Bästa filformatet för musik?

Permalänk
Medlem

Bästa filformatet för musik?

Hej!

Vad är det bästa filformatet för musik? MP3 verkar generellt bli sågat av audiofiler som föredrar CD eller kanske även vinyl.

Jag har hört om flac men är detta vad man kallar CD kvalité? Finns det några parametrar att titta efter ex bitrate? Är kanske rentav Wave det bästa formatet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

flac är väl helt okompromerad musik, dvs allt finns kvar o inte som mp3 som tar bort en hel del, så mycket bättre kan det väl inte bli kan jag tänka mig.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

flac är väl helt okompromerad musik, dvs allt finns kvar o inte som mp3 som tar bort en hel del, så mycket bättre kan det väl inte bli kan jag tänka mig.

Flac är komprimerat, men det är lossless.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du är ute efter. MP3 kommer göra att du tappar kvalité, FLAC/Wav gör inte det men tar mycket mer plats. FLAC=Free Lossless Audio Codec, wav är också lossless men helt okomprimerat.

MP3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_compression_(data)#Lossy_a...

FLAC/Wav:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression

Permalänk
Medlem

Med andra ord. Man tappar kvalitet. Men det bör inte vara hörbart. Man brukar snacka om att man behåller 98-99% med den vanligaste typen av flac komprimering. Helt klart ett bra format för lagring av musik då man vinner mycket utrymme. Dock klarar inte alla enheter att spela upp det, exempelvis vanliga cd spelare i stereos etc. Å andra sidan kan man ju alltid konvertera tillbaka till Wave. Men ingen erfarenhet av hur mycket man tappar genom det.
Vet heller inte hur mycket mp3 formatet utvecklats heller iofs... Men man behöver vanligtvis inte vara audiofil för att höra skillnad på hyfsat bra mp3 komprimering och flac.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är FLAC man ska köra med för att iallafall få CD kvalité. Det ser dessutom ut som att XBMC klarar av FLAC.

Tack för alla svar!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med andra ord. Man tappar kvalitet. Men det bör inte vara hörbart. Man brukar snacka om att man behåller 98-99% med den vanligaste typen av flac komprimering. Helt klart ett bra format för lagring av musik då man vinner mycket utrymme. Dock klarar inte alla enheter att spela upp det, exempelvis vanliga cd spelare i stereos etc. Å andra sidan kan man ju alltid konvertera tillbaka till Wave. Men ingen erfarenhet av hur mycket man tappar genom det.
Vet heller inte hur mycket mp3 formatet utvecklats heller iofs... Men man behöver vanligtvis inte vara audiofil för att höra skillnad på hyfsat bra mp3 komprimering och flac.

Ja i värsta fall finns det ju program som för FLAC till mp3 som det skulle behövas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Själv har jag FLAC som man lyssnar på lite då och då. Men filerna är sjukt stora, en vanlig låt brukar ligga mellan 30mb och 70mb, hehe.

Men enligt mig är det ganska svårt och höra någon större skillnad mellan 320kbit Mp3 och FLAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Själv har jag FLAC som man lyssnar på lite då och då. Men filerna är sjukt stora, en vanlig låt brukar ligga mellan 30mb och 70mb, hehe.

Men enligt mig är det ganska svårt och höra någon större skillnad mellan 320kbit Mp3 och FLAC.

Beror helt på, har man crap ljudsystem så är det klart man inte hör skillnad mellan en rullande sopkorg mot en gitarrsträng blivit spelad, i.e låter likadant då.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med andra ord. Man tappar kvalitet. Men det bör inte vara hörbart. Man brukar snacka om att man behåller 98-99% med den vanligaste typen av flac komprimering. Helt klart ett bra format för lagring av musik då man vinner mycket utrymme. Dock klarar inte alla enheter att spela upp det, exempelvis vanliga cd spelare i stereos etc. Å andra sidan kan man ju alltid konvertera tillbaka till Wave. Men ingen erfarenhet av hur mycket man tappar genom det.
Vet heller inte hur mycket mp3 formatet utvecklats heller iofs... Men man behöver vanligtvis inte vara audiofil för att höra skillnad på hyfsat bra mp3 komprimering och flac.

Det är bara audiofiler som "kan" höra skillnad mellan FLAC och WAV/CD

Citat:

FLAC (Free Lossless Audio Codec) is a codec (compressor-decompressor or coder-decoder) which allows digital audio to be losslessly compressed such that file size is reduced without any information being lost. Digital audio compressed by FLAC's algorithm can typically be reduced to 50–60% of its original size, and decompressed into an identical copy of the original audio data.

Citat:

FLAC supports only fixed-point samples, not floating-point. This is to avoid the imprecision of floating point arithmetic so as to ensure the encoder is fully lossless...

... FLAC uses CRC checksums for identifying corrupted frames when used in a streaming protocol, and also has a complete MD5 hash of the raw PCM audio stored in its STREAMINFO metadata header.

Med andra ord - FLAC är efter uppackning 100% identiskt med källfilen som den skapats från.

http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Permalänk
Medlem

Jag kör all musik i flac. Beroende på bitdjup och samplingsfrekvens så är låtarna från typ 30MB till 250MB.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

FLAC är ju första valet om man säger så

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Hur fixar man flac filer på lättaste/bästa sätt?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det bästa är att lagra i FLAC och skapa MP3 från dem när det behövs. Bitrate och sampling rate är det enda jag kommer på i teknisk kvalitet. Sedan får man ju se till att filens innehåll är bra, FLAC låter inte bra om den är skapad med en dålig källa.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Kör både MP3 och FLAC, ibland vill man ha lite mindre filer, och skillnaden är inte speciellt stor i ljudkvalitet mellan bra MP3 och FLAC
Men vilket som man använder så låter jag källmaterialet bestämma en del.

En stor del av dagens inspelningar är så dåliga så man kan använda 128 kbps i MP3, och man kan fortfarande inte märka skillnad mellan det och original direkt från CD, för ursprunget är så dåligt, platt livlöst utan dynamik samt man kan tro att det spelas i en garderob med micken på andra sidan om den stängda dörren hälften låter ungefär så här.

Sen finns det ytterligare 20-30% som är lite bättre men fortfarande uselt inspelat
är dom sista 20% som förtjänar FLAC och det mesta här är inte vad som spelas mycket på radio eller några listor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Hur fixar man flac filer på lättaste/bästa sätt?

Ladda ner EAC och rippa dina skivor till FLAC. Annars brukar det gå att köpa skivor digitalt på internet i FLAC format.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag kör med flac, så gött att min galaxy s2 spelar upp det formatet.. Med tanke på minnespriser, typ hårddisk och flashminnen, samt hastigheter på internet nu för tiden, så ser jag inget problem alls i att en fil tar runt 50 meg. Sitter på 32gig på mobilen och några terrabyte på datorn.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Kör mp3 i 320 kbps så ska du se att det låter fin fint.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

De flesta MP3 jag har är väll mellan 128 och 192 men när jag hade med det till en musik butik så blev det sågat direkt, mp3 var inget för fina högtalare. Istället stoppade de i CD skivor och visst lät det bättre men det kan såklart ha med inspelning att göra. Eller så är det så att skillnaden mellan mp3 och CD/FLAC (d.v.s kvalité) märks av mer på finare anläggning medan billiga hörlurar för 500 kr kanske inte kan leverera någon direkt skillnad?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De flesta MP3 jag har är väll mellan 128 och 192 men när jag hade med det till en musik butik så blev det sågat direkt, mp3 var inget för fina högtalare. Istället stoppade de i CD skivor och visst lät det bättre men det kan såklart ha med inspelning att göra. Eller så är det så att skillnaden mellan mp3 och CD/FLAC (d.v.s kvalité) märks av mer på finare anläggning medan billiga hörlurar för 500 kr kanske inte kan leverera någon direkt skillnad?

Nej, på billiga grejor hörs det ingen skillnad. Sitter man på ett par logitechhögtalare för 500kr så kan man lika gärna köra mp3. Men sitter man med högtalare för kanske 4-5k eller lurare för 1000kr så är det värt att gå över till FLAC.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med andra ord. Man tappar kvalitet. Men det bör inte vara hörbart. Man brukar snacka om att man behåller 98-99% med den vanligaste typen av flac komprimering. ... Å andra sidan kan man ju alltid konvertera tillbaka till Wave. Men ingen erfarenhet av hur mycket man tappar genom det.

Free Audio Lossless Codec. Förlustfritt, alltså återfinns all information från orginalfilen även i den komprimerade flac-filen. Inga 98-99% utan 100%. Detta är själva grundprincipen med ett förlustfritt format, att du alltid kan återställa orginalfilen helt utan dataförlust. Den som "brukar snacka om att man behåller 98-99%" vet helt enkelt inte vad personen ifråga talar om.

Jag ser ingen som helst anledning att rippa sina skivor i något annat än flac om syftet är att ha musiken tillgänglig på datorn. Det ärr knappast så att hårddiskutrymme är dyrt eller på annat sätt svårt att komma åt. För tio år sedan var det en relevant fråga, men inte idag.
Skall man sedan ha med sig musiken på sin portabla spelare som har snålt om utrymme är det enkelt att konvertera till ett format som exempelvis mp3.

Något man skall ha med sig är att det inte är filformatet i sig som gör att det låter bra utan orginalkällan. Man får alltså inte bättre ljud om man konverterar en kraftigt kommprimerad mp3 till flac.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej, på billiga grejor hörs det ingen skillnad. Sitter man på ett par logitechhögtalare för 500kr så kan man lika gärna köra mp3. Men sitter man med högtalare för kanske 4-5k eller lurare för 1000kr så är det värt att gå över till FLAC.

Stämmer inte riktigt vid te.x 128kbps kan du höra digital distortions på dåliga högtalare samt bra, dock inte alltid man hör detta, även om du har bra stereo eller inte, så blir man trött av det endå..

Bra info i detta klippet om dåliga bitrates, olika codec och loudness war m.m..

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

De flesta MP3 jag har är väll mellan 128 och 192 men när jag hade med det till en musik butik så blev det sågat direkt, mp3 var inget för fina högtalare. Istället stoppade de i CD skivor och visst lät det bättre men det kan såklart ha med inspelning att göra. Eller så är det så att skillnaden mellan mp3 och CD/FLAC (d.v.s kvalité) märks av mer på finare anläggning medan billiga hörlurar för 500 kr kanske inte kan leverera någon direkt skillnad?

Det finns de som hävdar att kodningsartefakter kan vara lättare att höra om man lyssnar på en mindre ideal återgivning (t.ex. genom vissa hörlurar) än om man hade lyssnat genom ett par bra studiomonitorer eller hifi-högtalare. Detta då kodarna endast kan optimeras för det "ideala fallet". Det enda sättet att utvärdera kvalitén hos mp3-kodare är att göra blinda ABX-test eller motsvarande, men många som uttalar sig om mp3-kodning har nog aldrig gjort ett sådant test så de vet egentligen inte vad de är de talar om. Jag har provat lite grann och jag är helt värdelös på att höra den här typen av skillnader (det går att göra ABX-tester i t.ex. foobar2000).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Men enligt mig är det ganska svårt och höra någon större skillnad mellan 320kbit Mp3 och FLAC.

Jag instämmer. Det är väldigt knivigt att sätta ett blindtest från en högkvalitativ MP3 mot FLAC, jag har försökt. Både här hemma med mina "budget" grejer. Men också i riktiga lyssningsrum med makalös avvägd akustik och med riktigt fin elektronik samt bl.a ett par ofantligt välspelande Dynaudio Contour.
Dock tycker jag nog att FLAC låter bättre när det kommer till akustisk musik.

Skrivet av Mordrana:

Beror helt på, har man crap ljudsystem så är det klart man inte hör skillnad mellan en rullande sopkorg mot en gitarrsträng blivit spelad, i.e låter likadant då.

Vad är din definition av ett "crap ljudsystem"?

Permalänk
Medlem

När det gäller lossless-format så ger de ju (av sin natur) alla samma ljudkvalitet. Där väljer man lämpligen istället efter vad ens utrustning klarar av att spela, eller vilken metadata man vill ha med etc.

När det gäller lossy-format å andra sidan, finns det idag liten anledning att välja MP3. Man kan utan vidare säga att det med dagens mått mätt är ett föråldrat format. Är man ute efter ett så bra ljud/storlek-förhållande som möjligt så är det istället AAC eller OGG Vorbis man ska titta på.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med andra ord. Man tappar kvalitet. Men det bör inte vara hörbart. Man brukar snacka om att man behåller 98-99% med den vanligaste typen av flac komprimering. Helt klart ett bra format för lagring av musik då man vinner mycket utrymme. Dock klarar inte alla enheter att spela upp det, exempelvis vanliga cd spelare i stereos etc. Å andra sidan kan man ju alltid konvertera tillbaka till Wave. Men ingen erfarenhet av hur mycket man tappar genom det.
Vet heller inte hur mycket mp3 formatet utvecklats heller iofs... Men man behöver vanligtvis inte vara audiofil för att höra skillnad på hyfsat bra mp3 komprimering och flac.

Det är lossless.
Lossless som i att ingen data går förlorad.
Eventuell kvalitetsförlust kan därför enbart komma ifrån dekodningen.
Med rätt kodning resp dekodning skall du kunna återskapa en 100% perfekt kopia av orginalet.