Citat:
Ursprungligen inskrivet av
oxygenial
Har kört igenom en del ref. monitorer genom åren (där jag nyttjat dessa mer än 200 timmar+), bl.a. Alesis M1 Passive och senare M1 Active, HS80, ADAM A7, Genelec 8030 samt Behringer B1030a.
Kör just nu med Behringer B1030a, och visst skulle jag hellre köra ADAM A7x eller A8x eller en Genelec uppsättning 8030/8040 + Sub, men viktigast av allt är att lära sig/lyssna in sig på sina högtalare/miljö. Miljön är nog viktigare än själva högtalarna i sig, men framför allt timmarna i miljön så man vet hur dessa låter.
Genelecarna är väldigt linjära (d.v.s. tråkiga som faaeen, precis som AKG 240/270 hörlurar, men detta återspeglar ju lite mer "realiteten").
Behringarna är kompakta och rundare i sitt ljud, även om de enligt medföljande certifikat skall vara helt linjära. Jag gillar dock ljudet av dessa, och jag har efter 3 års tid fortfarande inte tröttnat!
Mina 2 cent! :-)
Ärligt talat är ju AKG 240 inte speciellt linjära. Saknas mycket i de nedrefrekvenserna, men de färgar inte ljudet och jag tror det är det du menar.
För en bra mixning tycker jag alltid man ska köra en vända genom AKG 240. Låter det hyffsat där och magiskt på hifi högtalare kan man vara nöjd
Skulle jag själv köpa monitorer skulle jag försöka få några med hyffsat stora bas element. Min 5 max 8. Då får man mycket bas och samtidigt mellanregister. Domediskanter distar tyvärr en del även om det är svårt att upptäcka för det otränade örat.
Dessa dreglar jag lite över (tyvärr är nog priset per styck

)
http://www.thomann.de/se/adam_f7.htm
Bästa Laptops för spel upp till 15000kr ESD for dummies Har haft: Tseng ET6000, Matrox M3D, Voodoo 1-3, Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460, GTX580, GTX670 Radeon 9800, 4850, 6870 CF, 7850 CF