Hemmabio/Ljudanläggning till TV

Permalänk

Hemmabio/Ljudanläggning till TV

Jag har kollat runt lite på ett antal av dom första sidorna här på forumet, men har inte direkt hittat något som kan passa min nuvarande budget.
Jag har lyckats bestämma mig för vilken TV jag ska köpa, så det slutar med lite pengar över för att införskaffa sig lite bättre ljud till den.
Men då min ekonomi är lite begränsad, så ligger min budget på runt 2000kr för tillfället, kan tänkas höja det vid ett senare tillfälle om jag nu känner att det behövs.

Jag är inte direkt någon expert inom det här området, så ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Systemet ska användas först och främst till film och tv-tittande, det kan tänkas användas till musik om det är tillräckligt bra, annars har jag mina Logitech Z-2300 som duger gott och väl till just musik.
Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska gå för 2.1, 5.1 eller högtalare + förstärkare, men just nu lutar det mer åt 5.1 då det verkar vara en mer anpassat för film (som sagt, rätta mig om jag har fel)
Helst skulle jag vilja ha 2x fronthögtalare + förstärkare för att sedan kunna bygga ut systemet, men då får jag nog räkna med att behöva höja min budget en hel del.

Så lite tips på vad som finns att rekommendera skulle sitta riktigt fint.

Tack på förhand.

Permalänk

Även om många underskattar det så är z906 ett väldigt bra system för pengarna. men det är nära 3k.

Och ja, 5.1/7.1 går inte att jämföra med 2.1 när det gäller film

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Även om många underskattar det så är z906 ett väldigt bra system för pengarna. men det är nära 3k.

Och ja, 5.1/7.1 går inte att jämföra med 2.1 när det gäller film

Har kollat på det systemet tidigare, men då har det varit uppe över 3000kr, men nu hittade jag det i flera olika butiker för under 2500kr, Elgiganten var bland dom billigaste och var nere på 2100kr.
Har nog hittat mig mitt nya ljudsystem för både TV och dator
Tackar så mycket

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är z906 förmodligen bland det bästa i surroundväg, pengarna räcker inte till reciever + 5.1 högtalare. Kör själv ett paket datorhögtalare till min reciever nu, trots att det inte är något super-system så är det väldigt mycket häftigare att se på film med det än med de inbyggda högtalarna i TVn, jag planerar dock att skrota datorhögtalarna för ett rejält 5.1 HiFi system, inte för att jag är missnöjd nu, utan för att man snarare aldrig blir helt nöjd

Permalänk

Om jag hade tänkt att gå för reciever + högtalare så hade jag tänkt börja med endast två högtalare, och därefter byggt på med mer vart efter jag har råd.
Men jag kollade runt lite nu och prislappen verkar slutar på 4-5kr oavsett hur man gör med ett sådant system.

Så det blir att beställa ett par z906, kommer trots allt bo i lägenhet (en 2a på 64m²), så ett ljudsystem för 4-5kr kommer säkert få mig vräkt ganska snabbt

Permalänk
Medlem

Vet att du hade en tajt budget...
Men kolla om du kan töja den lite kanske vänta en månad eller två
O sen titta på detta paket
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4815
Alt
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4961

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av etermos:

Vet att du hade en tajt budget...
Men kolla om du kan töja den lite kanske vänta en månad eller två
O sen titta på detta paket
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4815
Alt
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4961

//E

Den där verkar verkligen intressant.. Frågan är bara hur länge dom kommer ha den för det priset.
Enligt Fynda själva så utgår just den färgen, där av priset.
Får kolla upp min ekonomi lite under dagen och se om jag kan lyckas beställa dom.
Med ett sådant system så blir det lättare att byta upp sig i framtiden då man redan har förstärkare, så det är en stor fördel

Permalänk

Dom där Dynavoice F-5 EX (http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4961)
Hur bra funkar dom som 2.0 vs 2.1? Med tanke på att man inte får med någon sub i det paketet.
Gillar designen på dom mer än Porson Reality-paketet (http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4815).

Satt och räknade lite på min ekonomi, och det verkar som att jag kan gå på ljudsystem för 2500-3500kr i samma veva som TV utan att riskera att sluta upp med för lite pengar för att klara mig hela nästa månad.

Det jag gillar med Dynavoice-paketet är just högtalare som kan stå på golvet, vilket hjälper en del med placering av dom.
Plus att båda paketen har möjlighet för uppgradering i framtiden.

Permalänk

Blir lite många posts på raken från mig här nu, men nu är det för att bestämma mellan två system som jag har fastnat för mest och räknat ut att min budget räcker till för det.

Av dessa två system:
Proson Reality Sat 31 5.1-paket + Pioneer VSX-421, 3575kr: http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4815
och
Dynavoice F-5 EX Startpaket (2.0-paket i Black High Glossy), 2875kr: http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4961

Vilket är mest värt att gå för om det ska användas mest till film och vanligt tv-tittande? Skulle vara fint om det funkar till musik också, men det är inte det viktigaste.

Jag gillar designen på Dynavoice mer än på Proson, men Dynavoice paketet har ingen sub som medföljer så det kommer behövas köpas till senare vilket lägger till en viss kostnad, men högtalarna kanske är lika bra som dom är i paketet till en början med?
Det jag inte riktigt gillar med Proson paketet är att högtalarna måste antingen stå på en bänk eller sättas upp på väggen, och jag vill helst ha i alla fall front-högtalarna ståendes på golvet vid sidan om TVn eller i varsit hörn av vardagsrummet, och jag tycker att golvhögtalare passar bäst för det.

För mig har det ingen betydelse mellan 2.0/2.1 vs 5.1, så länge jag har möjlighet att komplettera/uppgradera systemet på ett lätt sätt vid senare tillfälle.

Permalänk

Jag skulle lätt ta Dynavoice. Sub kan du komplettera med sen.

Jag har inget direkt konkret att komma med varför jag tycker så, utan mest att Proson för mig är bland det sämsta som fanns på den tiden jag såg på billiga högtalare....ja det var länge sen men jag glömmer aldrig när vi tittade innuti några proson och dämpmattorna låg inknycklade i hörnet osv, riktigt uselt.

Dynavoice däremot har jag lyssnat på sedan dom kom ut på marknaden och har alltid tyckt att dom låtit väldigt bra för priset. Det varnog det enda riktigt billiga märke som fanns just då som faktiskt lät HiFi. En mycket gammal vän som heter Franz som bygger egna rörförstärkare osv och har en sjö av erfarenhet sålde faktiskt Dynavoice i sin butik (drivna av en gammal go Luxman )bredvid egna byggen och PA-utrustning.

Som sagt, detta var länge sen och mycket har säkert hänt sen dess, men även om man bara ser på bilderna så ser Dynavoice snyggare ut och mer välbyggda. Du kommer inte få mycket bas, men som sagt det kommer troligtvis låta ganska bra ändå och så kan man alltid köpa begagnad sub om några månader.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer till fullo med Kriistoffer. Dynavoice har gjort sig ett namn på marknaden under de senaste åren, just därför att dem levererar ett fullt godkänt ljud till en väldigt liten peng. Dom vinner många tester i just budget-segmentet, och de lådor jag har lyssnat på har alltid låtit bra.

Sen om du tvunget vill ha en sub så är det ju som du säger väldigt enkelt att bara bygga ut, men personligen tycker jag att man klarar sig långt på bara ett par bra golvare - speciellt då om man bor i lgh;)

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk

Tack så mycket för svaren
Har nu skickat iväg beställning för Dynavoice paketet
Lär komma fram mot mitten av nästa vecka, om jag inte har tur att få det redan på måndag

Permalänk

Du måste givetvis komplettera med Center och bakhögtalare i tillägg till subb för att få ett komplett hemmabiopaket, men detta kommeratt bli sju resor bättre än det andra alternativet även om det tar lite längre tid.
Men det kommer bli riktigt bra ljud på en gång tror jag! Du kommer säkert njuta en hel del av konserter och sådant också i tillägg till filmer. Tänk på att dom flesta högtalare behöver en lite tid på sig att "släppa" så om det låter lite tunnt i början så kan detta förändra sig.

Jag rekommenderar en matchande center och sedan faktiskt bara några billiga bakhögtalare. Jag tycker fortfarande inte att man behöver något speciellt bra där bak. Som t.ex kostar mina frontar 4ggr mer än mina bakhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Du måste givetvis komplettera med Center och bakhögtalare i tillägg till subb för att få ett komplett hemmabiopaket, men detta kommeratt bli sju resor bättre än det andra alternativet även om det tar lite längre tid.
Men det kommer bli riktigt bra ljud på en gång tror jag! Du kommer säkert njuta en hel del av konserter och sådant också i tillägg till filmer. Tänk på att dom flesta högtalare behöver en lite tid på sig att "släppa" så om det låter lite tunnt i början så kan detta förändra sig.

Jag rekommenderar en matchande center och sedan faktiskt bara några billiga bakhögtalare. Jag tycker fortfarande inte att man behöver något speciellt bra där bak. Som t.ex kostar mina frontar 4ggr mer än mina bakhögtalare.

När jag först startade den här tråden så hade jag inte räknat med att kunna ta till med högre budget, men slutade med att jag kunde det.
Ska se hur dessa låter innan jag börjar tänka mer på vad som blir nästa tillägg till systemet, och eftersom att jag bor i lägenhet så finns det en viss gräns på basen som jag kan utnyttja, vill inte dra till med för mycket bas då risken att bli vräkt ökar

Permalänk

Slänger in några snabba frågor som jag hoppas någon här kan svara på, då jag inte fått svar från Fynda.

Mitt paket väger 34kg och behandlas därför som ett företagspaket.
På Fyndas hemsida står det att företagspaket hamnar hos Posten och ligger kvar där i två veckor innan det skickas tillbaka.
Men när jag söker på min försändelse på Postens hemsida så står det att leverans sker till mottagaradressen.

Vilket är det man ska lita på?
Om det nu är leverans till mottagaradressen, vilket bör bli min hemadress, kommer dom ringa upp innan utkörning sker?

Permalänk
Medlem

Företagspaket levereras till företag. Annars kommer det till ditt utlämningsställe. Eventuellt får du hemleverans om det är typ en pall? Men de gånger jag fått något hem så har de ringt innan.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Företagspaket levereras till företag. Annars kommer det till ditt utlämningsställe. Eventuellt får du hemleverans om det är typ en pall? Men de gånger jag fått något hem så har de ringt innan.

Då blir det säkert hemleverans då Fynda rekommenderar frakt med pall för golvhögtalare, och det är såna jag har beställt, och varför det är företagspaket är för att gränsen av vikt för vanligt postpaket är 20kg, och mitt paket väger som sagt 34kg, så det blev automatiskt företagspaket.

Då blir det att hålla koll på mobilen under kommande vecka så man kan vara förberedd med att ta sig hem från jobbet för att ta emot paketet.

Tackar för svaret

Permalänk

Tackar verkligen för all hjälp!

Fick hem högtalarna igår, tyvärr ingen hemleverans så var tvungen att släpa hem allt från posten.
Men när allt väl var inkopplat så kände jag att det var värt besväret
Fy fan vilket mäktigt ljud från högtalarna Har fortfarande lite inställningar att kolla genom, och att spela in dom så klart.
Men märker redan nu att det är mycket bättre än mina gamla Z-2300.

Nu när lönen kommer så blir det TV, så nästa lön blir det att komplettera systemet med en subwoofer..
Och istället för att starta en ny tråd för subwoofer, så passar jag på och kör i denna, då det ändå hör in här.

Vet inte riktigt hur min budget kommer se ut, men har kollat på billigaste just nu, så får jag se när den månaden kommer hur mycket bättre jag kan köra på med.

Den jag har kollat på är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555792 (Fast den svarta)
Enligt omdömen på prisjakt och några andra sidor verkar den kunna leverera riktigt bra ljud för det priset.
Och eftersom att jag kommer bo i lägenhet (våning 2 av 3) så vill jag inte dra på med för stark sub eftersom att man kan lättare få fram det störande momentet då.
Men skulle den där subben vara något för mig?
Förstärkaren som jag kommer använda finns med en post lite längre upp (Pioneer VSX-421).

Edit:
Tittade runt lite mer på Fynda.se och hittade den här:
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4338
Passiv Sub + Slutsteg, för i stort sett samma pris som bara subben.
Men jag är inte i närheten av erfaren i det här mellan Aktiv vs Passiv, jag har läst lite om det så jag vet skillnaderna mellan dom.
Vad skulle funka bäst för mitt ändamål?
Som jag sa ovan, vill helst inte riskera att bli vräkt

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkt på när jag läst den här tråden är huruvida du kan tänka dig att köpa begagnat också. Det får ju ner priset ganska mycket. Bara en tanke.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancerot:

Den jag har kollat på är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555792 (Fast den svarta)Tacksam för svar.

Den kommer nog passa bra till dina F-5, dock skulle jag personligen försöka hitta något begagnat. Och den går inte direkt ner till avgrundsdjupa frekvenser, så 25Hz är fantasier, helt omöjligt. Var får de alla spännande siffror ifrån? Inte ens "storebror" som jag har, SW-10, går så lågt; http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=2966

Permalänk
Skrivet av Tullen:

En sak jag tänkt på när jag läst den här tråden är huruvida du kan tänka dig att köpa begagnat också. Det får ju ner priset ganska mycket. Bara en tanke.

Begagnat är något jag har funderat på..
Men jag är sån person som gärna vill ha nytt av det jag köper, speciellt när det gäller elektronik.
Jag vill vara säker på att det jag köper, funkar som det är sagt. Om det är något fel så vill jag gärna kunna byta ut produkten till en som funkar.

Skrivet av Falcon:

Den kommer nog passa bra till dina F-5, dock skulle jag personligen försöka hitta något begagnat. Och den går inte direkt ner till avgrundsdjupa frekvenser, så 25Hz är fantasier, helt omöjligt. Var får de alla spännande siffror ifrån? Inte ens "storebror" som jag har, SW-10, går så lågt; http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=2966

Dom siffrorna är jag inte direkt super på. Har fått dom förklarade för mig ett fåtal gånger men lyckas aldrig få fast det i huvudet

Ska försöka göra mig lite mer tydlig utifall att..
Ljudsystemet kommer användas för i stort sett allt, musik, film och spel, men mest till musik och film, så det jag är ute efter är att få den där lilla extra känslan man brukar få när man går på bio ellerkonsert, fast inte på direkt samma volym, då detta troligtvist kommer få mig vräkt ganska snabbt
Blev lite sugen på: Dynavoice Definition SW-10 (http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=2966)
Men efter att ha läst lite omdömen på Prisjakt (som kanske inte spelar så stor roll) så blir jag lite osäker på det där med "blåsljudet".

Nu vet jag inte om någon kan förklara helt exakt, men på ett ungefär vad menar man med "blåsljud" när det gäller subwoofer? Jag har aldrig haft något system som kostat totalt över 2000kr, så det här är ju mitt första ljudsystem som jag kommer satsa på att få bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancerot:

Nu vet jag inte om någon kan förklara helt exakt, men på ett ungefär vad menar man med "blåsljud" när det gäller subwoofer? Jag har aldrig haft något system som kostat totalt över 2000kr, så det här är ju mitt första ljudsystem som jag kommer satsa på att få bättre i framtiden.

Jag är ingen expert på vare sig subwoofers eller dess uppbyggnad, så jag reserverar mig för fel.
Men, om jag tänker rent logiskt(och om vi nu håller oss SW-10), så borde det hänga ihop med:

* Hur mycket luft som ska flyttas, vid varje angiven frekvens. Så blåsljudet är inte "alltid" ett faktum utan vid vissa givna frekvenser.
* Hur basporten/röret ser ut och var den är placerad

På SW-10 är basröret(?) placerat på undersidan av subben, vilket ger maximalt 3-5 cm avstånd från golvet. Kan det påverka? Ingen aning, expert får kommentera.
I SW-10 sitter ett rör för att få ut luften via basporten. Är detta röret för stort / för litet / för kort eller för långt uppstår stående vågor i röret? Kan detta orsaka blåsljud? Expert får kommentera.

Personligen har jag inte uppfattat något "blåsljud" på min, finns det några "tester" att köra?

Som sagt, är ingen expert på subwoofers så folk som vet bättre får gärna kommentera och rätta mig.