Skillnaden mellan Hifi högtalare och studiohögtalare

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Hifi högtalare och studiohögtalare

Tjena jag har en fråga det är nämligen att jag ska köpa ett par nya högtalare och jag har varit på 4sound och lyssnat på krk rokit 5 och jag tycke de lät väldigt bra och han frågade vad jag skulle använda högtalarna till och jag sa att jag skulle lysnna på musik och inte dj:ea eller spela in musik. Så jag undrar vad är egentligen skillnaden mellan studio högtalare och Hi-fi högtalare?

Så vad är skillnaden mellan KRK rokit 5 och ett par Argon högtalare på HI-FI klubben? som de säger är hifi ljud i medans 4sound säger att krk är studiohögtalare.

// Hannes Sjölund

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde det inte vara någon skillnad alls.
För en ideal högtalare har ju perfekt frekvensgång, perfekt dynamik och inga fasfel.
Men i praktiken så justeras ju högtalare efter vad tillverkaren vill att man ska använda dom till.
Så en med Hi-Fi högtalare så vill man ha en fin klang (idiotiskt uttryck egentligen) och bra frekvensomfång.
Medans en studiohögtalare anpassas för att ha så neutreal klang som möjligt och ofta för att tåla högre ljudtryck.
Vilket gör att en studiohögtalare kan låta lite tråkigt när man jämför den direkt med en Hi-Fi variant.

Permalänk
Entusiast

En närfältsmonitor är optimerad för att du ska sitta 2 meter ifrån den och den ska ha en helt platt frekvensåtergivning.

Hi-fi grejer har mer en förmåga att vara färgade på olika sätt och så är de byggda för att spela i ett helt rum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så studiohögtalare är bättre om man har litet rum medans HI-FI högtalare passar bättre till hemmabio som exempel? där man har större rum?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Ursprungligen har det varit mer skillnad än vad det är nu. Nu är det mer praktiska skillnader som skiljer de åt, t ex aktiva (inbyggd förstärkare), speciella anslutningsmöjligheter, storlek osv. Ljudmässigt eftersträvar de väl egentligen samma sak, ofärgat neutralt ljud.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Okej. Alltså finns det inte större skillnader. Bara skillnad på hur mycket pengar man lägger ner, killen på 4sound visade hur ett par högtalare för 8 tusen lät. Det gick inte att jämföra ljudet mellan de och Krk.

Tack så mycket alla tror jag har fått svaret på min fråga.

Hade tänkt att åka till HI-FI klubben i Stockholm för att lysnna på ett par Argon. Som de säger är HI-FI.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att du ska ställa dig ytterst kritisk till ALLT som personalen på hifiklubben säger. Dom försöker tuta i dig en massa osanning bara för att dom ska få sälja en massa skit till dig. Eller ja, skit är det väl inte men finns oftast bättre för samma peng...

Ontopic nu då... Studiohögtalare är, som Zotamedu säger, oftast en närfältshögtalare som du ska ha inom en meter eller två från dig och fokus ligger på rak frekvensgång och ofärgat ljud. En hifihögtalare är gjord för att låta bra, alltså mer färgad och inte lika "ärlig" så att säga. En hifihögtalare brukar man även ha ståendes fria en bit ifrån sig. Inte direkt att man ställer ett par hifihögtalare på skrivbordet, inte så vanligt.

Men ska du lyssna på musik så tror jag att ett par studiohögtalare blir bra om du tänkte ha dom till datorn på skrivbordet. Glöm inte att tänka kritiskt när du är inne på hifiklubben...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bara åka och lyssna.

Däremot tycker jag du skall fundera vill jag ha en högtalare som skall vara nära datorn och för musikproduktion (studiohögtalare), aktiva högtalare som Argon (kan användas till allt möjligt med rätt kabel) eller vill du ha passiva högtalare som inte är100% ärliga i ljudet och som kanske passar bättre i ett större sammanhang. I princip är det vad som skiljer högtalarna.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar hifi högtalare, det finns en del aktiva.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk

jag rekomenderar också hifi högtalare, har själv ett par dali concept 2 till min dator och en dali sub 12" under skrivbordet. fungerar utmärkt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Min åsikt är att du ska ställa dig ytterst kritisk till ALLT som personalen på hifiklubben säger. Dom försöker tuta i dig en massa osanning bara för att dom ska få sälja en massa skit till dig. Eller ja, skit är det väl inte men finns oftast bättre för samma peng...

Ontopic nu då... Studiohögtalare är, som Zotamedu säger, oftast en närfältshögtalare som du ska ha inom en meter eller två från dig och fokus ligger på rak frekvensgång och ofärgat ljud. En hifihögtalare är gjord för att låta bra, alltså mer färgad och inte lika "ärlig" så att säga. En hifihögtalare brukar man även ha ståendes fria en bit ifrån sig. Inte direkt att man ställer ett par hifihögtalare på skrivbordet, inte så vanligt.

Men ska du lyssna på musik så tror jag att ett par studiohögtalare blir bra om du tänkte ha dom till datorn på skrivbordet. Glöm inte att tänka kritiskt när du är inne på hifiklubben...

Spelar ju ingen roll vad personalen säger, bara man lyssnar själv och är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Spelar ju ingen roll vad personalen säger, bara man lyssnar själv och är nöjd!

Som nybörjare så är det otroligt lätt att påverkas av personalen för man tänker att "dom jobbar ju här, dom borde kunna detta" men allt dom säger är egentligen bara skit för att få sälja så mycket som möjligt. Dom är 100% försäljare inget annat. Dom skiter i om du får prisvärda grejor eller inte bara dom tjänar så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som nybörjare så är det otroligt lätt att påverkas av personalen för man tänker att "dom jobbar ju här, dom borde kunna detta" men allt dom säger är egentligen bara skit för att få sälja så mycket som möjligt. Dom är 100% försäljare inget annat. Dom skiter i om du får prisvärda grejor eller inte bara dom tjänar så mycket pengar som möjligt.

Okej. Då är det lite som jag trodde de skulle va. Killen på 4sound var jävligt schysst och visste vad han gjorde och försökte inte tvinga på mig några högtalare för 8 tusen styck jag sa en budget och han visade vad man kunde förvänta sig.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen skillnad på hemma och studiohögtalare, det finns bra och dåliga prylar i båda lägren, man väljer efter hur de ska användas och vilka krav man har, tex om du vill ha en viss finish eller att den ska klara ett visst ljudtryck.
Aktiva högtalare finns både hemma och i studion, ta tex Meridian och B&O de har aktiva hemmasystem som är rätt dyra, generellt kan man väl säga att det som skiljer är var de säljs och finnishen, men vissa högtalare används både hemma och i studios som B&W 801, TAD och Avalon Eidolon, de gör bara passiva högtalare, medas tex Genelec gör aktiva monitorer.
Gäller det hembio så kan det innebära andra önskemål på spridning, men många stora filmljudstudios använder B&W 801 vid filmmixning (som Lucasfilm)
Så här fint kan det se ut :

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den studion hade man lätt gärna velat besöka.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att fixa egna 801or

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att fixa egna 801or

Eller bygga egna högtalare som är bättre

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att bygga bättre totalt sett, men man kan bygga lika bra. 801orna har en oerhört hög nivå på sin prestanda, möjligtvis så kan man fixa infrabasar om man har behov och rum för det.
Men att bygga nått enklare med delar för 5000kr kan bli bättre än att köpa nått färdigt, däremot att bygga billigare brukar inte bli bra pga att man inte får volympriser på delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att bygga bättre totalt sett, men man kan bygga lika bra. 801orna har en oerhört hög nivå på sin prestanda, möjligtvis så kan man fixa infrabasar om man har behov och rum för det.
Men att bygga nått enklare med delar för 5000kr kan bli bättre än att köpa nått färdigt, däremot att bygga billigare brukar inte bli bra pga att man inte får volympriser på delarna.

Vad kostar ett par 801? Skulle nog kunna bygga något likvärdigt eller bättre för mindre än vad dom kostar. Tror knappast att jag skulle kunna åstadkomma samma finish men nära på lika bra tror jag nog.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad kostar ett par 801? Skulle nog kunna bygga något likvärdigt eller bättre för mindre än vad dom kostar. Tror knappast att jag skulle kunna åstadkomma samma finish men nära på lika bra tror jag nog.

Skulle gärna se dig göra ett sådant projekt o lägga upp här på Swec!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Vad kostar ett par 801? Skulle nog kunna bygga något likvärdigt eller bättre för mindre än vad dom kostar. Tror knappast att jag skulle kunna åstadkomma samma finish men nära på lika bra tror jag nog.

Vet inte vad de kostar idag, hifiklubben har inga på sin sida, 802 kostar 124 000, den bör vara dyrare att bygga men den låter sämre, jag har hört hembyggen som presterar likvärdigt, men de byggena kostar kring 40-45 000 i högtalardelar o så är det ju det med indirekta kostnader, som mätsystem och simuleringsprogram som krävs för att nå dit, det är ju minst 15 000 för de prylarna, i övrigt behövs det inget annat än snickeridelar och lokal att vara i, men det är ju mera allmänna saker.
Man kan besöka Öhman o köpa ett par ino så slipper man konstruera själv, de presterar bra, och man bygger efter ritning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv ett par KRK RP5 och köpte till en krk 10s på grund av att jag saknade de lägre frekvenserna, låt oss säga såhär, aktiva studiomonitorer är till för att mixa musik i helt enkelt, de ska ge ett neutralt ljud som man själv ska kunna färga efter eget tycke, hifihögtalare färgar ljudet åt dig, båda högtalarna kan användas till musik och film, är inte så stor skillnad när det kommer till sånt så länge det ligger i samma prisklass. Sedan beror det på akustiken i ditt rum, hur stort rummet är och vad väggar och golv består av för material, om du inte ska mixa eller hålla på med inspelning av musik skulle jag helt enkelt råda dig att köpa hifihögtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Inga högtalare ska färga ljudet helt oavsett hur de används, det är oxbajs att hemmaprylar ska färga, då är de helt enkelt dåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att fixa egna 801or

Jadu om hade den budgeten så kanske man kunde.

801 finns inte i deras hemsida.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/207/
"Great necessities call out great virtues
The Nautilus 801 is the latest version of B&W's longest-running franchise, the 801 loudspeaker, totally updated with design lessons learned from making the costly, visually striking Nautilus loudspeaker (see the sidebar, "The Inside Story"). The new speaker represents a substantial price increase over the 801 Series III, which retailed for $5500/pair, but B&W is quick to point out that the Nautilus 801 has been so totally redesigned that it would be fairer to compare the 801 Series III to the $8000 Nautilus 802. "

Abbey Road:s studio
"
Loudspeakers
• Acoustic Energy AE2 (2)
• Adams SA-3 (5.0)
• Auratone (2)
• B&W 805N (5.1)
• B&W DM1200 (2)
• Genelec 1031A (2)
• HHB Circle 5 (2)
• KRK 7000B (2)
• KRK 9000 (2)
• KRK E8 (5.1)
• Yamaha NS10M (6)
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Har själv ett par KRK RP5 och köpte till en krk 10s på grund av att jag saknade de lägre frekvenserna, låt oss säga såhär, aktiva studiomonitorer är till för att mixa musik i helt enkelt, de ska ge ett neutralt ljud som man själv ska kunna färga efter eget tycke, hifihögtalare färgar ljudet åt dig, båda högtalarna kan användas till musik och film, är inte så stor skillnad när det kommer till sånt så länge det ligger i samma prisklass. Sedan beror det på akustiken i ditt rum, hur stort rummet är och vad väggar och golv består av för material, om du inte ska mixa eller hålla på med inspelning av musik skulle jag helt enkelt råda dig att köpa hifihögtalare

Hur tyckte du ljudet var i rp5orna? jag har bara lyssnat på de i en studio som var ljudisolerad. Hur låter de hemma?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Hur tyckte du ljudet var i rp5orna? jag har bara lyssnat på de i en studio som var ljudisolerad. Hur låter de hemma?

Låter suveränt, kör dem tillsammans med ett Focusrite Scarlett 2i2. Mycket bra mellanregister och VÄLDIGT neutralt ljud för pengarna, gudomliga att mixa i, och designen är riktigt snygg så det ser inte dåligt ut i vilket rum du än sätter dem i!

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att det inte är någon ljudmässig skillnad eller "ideal" mellan studiohögtalare och hemmahögtalare. alla strävar liksom efter samma sak, låg distorsion, stor bandbredd, och hög linjäritet inom bandbredden. Sen är det väl bara hur mycket man vill lägga på att uppnå det här och vilka gränser man sätter. Och kanske till största delen tillverkarens kunnande.

Men vanligtvis så är väl inte +-3dB grejer hifi, det ska vara bättre. Distorsion är en sak man aldrig någonsin kommer få se siffor på på en tillverkares hemsida. Om dom inte tillverkar element då. Men även då är det ganska ovanligt.

En bra artontummare "discomodell" kan ha under 1% distorsion vid 50Hz@120dB medans en standard 150kr 6,5tummare har 10% vid 95dB. Vill man ha bättre med små basar så blir det direkt dyrt, och det är oftast inget som ryms inom en budget där du ska ha filter, lådor, förstärkare, element, frakt, montering och mycket mer inom 2000kr. 20000 kanske, där har vi en teoretisk möjlighet i a f.

Det man får med studiohögtalare är aktiva filter som gör att du kan anpassa/kompensera för "mot vägg", "på skrivbord", "mitt i rum", och oftast sänka och höja diskant i kanske 5 steg, och inbyggda förstärkare. Allt det här kostar ju så man kan ju själv räkna ut att det kanske inte sitter så värst bra grejer i högtalarna. Dock verkar det inte finnas något som säger att "hifi"-högtalare för samma pengar är varken bättre eller sämre. Det mesta är skit hur man än gör

Dynaudio verkar göra bra monitorer, och Genelec, och Klein und Hummel/Neumann och sen finns det massa andra märken som är betydligt dyrare och definitivt på fel sida om 10k strecket för dom flesta här.

Vanligtvis så måste man nog upp i kanske 50-100000 om man vill ha riktigt bra grejer (köpgrejer) för ett par högtalare. Men även då kan man nog bli blåst.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

VÄLDIGT neutralt ljud för pengarna

Hur vet du det?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Hur vet du det?

För jag har lyssnat på ett antal många studiomonitorer, jobbar i musikaffär och har snackat med studioprofessionella ljudtekniker och mixare och dessa var de jag blev rekommenderad och kan inte säga annat än att jag är väldigt förvånad över hur bra ljudet är gentemot den låga prislappen. Och om du undrar hur jag vet att ljudet är neutralt så sitter jag och mixar väldigt mycket själv och när det börjar låta bra i mixen då vet jag att jag är nästan klar. Kan också höra i dessa om färdigmastrade studiolåtar är dåligt mixade när det kommer till effekter, eq osv. Krk rp5:orna är väldigt avslöjande och kan inte tänka mig annat att rp6 och rp8 är bättre. Detaljåtergivningen är väldigt ärlig och ger ett riktigt bra omfång. Det enda som saknas är de lägre frekvenserna, men köpte tillhörande krk 10s för att komplettera.

Permalänk

Det där måste du mäta med mic om du vill veta. Varken din, min eller någon annans hörsel är att lita på. Lita inte på massa folk som säger massa saker, oftast vet dom inte ett skit. Mät och sen VET du på riktigt. Ni borde ha en behringer 8000 mic i din musikaffär antar jag. Det är bättre än inget. Folk snackar så mycket skit överallt, oftast helt utan den minsta gnutta fakta eller sanning, i alla brancher på alla nivåer. Löst tyckande och gissande.
Nu säger jag inte att dina högtalare inte är neutrala, för det kan dom mycket väl visa sig vara efter en mätning. Men då måste man mäta först för att få reda på det. 1 mätning säger mer än än 1000 audiofiler och headfimedlemmar tillsammans. Glöm aldrig det.

Neutral = Frekvenslinjär

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.