanvända noclip osv fusk utan att vac kommer göra skit...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du kan börja med att skriva vilket spel det rör sig om.

Skrivet av wgustavsson:

1.6 är inget spel utan en version av ett spel

Är ganska säker på att 90% av folket inne i denna del av forumet förstår vad han menar med "1.6", kan du inte dra den slutsatsen själv så lär du inte kunna bidra med något som hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Är ganska säker på att 90% av folket inne i denna del av forumet förstår vad han menar med "1.6", kan du inte dra den slutsatsen själv så lär du inte kunna bidra med något som hjälper.

Jag hade inte några större förhoppningar om att kunna vara till någon större hjälp i just den här frågan. Men jag vill gärna uppmuntra folk till att skriva bättre rubriker och problembeskrivning.

När folk som är villiga att spendera sin tid på att hjälpa främlingar tycker jag man kan (läs bör) lägga mer än 20 sekunder på att skriva sin fråga. Det visar att man faktiskt sätter lite värde på hjälpen. Det ger också bättre förutsättningar för att man får ett bra svar, så det hjälper alla parter.

Jag tycker kvalitén på trådarna på swec har sjunkit lite de senaste åren. Inget jätteproblem, men jag gör gärna vad jag kan för att ge det hela en liten knuff i rätt riktning

PS. Glöm inte att trådtitlarna står på framsidan under "Nytt i forumet" där det inte framgår vilken forumdel tråden tillhör.

Permalänk
Medlem

Trodde att det räknades som fusk om man ändrar Fov på steam:s servrar. Grejen är att det är fusk då du zoomar ut och in när du ändrar fov och altså kan binda en tangent som ska zooma in till sniper sikte och en som zoomar ut så att du kan använda sikte även med m4 eller pistoler.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X