Ang. "Asus Xonar DX" > optisk ut

Permalänk
Medlem

Ang. "Asus Xonar DX" > optisk ut

Hej

Kanske en dum fråga men eftersom jag vill vara säker så ställer jag den:)

Tänkte köpa nytt ljudkort:
http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx
http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DX/#specific...

Tänkte koppla detta till min hemmabio reciver genom en optisk kabel.
Men så läser jag "High-bandwidth TOS-Link optical transmitter (shared with Line-In/Mic-In jack)"
Va menas med detta att den delar port med Line-in jacked.
Ser ju inte precis ut som en optiskt kabel kommer inte i det håler eller är jag helt ute och cyklar?
Kommer en optisk ljudkabel att passa i Line-in jacked eller måste jag ha någon adapter.

Tacksam för svar

Permalänk

Man får med en adapter så det kommer inte vara några problem alls att köra via optisk kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Hej

Kanske en dum fråga men eftersom jag vill vara säker så ställer jag den:)

Tänkte köpa nytt ljudkort:
http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx
http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DX/#specific...

Tänkte koppla detta till min hemmabio reciver genom en optisk kabel.
Men så läser jag "High-bandwidth TOS-Link optical transmitter (shared with Line-In/Mic-In jack)"
Va menas med detta att den delar port med Line-in jacked.
Ser ju inte precis ut som en optiskt kabel kommer inte i det håler eller är jag helt ute och cyklar?
Kommer en optisk ljudkabel att passa i Line-in jacked eller måste jag ha någon adapter.

Tacksam för svar

Såg nu lite längre ner att någon redan hade en tråd om detta, hade prövat sökfunktionen innan men hittade inget.
Det kommer en adapter med som gör om Mic-in till optisk.

Permalänk

Lite oftopic, men har du ingen optisk utgång på moderkortet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Lite oftopic, men har du ingen optisk utgång på moderkortet?

jo men får jag inte ut bättre ljud om jag kör via moderkortet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Makzan:

jo men får jag inte ut bättre ljud om jag kör via moderkortet?

Inte så länge du kör digital överföring. Det kan vara lite mindre jitter men det är inget du någonsin kommer höra. Så ljudet kommer vara identiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inte så länge du kör digital överföring. Det kan vara lite mindre jitter men det är inget du någonsin kommer höra. Så ljudet kommer vara identiskt.

Oke, helt säker på det?
Hört lite olika åsikter bara därför jag frågar.

Men om det är som du säger så är det bara bra, för då sparar jag in 700:-

Permalänk
Medlem

Beror lite på din förstärkare också. Låter du förstärkaren ta hand om ljudet spelar det ingen som helst roll om du kör från asus kortet eller det inbyggda på moderkortet. (sitter själv på ett asus dx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Beror lite på din förstärkare också. Låter du förstärkaren ta hand om ljudet spelar det ingen som helst roll om du kör från asus kortet eller det inbyggda på moderkortet. (sitter själv på ett asus dx)

Onkyo TX-SR508

Permalänk

Det enda som skulle kunna vara bättre med att förbättra ljudkortet är att syncningen på den digitala signalen blir bättre. Detta är i sammanhanget en relativt liten felkälla och skulle inte prioriteras (dvs lägg de 7 hundra på något annat)

Det sägs även att elektrisk s/pdif ska vara bättre än optiska varianten och vill du verkligen ha topprestanda så kan det vara värt att titta på att köpa till ett separat ljudkort, i det fallet skulle jag dock rekommendera http://www.inet.se/produkt/6321005/auzentech-x-fi-forte7-1-lo... då denna är mer byggd för ändamålet. (den har dessutom inbyggd hörlursförstärkare om man har ett par bra hörlurar). Det där kortet har både elektrisk och optisk s/pdif (går via samma kontakt) och både halv och fullhöjds pci brackets medföljer.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Om du kör med en digital optisk kabel så spelar det ingen som helst roll vilket ljudkort du har - ljudkvaliten är den samma oberoende. Digitalt är digitalt och ettorna och nollorna påverkas inte beroende på vilket ljudkort du har. Så kör på det inbyggda ljudet du, så länge du använder den optiska utgången.

Det är först då du använder de analoga utgångarna på ljudkortet (t.ex. hörlursutgången) som du får bättre kvalitet med ett dyrare ljudkort.

Permalänk
Medlem

Tackar för upplysningarna!

Permalänk
Skrivet av Makzan:

jo men får jag inte ut bättre ljud om jag kör via moderkortet?

Som tidigare svarats, du får lika bra ljud från moderkortet. Då du kör digitala signaler "flyttas" hela ljudströmmen oberörd ut till förstärkaren. och börjar behandlas först där.

Dock så skulle jag gissa på att HDMI är ett bättre alternativ till din förstärkare, om du har ett relativt nytt ljudkort.
Optiska interfacet är ganska utdaterat, och har rätt låg bandbredd.

Skrivet av stoltz:

Beror lite på din förstärkare också. Låter du förstärkaren ta hand om ljudet spelar det ingen som helst roll om du kör från asus kortet eller det inbyggda på moderkortet. (sitter själv på ett asus dx)

Fast kör man digitalt finns det ju inga andra alternativ än att låta förstärkaren ta hand om allt. Eller syftar du på EAX-effekter och liknande nu?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*