Verktyg Visningsval
2012-06-25, 20:57   #1

MrSp00k

Medlem

Registrerad: jun 2012

Ljudkort till Logitech Z-906 5.1 system

Hej!

Köpte nyligen ett nytt ljudsystem (logitech Z-906) som jag har inkopplat till Blu-ray, Xbox och min dator. Ljudet är väldigt bra i mitt tycke men funderar på om jag kunde få ut ytterligare lite bättre ljud om jag köpte ett nytt ljudkort istället för det som finns integrerat i mitt moderkort nu (Asus M4A785TD-V EVO: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462580). Vill helst lägga så lite pengar som möjligt på detta men ändå få ut lite bättre ljud och hittade dessa två :

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...i_5.1-ljudkort,
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...s_xonar_dx_7.1.

Så nu är väl min fråga, hur stor skulle skillnaden bli med något av dessa kort i jämförelse med det inbyggda jag har? Läste att så länge jag kör med optisk anslutning så är det högtalarna som kodar ljudet och därför spelar ljudkortet ingen som helst roll, men om jag skulle koppla analogt ,hur stor skulle skillnaden bli då? Och vad skulle jag behöva för att göra detta?
Och så en förmodligen ganska dum fråga, Xonar DX som jag länkade är ett "7.1" kort, kommer det att fungera med mitt 5.1 system?

Tack på förhand!

Senast redigerad av MrSp00k 2012-06-25 klockan 21:03.
MrSp00k är inte uppkopplad
2012-06-25, 21:24   #2

simonwellander

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: jun 2009

Xonar DX är ett riktigt bra ljudkort för pengarna. Frågan är om det blir så stor skillnad med ditt system, skulle inte tro det... Men ett ljudkort håller sig utan att bli "utdaterat" i flera år, så då har du ju ett bra ljudkort inför framtiden och framtida högtalarsystem kanske.
2012-06-26, 20:20   #3

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Plats: På två ställen samtidigt

Registrerad: jan 2008

Precis som simonwellander säger så är Xonar DX eller bra ljudkort för pengarna. Flaskhalsen i systemet kommer fortfarande att vara högtalarna men ett bra ljudkort håller dig länge utan att bli "gammalt" eller "dåligt".

Förresten, tack för kommentaren i bloggen, Simon.
Min musik/ljudblogg - Phimusic
Kalium är inte uppkopplad Folding
2012-06-26, 20:38   #4

torbear

Medlem

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rohbrahn Visa inlägg
Om du kör en optisk kabel från datorn till Högtalarnas förstärkare kommer inte ett nytt ljudkort att hjälpa.
Det är han enligt första posten medveten om.

Till TS:
Jag har för närvarande ett gammalt Logitech Z-2300 2.1 system som jag kör med ett Creative X-Fi nånting nånting ljudkort, och det är stor skillnad i ljudet jämfört med det interna ljudkortet.
torbear är uppkopplad nu
2012-06-26, 23:27   #5

simonwellander

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kalium Visa inlägg
Förresten, tack för kommentaren i bloggen, Simon.
Varsegod!

Som Kalium säger så är det ditt ljudsystem som är den största flaskhalsen. Du får kanske en roligare uppdatering genom att uppdatera ljudsystemet för samma pengar istället?
2012-06-27, 00:22   #6

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Plats: På två ställen samtidigt

Registrerad: jan 2008

Svårt att uppdatera ett Logitechsystem om man har en budget på under tusenlappen.
Min musik/ljudblogg - Phimusic
Kalium är inte uppkopplad Folding
2012-06-27, 11:45   #7

simonwellander

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kalium Visa inlägg
Svårt att uppdatera ett Logitechsystem om man har en budget på under tusenlappen.
Ja, det har du tyvärr rätt i Men det är väl aldrig fel att köpa ett bättre ljudkort, inget lär ju bli sämre och förhoppningsvis går det att använda i några år framöver