Verktyg Visningsval
2012-05-26, 00:02   #1

Svenake

Medlem

Svenakes avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: aug 2010

Skillnad mellan inbyggt ljud och expantions ljudkort

Tjena

Funderar på att skaffa ett nytt ljudkort, så bara undrar om man märker stor skillnad mellan det inbyggda ljudet i mitt moderkort (Asus Crosshair 4 Formula) och ett annat expantions ljudkort?

Hade tänkt mig något i still med Asus Xonar D2.

Tack

MacBook Pro 13,3" (2011)
Svenake är inte uppkopplad
2012-05-26, 00:10   #2

Dr_Spackel

Medlem

Dr_Spackels avatar

Plats: Varberg

Registrerad: nov 2002

I de flesta fallen är de inbyggda inte i närheten av externa. Sedan beror det på hur man tar ut signalen. Tar du ut den digitalt skiljer det inte. Analogt är en annan femma, det är där skillnaden finns. Sedan om du gillar ljudet på ett visst ljudkort eller inte är en annan sak. Creatives ljudkort har en tendens till att boosta bas frekvenser eller så, vilket gör att Xonar kan låta platt, även om det är så det skall låta. Hur ditt inbyggda är i ljudbilden mot Xonar vet jag inte.
2012-05-26, 00:16   #3

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Registrerad: maj 2012

De inbyggda har blivit extremt mycket bättre än vad det var förr, men jag skulle rekomendera ett M-Audio eller Creative, Asus Xonar är inte så bra, det är mest dyr eyecandy (varför man nu ska ha det inne i en burk
2012-05-26, 00:31   #4

Mackan3379

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Absurd Visa inlägg
De inbyggda har blivit extremt mycket bättre än vad det var förr, men jag skulle rekomendera ett M-Audio eller Creative, Asus Xonar är inte så bra, det är mest dyr eyecandy (varför man nu ska ha det inne i en burk
Du är den första jag sett som avfärdat Xonar som eyecandy och rekommenderat ett creative istället, brukar vara precis tvärtom... Vet dock inget om M-audio.

Jag är mycket nöjd med mitt xonar dx, bra ljud och mycket inställningar.

Edit: Vilken skillnad man märket beror som sagt på hur man tar ut ljudet och vad man har för högtalare/hörlurar. Har man högtalare som kostar mindre än ljudkortet märker man nog ingen större skillnad.
Fractal Design Arc | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Gigabyte gtx 570 SOC | Asus Xonar DX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2x2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.
Mackan3379 är inte uppkopplad Folding
2012-05-26, 00:33   #5

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Tumregelen lyder, nästan vad som helst är bättre än det inbyggda
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är inte uppkopplad
2012-05-26, 00:40   #6

annorssan

Medlem

Plats: Kristianstad

Registrerad: nov 2011

Vi som inte älskar asus kort kanske inte är lika fanatiska som de som inte gillar creative... Jag har haft ett par olika xonar kort som inte levt upp till de förväntningar jag haft efter allt lovordande på detta forum. Har ett gammalt audigy2 platinum i spelburken och m-audio FW-410 i studion. Ljudmässigt på analogt ut är creative, asus och m-audio alla av bra kvalitet men asus korten har haft problem med störljud från inne i datorn. Dessa plockas inte upp av mitt creative eller mitt m-audio och då returnerade jag asus kortet(STX). Testade även pci kortet men det var skit samma.
annorssan är inte uppkopplad
2012-05-26, 00:46   #7

Henke420

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: dec 2011

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44507
Detta ljudkort skall vara väldigt bra
2012-05-26, 00:49   #8

Dr_Spackel

Medlem

Dr_Spackels avatar

Plats: Varberg

Registrerad: nov 2002

M-Audio är riktigt trevliga saker, dock kostar de en smula om man vill ha de finare varianterna. Gällande Creative så ogillar jag väl dem inte helt. Hade ett X-fi i min förra burk som fungerade fint, det vägrade dock fungera i den nya. Samma drivers, men det tog stopp och det ville inte alls leka.

Creatives hårdvara är det kanske inget fel på, men deras drivrutiner behöver däremot mer omsorg.
2012-05-26, 00:57   #9

thexps

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2011

Bytade själv till ett xonar d1? Modellen som kostar tyo 500 kr. Det blev en jäkla skillnad! Sjukt sjukt nöjd med ljudet nuz

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-26, 01:19   #10

Svenake

Medlem

Svenakes avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: aug 2010

Tack för svaren

Blir det någon skillnad om kortet har PCI eller PCI-E? Det är ju mer framtidssäkert med PCI-E ju men är det några andra skillnader?

Så det handlar mest om tycke och smack egentligen, men svårt att veta vad man tycker med det första Kortet ;P. Får se om man kommer över ett kort lite billigt så man kan se. Så får titta runder efter något som faller en i ögat

MacBook Pro 13,3" (2011)
Svenake är inte uppkopplad
2012-05-26, 02:42   #11

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Batman Visa inlägg
Tumregelen lyder, nästan vad som helst är bättre än det inbyggda
För 10 år sedan hade jag hållit med dig, men det har hänt en del sedan dess sen finns det ju t.ex MSI moderkort med inbyggt Creative X-Fi

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel Visa inlägg
M-Audio är riktigt trevliga saker, dock kostar de en smula om man vill ha de finare varianterna. Gällande Creative så ogillar jag väl dem inte helt. Hade ett X-fi i min förra burk som fungerade fint, det vägrade dock fungera i den nya. Samma drivers, men det tog stopp och det ville inte alls leka.

Creatives hårdvara är det kanske inget fel på, men deras drivrutiner behöver däremot mer omsorg.
M-Audio's dyrare är bra för musiker och sånt kostar alltid mer
Absurd är inte uppkopplad
2012-05-26, 15:42   #12

Batman

Medlem

Batmans avatar

Citat:
För 10 år sedan hade jag hållit med dig, men det har hänt en del sedan dess sen finns det ju t.ex MSI moderkort med inbyggt Creative X-Fi

M-Audio's dyrare är bra för musiker och sånt kostar alltid mer
Ja, med X-fi exempelvis som du säger, nen det är inte samma som integrerat. Oftast är det ett separat kort som dom slänger med som vilket annat ljudkort som helst. Integrerat innebär att kortet ska vara inbyggt på moderkortet, inte en massa thx klistermärken överallt. Fast klisternärkena bidrar ju till att p12-orna kan skrytta on att dom har thx och x-fi på sitt kort. Det är bara fjamsig bloatvare som man (om man smart) avinstillerar då det inte fyller nån funktion mer än att äta upp minnena och hänga sig stup i kvarten. Fortfarande så håller dom inbyggda ljudkretsarna bara alldaglig kvalitet, finesser och lulllull som THX, DTS mjukvara är inget annat än billiga equalizers som dom slänger med och som vissa tror betyder kvalitet. Om dagens kort är bättre än för 10 år sån? Är väl självklart att det är, men NEJ dom är hästlängder ifrån ett separat ljudkort. Är man kräsen med sitt ljud kör man inte på integrerat. Punkt

Senast redigerad av Batman 2012-05-26 klockan 15:53.
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
2012-05-27, 02:32   #13

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Batman Visa inlägg
Ja, med X-fi exempelvis som du säger, nen det är inte samma som integrerat. Oftast är det ett separat kort som dom slänger med som vilket annat ljudkort som helst. Integrerat innebär att kortet ska vara inbyggt på moderkortet, inte en massa thx klistermärken överallt. Fast klisternärkena bidrar ju till att p12-orna kan skrytta on att dom har thx och x-fi på sitt kort. Det är bara fjamsig bloatvare som man (om man smart) avinstillerar då det inte fyller nån funktion mer än att äta upp minnena och hänga sig stup i kvarten. Fortfarande så håller dom inbyggda ljudkretsarna bara alldaglig kvalitet, finesser och lulllull som THX, DTS mjukvara är inget annat än billiga equalizers som dom slänger med och som vissa tror betyder kvalitet. Om dagens kort är bättre än för 10 år sån? Är väl självklart att det är, men NEJ dom är hästlängder ifrån ett separat ljudkort. Är man kräsen med sitt ljud kör man inte på integrerat. Punkt

MSI har med integrerad X-Fi på moderkort, som detta X79 Big Bang Xpower II http://www.sweclockers.com/nyhet/147...och-ammunition
Innan hade de MSI P6N Diamond med det http://www.sweclockers.com/nyhet/5204-msi-p6n-diamond
och nu har det även THX TruStudio PRO som oxå är fullgott
2012-05-27, 03:04   #14

Gaston85

Medlem

Registrerad: mar 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Svenake Visa inlägg
Tack för svaren

Blir det någon skillnad om kortet har PCI eller PCI-E? Det är ju mer framtidssäkert med PCI-E ju men är det några andra skillnader?

Så det handlar mest om tycke och smack egentligen, men svårt att veta vad man tycker med det första Kortet ;P. Får se om man kommer över ett kort lite billigt så man kan se. Så får titta runder efter något som faller en i ögat
Finns bra kort med både pci och pci-e, är framförallt formatet som är skillnaden där. Skulle rekomendera ett pci-e då det numera finns flera sådan portar än pci på moderna moderkort. Som du säger själv mer framtidsäkert och ett ljudkort håller bättre än ett grafikort och köper du inte ett 100kr kort utan något lite bättre kommer det vara bättre än ett integrerat realtek/ via lr creative på nästa generations moderkort också för den delen.
2012-05-27, 03:10   #15

FribBe

Medlem

FribBes avatar

Plats: Galactica

Registrerad: feb 2005

Även om integrerade ljudkort har blivit betydligt bättre så kan de ändå inte mäta sig med diskreta kort.

So say we all!
FribBe är inte uppkopplad
2012-05-27, 03:20   #16

JaZid

Medlem

JaZids avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2007

Citat:
MSI har med integrerad X-Fi på moderkort, som detta X79 Big Bang Xpower II http://www.sweclockers.com/nyhet/147...och-ammunition
Innan hade de MSI P6N Diamond med det http://www.sweclockers.com/nyhet/5204-msi-p6n-diamond
och nu har det även THX TruStudio PRO som oxå är fullgott
Big Bang Xpower II har 109 dB SNR, Xonar STX (som exempel) ligger på 124dB SNR.

Ett normalt integrerat ligger runt 90-strecket. Det är en stor skillnad mellan integrerade X-Fi-kretsen och ett diskret kort.

Det enda moderkortet som är ens nära att mäta sig med ett riktigt ljudkort är Gigabyte G1.Assassin2, som har en integrerad (om än icke isolerad) Creative X-Fi Titanium HD-krets.

Som diskreta kort är Titanium HD och ST/STX i stort sett identiska.

Senast redigerad av JaZid 2012-05-27 klockan 03:26.
Beyerdynamic DT-770 PRO 80Ω | Beyerdynamic DT-990 PRO 250Ω | Pro-Ject USB Box | Pro-Ject Head Box II | Pro-Ject RPM1.3 Genie | Pro-Ject Phono Box S | Asus Xonar Essence STX | HRT HeadStreamer | Asus Zenbook Prime UX31A | Dali Concept I | Dali Lektor II
Facebook - [Curreal] - [Simplicity] - [Purple Haze] - [Red Wine] - [Malay] - [Nano] - [Mono] - [Athene]
JaZid är inte uppkopplad
2012-05-27, 03:46   #17

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FribBe Visa inlägg
Även om integrerade ljudkort har blivit betydligt bättre så kan de ändå inte mäta sig med diskreta kort.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av JaZid Visa inlägg

Ett normalt integrerat ligger runt 90-strecket. Det är en stor skillnad mellan integrerade X-Fi-kretsen och ett diskret kort.

Det enda moderkortet som är ens nära att mäta sig med ett riktigt ljudkort är Gigabyte G1.Assassin2, som har en integrerad (om än icke isolerad) Creative X-Fi Titanium HD-krets.

Jag har ju visseligen aldrig påstått någonstans i hela den här tråden att de integrerade är bättre eller likvärdiga de diskreta korten, bara sagt att man inte ska underskatta dem då de har blivit mycket bättre än förr, de kort jag länkade var bara ett par exempel på det
2012-05-27, 03:55   #18

JaZid

Medlem

JaZids avatar

Plats: Karlskrona

Citat:
Jag har ju visseligen aldrig påstått någonstans i hela den här tråden att de integrerade är bättre eller likvärdiga de diskreta korten, bara sagt att man inte ska underskatta dem då de har blivit mycket bättre än förr, de kort jag länkade var bara ett par exempel på det
Skrev som jag gjorde för att ingen här ska få för sig att det inbyggda är i närheten av lika bra som diskreta lösningarna.

Det inbyggda snittkortet är idag bättre än för tio år sedan, och visst man kan till och med gå så långt som att säga att det är bra. Men det är inte bra om man lägger till en diskret lösning i skalan.

Det var inget illa menat mot dig eller din information, men jag tyckte att den kunde kompletteras med ovanstående så att ingen får fel uppfattning om situationen. :-)

Tillägg till tråden;
Det är väldigt sällan som DAC/ljudkort är den svagaste länken i ett ljudsystem. Oftast är det högtalarna, hörlurarna och förstärkaren som är undermålig, för att inte tala om källfilen.

Det är också därför man inte alltid får dag/natt-skillnad vid uppgradering av DAC/ljudkort. Lite skillnad får man alltid, men den hade kunnat vara mycket större.
Beyerdynamic DT-770 PRO 80Ω | Beyerdynamic DT-990 PRO 250Ω | Pro-Ject USB Box | Pro-Ject Head Box II | Pro-Ject RPM1.3 Genie | Pro-Ject Phono Box S | Asus Xonar Essence STX | HRT HeadStreamer | Asus Zenbook Prime UX31A | Dali Concept I | Dali Lektor II
Facebook - [Curreal] - [Simplicity] - [Purple Haze] - [Red Wine] - [Malay] - [Nano] - [Mono] - [Athene]
JaZid är inte uppkopplad
2012-05-27, 04:04   #19

Mackan32

Medlem

Mackan32s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2011

Tja, ville bara klämma in att Creatives driver support är fullkomligt värdelös. Jag har aldrig haft så mycket kryptiska driver problem som jag har haft med mitt Creative X-Fi Titanium. Jag skulle aldrig rekomendera det kortet till någon.

jag har dock positiva erfarenheter av asus xnoar korten, de levererar riktigt bra ljud!
Dator: CPU: i7 2006k @ 5,0Ghz (Corsair h100) || GPU: MSI GTX680 Lightning +150/550 || Moderkort: Asus Sabertooth P67 || RAM: 4x4gb 1600Mhz Corsair Vengeance CL9 || Hårdiskar: Crucial M4 64GB + Corsair Nova 64GB + 9TB WD/Samsung Green Editions || Chassi: NZXT Phantom || PSU: NZXT Hale90 1000W || 3DMark11: Score
Kringutrustning: Razer Tron Keyboard, Mouse, Mousepad
Mackan32 är inte uppkopplad
2012-05-27, 05:02   #20

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gaston85 Visa inlägg
Finns bra kort med både pci och pci-e, är framförallt formatet som är skillnaden där. Skulle rekomendera ett pci-e då det numera finns flera sådan portar än pci på moderna moderkort. Som du säger själv mer framtidsäkert och ett ljudkort håller bättre än ett grafikort och köper du inte ett 100kr kort utan något lite bättre kommer det vara bättre än ett integrerat realtek/ via lr creative på nästa generations moderkort också för den delen.
Moderna moderkort saknar nästan helt PCI slots utan de kör oftast på PCI-E x1.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mackan32 Visa inlägg
Tja, ville bara klämma in att Creatives driver support är fullkomligt värdelös. Jag har aldrig haft så mycket kryptiska driver problem som jag har haft med mitt Creative X-Fi Titanium. Jag skulle aldrig rekomendera det kortet till någon.

jag har dock positiva erfarenheter av asus xnoar korten, de levererar riktigt bra ljud!
Minns att jag köpte ett Creative X-FI till min gamla dator.. Kortet höll i tre månader sen la det bara av.. Började leda till BSOD och annat. Medan det funkade dock så var det riktigt fint ljud i kortet.

Xonar är väl vad Creative var för ett par år sen.. Eftertraktat. Har själv aldrig haft med Asus ljudkort att göra dock har man läst ett par trådar där folk är nöjda med sitt köp. Frågan är bara om folk verkligen behöver ljudkortet när man sitter med ett Headset tex..
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-05-27, 05:31   #21

Pennybridgarn

Medlem

Registrerad: jan 2010

har en släkting som vart ljudtekniker. ja fråga han "vad är skillnaden mellan dåligt och bra ljudkort?".

han svara då. tänk dig, du är under ytan och lyssnar på musik, sen hoppar du upp och hör klarheten.

att interna ljudkort är bra mycket bättre nu för tiden stämmer bra, men skaffar man sig en riktig hi-fi anläggning samt fett ljudkort har du dessutom FETT ljud

try it out, tråkigt som fan o komma hem till mina tråkiga datorhögtalare.
Pennybridgarn är uppkopplad nu
2012-05-27, 08:03   #22

bartil

Medlem

Plats: Swe

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pennybridgarn Visa inlägg
har en släkting som vart ljudtekniker. ja fråga han "vad är skillnaden mellan dåligt och bra ljudkort?".

han svara då. tänk dig, du är under ytan och lyssnar på musik, sen hoppar du upp och hör klarheten.

att interna ljudkort är bra mycket bättre nu för tiden stämmer bra, men skaffar man sig en riktig hi-fi anläggning samt fett ljudkort har du dessutom FETT ljud

Använder man en förstärkare/reciever blir det väl helt meningslöst med diskret ljudkort?

Iofs helt typiskt av en ljudtekniker att bara rekommendera det dyraste av allt så blir det bra. Jo det stämmer väl, men om du på rätt sätt kapade en tredjedel av kostnaderna skulle du få exakt samma ljud.
2012-05-27, 08:32   #23

Kilen81

Medlem

Kilen81s avatar

Plats: Tommared

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mackan32 Visa inlägg

Riktigt synd att Creative har så dålig driver support, har en del äldre ljudkort liggande (Soundblaster Live 5.1 tex.) som var/är riktigt bra fortfarande men som inte stöds alls elr så funkar det dåligt i nyare operativsystem. Men dom måste väl tjäna pengar på nåt sätt antar jag! Folk blir tvugna att köpa nytt vid varje skifte.
2012-05-27, 13:47   #24

0n0ffknappen

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2010

Sen jag fick mitt creative titanium kortet har jag inte stött på nåt problem alls. Verkar som d är lite delade meningar om deras drivers.. Dock är deras supportsida där man tankar hem drivers sjuk kass. I överlag är jag nöjd med kortet.

Vill du ha bra ljud? Börja med att byta ut högtalarna om du sitter på plastleksaker för 300 kr.

Dator - i5 750 @ 3.6 GHz | Noctua NH-U9B SE2 | 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 @ 1800 Mhz | Gigabyte P55A-UD3 | XFX 6870 1 GB | Creative X-FI Platinum | Samsung 830 128 GB | WD Black Caviar 1 TB | ASUS MX279H | Steelseries 6g V2 - Red Edition | Logitech G400
Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16
0n0ffknappen är inte uppkopplad
2012-05-27, 14:00   #25

Batman

Medlem

Batmans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JaZid Visa inlägg

Äntligen en vettig åsikt, ett integreat kort/krets kommer aldrig kunna ersätta ett separat ljudkort, oavsett vad som står skrivet. Fortfarande än det väl lite bättre än moderkortets egna men...
2012-05-27, 14:36   #26

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gaston85 Visa inlägg
"Framtidssäker" är dock något du aldrig kan garantera, det kan svänga till ny standard fort

Citat:

Vad ska du med ljudkort till om du skaffar en riktig hi-fi anläggning? Var ska du sätta ljudkortet i den?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bartil Visa inlägg
Använder man en förstärkare/reciever blir det väl helt meningslöst med diskret ljudkort?

Iofs helt typiskt av en ljudtekniker att bara rekommendera det dyraste av allt så blir det bra. Jo det stämmer väl, men om du på rätt sätt kapade en tredjedel av kostnaderna skulle du få exakt samma ljud.
Oftast är det så liten skillnad på de korten ljudtekniker rekomenderar att det mänskliga örat inte uppfattar skillnaden, en annan anledning är att de krävs studiomonitorer (som inte heller är så billiga) för att höra små små skillnader som endast behövs när man sitter och gör studioinspelningar
2012-05-27, 14:38   #27

sokar

Medlem

Plats: Karlshamn

Registrerad: maj 2010

Citat:

att interna ljudkort är bra mycket bättre nu för tiden stämmer bra, men skaffar man sig en riktig hi-fi anläggning samt fett ljudkort har du dessutom FETT ljud try it out, tråkigt som fan o komma hem till mina tråkiga datorhögtalare.
stämmer inte
kvittar om du kör med onboard eller ett tillköp av lljudkort då recievern bestämmer hur pass bra den kan coda om ljudet du får digitalt från källan i datan
om de är från grafikkort moderkort eller ett extra ljudkort
tilllägger att detta gäller om du kör digitalt från datorn så ingen missförstår mig
NZXT TEMPEST | ASUS Sabertooth P67 | i7 2600k @ 4.5GHz | Corsair H60 + PnP GT 1850 rpm | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB | Gainward GTX 570 | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Barracuda 500GB | Corsair TX 650W | BenQ G2420HDBL| Epson EH-TW5900 | Denon Avr-1912 | Dali Zensor 5*2 | Dali Zensor 1*2 | Dali Zensor Vokal | XTZ 99 W12.16 |
sokar är inte uppkopplad