Verktyg Visningsval
2012-08-19, 01:26   #1

grandpatzer

Medlem

Registrerad: aug 2011

Placering av Audioengine 5+

Har nyligen köpt nya högtalare och är lite osäker på var placera högtalarna.
Just nu har jag min gammla logitech setup där högtalarna är framför vid ytterkanten av vänster och höger skärm medan basen ligger på mini bord bakom mitten skärm.
Som det ser ut nu kan jag antingen placera de framför på ytterkanten av höger och vänster skärmen, bakom vänster och högerskärmen eller som tredje alternativ lägga dem på mini bordet som ligger bakom bordet/skärna.

Vill nog helst ha dem framför men vet inte om hörseln skadas då samt hur "mitten" ljudet blir från Audioengine 5+?

grandpatzer är inte uppkopplad
2012-08-19, 06:20   #2

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2010

Oj ser lite knivigt ut de där,ett förslag är att du flyttar ut bordet en bit och ställer högtalarna på stativ bakom bordet,synd bara att skärmarna är i vägen,vet inte om de kommer påverka ljudet.
Att ha dem framför skulle kanske funka bättre med då få man sitta en bit ifrån,sen vet jag inte om högtalarna trivs bäst av att vara nära väggen eller ett bit ifrån så där får du prova dig fram.

Senast redigerad av oyegie 2012-08-19 klockan 07:01.
[I]Ljud:AKG K-701|Denon AH-D1001(moddade)|Pro-Ject HeadBox SE II|Heed CanAmp|M-audio 2496|Argon DAC1, Cambridge Audio 540A v2.0 inkl 540C v2.0|Denon DVD-1720|Boston Acoustics A40 inkl A70|Qed Silver Anniversary
Fotopryttlar:Olympus trip 35,Pentax K10D,SMC Pentax-A 1:1.7 50mm,SMC Pentax-A 1:2.8 28mm.
http://www.flickr.com/photos/oyegie/
oyegie är inte uppkopplad
2012-08-19, 12:57   #3

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Hörselskador beror enbart på ljudtrycket så där spelar placering ingen roll, att ha högtalarna brett och korrekt invinklade ger en stabil och bra positionering av ljuden, det som händer är att det blir ett mindre område du kan flytta huvudet innan positioneringen påverkas, 23-24 grader invinkling är annars det som ger bäst resultat, men då måste man ju kunna reglera bredd och lyssningsavståndet vilket du inte kan just nu.
Du kan ju även placera högtalarna liggande ovanför monitorerna och vinkla dem neråt, det är bara att ordna ett stativ eller en hylla att placera dem på.
Ordna sedan akustiken lite bättre, mera textilier, tjocka gardiner i fönstret och lite mera saker på väggarna så låter det bättre.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-19, 14:41   #4

grandpatzer

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oyegie Visa inlägg
Oj ser lite knivigt ut de där,ett förslag är att du flyttar ut bordet en bit och ställer högtalarna på stativ bakom bordet,synd bara att skärmarna är i vägen,vet inte om de kommer påverka ljudet.
Att ha dem framför skulle kanske funka bättre med då få man sitta en bit ifrån,sen vet jag inte om högtalarna trivs bäst av att vara nära väggen eller ett bit ifrån så där får du prova dig fram.
Jag glömde nämna att bordet har motor dvs det är stå/sittbord, visserligen kan man ju ha stativ fast när man står så hamnar högtalarna under bordet.
Att ha de bakom mellan sido och mitten skärmen är ju intressant ide, då skulle ljudet vandra genom gapet mellan skärmar och bordet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Hörselskador beror enbart på ljudtrycket så där spelar placering ingen roll, att ha högtalarna brett och korrekt invinklade ger en stabil och bra positionering av ljuden, det som händer är att det blir ett mindre område du kan flytta huvudet innan positioneringen påverkas, 23-24 grader invinkling är annars det som ger bäst resultat, men då måste man ju kunna reglera bredd och lyssningsavståndet vilket du inte kan just nu.
Du kan ju även placera högtalarna liggande ovanför monitorerna och vinkla dem neråt, det är bara att ordna ett stativ eller en hylla att placera dem på.
Ordna sedan akustiken lite bättre, mera textilier, tjocka gardiner i fönstret och lite mera saker på väggarna så låter det bättre.
Så mao så kan det fungerar att ha högtalarna positionerade som jag har nu?

Kan förresten dator skärmarna ta skada från trycket från högtalarna?
2012-08-19, 14:52   #5

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av grandpatzer Visa inlägg
Jag glömde nämna att bordet har motor dvs det är stå/sittbord, visserligen kan man ju ha stativ fast när man står så hamnar högtalarna under bordet.
Att ha de bakom mellan sido och mitten skärmen är ju intressant ide, då skulle ljudet vandra genom gapet mellan skärmar och bordet.

Så mao så kan det fungerar att ha högtalarna positionerade som jag har nu?

Kan förresten dator skärmarna ta skada från trycket från högtalarna?
Du måste prova dig fram gällande placering,ställer man dem tex nära väggen eller i ett hörn så får man en liten basboost,sen om det låter bra är en annan fråga.
Dina skärmar tror jag inte tar nån skada av ljudtrycket,har aldrig hört talas om det.
[I]Ljud:AKG K-701|Denon AH-D1001(moddade)|Pro-Ject HeadBox SE II|Heed CanAmp|M-audio 2496|Argon DAC1, Cambridge Audio 540A v2.0 inkl 540C v2.0|Denon DVD-1720|Boston Acoustics A40 inkl A70|Qed Silver Anniversary
Fotopryttlar:Olympus trip 35,Pentax K10D,SMC Pentax-A 1:1.7 50mm,SMC Pentax-A 1:2.8 28mm.
2012-08-19, 14:58   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

De nya högtalarna är väl lite större, täcker de inte bilden så....
Ljudtrycket lär knappast påverka skärmarna när det är så små högtalare, däremot kan du få bättre ljud om du har mjuka fötter så bordsskivan inte vibrerar lika mycket, men det gör att det blir högre o kanske ännu mera "högtalare framför bildytan."
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-19, 14:58   #7

grandpatzer

Medlem

Kanske att jag sågår bort en del av bordet så att det blir rakt, då kan jag ju flytta skärmarna till vänstar samt bättre lägga högtalarna

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
De nya högtalarna är väl lite större, täcker de inte bilden så....
Ljudtrycket lär knappast påverka skärmarna när det är så små högtalare, däremot kan du få bättre ljud om du har mjuka fötter så bordsskivan inte vibrerar lika mycket, men det gör att det blir högre o kanske ännu mera "högtalare framför bildytan."
Måttbandet i bilden är 30cm, medans de nya högtalarna är 21cm höga och 18cm djupa, ställer jag de mot skärmarna så täcker de nog lite av hörnen av skärmarna, hur mycket vet jag ännu inte.

Annars kan jag ju även pröva ha dem bakom skärmarna.
2012-08-19, 15:04   #8

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Eller den mest optimala lösningen,kör bara med en skärm.så blir det inga problem.
2012-08-19, 23:21   #9

kon87

Medlem

kon87s avatar

Plats: i molnet

Registrerad: okt 2005

Jag har sådana högtalare, köpta för några år sedan och det var ett väldigt bra köp!

Om du flyttar hela skärm-riggen åt vänster, så att de hamnar lite snett på skrivbordet (utnyttja skrivbordets hörn), borde inte högtalarna få plats på var sin sida då?
2012-08-20, 00:21   #10

grandpatzer

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kon87 Visa inlägg
Jag har sådana högtalare, köpta för några år sedan och det var ett väldigt bra köp!

Om du flyttar hela skärm-riggen åt vänster, så att de hamnar lite snett på skrivbordet (utnyttja skrivbordets hörn), borde inte högtalarna få plats på var sin sida då?
Problemet är att jag inte ryms, vänster delen av bordet är ju väldigt djup och då sitter man inte rakt.
2012-08-20, 02:38   #11

Yxskaftet

Medlem

Registrerad: okt 2002

Lämna tillbaka högtalarna och köp ett par nya skor istället. Problemet löst!
Yxskaftet är inte uppkopplad
2012-08-20, 06:47   #12

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yxskaftet Visa inlägg
Lämna tillbaka högtalarna och köp ett par nya skor istället. Problemet löst!
Det vore kanske bättre.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb