Citat:
Ursprungligen inskrivet av
PyzzeN
Kommer om ett tag flytta till en 1:a på ca 30 kvm och har då planerat att köpa ett par högtalare till datorn. Sitter just nu med ett Xonar Essence STX och hade väll varit bra om jag kan använda det. Har ej bestämt mig om jag ska köra på aktiva högtalare för att då slippa en förstärkare eller om jag ska köra passiva. Kom gärna med förslag på högtalare som kan fungera.
Mjae, ska vi vara kinkiga är det här ju snarare en hörlurstråd än en högtalartråd... Men iallafall!
Att använda STX:et borde inte vara några problem. Du kan ha lurar och högtalare inkopplade samtidigt, men visst kan det bli lite bök med volymskillnader mellan dem. Om du är van att ställa volymen för lurarna via datorn så tror jag dock inte det blir några problem: du bör kunna ställa volymen på högtalarna så de kommer på ungefär samma nivå som lurarna, och sen använda volymkontrollen till båda utan något större bök.
Du kan inte ha volym i lurar och högtalare samtidigt (man måste switcha mellan dem i mjukvaran) men det är väl inte ett problem antar jag?
Ett kul högtalaralternativ annars är väl XTZ MH-800 DSP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1018725
Lite över budget dock, och om jag fattar det rätt så använder det inte interna ljudkortet?
Annars kanske Audioengine 5+ eller några passande studiomonitorer? (KRK, Yamaha, M-Audio, Behringer osv)
Annat lite halvdyrt alternativ jag läst bra om är Elac AM150.
Jag tror nog det är enklare och smidigare att köra på studiomonitorer som redan är byggda för närlyssning till en datorlösning. Smidigt med inbyggd stärkare så det inte tar extra plats.
Ska högtalarna stå en bit bort på stativ eller liknande så är det en annan femma...
Och finns intresse till surround så kanske det ska tänkas om igen också.