Sjukt bra hörlurar sökes? (Till gaming + Musik)

Permalänk

Sjukt bra hörlurar sökes? (Till gaming + Musik)

Hejsan.

Nu är jag trött på allt skit jag har kommit över.

Det senaste halvåret har jag provat:

Steelseries 7H
Razer Megalodon
Senheisser PC350

Alla är skit. Inget är bra.

Har ännu inte kommit över något headset (alternativt hörlurar samt någon riktigt bra bordsmikrofon).

Mina villkor är relativt så enkla.

När det kommer till gaming så ska det vara surround. Jag ska höra var alla kommer ifrån, kristallklart. Det ska inte vara hörlurar som har någon high pitch ljud över det hela. Utan ljudet ska lite tas över med basen och mörkheten.

När det kommer till musik så ska det vara grym bas! Nu snackar vi djup och tung bas. Lyssnare enbart på musik med riktigt mycket bas.

Har ni några tips? För tydligen så har jag ännu inte hittat dom.

Är lite osäker över budget över det hela, men 5000 är min absoluta gräns! Vill helst inte lägga så himla mycket pengar, men om där finns något där ute för mindre för dom villkoren jag ställer, så köper jag klart hellre dom.

Låt tipsen flöda!

Permalänk
Medlem

Har du DAC/Hörlursförstärkare etc? Eller t.ex asus xonar essence stx. (Tänkte när du sätter gränsen på 5k så borde du ha saker som kan driva lurarna)
Att SS 7h är skit är ju känt(duger iofs till t.ex cs1.6), men pc350 och Megalodon ska väll vara ok

Köpte ett xonar stx för två veckor sen, är som att ha helt nya hörlurar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kolla på Denon AH-D2000/5000/7000.

Permalänk

Faktiskt inte tänkt på att köpa något sådant. Just nu har jag det som är inbyggt i: https://www.inet.se/produkt/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Men dock kvarstår problemet att där knappt finns någon bas alls på PC 350.

Tänk er själva in i min situation. Jag lyssnar enbart på musik som har bas (techno/trance etc), då vill man att det ska vara bra bas i lurarna.

Men hur funkar en DAC/Hörlursförstärkare? Aldrig ägt en sådan. Kopplar man det på moderkortet eller hur gör man?

Då kanske jag inte behöver något super kraftigt för 5000 kr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EliasPersson:

Faktiskt inte tänkt på att köpa något sådant. Just nu har jag det som är inbyggt i Nvidia GeForce GTX 460.

Men dock kvarstår problemet att där knappt finns någon bas alls på PC 350.

Tänk er själva in i min situation. Jag lyssnar enbart på musik som har bas (techno/trance etc), då vill man att det ska vara bra bas i lurarna.

Men hur funkar en DAC/Hörlursförstärkare? Aldrig ägt en sådan. Kopplar man det på moderkortet eller hur gör man?

Då kanske jag inte behöver något super kraftigt för 5000 kr.

Du kan inte få ut "jätte" bra ljud utan någon form av ljudkort eller liknande.

Dessutom får du nog svårt att hitta "bas" som du kallar det i ett headset, antar att du lyssnar på dunka dunka musik och mer bas = bättre ljud enligt dig ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Du kan inte få ut "jätte" bra ljud utan någon form av ljudkort eller liknande.

Dessutom får du nog svårt att hitta "bas" som du kallar det i ett headset, antar att du lyssnar på dunka dunka musik och mer bas = bättre ljud enligt dig ?

Inte direkt, men det är ett helt klart ett stort + poäng om där är bra bas i dom. Och nä, jag förväntar mig ingen baslåda effekt över hörlurarna, men vill ändå ha bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasPersson:

Faktiskt inte tänkt på att köpa något sådant. Just nu har jag det som är inbyggt i: https://www.inet.se/produkt/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Men dock kvarstår problemet att där knappt finns någon bas alls på PC 350.

Tänk er själva in i min situation. Jag lyssnar enbart på musik som har bas (techno/trance etc), då vill man att det ska vara bra bas i lurarna.

Men hur funkar en DAC/Hörlursförstärkare? Aldrig ägt en sådan. Kopplar man det på moderkortet eller hur gör man?

Då kanske jag inte behöver något super kraftigt för 5000 kr.

Du kan ju inte köpa Sennheiser och förvänta dig dunkadunka, de gör neutrala lurar inget annat. (det låter bra, inte för mycket bas)
Har inga problem med min bas, visst finns ju 300kr lurar som dunkar mer men totalt saknar allt annat.

Kommer själv aldrig gå tillbaka till integrerat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Denons lurar har ganska fet bas ifall det är det du söker. Har själv provat både d1100 och d2000, båda hade mer bas än många konkurrenter.

EDIT: Provlyssna!

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Köp ett par Denon AH-D2000 samt ett Asus Xonar STX.
Jag byter nu ut mina AKG K271 MKII till Denon AH-D2000. Fördelen med Denonlurarna är att dom ha betydligt mer och djupare bas än AKG samt att dom låter lite bättre i övriga register så länge du använder EQ. Vill du ha hjälp med EQ så PMa mig så jag kommer ihåg, åker till Slovenien om 10 minuter så hinner inte ta det nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Dt 770 pro 80 har EXTREMT bra bas enligt mig (och många andra) ^^ Men smaken är som baken och ett ljudkort skulle vara bra i din situation

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Audio Technica M50 kanske kunde vara ett alternativ?

Personligen tycker jag att öppna hörlurar är lättare att höra vart spelare befinner sig i t.ex BF3 då de ofta har en större "soundstage". Dock blir det inte lika mycket fet bas.

Permalänk
Medlem

Denon AH-D2000 eller Ultrasone Pro 900 och ett Asus Xonar STX rekommenderar jag. D5000 fungerar bra med det och skillnaden mellan D2000 och D5000 är ganska små.

Permalänk

HD650 har skön bas, i basig musik.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

HD650 har skön bas, i basig musik.

Ja, HD650 och och ett Xonar STX verkar som en rätt så trevlig kombo.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Köp ett par Denon AH-D2000 samt ett Asus Xonar STX.
Jag byter nu ut mina AKG K271 MKII till Denon AH-D2000. Fördelen med Denonlurarna är att dom ha betydligt mer och djupare bas än AKG samt att dom låter lite bättre i övriga register så länge du använder EQ. Vill du ha hjälp med EQ så PMa mig så jag kommer ihåg, åker till Slovenien om 10 minuter så hinner inte ta det nu.

Hur funkar det med Asus Xonar STX? Behöver man bra moderkort för att koppla in det? Blir det bättre ljud om man har bättre moderkort? Eller är det externt som driver sig själv?

Har för övrigt detta moderkortet om det gör något: https://www.inet.se/produkt/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Förresten, verkar inte hitta Denon AH-D200 någonstans, utgått?

Permalänk

Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasPersson:

Hur funkar det med Asus Xonar STX? Behöver man bra moderkort för att koppla in det? Blir det bättre ljud om man har bättre moderkort? Eller är det externt som driver sig själv?

Har för övrigt detta moderkortet om det gör något: https://www.inet.se/produkt/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Förresten, verkar inte hitta Denon AH-D200 någonstans, utgått?

Asus Xonar STX är ett internt ljudkort, det sitter i en PCI-E plats (x1,x4,x8,x16)
Moderkortet gör ingen skillnad.
Det har också inbyggd hörlursförstärkare så om du köper tungdrivna lurar så är det inga problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kör med denons ah 2000 lurar med ett stx kort, funkar kanon! Riktigt bra djupbas och övre register, dock kan den vara lite tunn i midbasen, dock inget som stör mig.

Provade både 1100 och 2000, kan bara rekommendera 2000 då 1100 känns alldeles för slö, blir väldigt bumlig ljudbild.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du bör skaffa ljudkort, gärna internt, som BergHa säger. Innan du lägger 5k på ett par lurar som du inte ens kan driva rätt.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Ett bra ljudkort ex Asus Xonar STX eller en bra dac gör satans mycket för ljudet. va och lyssna på en dac CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-omvandlare Kostar 3500kr på hifiklubben men satan va bra ljud det blir plus att du kan kopplan in dvd,cd mm i den du kopplar in den vi usb till datorn eller med digital kabel. lurarna sätter du in i dacen och där kan du höja och sänka ljudet direkt på dacen.

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk

förstärkare>ljudkort

Anledningen till den massiva glorifieringen av ljudkort är för att helt plötsligt orkar folks lurar då att drivas på ett sätt som de är tänkta att göra, och som de inte kan göra utan ett ljudkort med egen strömförsörjning eller en förstärkare. Därav tycker jag att du bör strunta i ljudkort och fixa dig en bra förstärkare istället. De intregrerade ljudkorten är ändå såpass bra nu för tiden.

Permalänk

detta är ett par proppar men fy fan säger jag dig bara http://beatsbydre.com/products/Products.aspx?pid=B5624&cat=2

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Beats by dre? Är inte det typ som Apple? Skojar bara. Men har hört att det inte värt vad det kostar.

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

Beats by dre? Är inte det typ som Apple? Skojar bara. Men har hört att det inte värt vad det kostar.

har faktiskt ingen aning om pris till kvalite på deras prylar .. men fick ett par sådan gratis för ett tag sedan ... och är skitnöjd

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

förstärkare>ljudkort

Anledningen till den massiva glorifieringen av ljudkort är för att helt plötsligt orkar folks lurar då att drivas på ett sätt som de är tänkta att göra, och som de inte kan göra utan ett ljudkort med egen strömförsörjning eller en förstärkare. Därav tycker jag att du bör strunta i ljudkort och fixa dig en bra förstärkare istället. De integrerade ljudkorten är ändå såpass bra nu för tiden.

Nej, där håller jag inte med alls.
Ska du ha bra ljud får du börja från början, dvs med bra ljudfiler (flac tex) istället för skräpiga mp3 filer. (youtube är ingen hit heller, spotify kan jag inte uttala mig om). mp3 funkar men se till att bitraten är hög (320kbits/s är bäst, 128 värdelöst). Tumregel här är att ju större filer desto bättre ljud (om låtarna är lika långa ofc).

Sen ser du till att fixa en bra digital->analog omvandlare (DAC= Digital Analog Converter) denna kommer i dator sammanhang som någon form av ljudkort (internt eller externt) DACen är otroligt viktig för ljudkvaliteten i slutändan. Jag skulle satsa på Asus Xonar STX som många länkar här. Det är ett bra kort som bygger in hörlursförstärkaren (nästa stycke) och DACen i samma enhet.

Nästa steg är att förstärka ljudet så att det hörs ordentligt. Till vanliga små hörlurar räcker det med ljudet man får av DACen (ljudkortet eller cd/mp3 spelaren osv) men till bättre lurar eller högtalare krävs det mer effekt. Här kommer förstärkaren in i bilden genom att ta den analoga ljudsignalen från DACen och förstärka den. Till tungdrivna hörlurar krävs inte speciellt mycket effekt (jämfört med högtalare) så det funkar utmärkt med förstärkare som är relativt små (därav varför asus kan klämma in en på ljudkortet). Ska du däremot driva högtalare så behövs det större prylar (antingen separat eller inbyggda i högtalarna) men det är inte det vi pratar om här.

Slutligen i kedjan kommer så själva uppspelnings utrustningen (högtalare eller hörlurar).
Det gäller att alla steg i kedjan hålls på en bra nivå då ljudet inte blir bättre än de sämsta steget.

Det jag på förhand skulle kunna rekommendera dig är Qpads QH 1339 headset http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1872 . Där följer det också med ett ljudkort som ska vara anpassat för det headsetet. (läs lite tester på nätet om du vill veta hur ljudet i det är). Angående ljudkortet så är förmodligen ett Xonar STX bättre men du kan ju börja med Headsetet och se om det duger med ljudkortet som följer med (det är usb så det är bara att plugga in och köra). QH 1339 är det bästa headsetet rent ljudmässigt jag känner till (och också det dyraste) som är gjort för datorspelare, duger inte det så får du gå på rena hörlurar och där gäller som man säger "only the sky is the limit". Nackdelen med hörlurar är naturligtvis att du behöver en separat mikrofon om du vill prata med någon, vilket antingen är halvtaskigt (billiga bordsmickar/sladd eller slips mickar) eller svindyrt (musik/radio mickar).

Valet är ditt, personligen skulle jag köpa ett QH 1339 men då spelar jag och skypar (verbisering FTW) en hel del. Gör du inte det så du inte behöver micken så kan ett par hörlurar+ Asus Xonar STX vara en bättre investering.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Skrivet av Schumplan:

Nej, där håller jag inte med alls.
Ska du ha bra ljud får du börja från början, dvs med bra ljudfiler (flac tex) istället för skräpiga mp3 filer. (youtube är ingen hit heller, spotify kan jag inte uttala mig om). mp3 funkar men se till att bitraten är hög (320kbits/s är bäst, 128 värdelöst). Tumregel här är att ju större filer desto bättre ljud (om låtarna är lika långa ofc).

Sen ser du till att fixa en bra digital->analog omvandlare (DAC= Digital Analog Converter) denna kommer i dator sammanhang som någon form av ljudkort (internt eller externt) DACen är otroligt viktig för ljudkvaliteten i slutändan. Jag skulle satsa på Asus Xonar STX som många länkar här. Det är ett bra kort som bygger in hörlursförstärkaren (nästa stycke) och DACen i samma enhet.

Nästa steg är att förstärka ljudet så att det hörs ordentligt. Till vanliga små hörlurar räcker det med ljudet man får av DACen (ljudkortet eller cd/mp3 spelaren osv) men till bättre lurar eller högtalare krävs det mer effekt. Här kommer förstärkaren in i bilden genom att ta den analoga ljudsignalen från DACen och förstärka den. Till tungdrivna hörlurar krävs inte speciellt mycket effekt (jämfört med högtalare) så det funkar utmärkt med förstärkare som är relativt små (därav varför asus kan klämma in en på ljudkortet). Ska du däremot driva högtalare så behövs det större prylar (antingen separat eller inbyggda i högtalarna) men det är inte det vi pratar om här.

Slutligen i kedjan kommer så själva uppspelnings utrustningen (högtalare eller hörlurar).
Det gäller att alla steg i kedjan hålls på en bra nivå då ljudet inte blir bättre än de sämsta steget.

Jag håller definitivt med dig! Allting i "ljudkedjan" är viktigt. Min enda poäng är dock att jag anser att ljudkort är överskattat och att, antagligen, den enda anledningen till att det har blivit så populärt är för att ett ljudkort med extra strömförsörjning då orkar driva deras ljudkälla mycket bättre än vad det integrerade ljudkortet i moderkortet tidigare orkade göra.

Det blir precis samma skillnad som om jag skulle köra mina Sennheiser HD 595 (inte för att de är några monsterlurar direkt) direkt till mitt interna ljudkort istället för att de, vilket de gör i nuläget, mellanlandar hos min förstärkare. Skillnaden blir som dag och natt!

Skrivet av Schumplan:

mp3 funkar men se till att bitraten är hög (320kbits/s är bäst, 128 värdelöst). Tumregel här är att ju större filer desto bättre ljud (om låtarna är lika långa ofc).

mp3-filer behöver inte nödvändigtvis vara skräp, absolut inte! Dock ska man inte höja 320 kbps alldeles för mycket till skyarna. Exempelvis i det här testet är det nästintill omöjligt att urskilja 128 kbps från 320 kbps. Beviset på det är att det är ungefär 50/50 som har röstat på båda alternativen efter att de har lyssnar igenom de två filerna.

Om det sedan är ett undantagsfall, som endast stämmer in med just den typen av musik, vet jag dock inte. I regel tycker jag också att man brukar höra en tydlig skillnad mellan bra och dåliga mp3-filer nämligen.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

förstärkare>ljudkort

Anledningen till den massiva glorifieringen av ljudkort är för att helt plötsligt orkar folks lurar då att drivas på ett sätt som de är tänkta att göra, och som de inte kan göra utan ett ljudkort med egen strömförsörjning eller en förstärkare. Därav tycker jag att du bör strunta i ljudkort och fixa dig en bra förstärkare istället. De intregrerade ljudkorten är ändå såpass bra nu för tiden.

Problemet med att köpa en förstärkare, är att man plötsligt börjar höra alla eventuella brister i ljudet på ett integrerat ljudkort.
Då man får ett ok ljudkort med ok förstärkare för ganska lite pengar, tycker jag det är en bättre väg att gå för standardkonsumenten.

Vissa moderkort kanske ger bra ljud numera, men det är då inga jag kommit i närheten av, och utbudet är väldigt blandat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kör med ett dyrare Xonar ljudkort, tex stx. Och ett par fina lurar.

Jag blir lite fundersam när du säger att PC-350 låter dåligt, för det gör dom ju verkligen inte i mitt tycke.
Kör det tillsammans med ett Xonar D1, och nog är det bas när man drar upp volymen..
Så bort med integrerade skräp ljudkoret, lär du märka skillnad!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics dt990 eller dt770 har bådra bra mycket bas och surround. MEN tänk på att mycket bas försämrar surround effecten. Du kan inte ha både kakan och äta den.

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

Beats by dre? Är inte det typ som Apple? Skojar bara. Men har hört att det inte värt vad det kostar.

Skulle säga att de är ganska mycket värre än apple då man brukar få 1/4 - 1/3 av vad man betalar när man köper Beats.