Verktyg Visningsval
2012-06-16, 21:44   #1

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2009

Råd och Tips angående Ljudkort/Headset

Tjena Sweclockare!

Har nu i flera år kört med min fina Steelseries Siberia Headset, och bestämt mig nu att jag förtjänar bättre ljud och kvalle. =)
Så jag behöver ett bra ljudkort, för denna fina Siberia har vart ansluten till min intergrerade ljudkort

Så jag behöver råd om ett ljudkort med ett fint 7.1 ljud, behöver inte finnas tillbehör eller anslutningar till hemmabio då jag oftast kör med Headset, och i värsta fall 2.1 högtalare. Så allt de onödiga behövs inte.

Förutom de vill jag ha tips på ett par fina headsets med bra ljud, ingen USB anslutning då de inte funkar på interna ljudkort...Fina 7.1 headsets alltså

Den enda jag hittat som kanske håller sitt 7.1 löfte är http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...t_7.1_headset/
Då jag inte hittat reviews på den verkar de tveksamt..plus så är prislappen lite hög

Ljudkort, så funderar jag på denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._xonar_d2_7.1/
Men som sagt, de mitt första ljudkort och man är ju inte kunnig inom de som man är inom de andra kompontenterna...När jag väljer ljudkort, och jämför speccsen så känns de som att jag väljer de dyraste bara för de dyrt och då måste de var bra..men vi vet ju alla att de inte är sant...Så jag har säkert valt fel:/

Headset och Ljudkort...
Tips och Råd Tack
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-16, 22:20   #2

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Plats: På två ställen samtidigt

Registrerad: jan 2008

Du vill alltså ha ett par lurar för spel samt ett ljudkort? Vad är maxbudget?

Oavsett så rekommenderar jag typ Asus Xonar STX och sedan ett par bra stereolurar. Skippa alla dessa "surroundlurar", du får bäst ljud från vanliga stereolurar och sedan simulera surround i mjukvara (så gör i stort sett alla dessa "surroundlurar" som finns på marknaden).
Min musik/ljudblogg - Phimusic
Kalium är inte uppkopplad Folding
2012-06-16, 23:16   #3

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kalium Visa inlägg
Du vill alltså ha ett par lurar för spel samt ett ljudkort? Vad är maxbudget?

Oavsett så rekommenderar jag typ Asus Xonar STX och sedan ett par bra stereolurar. Skippa alla dessa "surroundlurar", du får bäst ljud från vanliga stereolurar och sedan simulera surround i mjukvara (så gör i stort sett alla dessa "surroundlurar" som finns på marknaden).
Aa precis för spel men även musik, går också att göra via mjukvara som du sa...Är inte Logitech G35 redan så? 7.1 genom mjukvara?
Har inte bestämt någon budget...:8
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-17, 10:03   #4

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Jo, jag är rätt säker på att G35 är stereolur med surround genom mjukvara bara.

Xonar STX kostar väl runt 1600-1700kr om jag minns rätt. Sedan kan du köpa ett par lurar för 1500-3000kr typ beroende på budget.
2012-06-17, 22:38   #5

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Jo, jag är rätt säker på att G35 är stereolur med surround genom mjukvara bara.

Xonar STX kostar väl runt 1600-1700kr om jag minns rätt. Sedan kan du köpa ett par lurar för 1500-3000kr typ beroende på budget.
Verkar nice
Men de just de jag är ute efter, är inte de där ljudkortet kanske överkill för just mig som bara kör hörlurar?
Några tips på bra headsets ?
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-17, 22:41   #6

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Xonar STX är främst riktat för folk som kör med hörlurar, eftersom den har en bra inbyggd hörlursförstärkare

Vad har du för budget för lurarna? Kan du få tag på ett par Denon AH-D2000 så är det ett bra köp.
2012-06-17, 23:07   #7

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Xonar STX är främst riktat för folk som kör med hörlurar, eftersom den har en bra inbyggd hörlursförstärkare

Vad har du för budget för lurarna? Kan du få tag på ett par Denon AH-D2000 så är det ett bra köp.
Dem ser riktigt fina ut
Men nu tror ja att ja glömde nämna något
Den måste ha mic
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-17, 23:10   #8

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Om du prompt MÅSTE ha mic så måste du då köpa ett gamingheadset och då får du helt plötsligt mycket sämre ljud för pengarna. Du kan inte tänka dig att köpa en separat mic då, typ Zalman Mic-1 eller liknande? Du får MYCKET bättre ljud för pengarna på det viset.
2012-06-17, 23:16   #9

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Om du prompt MÅSTE ha mic så måste du då köpa ett gamingheadset och då får du helt plötsligt mycket sämre ljud för pengarna. Du kan inte tänka dig att köpa en separat mic då, typ Zalman Mic-1 eller liknande? Du får MYCKET bättre ljud för pengarna på det viset.
De sant vet att jag offrar mycket musik kvalité när jag köper ett gaming headset, men skulle vilja ha tips på en som erbjuder bästa möjliga ljud genom ett gamingheadset...

En separat mic blir ju bara ännu en kabel:/ Vet annars hur du menar

Låt oss säga att gaming sidan kommer först, sedan musik Ett headset med bra soundcard...funderar på http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...i_titanium_hd/ nu då den såg ut o va bra...sett även många rekomendationer över nätet... Men ett gaming headset till den, som inte är usb ansluten då de onödigt och kan inte användas på ett ljudkort. Men funderar även på den du tipsa om http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...r_essence_stx/...

Senast redigerad av Hagge 2012-06-17 klockan 23:25.
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-17, 23:27   #10

Rolfenstein

Medlem

Registrerad: apr 2012

Razer Tiamat 7.1 simulerar INTE surround och enligt dom flesta reviewsen (hur kan du inte hitta några?) så är headsettet riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com
Chassi: Corsair Carbide 500R | Moderkort: ASUS P8Z77-V | CPU: i7-3770k @ 4.5GHz | Kylning: Corsair H100 | GPU: MSi GTX 680 Lightning @ 1320/1752 | Nätagg: Corsair AX850W | Minne: 16GB G.Skill RipjawZ blå @ 1600MHz | Lagring: 60GB OCZ SSD, 120GB Kingston HyperX SSD, 1TB WD Black | Ljud: Focusrite Saffire PRO 24 med ATH-M50 samt ADAM A7 monitorer. ASUS Xonar Phoebus med Razer Tiamat 7.1
Rolfenstein är inte uppkopplad
2012-06-17, 23:32   #11

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rolfenstein Visa inlägg
Razer Tiamat 7.1 simulerar INTE surround och enligt dom flesta reviewsen (hur kan du inte hitta några?) så är headsettet riktigt bra.

L'nka några är du snäll?
Dem släpptes ju nyligen i Sverige..och fast än vissa säger att dem är bra är jag van med att Razer tar så mycket pris för så lite...Måste höra fina övertalande reviews så man vågar satsa på sånna...dem kostar inte lite 1.800...
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-18, 01:01   #12

Rolfenstein

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg
L'nka några är du snäll?
Dem släpptes ju nyligen i Sverige..och fast än vissa säger att dem är bra är jag van med att Razer tar så mycket pris för så lite...Måste höra fina övertalande reviews så man vågar satsa på sånna...dem kostar inte lite 1.800...
Uhm, googla bara på "Razer Tiamat review" så finns det minst 10st :s?

Chassi: Corsair Carbide 500R | Moderkort: ASUS P8Z77-V | CPU: i7-3770k @ 4.5GHz | Kylning: Corsair H100 | GPU: MSi GTX 680 Lightning @ 1320/1752 | Nätagg: Corsair AX850W | Minne: 16GB G.Skill RipjawZ blå @ 1600MHz | Lagring: 60GB OCZ SSD, 120GB Kingston HyperX SSD, 1TB WD Black | Ljud: Focusrite Saffire PRO 24 med ATH-M50 samt ADAM A7 monitorer. ASUS Xonar Phoebus med Razer Tiamat 7.1
2012-06-18, 16:11   #13

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Uhm, googla bara på "Razer Tiamat review" så finns det minst 10st :s?

Något måst vara på tok hos mig...För jag har sökt Razer Tiamat 7.1 review men får fram megalodon reviews o skit:/
De du sa var de första jag gjorde.
Hagge är inte uppkopplad
2012-06-18, 17:14   #14

Rolfenstein

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg
Något måst vara på tok hos mig...För jag har sökt Razer Tiamat 7.1 review men får fram megalodon reviews o skit:/
De du sa var de första jag gjorde.
..? Vet inte riktigt vad du skriver..

http://lmgtfy.com/?q=razer+tiamat+review
2012-06-19, 00:17   #15

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
..? Vet inte riktigt vad du skriver..

http://lmgtfy.com/?q=razer+tiamat+review
Dryg länk du skicka:/
De är ju fan de jag skriver men får fram andra razer produkter...
De vad jag skrev tidigare.

Senast redigerad av Hagge 2012-06-24 klockan 16:40.
Hagge är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb