Verktyg Visningsval
2012-04-26, 19:52   #1

jeensen

Medlem

Plats: orebro

Registrerad: aug 2009

Högtalare+Hörlurar olika ljud

Hej! Jag undrar om det är möjligt att sätta headsetet i frontpanelen på datorn och högtalarna där bak och ha typ en film i högtalare och ha ljud från ett spel i hörlurarna. har 2 skärmar kopplade till datorn och bruden kollar film ganska ofta och jag vill lira samtidigt!

Har windows 7 om det är möjligt HUR?! gör jag isf...

mvh
jeensen är inte uppkopplad
2012-04-26, 20:01   #2

Bulan75

Medlem

Bulan75s avatar

Plats: södertälje

Registrerad: okt 2010

tror att du måste ha ett ljud kort som stödjer den funktionen
2012-04-26, 20:03   #3

Gauz

Medlem

Gauzs avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2009

Går att välja Audio source i de flesta spel och videospelare, bara att plugga in båda, ena i front och andra i bak och se till att de är räknas som separata källor. Går även att sätta upp i Virtual audio cables.
2012-04-26, 20:08   #4

jetten

Medlem

jettens avatar

Plats: Finland

Registrerad: dec 2011

Jo det borde vara möjligt.

Börja med att dra ner drivrutinerna till ditt inbyggda Realtek-ljudkort ifall du inte redan har dem. Här hittar du dem
Då drivrutinerna är installerade så borde du hitta Realtek HD Audio Manager i Kontrollpanelen. Sedan var det till att leta runt lite efter en inställning där du kan göra så att de två utgångarna i fronten och på baksidan ska behandlas som två skilda utgångar. Denna inställning finns inte på alla moderkort, men har du tur så hittar du den! Annars funkar det inte.

Efter det så borde du ha 2 olika utgångar då du öppnar Ljud i kontrollpanelen. Sedan sätter du frontpanelen (hörlurarna) som standardutgång. För att se på film via utgången på baksidan så drar du hem Media Player Classic Homecinema och öppnar inställningarna. Under fliken Output kan du ställa in Audio Renderer, alltså till vilket uttag ljudet från det programmet ska komma ut, varefter du väljer den bakre porten. Ifall du föredrar VLC så kanske du kan hitta en liknande inställning där, jag har ingen erfarenhet av det programmet.

Hoppas det inte blev för invecklat, fråga om det är nåt du inte förstår så ska jag se om jag kan ge mer detaljerade instruktioner.
2012-04-26, 20:19   #5

jeensen

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jetten Visa inlägg
Jo det borde vara möjligt.

Börja med att dra ner drivrutinerna till ditt inbyggda Realtek-ljudkort ifall du inte redan har dem. Här hittar du dem
Då drivrutinerna är installerade så borde du hitta Realtek HD Audio Manager i Kontrollpanelen. Sedan var det till att leta runt lite efter en inställning där du kan göra så att de två utgångarna i fronten och på baksidan ska behandlas som två skilda utgångar. Denna inställning finns inte på alla moderkort, men har du tur så hittar du den! Annars funkar det inte.

Efter det så borde du ha 2 olika utgångar då du öppnar Ljud i kontrollpanelen. Sedan sätter du frontpanelen (hörlurarna) som standardutgång. För att se på film via utgången på baksidan så drar du hem Media Player Classic Homecinema och öppnar inställningarna. Under fliken Output kan du ställa in Audio Renderer, alltså till vilket uttag ljudet från det programmet ska komma ut, varefter du väljer den bakre porten. Ifall du föredrar VLC så kanske du kan hitta en liknande inställning där, jag har ingen erfarenhet av det programmet.

Hoppas det inte blev för invecklat, fråga om det är nåt du inte förstår så ska jag se om jag kan ge mer detaljerade instruktioner.
Tack! Tror jag hänge med, ska försöka med det, återkommer med resultat!

Senast redigerad av jeensen 2012-04-26 klockan 20:27.
2012-04-26, 20:32   #6

Nico.v

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2006

jag kan iaf kolla med Media Player Home Cinema, så ställer jag in Audio Source till ATI HDMI, stratar om programmet så kommer filmljudet endast via "ATI HDMI" (Min tv) och de fungerar utmärkt :S
resten kommer via mina "normala" ingångar
Cpu: i5 4670k @ 4.0GHz Med Orange Phanteks PH-TC14PE-RD | Moderkort: MSI Z87 Mpower | Grafikkort: MSI GTX 770 Lightning | Ram: 16GB Corsair CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Chassi: Fractal Design Define R4 White
Ljud: Pioneer A616 Mark II | B&W DM309 + DM601S3 | Pioneer HDJ-500 | Sennheiser PC360 G4ME | DJ Utrustning: Hercules DJ4SET |
Nico.v är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:16   #7

jeensen

Medlem

Nu Funkar det=D det var soundmax som strulade till det så av installera den driven och installera realtek istället så funka det perfekt! Tack så mycket alla, det här har stört mig under en väldigt långtid hah. ha det!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker