Permalänk
Medlem

Bygge av baslåda

Hejsan, jag ska till att bygga en baslåda som jag ska under skrivbordet till min dator. Jag har aldrig byggt en baslåda förr och därmed inte så stora erfarenheter. Jag tänkte ha en 8 eller 10 tums baselement i en låda (Se länk nedan). Men problemet är att jag har en Denon dra 245r förstärkare som endast vill leverera 62W på 4 ohm.

Så det jag behöver ha hjälp med är att hitta ett element som vill fungera med lådan perfekt utan missljud och fungerar med min förstärkare.

Jag kommer även att ha ett par Dali 104 högtalare inkopplade till förstärkaren samtidigt som basen.

Låda: http://www.youtube.com/watch?v=1_FoxvROTR0
Denon dra 345r: http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/DenonDRA-345R.ht...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du tänkt driva EN bas eller ska du ha TVÅ basar ? Du har ju bara 2 förstärkarkanaler, eller ska du fixa en förstärkare till?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du tänkt driva EN bas eller ska du ha TVÅ basar ? Du har ju bara 2 förstärkarkanaler, eller ska du fixa en förstärkare till?

En bas. Jag förstår inte riktigt vad du menar. A går till högtalarna och ena B hade jag tänkt gått till basen. Det verkar vettigt enligt mig men jag är som sagt noob inom detta.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

En bas. Jag förstår inte riktigt vad du menar. A går till högtalarna och ena B hade jag tänkt gått till basen. Det verkar vettigt enligt mig men jag är som sagt noob inom detta.

http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/Denon_DRA...

Om du kopplar basen till B kommer inte alla slags ljud komma ut i basen då? Alltså sång och sådant, eller har du något filter som tar bort dom höga tonerna(?) så bara dom låga bas tonerna kommer ut?

För jag antar att du bara vill ha ut bas ljuden ur basen?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Om du kopplar basen till B kommer inte alla slags ljud komma ut i basen då? Alltså sång och sådant, eller har du något filter som tar bort dom höga tonerna(?) så bara dom låga bas tonerna kommer ut?

För jag antar att du bara vill ha ut bas ljuden ur basen?

Det har jag faktiskt inte. Vad skulle du rekommendera mig att göra? Min budget är inte så hög så en till förstärkare skulle inte vara något

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Det har jag faktiskt inte. Vad skulle du rekommendera mig att göra? Min budget är inte så hög så en till förstärkare skulle inte vara något

Jag har använt ett sånt här: http://www.usblaster.com/products/car%20audio/essentials/cros... och det funkade bra

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt osmart att ha passiva filter till en subwoofer,bättre med aktivt men då krävs extern förstärkare.
Vi måste ju veta parametrarna om elementet ska passa lådan,är det inte bättre om du väljer lämpligt element (beroende på lådkonstruktion) och bygger lådan sen efter parametrarna?
Har du inte byggt förr så gör en sluten låda för det är svårt att misslyckas med,dessutom är det bättre än portade om du vill komma åt djupbasen samt bättre transientsvar.

Permalänk
Rekordmedlem

Din förstärkare har bara 2 kanaler, A&B utgången är bara en parallellkoppling, kopplar du in basen på bara höger eller vänster så spelar den bara basljudet från ena kanalen, dessutom belastar och påverkar den förstärkaren så att ljudet kommer att skilja mellan h&v kanal.
Om det ska fungera bra så behöver du ett element med dubbla talspolar då kopplar du en talspole till varje kanal på förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är ju väldigt osmart att ha passiva filter till en subwoofer,bättre med aktivt men då krävs extern förstärkare.
Vi måste ju veta parametrarna om elementet ska passa lådan,är det inte bättre om du väljer lämpligt element (beroende på lådkonstruktion) och bygger lådan sen efter parametrarna?
Har du inte byggt förr så gör en sluten låda för det är svårt att misslyckas med,dessutom är det bättre än portade om du vill komma åt djupbasen samt bättre transientsvar.

