Verktyg Visningsval
2012-03-29, 22:20   #1

hollywood

Medlem

hollywoods avatar

Registrerad: mar 2012

Nytt ljudsystem -tips och råd önskas

Hallå där!

Är väldigt grön inom HiFi-världen och skulle behöva lite hjälp. Jag bor i ett gammalt hyreshus från 50-talet och det är hyfsat lyhört. Dunkar någon på med bas så hör hela huset det direkt.

Just nu sitter jag på ett Logitech Z-5500 men det är alldeles för stor sub. Vill ha något där man gärna kan skippa baslådan men ändå få ut bra ljud. Vill kunna ha en skön musikupplevelse på normalvolym men ändå inte störa grannarna. Kommer även kolla film med dom. Har kikat runt lite på sånna här: http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3277

Kan det vara något? Man kör 2 sånna "sateliter" med SD-fötter. Hur blir ljudet med det? Har noll koll! Tacksam för hjälp!
hollywood är inte uppkopplad
2012-03-29, 22:28   #2

Fantomen

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: jul 2001

Ett tips för att få grannarna att inte störa sig alltför mycket på subben är att sätta en betongplatta under subben.
Ang. högtalarna vet jag inte, kör själv en anläggning för 250k så mig skall du inte fråga.
Fantomen är inte uppkopplad
2012-03-29, 22:44   #3

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hollywood Visa inlägg
Hallå där!

Är väldigt grön inom HiFi-världen och skulle behöva lite hjälp. Jag bor i ett gammalt hyreshus från 50-talet och det är hyfsat lyhört. Dunkar någon på med bas så hör hela huset det direkt.

Just nu sitter jag på ett Logitech Z-5500 men det är alldeles för stor sub. Vill ha något där man gärna kan skippa baslådan men ändå få ut bra ljud. Vill kunna ha en skön musikupplevelse på normalvolym men ändå inte störa grannarna. Kommer även kolla film med dom. Har kikat runt lite på sånna här: http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3277

Kan det vara något? Man kör 2 sånna "sateliter" med SD-fötter. Hur blir ljudet med det? Har noll koll! Tacksam för hjälp!
Tja smått o nytt, men vad ska du driva dem med ? Och letar du små högtalare så finns det mycket bra beg på www.hifimagasinet.com
Eller har du krav på att det ska vara billigt också ? Det här är smått och bra, prisvärt, men inte budgetprylar.
http://www.hifimagasinet.com/annonsD...annonsID=35980
http://www.hifimagasinet.com/annonsD...annonsID=39932
http://www.hifimagasinet.com/annonsD...annonsID=30392
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
2012-03-30, 00:16   #4

simonw

Medlem

simonws avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

De där högtalarna skall du absolut inte ha till något annat än just satelliter. Små, klena och inte speciellt bra ljud (har haft dem, som satelliter).

Det funkar bättre om du kommer med en budget.

Kanske Tangent Clarity 4 med TubeMagic A1 Amplifier? Finns oändligt med kombinationer. Kika även på aktivt, kanske ett par ur Argon-serien skulle passa dig bra.
simonw är inte uppkopplad
2012-03-30, 00:41   #5

zid981

Medlem

Fantomen har helt rätt.
Köp en 40x40 betongplatta och klistra http://www.hifiklubben.se/produkter/...ht-0-14-kg.htm under.
Du kan fortfarande inte spela tecno på fullt ställ å grannarna är ovetande men det gör underverk gentemot att ha basen på golvet.

//Zid
2012-03-30, 17:07   #6

hollywood

Medlem

hollywoods avatar

Budget har jag, inga problem. Kan väl sträcka mig upp till max 5k för ett högtalarpar. Angående vad jag ska driva dom med så måste jag införskaffa en förstärkare också. Men det jag undrar som ingen än har svarat på är om det blir bra ljud även om man skiter i subben? Det som är A och O för mig är att kunna spela bra utan att störa grannar, då tänker jag på basen som ofta är det som stör grannar, vanligt ljud kan man ha väldigt högt utan att störa grannar faktiskt. Har även snackat med dom och dom säger att ljud är inga problem bara inte basen dunkar. Som det är nu kan jag inte se en film från 80-talet utan att folk bankar i väggen..
2012-03-30, 17:34   #7

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2010

Om det är bra ljud utan sub är subjektivt men sålänge man inte är basbög så klarar man sig utan.
oyegie är inte uppkopplad
2012-03-30, 17:39   #8

simonwellander

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jun 2009

Dessa: http://www.fyndborsen.se/dsp/multime...ket/mh-800-dsp utan sub kanske?

