Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Lonefox
Fast problemet är inte effekten utan kvalitén på den.
Effekt kostar INGET idag......men BRA REN effekt kostar.
Framförallt är det strömkretsen och dess lösningar som kostar. Ju bättre krets ju dyrare blir steget men ju bättre kvalitét får man på effekten.
Och ja...visst, man kan skaffa PA-grejer.....men hur många vet vad de skall kika efter där?
Själv hatar jag effekthysterin som råder i världen....
Effekten behövs verkligen för musikåtergivningen, det är i princip omöjligt att inte få dynamisk kompression/distorsion pga låg effekt med slutsteg under 300w om man har normala högtalare, fysikens lagar gäller även här.
Bra effekt behöver inte vara dyrt längre, det finns vettiga prylar för rimliga pengar, så länge man inte har fixat ett riktigt rum och kan utnyttja ett verkligt högklassigt system så behöver man egentligen inte Bryston och O & G utan kan klara sig bra med tex ett Behringer ep 2500 som är ett bra budgetsteg, det som främst skiljer ett sånt steg mot dyrare prosteg är hur väl de tål omild hantering/transporter, och har man dem hemma så är inte det nått direkt problem.
Vill man ha ett lite mindre steg som går att få riktigt bra med en liten modd av nivåkontrollerna så finns det Behringer a 500, det är mycket prisvärt, jag har lyssnat på o testat dem.
Det finns mycket myter inom hifin, och de som inte testat själv tycker att det är jätteskillnader på saker, samtidigt som de vid blindtest med kalibrerade nivåer har mycket svårt att peka ut testobjekten, jag har gjort en del egna blindtester och även deltagit i andras, och det är svårt, tex så upplever man ofta väldigt små nivåskillnader som tonala skillnader och inte som skillnad i nivån, därför bör man mäta nivåerna och matcha inom 0,05dB.
Det här testet är ett bra exempel på hur "lätt" det är när man inte vet vad det spelas på, och att man kanske inte bara ska gå efter prislappen om det är ljudkvalitet man vill ha, status och design är iofs viktigt det med, jag har själv några prylar som är svindyra, men vet att tex en billigare dac som Benchmark presterar i stort sett lika bra, men den ser inte lika häftig ut.

Läs nu den här artikeln och fundera lite.
http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm