Byta frontar, XTZ eller Monitor Audio?

Permalänk
Medlem

Byta frontar, XTZ eller Monitor Audio?

Hej!

Jag har idag följande i min anläggning :

Förstärkare : Yamaha RX-V1500RDS
Center : Audio Pro Black Vector
Frontar : XTZ 99 W2MT
Surround : XTZ 93.21
Sub : XTZ 10

Egentligen är jag väldigt nöjd med detta men frontarna har tyvärr för dålig fysisk kvalté(fanér) och därför tittar jag på alternativ.

Sen tidigare har jag hört Monitor Audio Bronz som låtet i klass med mina XTZ 99W2MT trotts att Monitor Audio högtalarna då var dubbelt så dyra. Med det sagt så är jag fortfarande imponerad av ljudet Monitor Audio procerade så nu är frågan, ska man slå till på ett par Monitor Audio RX6 eller ett par XTZ 99.36 MKII ?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har du provlyssnat Elac FS 187? När jag letade högtalare så provade jag bland annat dom och jämförde med bl.a. RX6:orna du nämnde, och tyckte att dom lät riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Gillar tyvärr inte utseendet på dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag är ägare utav ett par Monitor Audio RX8 med vit pianolack, ruskigt hög kvalitets känsla på dessa kan jag lova dig.

Har ej hört RX6 dock, men gillar ljudet ur mina RX8:or inga bass monster direkt men ett väldigt rent och klart ljud i mina öron.

Mitt rum sätter såklart begränsningarna för ljudet men det är tyvärr inget jag kan göra något åt. De är inte heller inspelade ännu, ser fram emot vad som ska hända med ljudet den närmsta framtiden.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Jag är ägare utav ett par Monitor Audio RX8 med vit pianolack, ruskigt hög kvalitets känsla på dessa kan jag lova dig.

Har ej hört RX6 dock, men gillar ljudet ur mina RX8:or inga bass monster direkt men ett väldigt rent och klart ljud i mina öron.

Mitt rum sätter såklart begränsningarna för ljudet men det är tyvärr inget jag kan göra något åt. De är inte heller inspelade ännu, ser fram emot vad som ska hända med ljudet den närmsta framtiden.

RX8 kostar ju runt 15 000 kr så de e för mycket, rx6 hade väll gått men så finns det ju beg rs8:or också Inget lätt val.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Silver rs serien låter faktiskt riktigt bra, rx är lite bättre. Men med tanke på dagens beg priser på rs serien så hade jag kollat på beg. Tänk på att både rs/rx 6/8 vill så en bra bit ifrån väggen minst 40-50cm gärna mer för att spela som bäst.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Beg RS8 kan man hitta för ca 7000 kr, tror priset var 12 000 nya för 4-5 år sen. När RX serien kom så verkade det som RS serien reades ut tokbilligt och det är inte omöjligt att RS8 faktiskt kostade 7000-8000 kr nya då men det där känner jag inte till. I vilket fall som helst verkar det vara mycket högtalare för pengarna.

Det sägs att RS8 kan bli lite "bommiga" d.v.s brummlig bas om de inte får rätt rum och rätt förstärkare.

RX6 verkar vara en rimligare ersättare för mina W2MT högtalare(storleksmässigt) och då blir priset ca 9000 kr för ett par som inte är pianolack.

Jag har läst massor med omdömmen nu och för att få något ut av detta så måste jag antagligen packa ihop med förstärkare och högtalare och bege mig till någon monitor audio butik. Problemet är att jag kommer inte kunna jämföra med RS8 där då de gått ut. Att ta med sig alla sina grejer till en som säljer privat går väll men väldigt omständigt och inte kanske så omtyckt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Beg RS8 kan man hitta för ca 7000 kr, tror priset var 12 000 nya för 4-5 år sen. När RX serien kom så verkade det som RS serien reades ut tokbilligt och det är inte omöjligt att RS8 faktiskt kostade 7000-8000 kr nya då men det där känner jag inte till. I vilket fall som helst verkar det vara mycket högtalare för pengarna.

Det sägs att RS8 kan bli lite "bommiga" d.v.s brummlig bas om de inte får rätt rum och rätt förstärkare.

RX6 verkar vara en rimligare ersättare för mina W2MT högtalare(storleksmässigt) och då blir priset ca 9000 kr för ett par som inte är pianolack.

Jag har läst massor med omdömmen nu och för att få något ut av detta så måste jag antagligen packa ihop med förstärkare och högtalare och bege mig till någon monitor audio butik. Problemet är att jag kommer inte kunna jämföra med RS8 där då de gått ut. Att ta med sig alla sina grejer till en som säljer privat går väll men väldigt omständigt och inte kanske så omtyckt.

Rs8 är en större och bättre högtalare, den kräver därför ett större rum att spela i, samt att den vill stå en bra bit ifrån väggen. Klarar man de kraven så är rs/rx8 ett bättre val. Rs/rx6 vill också stå en bit ifrån väggen, men de är inte alls lika känsliga för rummets storlek och spelar på riktigt bra. rs/rx8 går lite djupare och får mer pondus. Anser dock att rs/rx6 är ett säkrare val om man är osäker.

Angående priset på rs serien så låg den på precis samma pris som nya rx serien gör. (är ju ersättnings serien) Visst många butiker tömde ut lager mm, men det på verkar inte beg priset så mycket. Rs6 brukar gå för 3500-5000:- beg och rs8 från 5-7500:- att folk sedan begär mer är en annan sak än att de får det. Jag anser dock att om man vill fynda beg och gillar ljudet från MA så är gold gs10 en mycket potent stativ högtalare, som spelar med bra pondus och glädje. kommer ut för ca 3-6kkr beg.

Rx6 är annars en riktigt trevlig högtalare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2