Citat:
Ursprungligen inskrivet av
rmnd
Jag hoppar på boomboxbyggandet! Jag har fått en hel del inspiration från ditt bygge, Niwa, jag hoppas det är okej! Återkommer när jag fått hem lite grejer och påbörjat bygget!
En fråga till dig Niwa, du nämnde 78 hz någonstans, vilket jag nu också matat in med bra resultat i WinISD men hur appliceras det i verkligheten? Har det med basporten att göra? Isåfall lät plywoodx2 simpelt nog för en novis som mig

Välkommen till tråden rmnd och ZalnT

Det är bara att köra på och sno så mycket av min design du vill

Ett första tips är att vara sjukt noga när du kapar bitarna, helst beställa från en brädgård, går så mycket snabbare om att är rakt och alla mått exakta, på den första jag byggde som var tänkt till mig själv passade allt väldigt bra, på den jag gjorde nu fick jag spendera en del tid att slipa ned och anpassa bitarna när jag förmonterade allt. Limma inte direkt då du monterar första gången, gör det efter du monternat och demonterat den en gång, tar lite längre tid men det är inte kul om du limmat och märker att något inte riktigt stämmer
I lådan jag byggde senast använde jag 82Hz, direkt saxat ifrån Boominator, han sa att det var hans hyllning till 41Hz.com

Varför bryta den trenden?
Iaf är detta den frekvens där förstärkningen pga kommer vara 0dB och allt innan denna frekvens kommer att ha en negativ förstärkning (-xdB) vilket gör att dessa frekvenser kommer höras mindre och mindre. Om du väljer ett lägre tal kommer den spela djupare frekvenser men eftersom du kommer vara utomhus kommer dessa frekvenser ändå inte märkas så nämnvärt.
Citat:
ZaInT
Siktar själv på att bygga något i år, vad som är klart är en T-Amp baserad på 2020+ (2x20W), antingen 2x6.5/8" tvåvägs mellan/diskant eller 2x6.5/8" mellan + 2x1" diskant. 4 Ohm är det som gäller, jag har även fattat att känslighet (dB) har något med saken att göra men det måste jag läsa lite mer om för att fatta ordentligt.
Nån som har förslag på bra ställen att köpa element? Vore skönt med något helt okej tvåvägs så att man slipper delningsfilter men detta är verkligen ett budgetbygge då jag är fattig som en kyrkråtta och lite värre.
Räcker det med en glassäkring på 5A för att skydda mot överspänning och liknande problem? Bör man sätta nån kondensator eller något motstånd någonstans? Har för mig att jag läst någonstans att T-Ampen kan ta skada av för låg spänning, stämmer det? Isåfall måste man ju fixa ett urladdningsskydd som dödar vid 11V eller något sånt.
En säkring kommer ej att skydda mot överspänning, förstärkaren kommer vara stekt långt innan säkringen går. Dock kommer du inte ha något problem med överspänning om du kör batterier, dessa kommer ej att leverera mer spänning än de är märka för, 10 st 1.5v AA ger dock ca 15V vilket är något högre än vad som rekomenderas för AMP förstärkarna.
Bättre alternativ i mina ögon vore att beställa GP's 2700mAh 1,2v NiMH ifrån eBay, seriekoppla 12st och få 14,4v kostar mer i inköp, dock är de ju laddningsbara finns 15min snabbladdare dessutom. Men du var ute efter AA batterier eftersom du inte hade tillgång till laddare på festivalen va? Då faller ju mitt resonemang lite =/
Har någon av er mätt vilken spänning ni får genom den seriekopplingen?
Om du någon gång kommer driva den med en väggvårta kan det däremot vara värt att kika på något sätt att förhindra överspänning, då främst pga det finns en risk att någon skulle kunna koppla in fel väggvårta.. Men det är något mer komplicerat än en säkring tyvärr =/
Dessa kanske är i minsta laget
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5536
Varit mycket snack om dom i DIYaudio forumet, funderar själv på att bygga en låda med dom då jag har en AMP-6 över

vore trevlig tillsammans med 1.2Ah batteri(600g), liten och nätt, perfekt att ta i badväskan

Svårt att tänkta mig att man kommer spela på fullt flås när man är på en strand, så 1,2h vid 250mA(AMP-6 drar 350 vid fullt flås) ger ca 5h drifts tid

Räcker inte det kan man ju alltid klämma in ett till eller ta ett 4.2ah, dock är man nu uppe i 2kg.. =/
Kolla på DIYaudio så kommer du hitta tips på högtalare och var man köper dom billigast, kolla även på faktiskt.se och i 41Hz forum
Citat:
ZaInT
Jag har tänkt att expandera i ett senare skede men just nu är det budget som sagt.
Okej, då bör jag förhoppningsvis inte behöva något urladdningsskydd för gel-acken heller.
Ska ta din beräkning i beaktning, kan bli intressant. 2x10 känns dock som att det skulle bli svårt att lösa platsmässigt på ett smidigt sätt.
Urladdningsskydd/eller snarare underspännings skydd behövs ej om man använder AMP förstärkarna då de helt enkelt mutar sig själva vid för låg spänning

Hur det är med de billigare kina stärkarna och Leipa vet jag inte =/