En gång i tiden fick jag det förklarat så här och om det stämmer eller inte vet jag inte säkert men det känns ganska så troligt iaf.
Ser ut som om du har råkat ut för "Siba-Watt".
Om man handlar en vanlig strärkare i lägre prisklasserna som Yamaha, Pioner eller liknande så anges ofta 7x110 Watt. Men 110 Watt är vad varje kanal kan leverera om du kör en i taget. Nu är det ju inte så troligt att man bara använder en kanal i taget så siffrorna är meningslösa.
Titta bak på stärkaren och där står hur många Watt nätdelen (eller vad det är) är på.
Säg 380 Watt som exempel...
Har för mig det sas att det är klass ab på denna typen med en verkningsgrad på ca 65%.
380*0,65 = 247 Watt.
Sen går ju lite åt till displayer och annan elektronik men hur mycket vet jag inte och det spelar inte så stor roll men säg 17 för att att få en snygg siffra som 230 Watt.
Nu ska du köra 7 kanaler... 230 / 7 = 32,86 Watt.
Så din 7x110 Wattare är egentligen en 7 x 33 Wattare!
Om detta stämmer eller om jag är ute och cyklar vet jag inte och det finns det nog åsiker om

Men det känns iaf logiskt även om allt i livet inte är det.
Men det kan ju förklara varför min gamla Harman/Kardon på 3x55W och 2x25 W (5-kanaler) fulkomligt smiskade kompisens Yamaha på 5x110W till smulor vad gäller volym och framförallt renhet i ljudet när det var lite högre volym.
På lite bättre stärkare är det angivet riktiga watt och du kan även känna på tyngden om dom inte är fyllda med cement förståss
Sen att stirra på Watt är ju inte heller helt rätt... Min 2 x 50 Watt Mesa/Boogie rörförstärkare till gitarren levererar ett sådant ljudtryck att man kan väcka döda