Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-16, 15:32   #31

icelaw

Medlem

icelaws avatar

Plats: malmö

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ginga Visa inlägg

Jag har tänkt att köpa högtalare som liknar bio känsla. Runt 500 kr, vilken?
För 2 500 kronor så får du högtalar:setet Logitech Z5500, vilket ger bra maffig känsla, dock så är det subwoofern som ger den grova prestandan,
utan subwoofern så blir det inte så mycket prestanda, så i en lägenhet så är det kanske inte så bra.
Dock så är högtalare inte så bra i en lägenhet om man ska se på film med "biokänsla" då man ska spela på rätt så bra volym, något som grannarna kan bli förbannade på.

Men ett högtalarset för 500 kronor? Knappast. För det så får du ett sånt billigt 2.0 set, såna billiga högtalare utan subwoofer.
icelaw är inte uppkopplad
2012-07-16, 16:35   #32

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Förstod.
Visserligen är ett korrekt språk viktigt, men den typen av korrigeringar förstör forumet och gillas alltså inte! Ok?

Håll er till ämnet.
2012-07-16, 22:26   #33

MulleEng

Moderator

MulleEngs avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: sep 2008

*Tråd rensad*
På en massa offt trams.
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni har synpunkter på min moderering eller skicka ett PM om det är något annat ni undrar över.
MulleEng är inte uppkopplad Folding
2012-07-17, 10:08   #34

Daniel75

Medlem

Registrerad: feb 2012

Rensade mitt inlägg om att z5500 suger ? Jag repeterar, det är riktigt dåligt ljud i dem och att jämföra dessa med hemmabio är direkt styggt mot hemmabiobranschen.
Daniel75 är inte uppkopplad
2012-07-17, 10:10   #35

Neeb

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alpha77 Visa inlägg
Saken är att TS nämner *Hemmabio* vilket för min del (och antagligen de flesta andra) inte betyder den billigaste tv man kan hitta + superbilligt ljud.
Utan det är för min del synonymt med ett påkostat system av bra tv/projektor och oftast påkostade högtalare och förstärkare + blu-ray spelare/HTPC.

Vad TS frågar om är en TV för en tusenlapp + högtalare för 1500kr =)
är nog mest trådnamnet folk har stört sig på ^^
Säger inte emot det. Men man behöver inte vara otrevlig mot hen bara för det?
2012-07-17, 13:59   #36

AndiOne

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: jan 2003

Ganska intressant att många här har fått för sig att en bra tv skulle vara skarpare än en bra projektor.

Jämför man en tv för 30k med en proj+duk för 30k så kommer projen åka 8or runt tv`n i bildkvalite plus att den kommer ge BRA mycket större bild för samma pengar.

Jämför man en tv för 60k med en proj+duk för 60k så kommer den åka ännu fler 8or runt tv`n.
AndiOne är inte uppkopplad
2012-07-17, 14:13   #37

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AndiOne Visa inlägg
Ganska intressant att många här har fått för sig att en bra tv skulle vara skarpare än en bra projektor.
Nej, men en medioker tv är skarpare än en projektor i motsvarande prisklass.
2012-07-17, 14:19   #38

nillas85

Medlem

Plats: Kristianstad

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daniel75 Visa inlägg
Rensade mitt inlägg om att z5500 suger ? Jag repeterar, det är riktigt dåligt ljud i dem och att jämföra dessa med hemmabio är direkt styggt mot hemmabiobranschen.
och jag skulle vilja säga att det är ett HELT okej ljud i dem för vad dem kostar. Funkar utmärkt till sin hemmabio i den prisklass som just nu diskuteras.
nillas85 är inte uppkopplad
2012-07-17, 14:51   #39

hanjou

Medlem

hanjous avatar

Registrerad: mar 2005

Oberoende om man föredrar datorhögtalare eller ordentliga hifihögtalare.

Den största påverkan på ljudet är faktiskt rummet. Dvs var du placerat högtalarna och den inredning du har i rummet.
Nästa påverkan är det psykologiska och fysiologiska , det som jag tycker låter välljud kanske inte uppskattas av någon annan som välljud.

Därför kan TS uppfatta en wow för högtalare som kostar 500kr och en datorskärm för 1k.
2012-07-17, 15:07   #40

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hanjou Visa inlägg
Oberoende om man föredrar datorhögtalare eller ordentliga hifihögtalare.

Den största påverkan på ljudet är faktiskt rummet. Dvs var du placerat högtalarna och den inredning du har i rummet.
Nästa påverkan är det psykologiska och fysiologiska , det som jag tycker låter välljud kanske inte uppskattas av någon annan som välljud.

Därför kan TS uppfatta en wow för högtalare som kostar 500kr och en datorskärm för 1k.
Jag håller dels med dig, och jag håller dels inte med dig.

Nog för att rum och placering är dom viktigaste faktorerna, men, osavsett hur bra möjligheter man har, är det omöjligt att efterlikna en biografupplevelse med den budgeten.
2012-07-17, 17:31   #41

hanjou

Medlem

hanjous avatar

Registrerad: mar 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Jag håller dels med dig, och jag håller dels inte med dig.

Nog för att rum och placering är dom viktigaste faktorerna, men, osavsett hur bra möjligheter man har, är det omöjligt att efterlikna en biografupplevelse med den budgeten.
Visst håller jag personligen med om att pengar och väl ljud går hand i hand. För att efterleva bioförhållanden anser jag själv att man måste ha ett dedikerat rum för, biorumsinredning, ordentlig duk etc.

Men du får inte glömma att psykologiska faktorn spelar väldigt storroll.
Har föredetta arbetskollega som tycker att hans logitech högtalare är det bästa han hört.
personligen så blir jag illamående.

Sen har jag vart på hifimässor de försökt kränga TP-kablar för flera tusenkroner och visst de som köper de märker ju säkert en skillnad. Eftersom de spenderat flera j**la tusen på en TP-kabel.
2012-07-17, 17:34   #42

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hanjou Visa inlägg
Visst håller jag personligen med om att pengar och väl ljud går hand i hand. För att efterleva bioförhållanden anser jag själv att man måste ha ett dedikerat rum för, biorumsinredning, ordentlig duk etc.

Men du får inte glömma att psykologiska faktorn spelar väldigt storroll.
Har föredetta arbetskollega som tycker att hans logitech högtalare är det bästa han hört.
personligen så blir jag illamående.

Sen har jag vart på hifimässor de försökt kränga TP-kablar för flera tusenkroner och visst de som köper de märker ju säkert en skillnad. Eftersom de spenderat flera j**la tusen på en TP-kabel.
Mjo, fast nu har ju TS förklarat att det är just biografer som ger honom wow-känsla, och där finns inte speciellt mycket likhet med logitechs grejjer. Sen att det finns andra som hyllar dom små plastlådorna är jag tyvärr medveten om.
Sök jobb