Varför är det osmart? Det funkar ju

Men jag är ingen expert på det här så jag har säkert fel

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

du kommer få ut allt ljud i bashögtalaren. råder dig att skaffa ett inbyggnadsslutsteg som du kopplar in basen i och har på lådan aka du bygger en aktivbaslåda.

Permalänk
Medlem

Om du inte har ~3000kr eller mer att röra dig med så kan du nog glömma dina planer.
Du kommer behöva element, lådmaterial, förstärkare samt någon slags filter. Ett dugligt element går på ~1000kr. Lådmaterial inklusive finish kan kosta upp mot tusenlappen utan problem. Förstärkare och delningsfilter tror jag blir svårt att få för under 1500kr totalt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Varför är det osmart? Det funkar ju

Men jag är ingen expert på det här så jag har säkert fel

För att passiva filter stjäl förstärkareffekt som man kan ha nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är ju väldigt osmart att ha passiva filter till en subwoofer,bättre med aktivt men då krävs extern förstärkare.
Vi måste ju veta parametrarna om elementet ska passa lådan,är det inte bättre om du väljer lämpligt element (beroende på lådkonstruktion) och bygger lådan sen efter parametrarna?
Har du inte byggt förr så gör en sluten låda för det är svårt att misslyckas med,dessutom är det bättre än portade om du vill komma åt djupbasen samt bättre transientsvar.

Varför han ska komplettera sina full-range högtalare med en sluten låda vet jag inte. Det kommer inte ge speciellt mycket. För att komma åt djupbas är allt annat bättre än slutna lådor.

Hade jag varit TS hade jag kört på en beprövad portad design med en plate-amp. Finns inte pengar hade jag väntat tills jag hade istället för att bygga något halvdant.

För tre tusen kommer du en bra bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För att passiva filter stjäl förstärkareffekt som man kan ha nytta av.

Samt att passiva filter blir stora och dyra vid dessa frekvenser.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Varför han ska komplettera sina full-range högtalare med en sluten låda vet jag inte. Det kommer inte ge speciellt mycket. För att komma åt djupbas är allt annat bättre än slutna lådor.

Hade jag varit TS hade jag kört på en beprövad portad design med en plate-amp. Finns inte pengar hade jag väntat tills jag hade istället för att bygga något halvdant.

För tre tusen kommer du en bra bit.

Var är det för fel på slutna lådor,nu bygger jag inte själv men jag känner till en på minhembio och faktiskt.se som kör med slutna hemmabygda baslådor och är väldigt kunnigt på högtalarbygge,har till och med själv sagt att han inte kommer köra portat utan endast slutet med tanke på dess fördelar.
Dessutom är slutet väldigt enkelt att bygga och lådvolym kan man räkna ut med enkla formler,dessutom kan man använda en bra EQ för att pressa upp de lägsta frekvenserna vilket man inte kan göra med portade lådor och räcker inte det så är det bara att bygga fler basmoduler.

Permalänk
Rekordmedlem

En hembioförstärkare med analoga in o ut för alla kanaler är oerhört praktisk för högtalarbyggen och köper man en modell som är "gammal" dvs inte har hdmi eller kanske inte ens DD/DTS så kan man få dem riktigt billigt, förstärkarna i de gamla stora Yamahana är tex inte så dumma, de kan man hitta under 1000kr idag, detsamma gäller större gamla H/K modeller, då får man ju minst 5 kanaler och lite andra funktioner, som hörlursförstärkare, dac, kanske ett filter och en radio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Samt att passiva filter blir stora och dyra vid dessa frekvenser.

Dyrt? 95kr
Stort? 70x90mm
Om det nu är detta du pratar om..?
http://www.musikaffaren.se/subbasfilter-passivt-p-6170-c-166....

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Men nu har far (hans förstärkare i grunden) talat med mig och han menar att förstärkaren ska funka som den är, det ska inte vara några problem med diskant ljud utan att jag får tryck i basen som jag vill, enligt han. Kan han ha rätt?

Är det fallet så kör jag på min förstärkare jag har och bygger en låda. Vilken sorts låda och element jag ska ha tar vi efter jag fått hans påståenden bekräftade

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Var är det för fel på slutna lådor,nu bygger jag inte själv men jag känner till en på minhembio och faktiskt.se som kör med slutna hemmabygda baslådor och är väldigt kunnigt på högtalarbygge,har till och med själv sagt att han inte kommer köra portat utan endast slutet med tanke på dess fördelar.
Dessutom är slutet väldigt enkelt att bygga och lådvolym kan man räkna ut med enkla formler,dessutom kan man använda en bra EQ för att pressa upp de lägsta frekvenserna vilket man inte kan göra med portade lådor och räcker inte det så är det bara att bygga fler basmoduler.

Absolut inget fel på slutna lådor. Men de kommer inte i närheten av en portad lådas djupbas. Du kan nästan aldrig pressa upp de lägsta frekvenserna med EQ, elementet har helt enkelt för dålig effektivitet. Att bygga fler basmoduler hjälper inte, du har fortfarande en delning som gör att du inte kommer åt de låga frekvenserna. Du har dock rätt i att slutna är enklare att få till bra, men det gäller att ha rätt användingsområde för dem.

Jag har själv två stycken slutna baslådor som avlastar mina toppar vid 100Hz, trots stora lådor, aperiodiska portar och en fet EQ boost spelar de inte speciellt mycket djupbas. Under 30Hz har de inte mycket att komma med, om man har några som helst krav på ljudryck. Jag kan slänga på en 16db boost som gör att de lirar skapligt ner till 20Hz men jag bottnar elementen fortare än fort. Dock är de underbara till musik, men skulle gärna haft en lågt avstämd portad till film... Men det får bli ett senare projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Tack för alla svar. Men nu har far (hans förstärkare i grunden) talat med mig och han menar att förstärkaren ska funka som den är, det ska inte vara några problem med diskant ljud utan att jag får tryck i basen som jag vill, enligt han. Kan han ha rätt?

Är det fallet så kör jag på min förstärkare jag har och bygger en låda. Vilken sorts låda och element jag ska ha tar vi efter jag fått hans påståenden bekräftade

Skadar ju inte med lite effekt,räcker knappt med 62watt per ch? när du samtidigt ska driva dina passiva golvare,sen är det bra om du kan ställa in delningsfrekvensen på baslådan och även golvarna skall kunna filtreras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Theposjo:

Dyrt? 95kr
Stort? 70x90mm
Om det nu är detta du pratar om..?
http://www.musikaffaren.se/subbasfilter-passivt-p-6170-c-166....

Det där filtret ser suspekt ut, verkar ju ha en järnkärna, jättebra sätt att få hög dist

Skrivet av alatan:

Tack för alla svar. Men nu har far (hans förstärkare i grunden) talat med mig och han menar att förstärkaren ska funka som den är, det ska inte vara några problem med diskant ljud utan att jag får tryck i basen som jag vill, enligt han. Kan han ha rätt?

Är det fallet så kör jag på min förstärkare jag har och bygger en låda. Vilken sorts låda och element jag ska ha tar vi efter jag fått hans påståenden bekräftade

Om du ska bygga bara EN och inte TVÅ baslådor och inte driva den med en egen förstärkare se då till att välja element med dubbel talspole, då kan du koppla det på en stereoförstärkare om du skulle behöva det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slutna lådor är bra, ja. Dom faller med 6dB/oktav medan portade faller betydligt snabbare, minns dock inte hur snabbt men tror det var antingen 18dB/oktav eller 24dB/oktav. Alltså är slutna lådor på sätt och vis bättre på djupbas. Dessutom så måste man avstämma den portade lådan djupt om man vill ha djupbas, eftersom portade lådor är i stort sett värdelösa under deras avstämningsfrekvens.

Det går att spela djupt i portade lådor, men man förlorar mycket effektivitet på det så det krävs lång slaglängd (vilket leder till ökad distorsion) samt mycket effekt.

En sluten låda är lättare för förstärkaren att driva (jämnare impedanskurva och bara en topp istället för två), lättare att bygga, lättare att få den att låta bra och lättare att integrera med övriga högtalare. Frågan är nu hur djupt TS vill spela. Vill han nå 20Hz så är det en stor portad låda med ett stort element som gäller, och låg avstämningsfrekvens. Vill han ha bas till "vanlig" musik och bara lite mer tryck så räcker sluten låda bra.

Angående http://www.musikaffaren.se/subbasfilter-passivt-p-6170-c-166.... så är det inget jag skulle använda. Vad ligger delningsfrekvensen på? Hur mycket effekt tål det? Vad är det för branthet? Subbasfilter bör vara fjärde ordningens, och dom blir betydligt större och dyrare än det på bilden som ser ut att vara av första ordningen. Filterkomponenter är något man inte ska snåla på.

När jag höll på och kikade på F.A.S.T system och tänkte en delningsfrekvens på 80-100Hz vilket är ganska vanligt så skulle ett passivt filter kosta över tusenlappen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Portade lådor är inte stämda för väldigt låga frekvenser, portade lådor använder man när man är ute efter decibel. Vissa gillar när det dånar och brölar

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Absolut inget fel på slutna lådor. Men de kommer inte i närheten av en portad lådas djupbas. Du kan nästan aldrig pressa upp de lägsta frekvenserna med EQ, elementet har helt enkelt för dålig effektivitet. Att bygga fler basmoduler hjälper inte, du har fortfarande en delning som gör att du inte kommer åt de låga frekvenserna. Du har dock rätt i att slutna är enklare att få till bra, men det gäller att ha rätt användingsområde för dem.

Jag har själv två stycken slutna baslådor som avlastar mina toppar vid 100Hz, trots stora lådor, aperiodiska portar och en fet EQ boost spelar de inte speciellt mycket djupbas. Under 30Hz har de inte mycket att komma med, om man har några som helst krav på ljudryck. Jag kan slänga på en 16db boost som gör att de lirar skapligt ner till 20Hz men jag bottnar elementen fortare än fort. Dock är de underbara till musik, men skulle gärna haft en lågt avstämd portad till film... Men det får bli ett senare projekt.

Vi får ju inte glömma transientsvaret som slutna lådor stoltserar med,jo man kan använda EQ om elementet är gjort för att kompenseras elektroniskt.
Varför skulle delningen hindra att man inte kommer åt djupbasen,du delar tex 80hz,allt över det kommer filtreras bort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niclas:

Portade lådor är inte stämda för väldigt låga frekvenser, portade lådor använder man när man är ute efter decibel. Vissa gillar när det dånar och brölar

Portade lådor är avstämda där man vill, på samma sätt som alla andra lådkonstruktioner, det är upp till den som bygger dem att dimensionera rätt utefter behov/önskemål, både slutna o portade lådor kan spela både starkt och djupt, det beror inte på principen i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Slutna lådor är bra, ja. Dom faller med 6dB/oktav medan portade faller betydligt snabbare, minns dock inte hur snabbt men tror det var antingen 18dB/oktav eller 24dB/oktav. Alltså är slutna lådor på sätt och vis bättre på djupbas. Dessutom så måste man avstämma den portade lådan djupt om man vill ha djupbas, eftersom portade lådor är i stort sett värdelösa under deras avstämningsfrekvens.

Det går att spela djupt i portade lådor, men man förlorar mycket effektivitet på det så det krävs lång slaglängd (vilket leder till ökad distorsion) samt mycket effekt.

