Sidan 2 av 15 1 2 34512 Sista »

Verktyg Visningsval
2012-04-07, 15:15   #31

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bekutori Visa inlägg
Bra bilder!

Skickade PM till dig blomqvist men kan likväl skriva ner frågorna här i tråden...

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=165408754
*Vilken typ av kabelskor ska man köpa?
-15-331 & 15-332?

*Hur fäster man kabelskorna i högtalarna och tweeters? Behöver man löda eller är det bara att "knippsa i" på något vis?

*Har även bestämt att underhållsladda blyacken med solpanel. Kikade på denna panel: http://www.ebay.com/itm/10Watt-12Vol...#ht_1178wt_959
Den är väl lämplig?

-Kikade då även på denna regulator:
http://www.ebay.com/itm/Newest-hot-S...ht_4275wt_1192
Även den lämplig?

EDIT: hittade denna videon på youtube som besvarar mina frågor om kabelskor. http://www.youtube.com/watch?v=nuz-z...eature=related

Tackar
Strunta i Ebay.

http://www.solarlab.se/solpanel/solc...ll-10w3-3.html
samt
http://www.solarlab.se/solpanel/cmp03.html (tveksam över huruvida laddningsregulator ens behövs - beror på storleken på batteriet. > 7 Ah så krävs ingen)
2012-04-07, 19:10   #32

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Har live-testat lådan ute.
Galet bra ljud! På avstånd (90 sekunders gång) låter det som om det är konsert på gång - exakt det ljudet.
Snuskigt tight ljud. Jag är grymt nöjd. Nu återstår det att täta, sandpappra, dra elen snyggt, fixa I/O-panel samt måla!

Återkommer med bilder och eventuellt en filmsnutt eller två.
2012-04-08, 14:47   #33

bekutori

Medlem

Registrerad: apr 2012

Såg att profusion plc säljer 41hz.com's amp6-basic assembled om någon är på jakt efter en sådan!
http://www.profusionplc.com/pro/gex/...no=41Hz-TA2020
bekutori är inte uppkopplad
2012-04-08, 15:02   #34

bekutori

Medlem

Har bestämt mig för en halv boominator. Så den får bli i mono. Lådan blir uppskattningsvis 500-600x300x300mm, 2xHP-10w magnet mot magnet dvs.

Frågan är då: räcker det med ett blyack på 12v 7,2ah (eller behövs det två?) som underhållsladdas av solpanel på 12v 10w? Hur lång uppskattar ni batteritiden att bli då? Den ska åtminstone kunna drivas i åtminstone 50h.

Annars kan jag ju satsa på ett blyack @ 12v 12ah men frågan är då om den får plats?

EDIT: Eller vad tror ni blir bäst? Att köra lådan i mono eller stereo? Jag är rädd att stereon kommer bli väldigt skev i och med att högtalarna riktas i motsatta riktningar, kanske till och med så att hårt panorerade delar av en låt försvinner beroende på vart man står...

Ska testa mig fram lite med mina högtalare här hemma, ställa dem rygg mot rygg osv.

EDIT2: Det får bli mono. Annars måste man ju ha slutna "kammare" för högtalarna då de spelar på olika kanaler, vilket gör att hela designen med boominatorn rubbas.

EDIT3: Eftersom det endast blir en halv boominator tänkte jag att jag kunde förstora "lagringskammaren" lite så att det får plats ett 12v 12ah blyack, vilken mäter 3,5 cm längre på djupet (placeras liggandes) än ett blyack på 7ah. Men då tjänar jag in på både vikt och pengar i jämförelse med 2st blyack på 7ah.

Senast redigerad av bekutori 2012-04-08 klockan 17:27.
2012-04-08, 19:06   #35

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Har bestämt mig för en halv boominator. Så den får bli i mono. Lådan blir uppskattningsvis 500-600x300x300mm, 2xHP-10w magnet mot magnet dvs.

Frågan är då: räcker det med ett blyack på 12v 7,2ah (eller behövs det två?) som underhållsladdas av solpanel på 12v 10w? Hur lång uppskattar ni batteritiden att bli då? Den ska åtminstone kunna drivas i åtminstone 50h.

Annars kan jag ju satsa på ett blyack @ 12v 12ah men frågan är då om den får plats?

EDIT: Eller vad tror ni blir bäst? Att köra lådan i mono eller stereo? Jag är rädd att stereon kommer bli väldigt skev i och med att högtalarna riktas i motsatta riktningar, kanske till och med så att hårt panorerade delar av en låt försvinner beroende på vart man står...

Ska testa mig fram lite med mina högtalare här hemma, ställa dem rygg mot rygg osv.

EDIT2: Det får bli mono. Annars måste man ju ha slutna "kammare" för högtalarna då de spelar på olika kanaler, vilket gör att hela designen med boominatorn rubbas.

EDIT3: Eftersom det endast blir en halv boominator tänkte jag att jag kunde förstora "lagringskammaren" lite så att det får plats ett 12v 12ah blyack, vilken mäter 3,5 cm längre på djupet (placeras liggandes) än ett blyack på 7ah. Men då tjänar jag in på både vikt och pengar i jämförelse med 2st blyack på 7ah.
Räkna med ~300 mA vid fullt blås, belastat med 8 Ohm. 12/0,3 = 40 h samt vad solcellen spottar ur sig. 50 timmar bör inte bli något problem!
För att få till det fint med mono-ljud skulle jag köra 3,5 mm -> 2xRCA (om det inte redan finnst till 1xRCA) och sedan en Y-split för 2 RCA -> 1 RCA.

Har ingen erfarenhet men http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM...-17Ah-PCM.html verkar som vettigt alternativ. Hittar tyvärr ingen information om fysisk storlek men vikten på runt 2 kg imponerar! Direct-replacement för SLA. Kanske kan vara något? (inte riktigt lika billigt som Julas 299 kr för 12 v, 12 Ah..)

Återkom gärna med bilder kring bygget!

EDIT: Skickade mail och frågade om batteristorleken (även för 6 V - seriekoppling är vår vän ($20 är inte mycket...). Återkommer med svar!

Senast redigerad av blomqvist 2012-04-08 klockan 19:13.
2012-04-08, 19:46   #36

bekutori

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blomqvist Visa inlägg
Räkna med ~300 mA vid fullt blås, belastat med 8 Ohm. 12/0,3 = 40 h samt vad solcellen spottar ur sig. 50 timmar bör inte bli något problem!
För att få till det fint med mono-ljud skulle jag köra 3,5 mm -> 2xRCA (om det inte redan finnst till 1xRCA) och sedan en Y-split för 2 RCA -> 1 RCA.

Har ingen erfarenhet men http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM...-17Ah-PCM.html verkar som vettigt alternativ. Hittar tyvärr ingen information om fysisk storlek men vikten på runt 2 kg imponerar! Direct-replacement för SLA. Kanske kan vara något? (inte riktigt lika billigt som Julas 299 kr för 12 v, 12 Ah..)

Återkom gärna med bilder kring bygget!

EDIT: Skickade mail och frågade om batteristorleken (även för 6 V - seriekoppling är vår vän ($20 är inte mycket...). Återkommer med svar!
Japp det är Julas blyack jag hade i åtanke. Imponerande vikt på GWL batterierna utan tvekan, men jag ska försöka hålla ner priserna så mycket som möjligt.

Därav kommer jag även köra på OSB-skiva som bara kostar en hundring per skiva hos Byggmax istället för plywood. Den mäter 11mm på djupet (12mm verkar vara standard för boominator). Gör det hela lite lättare också som sagt, även om den skillnaden inte är så stor.

Kommer köpa denna solpanel från en tysk ebayförsäljare. Verkar dock vara en mycket seriös säljare specifierad på sollpaneler osv... Priset är svårslaget!
http://www.ebay.de/itm/Solarmodul-10...#ht_1090wt_959

Hade även tänkt löda in en strömbrytare till amp6-basic. Nu när jag börjar förstå mig på hur detta med lödning av kablage går till osv verkar det inte vara en speciellt svår uppgift.

Hur är det med amp6's gain? Behöver man löda dit ngn gainkontroll eller räcker det med höja på iPoden för fullt ös när så önskas?

Återkommer med bilder när jag satt igång! Nu ska jag bara beställa in det jag behöver
2012-04-09, 00:11   #37

Niwa

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: nov 2005

Har äntligen kommit igång med byggandet!
Kapade till bitarna till alla tre boomboxarna i förrgår och för-monterade min design idag, ser ut att bli riktigt bra
I stort sett bara att bestämma hur stort batteriutrymmet ska vara, samt om jag ska montera piezio diskanterna på insidan eller fälla in dom i fronten.

Hittade 2st 7.2Ah SLA batterier som jag fick från min förra arbetsplats då de bytte ut batterierna i UPS enheterna. Hoppas de ska vara fräscha.
Provspelade lite och det är hyffsat tryck just nu, har dock inte gjort några portar på den än, och tätningen är obefintlig. Lär låta en hel del mera sedan.

Hur mycket spelar du in dina högtalare Blomqvist? Har du hittat några lämpliga motstånd?
Vad har du limmat med, jag funderar på PL400 eller ev PL600.
Läste att man måste kolla så att tätningsmedlet inte innehåller någon kemikalie som jag naturligtvis glömt bort.. Ska försöka leta reda på vad det var. Den gick hårt åt elektronik och metall..

Den blir ca 72cm hög.
Ställde den på vågen och den vägde in på 14.2kg, saknas dock lock och förstärkare, gissar att den kommer väga ungefär 15kg klar och 17.5kg med 2 batterier.

Har flera bilder på fejjan
https://www.facebook.com/media/set/?...3&l=6df5f7a097
Niwa är inte uppkopplad
2012-04-09, 22:24   #38

bekutori

Medlem

Kan inte riktigt bestämma hur jag ska göra med min halfinator, mono eller stereo?... Eller rättare sagt har jag nog vägt över åt att istället köra i stereo.

Skummat igenom ytterliggare lite i diyaudio boominator-tråd, och där verkar de kunniga rekommendera att man faktiskt gör en halv boominator i stereo och skippar hål i center bracingen, dvs slutna kammare med separata portar. Tydligen ska den minska lite i output men det är att föredra i och med sluppet krångel med mono.

Frågan är då bara hur fasen jag ska lösa detta med portar. Antar att jag får beställa in reflexrör då, men jag har ju absolut ingen aning om mått på rören (diameter och längd), samt var de ska placeras.
2012-04-10, 13:32   #39

bekutori

Medlem

Som det ser ut nu kommer bygget ske på följande vis:
Halv boominator i stereo, dvs vardera högtalare spelar vardera kanal. Det kommer dock fortfarande vara hål i centerbracingen och endast en port, dvs den från originalet.

Jag har pratat lite med en som byggt en halv boominator och har gjort på detta vis (med undantaget att han gjort en port för vardera högtalare, men det var mer p.g.a. estetiskt syfte). Han har inte upplevt några ljudstörningar trots ljudflödet mellan de två högtalarna som spelar på olika kanaler och därmed ofta olika ljud.

Detta kommer ju medföra att stereobilden inte blir 100% sanningsenlig och ljudbilden överlag kommer med största sannolikhet inte komma lika nära audiofilkvalité som originalet. Men enligt mig och de jag ska bygga halfinatorn med är detta skitsamma då den ändå kommer att spelas under berusade omständigheter där högt, portabelt & lång batteridrift är viktigare.

Min största fundering är just nu är hur högtalaren ska placeras? Hela ljudbilden blir ju rubbad om jag placerar ena högtalaren mot mig medan den andra är riktad bort från mig. Därför hade jag tänkt att göra på följande vis:

(Sittandes framför porten då...)

Så vad tror ni om detta?

MVH
2012-04-10, 15:40   #40

bekutori

Medlem

Eller skulle möjligtvis någon av dessa fungera? Båda versionerna stående.

1:

2:

Version 2 då med 4 st Piezo's. Förstår jag det slingrar sig de låga frekvenserna runt högtalarna, därför basen dominerar så kraftigt om man står bakom högtalare exempelvis. Medan de höga frekvenserna sticker iväg, speciellt utomhus när det inte finns några väggar som reflekterar dem tillbaka. Då tänkte jag att jag kunde använda mig utav 4 st Piezo's, vilket bör ge (om man sitter framför porten):
* Iallafall lite stereobild
* Hyffsat ljudbild med både låga och höga frekvenser.

Feedback skulle väldigt gärna uppskattas!
2012-04-10, 19:53   #41

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Niwa Visa inlägg
Hur mycket spelar du in dina högtalare Blomqvist? Har du hittat några lämpliga motstånd?
Vad har du limmat med, jag funderar på PL400 eller ev PL600.
Läste att man måste kolla så att tätningsmedlet inte innehåller någon kemikalie som jag naturligtvis glömt bort.. Ska försöka leta reda på vad det var. Den gick hårt åt elektronik och metall..
Ser bra ut!

Än så länge har jag inte limmat. Återstår att se om jag ska göra det. Vill gärna, har jag kommit på, i efterhand kunna montera isär och förbättra. Funderar på att fylla i det värsta, inifrån, med silikon.
Angående inspelning: Högsta volym a.k.a inte brytt mig ett skit!

Citat:
Eller skulle möjligtvis någon av dessa fungera? Båda versionerna stående.
Version 2 då med 4 st Piezo's. Förstår jag det slingrar sig de låga frekvenserna runt högtalarna, därför basen dominerar så kraftigt om man står bakom högtalare exempelvis. Medan de höga frekvenserna sticker iväg, speciellt utomhus när det inte finns några väggar som reflekterar dem tillbaka. Då tänkte jag att jag kunde använda mig utav 4 st Piezo's, vilket bör ge (om man sitter framför porten):
* Iallafall lite stereobild
* Hyffsat ljudbild med både låga och höga frekvenser.

Feedback skulle väldigt gärna uppskattas!
Ska du köra med 4 piezo bör du tona ner dom mha motstånd. Dom kommer ta över väldigt mycket annars. Stereobild ute i fält är överskattat. Det ska dunka och det ska skrika!
2012-04-11, 00:33   #42

bekutori

Medlem

Citat:
Ska du köra med 4 piezo bör du tona ner dom mha motstånd. Dom kommer ta över väldigt mycket annars. Stereobild ute i fält är överskattat. Det ska dunka och det ska skrika!
Vilken av versionerna skulle du rekommendera? Jag är rädd att ljudbilden kommer bli riktigt skev när man inte maxar den, om man sitter i en "död vinkel" för höga frekvenser med endast 2 piezo's, men jag kanske misstar mig?

Och tror du det gör något att jag flyttar på porten som jag gjort med de 2 stående versionerna? Tänkte använda samma mått men placeringen blir ju lite skev när man gör en halv boominator.

EDIT: Är det förresten inte möjligt att få en högtalare att spela både höger & vänster kanal? Så att jag kan få båda högtalarna att spela bägge kanalerna dvs? Så att jag inte missar ljud som endast ligger på ena kanalen OM jag skulle köra i mono?

Senast redigerad av bekutori 2012-04-11 klockan 00:48.
2012-04-11, 17:21   #43

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Vilken av versionerna skulle du rekommendera? Jag är rädd att ljudbilden kommer bli riktigt skev när man inte maxar den, om man sitter i en "död vinkel" för höga frekvenser med endast 2 piezo's, men jag kanske misstar mig?

Och tror du det gör något att jag flyttar på porten som jag gjort med de 2 stående versionerna? Tänkte använda samma mått men placeringen blir ju lite skev när man gör en halv boominator.

EDIT: Är det förresten inte möjligt att få en högtalare att spela både höger & vänster kanal? Så att jag kan få båda högtalarna att spela bägge kanalerna dvs? Så att jag inte missar ljud som endast ligger på ena kanalen OM jag skulle köra i mono?
Jag skulle köra på så nära en Halfinator du kommer - tror det blir absolut bäst. Med rätt kabel kan du få så att både höger och vänster kanal får samma signal. Finns säkert Mono-läge på många MP3-spelare. Apples spelare har det, vad jag vet.

Jag skulle försöka köra på att få det till en Mono-spelare. Stereo i med en högtalare på vardera sida kommer ändå aldrig ge stereobild.
2012-04-15, 15:10   #44

Kraskrans

Medlem

Kraskranss avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2010

Citat:

Har jag rätt om det är ungefär såhär den kommer se ut? Länk

Har också haft mina tankar i sådana banor, men jag är lite tveksam till att ha högtalarna åt varsitt håll, hur låter det egentligen? hur blir det jämfört med designen som Niwa bygger?
Kraskrans är inte uppkopplad
2012-04-16, 17:50   #45

bekutori

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kraskrans Visa inlägg
Har jag rätt om det är ungefär såhär den kommer se ut? Länk

Har också haft mina tankar i sådana banor, men jag är lite tveksam till att ha högtalarna åt varsitt håll, hur låter det egentligen? hur blir det jämfört med designen som Niwa bygger?
Japp något åt det hållet hade jag tänkt!

Har fått hem elementen osv nu. Väntar fortfarande på förstärkaren sedan är det bara att åka och fixa plywood.
2012-04-18, 16:37   #46

Niwa

Medlem

Har nu fått min Kina förstärkare, tyvärr har jag ej möjlighet att testa den förrän till helgen då jag helt enkelt har förmycket att göra på universitetet.
Kan ju säga att den ser helt okej ut, var bra paketerad och levererades på 2.5veckor.
Niwa är inte uppkopplad
2012-04-25, 07:42   #47

Niwa

Medlem

Har provspelat kinastärkaren en snabbis, den levererar ljud, men kanske inte så överdrivet mycket bas. Den går nog inte att jämföra med AMP stärkarna.
Nu till lite roligare saker
Har fått AMP-6orna och AMP-9an till boomboxarna. Bestämde mig även för att byta design på min boombox och ge den jag byggde först till en polare. I den nya jag byggt slopade jag batterifacket för att utöka elementenas lådvolym och få mera punch vid 120Hz.
Bestämde mig för att jag inte kommer behöva fara å pillra på batteri och förstärkare stup i ett och att jag lika gärna kunde skruva lös ett element om jag behöver göra något.

Det gick dessutom att få till basreflexportarna på ett bättre sätt då jag nu slipper ha dom på sidan eller baksidan.
Tror det kommer bli bra! Ska måla den någon kväll under veckan/till helgen när man får lite tid över mellan allt plugg

Hur går det för er andra?
Niwa är inte uppkopplad
2012-04-25, 20:53   #48

Johan12

Medlem

Johan12s avatar

Plats: målsryd

Registrerad: dec 2009

Citat:
Har provspelat kinastärkaren en snabbis, den levererar ljud, men kanske inte så överdrivet mycket bas. Den går nog inte att jämföra med AMP stärkarna.
Nu till lite roligare saker
Har fått AMP-6orna och AMP-9an till boomboxarna. Bestämde mig även för att byta design på min boombox och ge den jag byggde först till en polare. I den nya jag byggt slopade jag batterifacket för att utöka elementenas lådvolym och få mera punch vid 120Hz.
Bestämde mig för att jag inte kommer behöva fara å pillra på batteri och förstärkare stup i ett och att jag lika gärna kunde skruva lös ett element om jag behöver göra något.
https://lh3.googleusercontent.com/-P...423_214631.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-z...423_212530.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-S...423_213221.jpg
Det gick dessutom att få till basreflexportarna på ett bättre sätt då jag nu slipper ha dom på sidan eller baksidan.
Tror det kommer bli bra! Ska måla den någon kväll under veckan/till helgen när man får lite tid över mellan allt plugg

Hur går det för er andra?
vad har du för mått på den?

vi e några killar som tänkte bygga en 2 delad boombox som ska kunna gå att få med på flyg ,nåt sånt här typ:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...27148042_o.jpg
2012-04-25, 21:45   #49

Niwa

Medlem

Yttermåtten är 300*300*730mm. Blir ca 23-24L/element när man dragit bord batteriet och elementens volym
Basportarna är gjorda med en 74mm hålsåg som dessutom är perfekt för diskanterna. Portarna skall vara 24mm djupa så jag kommer sätta fast dubbel plywood vid dom. Monterar troligen diskanterna ifrån insidan för en cleanare look

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Johan12 Visa inlägg
vad har du för mått på den?

vi e några killar som tänkte bygga en 2 delad boombox som ska kunna gå att få med på flyg ,nåt sånt här typ:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...27148042_o.jpg
Såg ju bra ut Funderat på någon storlek/lådvolym? Skall elektroniken sitt i en högtalare för att sedan kopplas ihop med den andra?

/Niwa
Niwa är inte uppkopplad
2012-04-25, 23:29   #50

rmnd

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2009

Jag hoppar på boomboxbyggandet! Jag har fått en hel del inspiration från ditt bygge, Niwa, jag hoppas det är okej! Återkommer när jag fått hem lite grejer och påbörjat bygget!