Verkar riktigt kompententa och smidiga.

http://www.ljudochbild.se/test/xtz-mh-800

Här finns mer info om själva systemet de använder: http://www.fyndborsen.se/-dsp-multimedia

Tycker TS ska åka runt o provlyssna lite!
2012-03-30, 20:28   #9

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Budget har jag, inga problem. Kan väl sträcka mig upp till max 5k för ett högtalarpar. Angående vad jag ska driva dom med så måste jag införskaffa en förstärkare också. Men det jag undrar som ingen än har svarat på är om det blir bra ljud även om man skiter i subben? Det som är A och O för mig är att kunna spela bra utan att störa grannar, då tänker jag på basen som ofta är det som stör grannar, vanligt ljud kan man ha väldigt högt utan att störa grannar faktiskt. Har även snackat med dom och dom säger att ljud är inga problem bara inte basen dunkar. Som det är nu kan jag inte se en film från 80-talet utan att folk bankar i väggen..
En sub är ju egentligen en kompromiss, att ha riktiga fullregisterhögtalare är bättre, flera basdelar däremot kan ha akustiska fördelar, så med fullregisterhögtalare och ett gäng subbar så blir det allra bäst.
Men nu var det väl småhögtalare du var ute efter?
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
2012-03-30, 23:13   #10

hollywood

Medlem

hollywoods avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simonwellander Visa inlägg
Dessa: http://www.fyndborsen.se/dsp/multime...ket/mh-800-dsp utan sub kanske?

Verkar riktigt kompententa och smidiga.

http://www.ljudochbild.se/test/xtz-mh-800

Här finns mer info om själva systemet de använder: http://www.fyndborsen.se/-dsp-multimedia

Tycker TS ska åka runt o provlyssna lite!
Dom där såg riktigt bra ut för mig. En snabb fråga bara, kan man koppla förstärkaren till både dator och tv samtidigt? Linje in- och utgång är det den som går till tvn och usb till datorn? Ett par såna där med SD-fötter blir nog inte mer perfekt!
2012-03-30, 23:59   #11

simonwellander

Medlem

Citat:
Dom där såg riktigt bra ut för mig. En snabb fråga bara, kan man koppla förstärkaren till både dator och tv samtidigt? Linje in- och utgång är det den som går till tvn och usb till datorn? Ett par såna där med SD-fötter blir nog inte mer perfekt!
Aux In går till TVn, och USB till datorn skulle jag tro

De verkar som sagt riktigt bra, men du bör provlyssna om du har möjlighet, så du inte blir missnöjd.

Har hört att SD fötter kan göra högtalarna vingliga och inte helt stabila, vet dock inte exakt hur det ligger till
2012-03-31, 01:01   #12

hollywood

Medlem

hollywoods avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simonwellander Visa inlägg
Aux In går till TVn, och USB till datorn skulle jag tro

De verkar som sagt riktigt bra, men du bör provlyssna om du har möjlighet, så du inte blir missnöjd.

Har hört att SD fötter kan göra högtalarna vingliga och inte helt stabila, vet dock inte exakt hur det ligger till
Ah okej . Enligt dom själva så ska högtalarna/basen bli stabilare när man kör med dom, inte lika mycket vibrationer så det maxar ljudet ännu mer eller nå sånt.
2012-03-31, 04:02   #13

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Alla mjuka fötter är ...mjuka, att högtalaren kan röra sig och fötterna fjädrar så att vibrationerna inte överförs till underlaget är själva principen för att de ska göra nytta, så högtalarna blir lite svajigare med sd fötter än utan.
2012-03-31, 04:08   #14

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Registrerad: okt 2011

Mjuka fötter gör också att högtalarlådans resonans flyttas ner i registret.
Med spikes eller andra solida sätt att placera högtalaren kan man nästan få en stämgaffel effekt (nästan).
Svensktiger är inte uppkopplad
2012-03-31, 09:23   #15

simonwellander

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Svensktiger Visa inlägg
Mjuka fötter gör också att högtalarlådans resonans flyttas ner i registret.
Med spikes eller andra solida sätt att placera högtalaren kan man nästan få en stämgaffel effekt (nästan).
Ja, men är det bra eller dåligt?
2012-03-31, 09:26   #16

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Mjuka fötter ger lägre distorsion i de allra flesta fall.
2012-03-31, 09:52   #17

simonwellander

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Mjuka fötter ger lägre distorsion i de allra flesta fall.
Okej! Det blir väl också mindre vibrationer om man har högtalarna på skrivbordet och använder SD fötter? Funderar på att skaffa något liknande SD fötter. Tror du det skulle funka till ett par Audioengine 2? Mest för att minska vibrationer osv. Eller det är kanske är overkill, tycker redan det låter bra, men ändå
2012-03-31, 10:19   #18

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Skrivborden brukar vibrera, lägg örat emot, eller använd en större skruvmejsel och lyssna på skrivbordets ljud, ställ sen upp högtalarna på nått mjukt du har hemma och jämför, du kan improvisera ihop ett test frekvenssvep är bäst, då får du med alla frekvenser och kan även kolla om det finns resonanser.
2012-03-31, 17:25   #19

hollywood

Medlem

hollywoods avatar

Har planerat ha mina högtalare på tv-bänken, det är en bänk utan ben alltså som står direkt på golvet. Ska man lägga nå slags fötter under den då också för att maxa vibrationsdämpningen?
2012-03-31, 18:24   #20

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Har planerat ha mina högtalare på tv-bänken, det är en bänk utan ben alltså som står direkt på golvet. Ska man lägga nå slags fötter under den då också för att maxa vibrationsdämpningen?
Fötterna bör vara mot högtalarna eller det objekt som vibrerar, tex en pc för att funka bäst, så att ha även under bänken har nog ingen större betydelse för ljudet.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker