Gick inte att spela upp testtonen – inget ljud. Win 7.

Permalänk
Medlem

Gick inte att spela upp testtonen – inget ljud. Win 7.

För tio dagar sedan upptäckte jag att mitt ljud i min dator helt plötsligt var borta.
Har testat mängder med olika varianter för att lösa det, men har inte kommit fram till det rätta. Nu vänder jag mig till detta forum för att be om hjälp.

Min dator:
* HP Compaq Presario CQ61.
* Windows 7 Home Premium 64-bit.
* Ljud: IDT High Definition Audio Codec.

Problemet är alltså att inget ljud över huvudtaget går att spela upp. Inget startljud, inget ljud på nätet, inget i Spotify o.s.v.

Om jag går in i Kontrollpanelen – Ljud – Väljer ljudkort och högerklickar – Egenskaper – Avancerat – Testa så möts jag utav följande felmeddelande: Det gick inte att spela upp testtonen.

Jag har provat följande saker, utan någon som helst skillnad:
* Uppdaterat drivrutinen efter HP:s rekommendationer.
* Avinstallerat/ominstallerat drivrutinen.
* Systemåterställning (tidspunkterna är nu utgångna).
* Kört HP Support Assistent.

Ingenting hjälper. Kollar man runt på Google så ser man att det verkar vara ett väldigt vanligt problem (både till Win7 och Vista) men väldigt sällan hittar man något svar. I någon tråd som dök upp under mitt googlande så visade det sig att en specifik uppdatering från Windows Update hade varit problemet, men den specifika uppdateringen har jag inte gjort.

Obs! Om jag kör musikfiler via andra program ex. Cubase eller Wavelab och använder externt ljudkort så fungerar ljudet precis som vanligt. Kan dock ej använda det externa ljudkortet för övriga ljud i datorn.

Vad kan vara felet tro? Någon som lyckas knäcka denna nöt?

Permalänk
Medlem

Ok, inga svar! Jag misstänker att ni är lika förvånade och svarslösa som jag. Så jag ställer en ny vinkel på frågan:
Kan det vara som så att det interna ljudkortet helt enkelt har lagt av rent fysiskt? Skulle detta felmeddelande då vara på sin plats? Finns det något sett man kan undersöka det på?

Om jag kör felsökaren så säger den dock att mitt ljudkort fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl varför HP Compaq satsar på en så här udda tillverkare av ljudkretsar (IDT) och inte förlitar sig på till exempel Realtek som alla andra gör. På IDT´s hemsida står det ungefär "Vi har inga drivrutiner och ingen support till slutkund prata med din datortillverkare".

Två "lösningar" på problemet:
Köp ett USB-headset
Ta ljudet via HDMI-utgången istället

Permalänk
Rekordmedlem

Indikerar mätaren i win att det spelas upp nått ljud alls eller är den "död"
Varför kan du inte använda det externa kortet i win ? har du inte rätt drivers ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gunmoses: Jag håller med dig! Det är dock här mystiken tätnar. Jag provade köra HDMI in i min TV och tänkte att jag skulle testa att köra ljudet via den. Men jag får samma felmeddelande "Gick inte att spela upp testtonen" när jag provar detta. Det har alltså fungerat miljoner gånger förut. Det märkliga är ju att allt bara en dag var dött.
Ska ha ett USB-headset någonstans, så ska gräva fram det och se hur det fungerar då!

Mrgaffe: Den är helt "död", den visar ingenting alls. Lite klumpigt beskrivning från mig angående de externa. Jag provade med att ta med min bärbara dator (den utan ljud alltså) till min lilla studio och testade att koppla mitt externa ljudkort till den, då fungerade ljudet utmärkt. Men när jag är hemma så har jag inte tillgång till det ljudkortet, alltså kan jag inte få ljud till mina "vanliga sysslor".

Tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett usb headset har ett eget ljudkort så det säger inte mycket om hur det integrerade funkar, du skulle kunna testa med att köra livelinux så du kan utesluta mjukvaran, funkar det inte med linuxen heller är det nog trasig hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HDMI-utgången brukar ju inte få ljudet från den integrerade ljudkretsen utan brukar alltid ha en egen. Därför tänkte jag att det skulle funka i ditt fall oberoende av IDT-ljudkretsen om det inte va nåt generellt ljudfel i Windows men det gjorde det ju tydligen inte. Klart man kan prova med att köra en livelinux men då är också frågan hur ljuddrivrutinerna är och hur konfigen ska va i Linux för den här ljudkretsen för att det ska funka. Är du bra på Linux så kan du ju alltid testa med en live distribution som mrgaffe säger.

Permalänk
Medlem

Ja, jag trodde också det skulle fungera med HDMI:n så blev helt mållös när det inte fungerade heller.
Det är sant som ni säger att USB-hörlurar har ett annat ljudkort, men jag ska kolla hur det fungerar.

Linux är ju inte min starka sida, men ska nog ge det ett litet försök vart fall. Lyckas jag få ljud så har alternativet fungerat, får jag inte ljud under Linux heller så kvarstår mitt problem.

Men det känns som det är ett förlorat lopp. Bara så konstigt att det bara lägger av utan förvarning, samtidigt som samtliga felsökare och supporttjänster säger att det fungerar som det ska. Och som sagt, googlar man problemet är jag inte den första som har det.

Otroligt schyst att ni svarat!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att utgångskretsen är känslig, då funkar allt utom just sista biten, nån komponent kan ha gått sönder av tex skillnader i jordpotential mellan dator och ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på ljudikonen nere i högre hörnet i Windows -> Playback Devices och sen tar du Properties på din HDMI-ut står det IDT där då eller står det att den tillhör någon annan ljudkrets. Om det står något annat där har du ju två helt olika ljudkretsar med två helt olika drivrutiner som inte ger något ljud i ditt system och inte enbart IDT-ljudkretsen. Att det skulle vara hårdvarufel på två helt fristående ljudkretsar i systemet samtidigt låter rätt långsökt också i så fall.

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få höra, detta är lite smått otroligt!
Har provat nya varianter nu på morgonen för att få ljud igen:

1. Testade spela upp ljud med interna ljudkortet (IDT High...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
2. Testade spela upp ljud via HDMI (Inter (R) High...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
3. Testade spela upp ljud via USB headset (USB Audio device) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
4. Testade spela upp ljud via externt ljudkort (Focusrite USB...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp tesstonen".

Alltså fortfarande inga ljud i Windows, inte heller i Firefox/Google Chrome, inte på Spotify, inte i Windows Media Player o.s.v.

Öppnar jag Cubase eller Wavelab (alltså två musikediteringsprogram) så fungerar både mitt USB headset och Focusrite-kortet precis som vanligt.

Slutpoäng: Med detta som underlag borde man kunna utesluta fel på själva ljudkortet. Istället måste det alltså vara någon inställning i själva Windows som spökar. Eller? Gaaaaaah!

Permalänk
Medlem

(Det här kan låta dumt men men...)

Det är inte så att du har råkat avaktivera ljudenheten för en viss typ av grejer? (Så att den ex inte är standardenhet för allt)
Vad du också skulle kunna testa (om du kan komma åt "egenskaper" för ljudenheten) är att du går in på "avancerat"-fliken och sedan håller på att mixtra med inställningarna för "exklusivt läge", det brukar kunna funka på min skol-laptop som har totalt värdelöst ljudsystem.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Samev, inga svar är dumma!
Har provat alla möjliga lägen under "avancerat"-fliken och eftersom jag tidigare har ominstallerat ljudkortet så tror jag att de har ställt tillbaka sig till standardinställningar också. Alltså inget resultat där heller. Men som sagt, nu börjar jag tro att det inte är fel på själva ljudkortet.

Angående ditt tips nummer 1: Går det att avaktivera så att det inte är standard på allt? Och skulle de i så fall gå att råka avaktivera så att inget utav mina fyra tidigare provade ljudkort fungerade som standard? Var skulle jag kunna kolla detta i så fall?
Alla tips är guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellsi_:

Nu ska ni få höra, detta är lite smått otroligt!
Har provat nya varianter nu på morgonen för att få ljud igen:

1. Testade spela upp ljud med interna ljudkortet (IDT High...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
2. Testade spela upp ljud via HDMI (Inter (R) High...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
3. Testade spela upp ljud via USB headset (USB Audio device) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp testtonen".
4. Testade spela upp ljud via externt ljudkort (Focusrite USB...) = Inget ljud, felmeddelande "Kunde inte spela upp tesstonen".

Alltså fortfarande inga ljud i Windows, inte heller i Firefox/Google Chrome, inte på Spotify, inte i Windows Media Player o.s.v.

Öppnar jag Cubase eller Wavelab (alltså två musikediteringsprogram) så fungerar både mitt USB headset och Focusrite-kortet precis som vanligt.

Slutpoäng: Med detta som underlag borde man kunna utesluta fel på själva ljudkortet. Istället måste det alltså vara någon inställning i själva Windows som spökar. Eller? Gaaaaaah!

Ja nåt mjukvaruproblem i Windows måste det ju vara. Att installera om Windows är nog ingen dum idé och satsa på Windows 8 samtidigt för 279kr dom kanske har gjort några förändringar på ljudfronten där som gör att det här problemet inte kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellsi_:

Tack för svaret Samev, inga svar är dumma!
Har provat alla möjliga lägen under "avancerat"-fliken och eftersom jag tidigare har ominstallerat ljudkortet så tror jag att de har ställt tillbaka sig till standardinställningar också. Alltså inget resultat där heller. Men som sagt, nu börjar jag tro att det inte är fel på själva ljudkortet.

Angående ditt tips nummer 1: Går det att avaktivera så att det inte är standard på allt? Och skulle de i så fall gå att råka avaktivera så att inget utav mina fyra tidigare provade ljudkort fungerade som standard? Var skulle jag kunna kolla detta i så fall?
Alla tips är guld!

Testa att högerklicka inom "det vita området" när du har uppe "uppspelningsenheter" och välj "visa inaktiverade enheter" det skulle ev kunna finnas någon inaktiverad enhet. Om något är standard enhet så märks det på en vit avbockning i en grön cirkel vid ljudenheter och det står "standardenhet" du kan också ändra standardenhet genom att högerklicka på en annan enhet och välja att använda den som standardenhet (både allmänt och för kommunikation).

Utöver det så slog det mig, testa att gå in i Kontrollpanelen --> Maskinvara och Ljud och kolla där om du har något speciellt "program" för ditt ljudkort (har just det på min krångliga dator som jag nämnde), testa i så fall att rucka lite i de inställningarna.

Permalänk
Medlem

Samev: Då förstår jag vad du menar! Men alla uppspelningsenheter jag har provat har varit standardenheter, med en vit bock i den gröna cirkeln.
Under "Maskinvara och Ljud" är det IDTs kontrollpanel som finns, där man kan göra olika inställningar.
Men även dessa har jag ominstallerat och även testat ljudet när IDT varit helt avinstallerat. Men samma problem.

Gunmoses: Usch ja, det får nog bli så...! Känns väl lite lagom typiskt att problemen kommer i samband med att nya operativsystemet släpps, ifall man får vara lite konspiratorisk ;).

Tack ska ni ha för svaren! Det värmer i den ljudlösa vardagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellsi_:

...
Gunmoses: Usch ja, det får nog bli så...! Känns väl lite lagom typiskt att problemen kommer i samband med att nya operativsystemet släpps, ifall man får vara lite konspiratorisk ;).
...

Haha ja dom gör allt för att få sälja

Permalänk
Entusiast

När hårdvara strular, är enhetshanteraren det första stället att kolla under. Där kan man spåra många hårdvarurelaterade och drivrutinsrelaterade problem.

Nästa steg är självfallet senaste drivrutinerna. Eftersom chiptillverkaren inte vill hjälpa slutkund, så är det HP man får vända sig till.
(Enligt min mening har HP tappat allt kvalitetstänk och blir sämre för varje dag. HP är det nya "Acer". Komiskt nog, går Acer den motsatta vägen: Dem vill bli bättre. )

Nu vore det bra om du kan uppge det EXAKTA modellnumret på din dator. HP har ett hundratal olika modeller av Presario CQ61

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)