En fråga till dig Niwa, du nämnde 78 hz någonstans, vilket jag nu också matat in med bra resultat i WinISD men hur appliceras det i verkligheten? Har det med basporten att göra? Isåfall lät plywoodx2 simpelt nog för en novis som mig

Senast redigerad av rmnd 2012-04-25 klockan 23:55.
rmnd är inte uppkopplad
2012-04-26, 00:09   #51

ZaInT

Medlem

ZaInTs avatar

Plats: På snedden i Dirty South

Registrerad: dec 2001

Siktar själv på att bygga något i år, vad som är klart är en T-Amp baserad på 2020+ (2x20W), antingen 2x6.5/8" tvåvägs mellan/diskant eller 2x6.5/8" mellan + 2x1" diskant. 4 Ohm är det som gäller, jag har även fattat att känslighet (dB) har något med saken att göra men det måste jag läsa lite mer om för att fatta ordentligt.
Batteridrift är tänkt att vara ett friluftsbatteri på 12V 9 eller 12 Ah från Biltema, SAMT switchbart till 10xR6 för att kunna pumpa vidare om det inbyggda dör, då Emmabodafestivalen (som är årets mål) inte erbjuder laddning för annat än mobiltelefoner.
Material blir 12mm plywood och måtten är tänkta till 60x20x20cm, sluten låda.
Ska undersöka strömförbrukning för gamla CD-ROM-läsare och eventuellt bygga in en sån i lådan också för CD-spelardelen.
Cigguttag finns för laddning av mobiler och annat, via extern cigg->USB-adapter.
Max 15 kilo siktar jag på, och lite tryck vill man ju ha.

Nån som har förslag på bra ställen att köpa element? Vore skönt med något helt okej tvåvägs så att man slipper delningsfilter men detta är verkligen ett budgetbygge då jag är fattig som en kyrkråtta och lite värre.
Räcker det med en glassäkring på 5A för att skydda mot överspänning och liknande problem? Bör man sätta nån kondensator eller något motstånd någonstans? Har för mig att jag läst någonstans att T-Ampen kan ta skada av för låg spänning, stämmer det? Isåfall måste man ju fixa ett urladdningsskydd som dödar vid 11V eller något sånt.

Senast redigerad av ZaInT 2012-04-26 klockan 00:15.
Sweclockers är inte en spelchatt eller en sökhjälp, det är ett diskussionsforum. Vi använder fullständiga meningar, vi tänker på stavning och interpunktion. Läs igenom ditt inlägg innan du postar det. Använd Google & Prisjakt innan du skapar en tråd.
Om du inte lägger mer än en minut på din fråga, förvänta dig inte att någon ska lägga mer än 30 sekunder på ett svar.
ZaInT är inte uppkopplad
2012-04-26, 00:22   #52

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ZaInT Visa inlägg
Nån som har förslag på bra ställen att köpa element? Vore skönt med något helt okej tvåvägs så att man slipper delningsfilter men detta är verkligen ett budgetbygge då jag är fattig som en kyrkråtta och lite värre.
Räcker det med en glassäkring på 5A för att skydda mot överspänning och liknande problem? Bör man sätta nån kondensator eller något motstånd någonstans?
Bor i du i Norrköping med omnejd kan jag erbjuda två HP-10T till fint pris.

Angående säkring: sätt en 10 A bilsäkring eller liknande. Kortslutningsströmmen kommer hugga en sådan säkring oavsett.

Din batterilösning låter vettig. Ett alternativ kan vara solcellspanel (www.solarlab.se) på 2x5 Watt eller 2x10 Watt.
Jag körde förra årets Peace & Love med 9xAA i serie för 6-8 h konstant speltid (i princip max hela tiden). Kjell & Co är stället att köpa batterier på; 20 pack för 49 kr. Ibland kör dom tag 3 betala för 2 också.

Högtalare avsedda för bilmontering avråder jag från! Spelar alldeles för ineffektivt. Satsa på PA-element.

Kondensator ska inte behövas. Ett alternativ till CD-rom (som jag tror slukar ganska mycket) är en CD-spelare modell portabel. En CD-/DVD-Rom vill ha +5 samt +12 volt.

En billig MP3 som drivs med ett eller två AA är nog mer vettigt. Jag köpte mig en Ipod Video 60 GB begagnat för ändamålet.
2012-04-26, 00:46   #53

ZaInT

Medlem

ZaInTs avatar

Citat:
Bor i du i Norrköping med omnejd kan jag erbjuda två HP-10T till fint pris.

Angående säkring: sätt en 10 A bilsäkring eller liknande. Kortslutningsströmmen kommer hugga en sådan säkring oavsett.
http://www.kjell.com/images/Product_...kring-10-a-rod

Din batterilösning låter vettig. Ett alternativ kan vara solcellspanel (www.solarlab.se) på 2x5 Watt eller 2x10 Watt.
Jag körde förra årets Peace & Love med 9xAA i serie för 6-8 h konstant speltid (i princip max hela tiden). Kjell & Co är stället att köpa batterier på; 20 pack för 49 kr. Ibland kör dom tag 3 betala för 2 också.

Högtalare avsedda för bilmontering avråder jag från! Spelar alldeles för ineffektivt. Satsa på PA-element.

Kondensator ska inte behövas. Ett alternativ till CD-rom (som jag tror slukar ganska mycket) är en CD-spelare modell portabel. En CD-/DVD-Rom vill ha +5 samt +12 volt.

