Verktyg Visningsval
2012-04-26, 20:20   #1

lek-sak

Medlem

Registrerad: apr 2012

Koppla Aktiv subbas till aktiva studiomonitorer

Hej!

Jag är rätt så mycket nybörjare på detta med ljudkablage och har nu införskaffat mig en subbas vid namn argon 640. Börjar misstänka nu att detta var ett dåligt köp och ingenting som funkar bra ihop med dom högtalarna som jag vill använda till.

Jag har ett par Yamaha HS50M som jag använder idag direktinkopplade i min dator via XLR>3,5mm. Nu har jag införskaffat mig denna subbas med endast RCA in och RCA out.

Hur kan jag göra för att koppla ihop dessa?

Känns inte jättestabilt att köra XLR>3,5mm>RCA - SUBWOOFER - RCA>3,5mm>dator även om jag själv tycker att det borde fungera..

Vad tror ni?

Tacksam för hjälp
lek-sak är inte uppkopplad
2012-04-26, 20:25   #2

Bulan75

Medlem

Bulan75s avatar

Plats: södertälje

Registrerad: okt 2010

bör inte vara några problem att köra så
2012-04-26, 20:36   #3

lek-sak

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bulan75 Visa inlägg
bör inte vara några problem att köra så
Bara för att klargöra så att jag inte gör några dumheter. Det är alltså en XLR från varje högtalare skarvad till en 3,5a, sen tänkte jag skarva 3,5an till en RCA och koppla in den i suben.

Tror du det funkar alltså?

Jäklar vad glad jag skulle vara då alltså. Annars blir det att byta ut hela systemet...
2012-04-26, 20:46   #4

Bulan75

Medlem

Bulan75s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lek-sak Visa inlägg
Bara för att klargöra så att jag inte gör några dumheter. Det är alltså en XLR från varje högtalare skarvad till en 3,5a, sen tänkte jag skarva 3,5an till en RCA och koppla in den i suben.

Tror du det funkar alltså?

Jäklar vad glad jag skulle vara då alltså. Annars blir det att byta ut hela systemet...
om du har XLR till 3,5 idag och det funkar så är det tecken på att den anslutningen inte är balaserad
då ska det inte vara några problem att ha subben i mellan inkopplad med RCA anslutninger
det som kan förekommma är olika volymer på sub och monitorer men bör gå att justera
2012-04-26, 21:21   #5

lek-sak

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bulan75 Visa inlägg
om du har XLR till 3,5 idag och det funkar så är det tecken på att den anslutningen inte är balaserad
då ska det inte vara några problem att ha subben i mellan inkopplad med RCA anslutninger
det som kan förekommma är olika volymer på sub och monitorer men bör gå att justera
Okej, det låter lovande.

Ja idag har jag mina två monitorer skarvade till en 3,5rmm sladd in i datorns högtalarutgång och det har fungerat utan problem.

Att anslutningen inte är balanserad, är det någonting negativt eller bara en ljud-term? Låter ju onekligen som något dåligt..

Om ingen annan har några invändningar, eller några andra idéer så blir det väl till att köpa två sådana sladdar imorgon och testa då.

Tack för hjälpen!
2012-04-26, 21:42   #6

Bulan75

Medlem

Bulan75s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lek-sak Visa inlägg
Okej, det låter lovande.

Ja idag har jag mina två monitorer skarvade till en 3,5rmm sladd in i datorns högtalarutgång och det har fungerat utan problem.

Att anslutningen inte är balanserad, är det någonting negativt eller bara en ljud-term? Låter ju onekligen som något dåligt..

Om ingen annan har några invändningar, eller några andra idéer så blir det väl till att köpa två sådana sladdar imorgon och testa då.

Tack för hjälpen!
i vissa situationer använder man balanserade anslutningar för att det hjälper till att skydda mot Brum och Strörningar
XLR finns som både balanserad och obalanserad / Lycka till
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker