creative sound blaster audigy (SE) är det bra? hjälp.

Permalänk
Avstängd

creative sound blaster audigy (SE) är det bra? hjälp.

Hej finns det någon som sitter med Creative sound blaster audigy SE ljudkort och vet om det är bra, bättre än det inbyggda ljudet på moderkortet ? Mvh.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Beror moderkortets ljudkrets. Men ska du driva tungdrivna hörlurar så spelar det ingen roll med audigy se eller moderkortet för båda är garanterat för klena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bäst hade vart om du kunde gå upp till Asus Xonar DX men det kostar ju lite mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Bäst hade vart om du kunde gå upp till Asus Xonar DX men det kostar ju lite mer.

Det ljudkortet är kasst har hört folk många som har klagat på det kortet :/
jag beställde mitt audigy se igår natt på inet men har inte skickat det på hela dagen idag vilket jag tycker är konstigt :S

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bäst hade vart om du kunde gå upp till Asus Xonar DX men det kostar ju lite mer.

Bäst vore väl att gå upp till Asus Xonar STX som har inbyggd förstärkare. Dock såklart också beroende på vad man ska använda datorn till - lyssna på hifi lurar så är STX ett bra val - spela spel räcker DX mer än väl.

Men som sagt gamerguy, för att kunna jämföra får du berätta vilken ljudkrets du har på moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jagge_:

Bäst vore väl att gå upp till Asus Xonar STX som har inbyggd förstärkare. Dock såklart också beroende på vad man ska använda datorn till - lyssna på hifi lurar så är STX ett bra val - spela spel räcker DX mer än väl.

Men som sagt gamerguy, för att kunna jämföra får du berätta vilken ljudkrets du har på moderkortet?

jag har integrerat SupremeFX X-Fi II på moderkortet
jag har det moderkortet du ser i min signatur.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

jag har integrerat SupremeFX X-Fi II på moderkortet
jag har det moderkortet du ser i min signatur.

Då kommer du inte märka någon som helst skillnad tyvärr. Ljudkort köper man vid dessa tillfällen.
A. Jag har ett par hörlurar för åtminstone 2000 kr och de behöver mer POWER!
B. Jag har en ny fräsch stereo som kostat mig X femsiffrigt belopp, att överföra musik vi digitalt är inget alternativ jag måste köra analogt eftersom min förstärkare inte har digitala ingångar.
C. Jag har direkta problem med mitt ljud ifrån moderkortet med uppenbara störningar, drop-out, jitter osv.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Då kommer du inte märka någon som helst skillnad tyvärr. Ljudkort köper man vid dessa tillfällen.
A. Jag har ett par hörlurar för åtminstone 2000 kr och de behöver mer POWER!
B. Jag har en ny fräsch stereo som kostat mig X femsiffrigt belopp, att överföra musik vi digitalt är inget alternativ jag måste köra analogt eftersom min förstärkare inte har digitala ingångar.
C. Jag har direkta problem med mitt ljud ifrån moderkortet med uppenbara störningar, drop-out, jitter osv.

Man märker alltid skillnad när man byter till ljudkort, min bror sa det när jag prata med han på misco igår, han jobbar på misco dessutom.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Man märker alltid skillnad när man byter till ljudkort, min bror sa det när jag prata med han på misco igår, han jobbar på misco dessutom.

Skillnaden är minimal. Främst hjärnan som framställer skillnaden dessutom. I ett blindtest hade du inte hört skillnaden. Sök på "McGurk effect" och se vad jag menar.

Jobbat med professionellt ljud i snart 5 år, skulle vilja påstå att jag kan mer om det än en säljare på ett komponent och hemelektronik företag. Och lita på mig att skillnaden bara är mätbar inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Har inte läst tråden men vet att jag haft drivrutinsproblem med det kortet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Det ljudkortet är kasst har hört folk många som har klagat på det kortet :/
jag beställde mitt audigy se igår natt på inet men har inte skickat det på hela dagen idag vilket jag tycker är konstigt :S

Inet skickade inga paket igår pga inventering, litet sidospår i tråden men iaf.

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

Det ljudkortet är kasst har hört folk många som har klagat på det kortet :/

Wut!? Xonar DX är ett grymt ljudkort. Prisvärt också. Har ett själv och har aldrig haft problem.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Wut!? Xonar DX är ett grymt ljudkort. Prisvärt också. Har ett själv och har aldrig haft problem.

Okej konstigt:S har sett mycket klagande bland det kortet.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk

Bara för att din bror jobbar på MISCO betyder det inte att han vet allt om ljudkort. jag har haft det kortet och det var absolut ingen skillnad mellan det och Supreme FX X-FI kort. absolut inget som jag kunde märka och inget som någon annan märkte heller för den delen.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

Okej konstigt:S har sett mycket klagande bland det kortet.

Har sett att vissa klagade på drivrutinerna till Windows 7 förr, men drivrutinerna har funkat bra i Windows 7 64 bitars för mig i mer än ett år nu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Har sett att vissa klagade på drivrutinerna till Windows 7 förr, men drivrutinerna har funkat bra i Windows 7 64 bitars för mig i mer än ett år nu

Okej men jag väntar tills nästa löning så jag kan köpa asus xonar essence stx istället

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

Okej men jag väntar tills nästa löning så jag kan köpa asus xonar essence stx istället

Okej låter som en bra idé

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Okej låter som en bra idé

ja faktiskt då borde det bli skillnad på ljudet

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

ja faktiskt då borde det bli skillnad på ljudet

Ja det är ett riktigt bra ljudkort Och du kommer kunna ha det länge eftersom ljudkort inte blir "gamla" så fort. Det är inte direkt som ett grafikkort som blir omodernt och dåligt efter ett tag. Ett bra ljudkort är liksom ett bra ljudkort i många år framåt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Ja det är ett riktigt bra ljudkort Och du kommer kunna ha det länge eftersom ljudkort inte blir "gamla" så fort. Det är inte direkt som ett grafikkort som blir omodernt och dåligt efter ett tag. Ett bra ljudkort är liksom ett bra ljudkort i många år framåt

Okej låter riktigt bra ju:) frågan är hur bra det blir med det kortet med mina två AV 40?

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

Okej låter riktigt bra ju:) frågan är hur bra det blir med det kortet med mina två AV 40?

Lär garanterat bli hörbar skillnad

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50