Verktyg Visningsval
2012-04-26, 22:11   #1

hulabalula

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2009

Datorhögtalare 2.1 Tips & Råd

Hej. I dagsläget använder jag Bose Companion 5 som datorhögtalare men tycker inte att det låter något vidare...

Har spanat in två nya högtalare, aktiva. Men är osäker om dem går att använda till PC. Vill helst inte köpa till något extern förstärkare eller liknande. Har ni n¨got erfarenhet utav dessa? Hur dem låter osv...

AudioPro ADDON FOUR

&

Boston Acoustics SoundWare XS 2.1
hulabalula är inte uppkopplad
2012-04-26, 22:16   #2

simonwellander

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jun 2009

http://www.dustinhome.se/product/501..._Prisjakt_5682

Ett litet förslag Bra enligt många, har inte hört det själv, men kanske något att fundera lite på Lycka till.
2012-04-26, 22:59   #3

gamerguy

Avstängd

gamerguys avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simonwellander Visa inlägg
http://www.dustinhome.se/product/501..._Prisjakt_5682

Ett litet förslag Bra enligt många, har inte hört det själv, men kanske något att fundera lite på Lycka till.
Mina M-AUDIO AV 40 är bättre
MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|
gamerguy är inte uppkopplad
2012-04-26, 23:00   #4

gamerguy

Avstängd

gamerguys avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hulabalula Visa inlägg
Hej. I dagsläget använder jag Bose Companion 5 som datorhögtalare men tycker inte att det låter något vidare...

Har spanat in två nya högtalare, aktiva. Men är osäker om dem går att använda till PC. Vill helst inte köpa till något extern förstärkare eller liknande. Har ni n¨got erfarenhet utav dessa? Hur dem låter osv...

AudioPro ADDON FOUR

&

Boston Acoustics SoundWare XS 2.1
bose ska ju vara riktigt grymma i ljudet vad jag har hört dåligt att du byter upp dig där.
MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|
gamerguy är inte uppkopplad
2012-04-27, 06:16   #5

simonwellander

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gamerguy Visa inlägg
Mina M-AUDIO AV 40 är bättre
Ja har nog bättre ljudkvalitet, men TS ville bestämt ha ett 2.1 system

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gamerguy Visa inlägg
bose ska ju vara riktigt grymma i ljudet vad jag har hört dåligt att du byter upp dig där.
Bose är överprisade och låter för det mesta inte så jävla bra faktiskt...
2012-04-27, 06:57   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Jag har använt AE Aego till en dator, de är bra om man verkligen behöver ha så extremt små saker, de är däremot inte bra för pengarna, men Bose är ju inte heller nått jag förknippar med prisvärt. Inget av systemen som varit uppe i tråden har några fysiska förutsättningar att låta bra, de har helt enkelt för små toppar och de delas därför för högt, om storleken inte är ett absolut krav så köp hellre en liten aktiv 2vägshögtalare, det kommer att låta mycket bättre, typ Behringer 1031 eller 2031 det blir samma prisklass men bättre ljud.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-27, 20:13   #7

Rotten

Medlem

Rottens avatar

Plats: lolitampegs

Registrerad: dec 2003

Skippa bose, bara deras historia gör ju att man kan känna sig säker på att få det sämsta möjliga ljudet i vilken prisklass man än väljer.

Det du vill ha här audioengine 5rna, gärna nya 5+.

I ljudkvalitet klår dom det mesta jag hört och jämför man med datorhögtalare så spelar de inte ens i samma division. Jag väntade mig ett rätt platt, rakt och trist ljud, ungefär som mina Studiophile AV-40 men så var inte fallet, det låter jävligt klart och när man vrider upp volymen blir det jävligt ösigt.
Egentligen saknar dom ju djupbas men gud vad bra det låter, och den går rätt djupt (Mycket bättre än M-Audio studiophile Av-40) och det låter väldigt rent, även på hög volym.

Jag är jävligt imponerad av dessa, kan bara rekommendera att du provlyssnar om du kan (mediamarkt hade mitt par). Sen köpte jag även till den helt råa S8-subben för 3000 extra, bara för att jag kan. Låter helt obeskrivligt luftigt med den i även den i sig kanske inte är fullt så "neutral" och något brölig för studiofiler.
Själv tycker jag det låter helt otroligt.

Logitech z2300, 2100, 5500 o.s.v kommer inte upp i närheten av samma ljud, renhet och volym för den delen. även utan sub föredrar jag audioengine framför dessa och allt annat jag hört av altec lansing och liknande.
Rotten är inte uppkopplad
2012-04-27, 21:50   #8

kallabaz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rotten Visa inlägg
Skippa bose, bara deras historia gör ju att man kan känna sig säker på att få det sämsta möjliga ljudet i vilken prisklass man än väljer.
Nu blev jag intresserad, vilken historia?
kallabaz är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb