Förlänga högtalar kabel

Permalänk
Medlem

Förlänga högtalar kabel

Jag har denna kabel: http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hogtalare/argon_53...
+ Denna som bakhögtalare: http://www.cerwinvega.com/home-audio/bookshelf-speakers/xls-6...

Jag behöver ~10x2l ~500SEK
Alternativt förlänga kablarna 3x2meter ~150SEK +100SEK för 2x2 banankontakter = 250SEK
Så jag kan spara in 250kr genom att förlänga kablarna istället.

Nu tror jag inte att jag kommer att göra det, men tydligen är det ett stort "NEJ" att förlänga högtalarkablar. Med handen på hjärtat är det någon som hör skillnad?
Jag riktar frågan främst till den prisklassen av högtalare som jag har, under 10k

Permalänk

om du löder kablarna borde det inte bli nån skillnad mer än att det är en ful skarv mitt på kabeln. tycker inte att 1 lödning borde ge några specialla förluster öht snackar nog nån 1/100 µOhm dvs knappt äns mätbart om du inte har mätutrustning för flera tusen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kommer bara kunna mäta skillnaden.
Sedan ser det inte snyggt ut med en skarv men det är en annan sak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kablarna ska dras i taket i kabelkanaler, om jag hittar några vettiga med hörn.. Skarvar blir skitsamma, däremot kan det bli lite trångt i kanalen om jag går på banankontaktslösningen.

Av någon anledning har jag fått för mig att tenn leder dåligt

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en skarv med kabelskor blir bättre än en lödning, OM man använder rätt skarvhylsor och krimptång.

Lite off topic men jag blir lite full i skratt när jag läste informationen om kabeln... Ledare av ren oxygenfri koppar... Lampsladdar... Ja vad säger man. Först och främst så är i princip all kopparkabel idag syrefri, och dessa lampsladdar... Den värdelösa RKK eller MKK som i stort sett endast skiljer i kabelarea mot dessa "perfekta" kablar som är speciellt anpassade för musik, frekvenserna är så låga att en fåkardelig kabel eller en mångkardelig kabel spelar ingen större roll, den så kallade skineffekten, upp till 20 Khz så används hela arean av en 1mm tjock kardel.
En 2,5mm² FK med 7 kardeler som är avsedd för elinstallationer är 0,33mm x 7 bör klara 100Khz innan skineffekten "sänker" arean.

Ett 22mm prisolrör för vatteninstallationer har ungefär 21mm² area som vid 10 khz kanske har 15mm² effektiv yta, skulle funka lika bra som en dyr sladd på 10mm²

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Skulle tro att en skarv med kabelskor blir bättre än en lödning, OM man använder rätt skarvhylsor och krimptång.

Lite off topic men jag blir lite full i skratt när jag läste informationen om kabeln... Ledare av ren oxygenfri koppar... Lampsladdar... Ja vad säger man. Först och främst så är i princip all kopparkabel idag syrefri, och dessa lampsladdar... Den värdelösa RKK eller MKK som i stort sett endast skiljer i kabelarea mot dessa "perfekta" kablar som är speciellt anpassade för musik, frekvenserna är så låga att en fåkardelig kabel eller en mångkardelig kabel spelar ingen större roll, den så kallade skineffekten, upp till 20 Khz så används hela arean av en 1mm tjock kardel.
En 2,5mm² FK med 7 kardeler som är avsedd för elinstallationer är 0,33mm x 7 bör klara 100Khz innan skineffekten "sänker" arean.

Ett 22mm prisolrör för vatteninstallationer har ungefär 21mm² area som vid 10 khz kanske har 15mm² effektiv yta, skulle funka lika bra som en dyr sladd på 10mm²

Vad ska jag med skarvhylsa till? räcker det inte med (nu vet jag inte vad det kallas, kabelsko hane, hona sen klämma)

Så om jag försöker översätta det du skrev för min egen skull,
upp till 20 khz så används hela arean för 1 kardell ( tråd )
argon kabeln har 7 tvinnade trådar och klarar upp till 100 khz innan arean sänks, det borde innebära att över 100khz ökar resistansen i kabeln?. Påverkar det ljudet?

Är khz kopplad till volymen i systemet, eller spåret som spelas upp: exempel saxat från wikipedia DTS-HDMA upp till 24-bit, 192 kHz

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Kablarna ska dras i taket i kabelkanaler, om jag hittar några vettiga med hörn.. Skarvar blir skitsamma, däremot kan det bli lite trångt i kanalen om jag går på banankontaktslösningen.

Av någon anledning har jag fått för mig att tenn leder dåligt

skulle tro att det snarare är samma eller sämmre med kabelskor...

tänk såhär en odentligt gjord lödning har 100% kontakt med samtliga kardeler mot varann medans en kabelsko endast kan få in max 25% täckyta på varje kardel om äns det så även om tennet har högre resistans än kabelskon tror jag kontaktytan väger upp det.

och dessutom så är ju panelen och allt på kretskortet i din förstärkare monterat med lödtenn för kan inte tänka mig att de monterat allt med rent guld... såvida du inte gav ett par 100 tusen för den dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För att underlätta och hålla ner priset funderar jag på att köpa högtalarkabel från biltema, skippa lödning osv.
Det känns som att kablar är bluff och båg
Klarar jag mig med 2x1,5mm^2 för strax under 10m (kommer att ligga tillsammas med antennkabel, ev subkabel)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Ho...
2 x 1,5 mm². Uppbyggnad 7 x 28/0,1 x 2F. OD: 3,6 x 7,2.
Längd: 10 m
99,90 kr

vad innebär 2 x 1,5 mm^2 vs 7 x 1,5 mm^2 argon kabeln har tydligen 7 x

Permalänk
Skrivet av lappen81:

För att underlätta och hålla ner priset funderar jag på att köpa högtalarkabel från biltema, skippa lödning osv.
Det känns som att kablar är bluff och båg
Klarar jag mig med 2x1,5mm^2 för strax under 10m (kommer att ligga tillsammas med antennkabel, ev subkabel)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Ho...
2 x 1,5 mm². Uppbyggnad 7 x 28/0,1 x 2F. OD: 3,6 x 7,2.
Längd: 10 m
99,90 kr

vad innebär 2 x 1,5 mm^2 vs 7 x 1,5 mm^2 argon kabeln har tydligen 7 x

Gör det du, jag köpte mina på kjell och det funkar kalas. Tror inte att någon egentligen kan höra skillnad mellan kablar, såvida det inte är något direkt fel på dem.

Permalänk

Alla förslagen kommer att funka fint. 1,5mm2 och 10m är inga som helst problem.
Att löda ihop 2 kablar är inget problem heller. Skulle det vara så farligt så bör du aldrig öppna din högtalare och titta på delningsfiltret. Där lär vara många lödningar som signalen skall ta sig igenom och det är inget undantag för dyra produkter...
Ett problem kan vara att kabeln blir lite styv vid skarven om du skall dra den i kanal men om du kan lyfta på locket så är det inget problem.
Sockerbitar för skarvning funkar oxå. Inte snyggt men funkar fint. Skulle det vara skillnad att skruva fast kabeln med en skruv i en sockerbit mot en banankontakt? Nope men bara den ena är godkänd av hifi polisen.
Var inte så rädd att kablar skall sabba din anläggning. Använder du inte direkt felaktiga kablar så påverkas ljudet minimalt

Permalänk
Medlem

En korrekt utförd skarv med en skarvhylsa ( typ ett rör, alltså inte några flatstift/flathylsor) är en bättre elektrisk förbindelse än en skarv som är utförd med mjuklödning eller skruvplint, en pressad skarv är gastät och ger en i det närmaste 100% kontakt, man pressar ihop kardelerna runt varandra med sådan kraft att nästan all luft pressas bort och kardelerna formar (deformeras) sig runt varandra.

Vill man löda så kan man ta en oisolerad skarvhylsa och pressa, som man sedan löder, kapilärverkan gör att tennet suger in, fast jag tror inte att det gör skarven elektriskt bättre.

Att skarva med "sockerbitar" funkar också men risken att få en dålig skarv är större än med lödning eller krimpning (skarvhylsa), det är vanligt att man väljer en allt för stor "sockerbit" så att en del kardeler klipps av eller hamnar på sidan av skruven, väljer man rätt storlek och skruven har tillräcklig diameter så blir skarven relativt bra.

Om jag skulle skarva en högtalar kabel på 1,5mm² så skulle jag i första hand använda skarvhylsor, oisolerade hylsor som sedan isoleras med krympslang är att föredra, det är lättare att få en sådan hylsa korrekt pressad. Annars fungerar vanliga isolerade röda skarvhylsor och en riktig Abiko eller El-presstång med returspärr. I andra hand skulle jag nog löda, fast då skulle det bero på att inte skarvhylsor finns tillgängliga.

Hur som helst lär det låta i vilket fall som helst oavsett metod, om man har en vit kabel och kör med oisolerade skarvhylsor och vit krympslang så syns knappt skarven.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Att olika varianter med hylsor och klämmetoder ger bäst elektriskt ledande skarv är helt korrekt men man ska inte dramatisera det hela. Oavsett om man skulle tvinna ihop kablarna och eltejpa lite runt eller använt vilken annan metod som helst som är beskriven här så är förlusten inte mätbar. Ska man använda skruvplintar som sockerbitar, ubåtar, bananer eller Speakon är det vettigt att skaffa hylsor att trä på sladdändarna. Då slipper man problemet med avskruvade tunna kardeler.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

För att underlätta och hålla ner priset funderar jag på att köpa högtalarkabel från biltema, skippa lödning osv.
Det känns som att kablar är bluff och båg

Pretty much this. Jag fick med mig x antal meter kabel efter ett studiebesök på Sveriges Radio, alltså kablar de använder i sina studios. Utöver att sjävla isoleringen är lite roligare (inte lika stel, lite tjockare) och i vissa fall antalet ledare, så är dom precis som kablarna du köper på Kjell & Company.

Permalänk

En Sveriges Radio tekniker har kopplat ihop ett antal ljud / bild mixningsstationer på jobbet. Han använder ALDRIG något bättre än lakritssnören. Detta är dock lite under vad jag skulle valt men han har i alla fall ingen tilltro till finkabel.
Ibland hade det varit trevligt med stabilare kontakter och kablar som är trevliga att jobba med. Jag får krupp på fulkabel och finelektronik. Sen hatar jag finkabel som är överprisad och inte ger något mervärde. Men en bra kabel med bra kontakter är inte dyr. Titta bara vad 3m mickkabel med Neutrik kontakter kostar. Det är en vettigt riktmärke för vad hemmastereo kabel normalt max borde kosta.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

En Sveriges Radio tekniker har kopplat ihop ett antal ljud / bild mixningsstationer på jobbet. Han använder ALDRIG något bättre än lakritssnören. Detta är dock lite under vad jag skulle valt men han har i alla fall ingen tilltro till finkabel.
Ibland hade det varit trevligt med stabilare kontakter och kablar som är trevliga att jobba med. Jag får krupp på fulkabel och finelektronik. Sen hatar jag finkabel som är överprisad och inte ger något mervärde. Men en bra kabel med bra kontakter är inte dyr. Titta bara vad 3m mickkabel med Neutrik kontakter kostar. Det är en vettigt riktmärke för vad hemmastereo kabel normalt max borde kosta.

Jo men precis, det är betydligt mycket enklare att t.ex. löda ihop Mogami-kabel och Neutrik-kontakter än vad det är att jobba med tråkig Kjellkabel (för att inte tala om att Kjellkabeln är overpriced), men skillnaden i ljudkvalité är ingenting att ringa hem om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Pretty much this. Jag fick med mig x antal meter kabel efter ett studiebesök på Sveriges Radio, alltså kablar de använder i sina studios. Utöver att sjävla isoleringen är lite roligare (inte lika stel, lite tjockare) och i vissa fall antalet ledare, så är dom precis som kablarna du köper på Kjell & Company.

Vad bra, jag gick på Kjell och Companys högtalarkabel som då ej har syrefri koppar. 2.5mm^2 gick på 7kr metern, motsvarande kabel som marknadsfördes som syrafri koppar gick på 17kr metern har jag för mig.
Kan inte uttala mig om jag hör någon skillnad, tror inte det iaf.