En billig MP3 som drivs med ett eller två AA är nog mer vettigt. Jag köpte mig en Ipod Video 60 GB begagnat för ändamålet.
Jag bor i Helsingborg så det är en bit bort tyvärr.
En bilsäkring tänkte jag inte på, poängen är mest att förstärkaren inte ska skadas och därav tänkte jag mig ett lågt ampere-tal. Bra idé iaf! Solceller är inte att tänka på då vi kör under partytält nästan hela tiden

Kjelle brukar bli stället att köpa batterier på, ska som sagt köra med D för att få lite längre speltid med lite djupare bas. Ska dock INTE göra misstaget att köpa deras billiga detta året, förra året köpte jag 16 sådana och 8 dyrare och de dyrare höll mer än dubbelt så länge i min dåvarande anläggning.
Blir i princip uteslutande elektronisk musik (electro, hardstyle, psytrance, bas helt enkelt) så ner till 60 Hz vill man ju komma utan att batterierna börjar sloka efter nån timme. Har dock basreglage på förstärkaren så att man kan fuska lite på det sättet, but still.

Jag har hört att bilhögtalare ska vara sämre men jag hittar inte många PA-högtalare, finns det någon annan beteckning man kan gå på? Hittar mest på Ljudia och de har inget jättebrett sortiment.

Vad gäller CD-spelare har jag också funderat på en gammal bärbar, borde väl finnas nån på Blocket/Tradera eller t.om. nån som har liggande i nån hörna. Huvudsaken är att den fungerar och går att bygga in på något vettigt sätt.
Musikkälla är annars tänkt att vara mobiler, därav cigguttag för laddning om så önskas, eller så kan man gå bort och ladda en telefon på laddstationen och spela från en annan under tiden. Har dock en massa skivor och det är säkert folk som kommer ha med sig också, därav önskan om CD-spelare på något sätt. Man kan ju driva den på samma sätt som resten, antingen med egna batterier eller via någon koppling till "huvudströmkällan".
Sweclockers är inte en spelchatt eller en sökhjälp, det är ett diskussionsforum. Vi använder fullständiga meningar, vi tänker på stavning och interpunktion. Läs igenom ditt inlägg innan du postar det. Använd Google & Prisjakt innan du skapar en tråd.
Om du inte lägger mer än en minut på din fråga, förvänta dig inte att någon ska lägga mer än 30 sekunder på ett svar.
ZaInT är inte uppkopplad
2012-04-26, 01:51   #54

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Jag bor i Helsingborg så det är en bit bort tyvärr.
En bilsäkring tänkte jag inte på, poängen är mest att förstärkaren inte ska skadas och därav tänkte jag mig ett lågt ampere-tal. Bra idé iaf! Solceller är inte att tänka på då vi kör under partytält nästan hela tiden

Kjelle brukar bli stället att köpa batterier på, ska som sagt köra med D för att få lite längre speltid med lite djupare bas. Ska dock INTE göra misstaget att köpa deras billiga detta året, förra året köpte jag 16 sådana och 8 dyrare och de dyrare höll mer än dubbelt så länge i min dåvarande anläggning.
Blir i princip uteslutande elektronisk musik (electro, hardstyle, psytrance, bas helt enkelt) så ner till 60 Hz vill man ju komma utan att batterierna börjar sloka efter nån timme. Har dock basreglage på förstärkaren så att man kan fuska lite på det sättet, but still.

Jag har hört att bilhögtalare ska vara sämre men jag hittar inte många PA-högtalare, finns det någon annan beteckning man kan gå på? Hittar mest på Ljudia och de har inget jättebrett sortiment.

Vad gäller CD-spelare har jag också funderat på en gammal bärbar, borde väl finnas nån på Blocket/Tradera eller t.om. nån som har liggande i nån hörna. Huvudsaken är att den fungerar och går att bygga in på något vettigt sätt.
Musikkälla är annars tänkt att vara mobiler, därav cigguttag för laddning om så önskas, eller så kan man gå bort och ladda en telefon på laddstationen och spela från en annan under tiden. Har dock en massa skivor och det är säkert folk som kommer ha med sig också, därav önskan om CD-spelare på något sätt. Man kan ju driva den på samma sätt som resten, antingen med egna batterier eller via någon koppling till "huvudströmkällan".
Ner till 60 Hz utomhus utan högtalare och förstärkare med 100+ Watt är bara att glömma. Du kommer långt med 100 Hz. Boominator spelar inte mycket under 100 Hz, men det är bra tryck i basen ändå. Den typ av musik du ämnar spela har den mesta basen vid eller över 80-100 Hz.

TA2020 bör inte säkras lägre än 4 A eftersom musiken i sig kan bränna av säkringen.

AA ger mest speltid per krona har jag räknat ut. Kan posta spreadsheet på det imorgon om jag hittar det. Kjell & Co's AA-batterier är faktiskt riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-04-26, 17:33   #55

ZaInT

Medlem

ZaInTs avatar

Citat:
Ner till 60 Hz utomhus utan högtalare och förstärkare med 100+ Watt är bara att glömma. Du kommer långt med 100 Hz. Boominator spelar inte mycket under 100 Hz, men det är bra tryck i basen ändå. Den typ av musik du ämnar spela har den mesta basen vid eller över 80-100 Hz.

TA2020 bör inte säkras lägre än 4 A eftersom musiken i sig kan bränna av säkringen.

AA ger mest speltid per krona har jag räknat ut. Kan posta spreadsheet på det imorgon om jag hittar det. Kjell & Co's AA-batterier är faktiskt riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com
Ja du har rätt där, jag var fast i mitt hemmatänk. Dock vore det antagligen ganska toftigt om man inte får med något under 100 Hz, jag insisterar nog på att försöka komma ner till minst 80. Det kanske bara går att åstadkomma med fritidsbatteriet, men iallafall; ju lägre den kan gå desto bättre.
Jag bör alltså ha något slags urladdningsskydd? 4A känns mycket, flera säljare ger ju med 2A-transformatorer med de T-Amps de säljer.
Om du har någon uträkning vore det bra för det låter otroligt konstigt att AA skulle ge bättre prestanda, då skulle ju alla de vanliga bandarna också drivas på AA.
ZaInT är inte uppkopplad
2012-04-26, 18:15   #56

blomqvist

Medlem

blomqvists avatar

Citat:
Ja du har rätt där, jag var fast i mitt hemmatänk. Dock vore det antagligen ganska toftigt om man inte får med något under 100 Hz, jag insisterar nog på att försöka komma ner till minst 80. Det kanske bara går att åstadkomma med fritidsbatteriet, men iallafall; ju lägre den kan gå desto bättre.
Jag bör alltså ha något slags urladdningsskydd? 4A känns mycket, flera säljare ger ju med 2A-transformatorer med de T-Amps de säljer.
Om du har någon uträkning vore det bra för det låter otroligt konstigt att AA skulle ge bättre prestanda, då skulle ju alla de vanliga bandarna också drivas på AA.
Som sagt, du kommer nöja dig med 100 Hz. Vad som finns under är kuriosa, speciellt utomhus. Musik är gjort för att låta bra på många högtalare och många högtalare spelar inte mycket under 100 Hz. Så... ge upp tanken om tryck under 100 Hz om du inte har tanken att bygga stora högtalarlådor samt använda dig av kraftiga förstärkare.

Urladdningsskydd för stavbatterier är onödigt - när dom är slut är dom slut. De flesta klarar av att hålla spänningen till ~1,5 volt tills dom är "helt slut". 2 A är alldeles för lite för TA2020, att dom skickar med så klena nätenheter är för att spara pengar. Vid fullt ös peakar man lätt över 3 A.

Om du är orolig för att batterierna inte ska klara av att ge tillräckligt med ström - kör på 2x10 parallellkopplat!

Min något överarbetade uträkning av batteripris:
https://docs.google.com/spreadsheet/...COio-tQM#gid=0

Priserna kanske kan vara utdaterade.
2012-04-27, 01:31   #57

ZaInT

Medlem

ZaInTs avatar

Citat:
Som sagt, du kommer nöja dig med 100 Hz. Vad som finns under är kuriosa, speciellt utomhus. Musik är gjort för att låta bra på många högtalare och många högtalare spelar inte mycket under 100 Hz. Så... ge upp tanken om tryck under 100 Hz om du inte har tanken att bygga stora högtalarlådor samt använda dig av kraftiga förstärkare.

Urladdningsskydd för stavbatterier är onödigt - när dom är slut är dom slut. De flesta klarar av att hålla spänningen till ~1,5 volt tills dom är "helt slut". 2 A är alldeles för lite för TA2020, att dom skickar med så klena nätenheter är för att spara pengar. Vid fullt ös peakar man lätt över 3 A.

Om du är orolig för att batterierna inte ska klara av att ge tillräckligt med ström - kör på 2x10 parallellkopplat!

Min något överarbetade uträkning av batteripris:
https://docs.google.com/spreadsheet/...COio-tQM#gid=0

Priserna kanske kan vara utdaterade.
Jag har tänkt att expandera i ett senare skede men just nu är det budget som sagt.
Okej, då bör jag förhoppningsvis inte behöva något urladdningsskydd för gel-acken heller.
Ska ta din beräkning i beaktning, kan bli intressant. 2x10 känns dock som att det skulle bli svårt att lösa platsmässigt på ett smidigt sätt.
ZaInT är inte uppkopplad
2012-04-27, 07:18   #58

Niwa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rmnd Visa inlägg
Jag hoppar på boomboxbyggandet! Jag har fått en hel del inspiration från ditt bygge, Niwa, jag hoppas det är okej! Återkommer när jag fått hem lite grejer och påbörjat bygget!

En fråga till dig Niwa, du nämnde 78 hz någonstans, vilket jag nu också matat in med bra resultat i WinISD men hur appliceras det i verkligheten? Har det med basporten att göra? Isåfall lät plywoodx2 simpelt nog för en novis som mig
Välkommen till tråden rmnd och ZalnT
Det är bara att köra på och sno så mycket av min design du vill Ett första tips är att vara sjukt noga när du kapar bitarna, helst beställa från en brädgård, går så mycket snabbare om att är rakt och alla mått exakta, på den första jag byggde som var tänkt till mig själv passade allt väldigt bra, på den jag gjorde nu fick jag spendera en del tid att slipa ned och anpassa bitarna när jag förmonterade allt. Limma inte direkt då du monterar första gången, gör det efter du monternat och demonterat den en gång, tar lite längre tid men det är inte kul om du limmat och märker att något inte riktigt stämmer

I lådan jag byggde senast använde jag 82Hz, direkt saxat ifrån Boominator, han sa att det var hans hyllning till 41Hz.com Varför bryta den trenden?
Iaf är detta den frekvens där förstärkningen pga kommer vara 0dB och allt innan denna frekvens kommer att ha en negativ förstärkning (-xdB) vilket gör att dessa frekvenser kommer höras mindre och mindre. Om du väljer ett lägre tal kommer den spela djupare frekvenser men eftersom du kommer vara utomhus kommer dessa frekvenser ändå inte märkas så nämnvärt.

Citat:
Siktar själv på att bygga något i år, vad som är klart är en T-Amp baserad på 2020+ (2x20W), antingen 2x6.5/8" tvåvägs mellan/diskant eller 2x6.5/8" mellan + 2x1" diskant. 4 Ohm är det som gäller, jag har även fattat att känslighet (dB) har något med saken att göra men det måste jag läsa lite mer om för att fatta ordentligt.

Räcker det med en glassäkring på 5A för att skydda mot överspänning och liknande problem? Bör man sätta nån kondensator eller något motstånd någonstans? Har för mig att jag läst någonstans att T-Ampen kan ta skada av för låg spänning, stämmer det? Isåfall måste man ju fixa ett urladdningsskydd som dödar vid 11V eller något sånt.
En säkring kommer ej att skydda mot överspänning, förstärkaren kommer vara stekt långt innan säkringen går. Dock kommer du inte ha något problem med överspänning om du kör batterier, dessa kommer ej att leverera mer spänning än de är märka för, 10 st 1.5v AA ger dock ca 15V vilket är något högre än vad som rekomenderas för AMP förstärkarna.
Bättre alternativ i mina ögon vore att beställa GP's 2700mAh 1,2v NiMH ifrån eBay, seriekoppla 12st och få 14,4v kostar mer i inköp, dock är de ju laddningsbara finns 15min snabbladdare dessutom. Men du var ute efter AA batterier eftersom du inte hade tillgång till laddare på festivalen va? Då faller ju mitt resonemang lite =/
Har någon av er mätt vilken spänning ni får genom den seriekopplingen?

Om du någon gång kommer driva den med en väggvårta kan det däremot vara värt att kika på något sätt att förhindra överspänning, då främst pga det finns en risk att någon skulle kunna koppla in fel väggvårta.. Men det är något mer komplicerat än en säkring tyvärr =/

Dessa kanske är i minsta laget http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5536
Varit mycket snack om dom i DIYaudio forumet, funderar själv på att bygga en låda med dom då jag har en AMP-6 över vore trevlig tillsammans med 1.2Ah batteri(600g), liten och nätt, perfekt att ta i badväskan
Svårt att tänkta mig att man kommer spela på fullt flås när man är på en strand, så 1,2h vid 250mA(AMP-6 drar 350 vid fullt flås) ger ca 5h drifts tid Räcker inte det kan man ju alltid klämma in ett till eller ta ett 4.2ah, dock är man nu uppe i 2kg.. =/

Kolla på DIYaudio så kommer du hitta tips på högtalare och var man köper dom billigast, kolla även på faktiskt.se och i 41Hz forum

Citat:
Jag har tänkt att expandera i ett senare skede men just nu är det budget som sagt.
Okej, då bör jag förhoppningsvis inte behöva något urladdningsskydd för gel-acken heller.
Ska ta din beräkning i beaktning, kan bli intressant. 2x10 känns dock som att det skulle bli svårt att lösa platsmässigt på ett smidigt sätt.
Urladdningsskydd/eller snarare underspännings skydd behövs ej om man använder AMP förstärkarna då de helt enkelt mutar sig själva vid för låg spänning Hur det är med de billigare kina stärkarna och Leipa vet jag inte =/

Senast redigerad av Niwa 2012-04-27 klockan 12:32.
Niwa är inte uppkopplad
2012-04-27, 15:32   #59

bekutori

Medlem

Testade idag att koppla ihop allt för att se att det funkar innan jag bygger lådan. Dessvärre verkar det inte göra det då det inte kommer något som helst ljud med ikopplad iPod, och jag har ingen som helst aning vad det är som inte fungerar!

Har kopplat - till - och + till + från blyack > amp6 > hp-10w > piezo.

Har aningar att det är amp6 som inte fungerar. Kan man på något vis se om amp6 är på/fungerar?

Några funderingar på vart det kan gått snett?

Tackar så mycket!
2012-04-27, 15:57   #60

Johan12

Medlem

Johan12s avatar

Plats: målsryd

Registrerad: dec 2009

Citat:
Yttermåtten är 300*300*730mm. Blir ca 23-24L/element när man dragit bord batteriet och elementens volym
Basportarna är gjorda med en 74mm hålsåg som dessutom är perfekt för diskanterna. Portarna skall vara 24mm djupa så jag kommer sätta fast dubbel plywood vid dom. Monterar troligen diskanterna ifrån insidan för en cleanare look

Såg ju bra ut Funderat på någon storlek/lådvolym? Skall elektroniken sitt i en högtalare för att sedan kopplas ihop med den andra?

/Niwa
hade tänkt mig att ha en med elektroniken i och en passiv, vid spelning hemma i sverige får ett externt permobil batteri stå för matningen och på resande fot ett antal serie kopplade AA batterier så det borde inte bli allt för mycket plats förstärkaren + batterien kommer behöva

måtten på den mer kub formade lådan är 300*300*350 så det blir ju nästan samma mått som din fast upp delad då
båda lådorna är 31,5 L så då borde man kunna använda 6,5L till elektroniken?

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb