Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-03-25, 20:25   #1

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2009

Komplett system för vardagsrummet

Hej!

Som trådtiteln lyder är jag alltså ute efter ett system för vardagsrummet. En tanke är att kunna använda högtalarna både till TVn men även för att spela musik från spotify (helst även kunna fjärrstyra spotify med mobilen). TV håller på att införskaffas och till denna kommer jag koppla en bredbandstv-box. Är öppen för att skaffa HTPC då det verkar väldigt lockande.

Vill ha ett smidigt men samtidigt vällåtande system som möjliggör enkelt byte av källa (exempelvis spela från Logitech Squeezebox för att sedan enkelt kunna spela upp ljudet från TVn). Hur gör ni? Hur har ni löst spotifyfrågan? Ge gärna exempel hur ni skulle byggt upp ett liknande system.

Krav: Inte "för stora" högtalare. "Studiomonitorstorlek" är rimligt.

Konkreta frågor: En HTPC borde väl utgöra en bra grund för ett sådant system? Finns det något smidigare?

Tack på förhand!

Senast redigerad av Saeon 2013-02-07 klockan 21:15.
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-25, 20:40   #2

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Har du några specifika krav alls ? Design, budget? Annars så borde en hembioreceiver och ett högtalarpaket med golvstående fronthögtalare från ca 10 000 kr vara en bra utgångspunkt, 3500-4000 på receivern och 6000 till högtalare så har du ett system som inte är en allt för stor kompromiss, mindre system brukar man växa ur väldigt fort om det ska användas till hembio.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-25, 20:45   #3

Xel

Medlem

Registrerad: mar 2012

Smart-Tv?
Xel är inte uppkopplad
2012-03-25, 20:47   #4

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Ville inte gå ut med allt för mycket krav så att fokus hamnade på specifika högtalarmodeller osv. Hur som helst så är jag inte ute efter något maffigt hemmabiosystem utan det handlar mer om att kunna spela musik bra som sedan funkar att köra TV-ljudet från.

Vill inte gå ut med någon direkt budget då jag inte vet vad ett sådant system "måste" och det ändras ju beroende på hur man lägger upp det (typ HTPC i grunden eller ej).

Något Sonos-liknande som även funkar till TVn, finns det?
2012-03-25, 21:11   #5

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Sonos är "signalkällor" deras ihopbyggda system är inget vidare, vill du ha bra ljud så får du se till att ha rimligt stora högtalare, dvs minst 20 liters volym och minst 6,5" basar, vill du ha smala högtalare så får man kanske leta nån som har flera 5" istället, om du bara vill ha lite ljud till bakgrundsmusik och ha speakerljud från tvn så kan du klara dig med sonos ihopbyggt.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-25, 22:31   #6

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Tack för att du tar dig tid.

Kanske kom in på lite fel spår men jag undrar mer i allmänhet vad som behövs. Vad blir grunden i hela systemet om det ska vara så "smidigt" som möjligt och möjliggör spotify?

Angående storleken på 20 liter; sitter på KRK Rokit 6 RPG2 och större högtalare än så är jag inte direkt ute efter. Vet inte direkt hur många liter dessa är på.
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-25, 22:49   #7

crownofthorns

Medlem

crownofthornss avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2011

En HTPC kopplad till en receiver borde vara fint. Då kan du spela spotify via HTPC:n--->receivern eller spela
TV-ljudet--->receivern. Det ultimata är ju att ha en NAS kopplad med TP-kabel till HTPC:n med, för film och musik (om man nu har någon lagrad).

Vad det gäller styra med mobilen finns det mängder av mjukvara för både Android & iOS för att styra tex spotify på en dator eller "XBMX", som är det mest populära mediaprogrammet för HTPC:s. Det är bara att googla eller kolla här i forumet. Det lär inte vara svårt att hitta

Sedan kan man ju gå in på hur många olika detaljer som helst, med tanke på att du verkar vilja ha ett "komplett, smidigt" system. Tex. skulle du kunna he en bluray-spelare i HTPC:n så har du en mediamaskin för allt (musik, film på dator, film på skiva, internet, spotify osv). Om du är intresserad av grymt ljud kan du köpa en DAC och koppla HTPC ---> dac --> receiver. Detta kan upplevas nödvändigt ibland för att höja den annars halvtaskiga kvallén man får med Spotify.

Ps. Lägg inte för lite pengar på högtalare. Frontar i synnerhet då du verkar vara sugen på en finfin musikupplevelse.

Lycka till!
crownofthorns är inte uppkopplad
2012-03-25, 23:36   #8

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av crownofthorns Visa inlägg
En HTPC kopplad till en receiver borde vara fint. Då kan du spela spotify via HTPC:n--->receivern eller spela
TV-ljudet--->receivern. Det ultimata är ju att ha en NAS kopplad med TP-kabel till HTPC:n med, för film och musik (om man nu har någon lagrad).

Vad det gäller styra med mobilen finns det mängder av mjukvara för både Android & iOS för att styra tex spotify på en dator eller "XBMX", som är det mest populära mediaprogrammet för HTPC:s. Det är bara att googla eller kolla här i forumet. Det lär inte vara svårt att hitta

Sedan kan man ju gå in på hur många olika detaljer som helst, med tanke på att du verkar vilja ha ett "komplett, smidigt" system. Tex. skulle du kunna he en bluray-spelare i HTPC:n så har du en mediamaskin för allt (musik, film på dator, film på skiva, internet, spotify osv). Om du är intresserad av grymt ljud kan du köpa en DAC och koppla HTPC ---> dac --> receiver. Detta kan upplevas nödvändigt ibland för att höja den annars halvtaskiga kvallén man får med Spotify.

Ps. Lägg inte för lite pengar på högtalare. Frontar i synnerhet då du verkar vara sugen på en finfin musikupplevelse.

Lycka till!
Tack så mycket! Ett mycket bra exempel!

Alla andra, fyll på med allt ni kan komma på för en grym medialösning!
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-25, 23:52   #9

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Sonos passiva enhet utan högtalare är en trådlös lösning. Kan hantera väldigt många internet ljud kanaler och även ens egna musik. Finns följande lösningar med airplay eller annan trådlös teknik. Airplay är enbart en standard som apple har hittat på. Många förväxlar det med något helt annat. Finns följande recivers främst från Denon eftersom Denon har avtal med apple och kan därför paketera in det i sina recivers Även Marantz har några recivers med airplay. Du kan kolla in här
http://www.hifiklubben.se/produkter/...med-streaming/
http://www.hifiklubben.se/produkter/...pelare_vit.htm

Marantz har stream funktion i sina nyare/dyra recivers

Sedan finns det lösning från audio pro. Det är Audio pro som har kommit långt än så länge med trådlösa högtalare och andra trådlösa produkter som inte kostar allt för mycket. http://www.audiopro.se/wireless

Sedan har du blåtand lösningar.
Airfoil http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Sedan angående högtalare är det bara att åka och lyssna. Finns ingen manual på vad som passar just dig.

Om jag har missförstått ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Senast redigerad av buddaz 2012-03-26 klockan 00:00.
2012-03-26, 00:54   #10

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Du har inte missförstått något buddaz. Tackar för infon!

Om ni har något liknande får ni gärna beskriva just er setup och kanske till och med ta ett kort på den Ju mer inspiration desto bättre!
2012-03-26, 07:31   #11

pelleplu

Medlem

pelleplus avatar

Registrerad: jun 2003

Jag funderade också på om jag skulle skaffa Sonos eller Squeezebox för att spela upp musik smidigt, men det slutade med att jag använder en HTPC med MPD (Music Player Daemon) på. Det är en "musikserver" som man kan styra antingen via datorn, android, iOS osv. HTPC:n är kopplad optiskt till min CD-spelare (för DAC:ens skull) och vidare till förstärkaren (2-kanal) som driver 2 golvhögtalare (bild går via HDMI till TV'n). Fungerar väldigt smidigt för mina behov, men om man har många digitala signalkällor så är det nog enklare med en hembioreceiver.
2012-03-26, 22:00   #12

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av pelleplu Visa inlägg
Jag funderade också på om jag skulle skaffa Sonos eller Squeezebox för att spela upp musik smidigt, men det slutade med att jag använder en HTPC med MPD (Music Player Daemon) på. Det är en "musikserver" som man kan styra antingen via datorn, android, iOS osv. HTPC:n är kopplad optiskt till min CD-spelare (för DAC:ens skull) och vidare till förstärkaren (2-kanal) som driver 2 golvhögtalare (bild går via HDMI till TV'n). Fungerar väldigt smidigt för mina behov, men om man har många digitala signalkällor så är det nog enklare med en hembioreceiver.
Tack för ytterligare input!

Hur är det i dagsläget med totalt fläktlösa HTPC-system? Finns det några "färdiga" att köpa så att säga?
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-26, 23:34   #13

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Saeon Visa inlägg

Hur är det i dagsläget med totalt fläktlösa HTPC-system? Finns det några "färdiga" att köpa så att säga?
Hur färdigt är färdigt? Amd fusion är tämligen färdiga eller ska du ha det i en låda ? Problemet är att de färdigbyggda oftast har fläktar för att de ska ha så extremt små lådor att konvektionskylning inte funkar bra.
Raspberry pi med xbmc är ju att alternativ också.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-27, 07:02   #14

Lonefox

Medlem

Plats: Gbg

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Har du några specifika krav alls ? Design, budget? Annars så borde en hembioreceiver och ett högtalarpaket med golvstående fronthögtalare från ca 10 000 kr vara en bra utgångspunkt, 3500-4000 på receivern och 6000 till högtalare så har du ett system som inte är en allt för stor kompromiss, mindre system brukar man växa ur väldigt fort om det ska användas till hembio.
Jag skulle vända på det då en förstärkare för 3-4K är lite väl klena för högtalare i 6K-klassen. Ja...jag talar av erfarenhet och utefter mina egna krav.
Lonefox är inte uppkopplad
2012-03-27, 07:30   #15

pelleplu

Medlem

pelleplus avatar

Registrerad: jun 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Saeon Visa inlägg

Jag har en Antec ISK 300-150 låda, och den sitter det visserligen en fläkt i, men jag har aldrig hört den, även när det är "tyst" i vardagsrummet. Tycker att den var väldigt smidig att bygga HTPC av, behövde bara köpa till ett moderkort (mini-itx), minne och hårddisk.
2012-03-27, 07:41   #16

Derileec

Medlem

Derileecs avatar

Plats: Sverige, Norr botten

Registrerad: aug 2008

Gå till billebro !
Spoiler:
LOL DONT
Derileec är inte uppkopplad
2012-03-27, 14:56   #17

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lonefox Visa inlägg
Jag skulle vända på det då en förstärkare för 3-4K är lite väl klena för högtalare i 6K-klassen. Ja...jag talar av erfarenhet och utefter mina egna krav.
Det beror i så fall på att du haft dåliga förstärkare, och bör inte ses som nått generellt. Det går att få över 2x500W i 8 ohm och bra ljudkvalitet för 4000 om man vill, det finns bra pa steg som löser det och ger lite pengar över till ett försteg så totalkostnaden hamnar kring 4000, så även om man har behovet av lite mera effekt så går det att lösa.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-27, 15:08   #18

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Nu har jag en klarare bild av hur man kan gå till väga. Verkar som att en HTPC i grunden blir perfekt så länge den är tyst. Ett par aktiva högtalare till det vore absolut att föredra i och med att jag är riktigt nöjd med mina studiomonitorer. Någon som har tips på sådana?

Fyll även på med grymma HTPCs som inte kostar allt för mycket!
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-27, 15:35   #19

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Om du vill ha billiga och bra aktiva är Argon mitt kort.
Kör själv med Argon 7350A(gamla modellen). Fyller lätt ett normalstort rum med ljud. Nackdelen för den som stirrar blint på watt är att den har bara 30W i effekt(lågt för dem flesta. Däremot kan den göra en döv om man spelar på max).
2012-03-28, 06:39   #20

Lonefox

Medlem

Citat:
Det beror i så fall på att du haft dåliga förstärkare, och bör inte ses som nått generellt. Det går att få över 2x500W i 8 ohm och bra ljudkvalitet för 4000 om man vill, det finns bra pa steg som löser det och ger lite pengar över till ett försteg så totalkostnaden hamnar kring 4000, så även om man har behovet av lite mera effekt så går det att lösa.
Fast problemet är inte effekten utan kvalitén på den.
Effekt kostar INGET idag......men BRA REN effekt kostar.
Framförallt är det strömkretsen och dess lösningar som kostar. Ju bättre krets ju dyrare blir steget men ju bättre kvalitét får man på effekten.

Och ja...visst, man kan skaffa PA-grejer.....men hur många vet vad de skall kika efter där?
Själv hatar jag effekthysterin som råder i världen....
2012-03-28, 07:27   #21

Derileec

Medlem

Derileecs avatar

Plats: Sverige, Norr botten

Registrerad: aug 2008

1. Budget?
  2. Användningsområde?
  3. Får de vara "kylskåp? Eller vill du ha det "micro"
  4. Behöver du Stärkare?
  5. Har du kablar?
  6. Hur stort är rummet? (Bild gärna)
Hej
Derileec är inte uppkopplad
2012-03-28, 15:26   #22

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Derileec Visa inlägg
  1. Budget?
  2. Användningsområde?
  3. Får de vara "kylskåp? Eller vill du ha det "micro"
  4. Behöver du Stärkare?
  5. Har du kablar?
  6. Hur stort är rummet? (Bild gärna)
Hej
I princip alla frågorna är besvarade i tråden. Rummet är cirka 20 m2. Kablar har jag inte och jag vill inte ha superstora golvhögtalare
Saeon är inte uppkopplad
2012-03-28, 18:35   #23

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Fast problemet är inte effekten utan kvalitén på den.
Effekt kostar INGET idag......men BRA REN effekt kostar.
Framförallt är det strömkretsen och dess lösningar som kostar. Ju bättre krets ju dyrare blir steget men ju bättre kvalitét får man på effekten.

Och ja...visst, man kan skaffa PA-grejer.....men hur många vet vad de skall kika efter där?
Själv hatar jag effekthysterin som råder i världen....
Effekten behövs verkligen för musikåtergivningen, det är i princip omöjligt att inte få dynamisk kompression/distorsion pga låg effekt med slutsteg under 300w om man har normala högtalare, fysikens lagar gäller även här.
Bra effekt behöver inte vara dyrt längre, det finns vettiga prylar för rimliga pengar, så länge man inte har fixat ett riktigt rum och kan utnyttja ett verkligt högklassigt system så behöver man egentligen inte Bryston och O & G utan kan klara sig bra med tex ett Behringer ep 2500 som är ett bra budgetsteg, det som främst skiljer ett sånt steg mot dyrare prosteg är hur väl de tål omild hantering/transporter, och har man dem hemma så är inte det nått direkt problem.
Vill man ha ett lite mindre steg som går att få riktigt bra med en liten modd av nivåkontrollerna så finns det Behringer a 500, det är mycket prisvärt, jag har lyssnat på o testat dem.
Det finns mycket myter inom hifin, och de som inte testat själv tycker att det är jätteskillnader på saker, samtidigt som de vid blindtest med kalibrerade nivåer har mycket svårt att peka ut testobjekten, jag har gjort en del egna blindtester och även deltagit i andras, och det är svårt, tex så upplever man ofta väldigt små nivåskillnader som tonala skillnader och inte som skillnad i nivån, därför bör man mäta nivåerna och matcha inom 0,05dB.

Det här testet är ett bra exempel på hur "lätt" det är när man inte vet vad det spelas på, och att man kanske inte bara ska gå efter prislappen om det är ljudkvalitet man vill ha, status och design är iofs viktigt det med, jag har själv några prylar som är svindyra, men vet att tex en billigare dac som Benchmark presterar i stort sett lika bra, men den ser inte lika häftig ut.
Läs nu den här artikeln och fundera lite.

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-28, 19:15   #24

Lonefox

Medlem

Citat:
Effekten behövs verkligen för musikåtergivningen, det är i princip omöjligt att inte få dynamisk kompression/distorsion pga låg effekt med slutsteg under 300w om man har normala högtalare, fysikens lagar gäller även här.
Bra effekt behöver inte vara dyrt längre, det finns vettiga prylar för rimliga pengar, så länge man inte har fixat ett riktigt rum och kan utnyttja ett verkligt högklassigt system så behöver man egentligen inte Bryston och O & G utan kan klara sig bra med tex ett Behringer ep 2500 som är ett bra budgetsteg, det som främst skiljer ett sånt steg mot dyrare prosteg är hur väl de tål omild hantering/transporter, och har man dem hemma så är inte det nått direkt problem.
Vill man ha ett lite mindre steg som går att få riktigt bra med en liten modd av nivåkontrollerna så finns det Behringer a 500, det är mycket prisvärt, jag har lyssnat på o testat dem.
Det finns mycket myter inom hifin, och de som inte testat själv tycker att det är jätteskillnader på saker, samtidigt som de vid blindtest med kalibrerade nivåer har mycket svårt att peka ut testobjekten, jag har gjort en del egna blindtester och även deltagit i andras, och det är svårt, tex så upplever man ofta väldigt små nivåskillnader som tonala skillnader och inte som skillnad i nivån, därför bör man mäta nivåerna och matcha inom 0,05dB.

Det här testet är ett bra exempel på hur "lätt" det är när man inte vet vad det spelas på, och att man kanske inte bara ska gå efter prislappen om det är ljudkvalitet man vill ha, status och design är iofs viktigt det med, jag har själv några prylar som är svindyra, men vet att tex en billigare dac som Benchmark presterar i stort sett lika bra, men den ser inte lika häftig ut.
Läs nu den här artikeln och fundera lite.

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Ah...visst......vi säger så.
Jag tar hellre ett klass A steg på 2x50W och driver det mesta BRA med det än ett billigare klass AB på 2x500W som har en torftig konstruktion....
Dessa HÖR man skillnad på i ett blindtest för det är STOR skillnad i karaktär....
2012-03-28, 19:24   #25

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2010

Citat:
Jag tar hellre ett klass A steg på 2x50W och driver det mesta BRA med det än ett billigare klass AB på 2x500W som har en torftig konstruktion....
Dessa HÖR man skillnad på i ett blindtest för det är STOR skillnad i karaktär....
Klass A slösar ju jädra massa effekt.
[I]Ljud:AKG K-701|Denon AH-D1001(moddade)|Pro-Ject HeadBox SE II|Heed CanAmp|M-audio 2496|Argon DAC1, Cambridge Audio 540A v2.0 inkl 540C v2.0|Denon DVD-1720|Boston Acoustics A40 inkl A70|Qed Silver Anniversary
Fotopryttlar:Olympus trip 35,Pentax K10D,SMC Pentax-A 1:1.7 50mm,SMC Pentax-A 1:2.8 28mm.
http://www.flickr.com/photos/oyegie/
oyegie är inte uppkopplad
2012-03-28, 20:32   #26

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Inga av de steg som rankas högst vad gäller ljudkvalitet är klass a idag. Inget av de system jag hört som låtit bäst har haft klass a slutsteg. Det sämsta dyrare steg jag hört är Bladelius Grendel (iofs inte klass a) på B&W 802or, det är nog det slutsteg som jag blivit absolut mest besviken på någonsin, det var för sin prisklass mycket färgat i mellanregistret.
Jag har en kompis som har Krell MDA 300 och de låter bra, men de är inte bättre än Bryston, sedan är krellstegen groteskt dyra i drift idag, han spelar inget på sommaren med dem eftersom det då även krävs kylning (ac) av rummet, Krellarna får bara gå på vintern så man kan använda spillvärmen till att värma huset.
Det viktigaste är att göra bra konstruktioner, inte om det är klass a eller ab, h eller d och att höra statistiskt säkra skillnader i ett blindtest är inte lätt om man inte har ett bra rum, och ofta så är dyrare prylar mer färgade än billigare, de måste ju låta annorlunda för att skilja ut sig, om man vill höra färgningen så är f/e test en bra metod. Det fanns billiga förstärkare som klarade f/e test bra som Sentec, det finns däremot få rörsteg oavsett prisklass som lyckas bra i ett f/e test.
Det finns alltså ganska bra saker för rimliga pengar om man inte går på alla myter som hifibrachen försöker sälja in.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-28, 20:51   #27

Lonefox

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oyegie Visa inlägg
Klass A slösar ju jädra massa effekt.
So?Som mrgaffe påpekar här nedan så är konstruktionen viktigare än klasstypen ja.
Men beroende på kringkomponenter så passar vissa kombinationer bättre ihop än andra.

Citat:
Inga av de steg som rankas högst vad gäller ljudkvalitet är klass a idag. Inget av de system jag hört som låtit bäst har haft klass a slutsteg. Det sämsta dyrare steg jag hört är Bladelius Grendel (iofs inte klass a) på B&W 802or, det är nog det slutsteg som jag blivit absolut mest besviken på någonsin, det var för sin prisklass mycket färgat i mellanregistret.
Jag har en kompis som har Krell MDA 300 och de låter bra, men de är inte bättre än Bryston, sedan är krellstegen groteskt dyra i drift idag, han spelar inget på sommaren med dem eftersom det då även krävs kylning (ac) av rummet, Krellarna får bara gå på vintern så man kan använda spillvärmen till att värma huset.
Det viktigaste är att göra bra konstruktioner, inte om det är klass a eller ab, h eller d och att höra statistiskt säkra skillnader i ett blindtest är inte lätt om man inte har ett bra rum, och ofta så är dyrare prylar mer färgade än billigare, de måste ju låta annorlunda för att skilja ut sig, om man vill höra färgningen så är f/e test en bra metod. Det fanns billiga förstärkare som klarade f/e test bra som Sentec, det finns däremot få rörsteg oavsett prisklass som lyckas bra i ett f/e test.
Det finns alltså ganska bra saker för rimliga pengar om man inte går på alla myter som hifibrachen försöker sälja in.
Ja absolut, men ett steg med kall klang skall ej matchas ihop med ett par ljusa högtalare. Då blir det vasst, skrikigt och obehagligt.
Helst vill man ha så lite påverkan som möjligt av signalen, och det är där konstruktionerna kommer in.
Sedan finns det myter och myter, åsikter och fakta. Och framförallt.....egna öron att lyssna med.
Jag nämner (precis som du) saker utefter mina erfarenheter, mitt tycke och smak. Vad annat kan jag utgå ifrån?
Du och jag gillar uppenbarligen olika typer av ljud...således kan vi älta detta i all evighet utan att komma någonstans.

Oh jag glömde.
En kombination av märken JAG gillar skarpt är EAD/Jordan ihop med Arcam.
Hitar du ngt med samma karaktär till halva pengen så har du all min respekt.
2012-03-28, 21:10   #28

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Du och jag gillar uppenbarligen olika typer av ljud...således kan vi älta detta i all evighet utan att komma någonstans.
En kombination av märken JAG gillar skarpt är EAD/Jordan ihop med Arcam.
Hitar du ngt med samma karaktär till halva pengen så har du all min respekt.
Nej jag gillar inte de märkena eftersom de är färgade, jag föredrar neutralt ljud och har B&W 801 som finhögtalare, däremot har jag inget seriöst slutsteg för tillfället men det senaste seriösa jag ägde själv var ett Chord spm1200c. (som inte är helt neutralt)
Och det är kanske också lite i klenaste laget för 801or, 1400e eller 4000 är nog egentligen de minsta stegen hos Chord som kan spela ut 801or
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-01, 17:12   #29

crownofthorns

Medlem

crownofthornss avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2011

En riktigt sjysst lösning, för att återgå lite till ämnet, skulle kunna vara ett moderkort baserat på amds fusion-koncept, tex E45-serien. Där finns många lösningar med helt passiv (läs: tyst) kylning. Enligt mig en ultimat lösning för en htpc

Ett exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651450

Sen skulle jag rekommendera att du stoppar in en lite mindre ssd som hårddisk, så blir lådan ÄNNU tystare och dessutom snuskigt snabb

Skickades från m.sweclockers.com
crownofthorns är inte uppkopplad
2012-04-02, 17:11   #30

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av crownofthorns Visa inlägg
En riktigt sjysst lösning, för att återgå lite till ämnet, skulle kunna vara ett moderkort baserat på amds fusion-koncept, tex E45-serien. Där finns många lösningar med helt passiv (läs: tyst) kylning. Enligt mig en ultimat lösning för en htpc

Ett exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651450

Sen skulle jag rekommendera att du stoppar in en lite mindre ssd som hårddisk, så blir lådan ÄNNU tystare och dessutom snuskigt snabb

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för informativt svar! Skönt att någon återgår till ämnet även om diskussionen ni andra för är intressant
Saeon är inte uppkopplad
Sök jobb