En sluten låda är lättare för förstärkaren att driva (jämnare impedanskurva och bara en topp istället för två), lättare att bygga, lättare att få den att låta bra och lättare att integrera med övriga högtalare. Frågan är nu hur djupt TS vill spela. Vill han nå 20Hz så är det en stor portad låda med ett stort element som gäller, och låg avstämningsfrekvens. Vill han ha bas till "vanlig" musik och bara lite mer tryck så räcker sluten låda bra.

Angående http://www.musikaffaren.se/subbasfilter-passivt-p-6170-c-166.... så är det inget jag skulle använda. Vad ligger delningsfrekvensen på? Hur mycket effekt tål det? Vad är det för branthet? Subbasfilter bör vara fjärde ordningens, och dom blir betydligt större och dyrare än det på bilden som ser ut att vara av första ordningen. Filterkomponenter är något man inte ska snåla på.

När jag höll på och kikade på F.A.S.T system och tänkte en delningsfrekvens på 80-100Hz vilket är ganska vanligt så skulle ett passivt filter kosta över tusenlappen.

Glöm inte att man kan få problem med blås ljud i porten också, något som kan vara riktigt störande....

Du gör dig en tjänst om du köper ett subbasslutsteg som redan har ett aktivt filter i sig. Finns flera helt ok runt 1000:-, när jag kolla på ett passiva filter så hamna jag på runt 1000:-. Oavsett vilket element du väljer så är det snålt med effekt. Så skaffa t.ex. http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/subbas/ps125b eller http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/subbas/ds-12. Jag har det första till min ena bas och det funkar bra och driver min sls 8" bas utan problem....

byggd av lite delar som jag hade liggandes hemma. Så är ingen super finish på den,

Seas l26ro4y är en trevlig 10" bas som trivs i små slutna lådor och spelar på riktigt bra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Angående http://www.musikaffaren.se/subbasfilter-passivt-p-6170-c-166.... så är det inget jag skulle använda. Vad ligger delningsfrekvensen på? Hur mycket effekt tål det? Låter det ens bra? Filterkomponenter är något man inte ska snåla på.

På lådan så står det:

Subwoofer with 120 Hz low pass filter
Impedence 4Ω
Imput power 400W
Damping 12dB/oct

Hur den låter? Vet inte riktigt hur jag ska svara på det men , dom flesta höga tonerna är borta. Jag kan ju inte säga att det låter lika bra som den inbyggda i förstärkaren

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha sett till att fixa minst 18dB/oktav branthet på filtret. Man vill inte att ett subbaselement ska spela för långt upp.
Jag personligen kan inte dela högre än ~85Hz på mina basar, och jag har 24dB/oktav branthet. Hade jag haft 18dB/oktav eller 12dB/oktav så hade det nästan varit meningslöst att ha subbarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

På lådan så står det:

Subwoofer with 120 Hz low pass filter
Impedence 4Ω
Imput power 400W
Damping 12dB/oct

Hur den låter? Vet inte riktigt hur jag ska svara på det men , dom höga flesta höga tonerna är borta. Jag kan ju inte säga att det låter lika bra som den inbyggda i förstärkaren

120Hz är på tok för hög delningsfrekvens för en subbas. 80Hz ska det vara, absolut max 100Hz. Dessutom är 12dB/oktav branthet för lite för ett subbasfilter. Du kommer få på tog mycket mellanregister ur basen och det kommer bara låta dåligt över lag. Sedan, som någon sade ovan, så är det högst troligt jävligt dåliga komponenter i det där filtret så du kommer få fasproblem, distorsion och annat otrevligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

120Hz är på tok för hög delningsfrekvens för en subbas. 80Hz ska det vara, absolut max 100Hz. Dessutom är 12dB/oktav branthet för lite för ett subbasfilter. Du kommer få på tog mycket mellanregister ur basen och det kommer bara låta dåligt över lag. Sedan, som någon sade ovan, så är det högst troligt jävligt dåliga komponenter i det där filtret så du kommer få fasproblem, distorsion och annat otrevligt.

Jo säkert. Men det filtret är inget jag använder ändå

Så till TS är det kanske inget att rekommendera...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+