Första par headphones 1000-1600 kr, nya/begagnade

Permalänk
Medlem

Första par headphones 1000-1600 kr, nya/begagnade

Hej sweclockers,

Jag har i ~1 års tid använt ett Corsair sp 2500 som ljudsystem. Tänkte nu köpa ett par headphones som ska främst användas för att lyssna på musik, samt lite annat (säg 60% musik, 20% spel, 20% film och diverse). Då handlar det inte om FPSs oftast, så positioning är inte högprioriterat. Vanligtvis brukar jag mest lyssna på olika typer av rock, electronica men även soundtracks, lite klassisk musik.
EDIT: samt metal

Har kollat på sennheiser 558 om jag köper nytt samt sennheiser 650 om jag ev. lyckas få tag dem använda till ett vettigt pris på ebay. Borde jag sikta på något med mer bas för att inte bli besviken kanske? Jag tänker mig att eftersom jag har en rätt kraftig bas på mina sp2500 så kan jag använda dem när jag är mer sugen på en kraftig bas. Så länge basen är tydlig så tror jag kommer att vara nöjd dock vill jag definitivt höra den...

(har ett Asus Xonar dgx som jag har läst ska klara driva lurar till ca 250 ohm, så borde funka hyggligt med HD 650 även om det är ett gränsfall, yes?)

Permalänk
Medlem

Finns ju också Beyerdynamic DT 770, Ath m50 och akg 550 i den prisklassen också. Finns mycket skrivet om de speciellt på Head-Fi forumet.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Finns ju också Beyerdynamic DT 770, Ath m50 och akg 550 i den prisklassen också. Finns mycket skrivet om de speciellt på Head-Fi forumet.

Tack för förslagen, ska kolla upp dem! Har läst mycket på head-fi, men det skadar inte att se vad andra lyckats gräva fram.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är det följande som gäller;

Beyerdynamic DT770 Pro (förslagsvis 80 Ohm)
Beyerdynamic DT990 Pro
Audio Technica ATH-M50
AKG K 701
AKG K 550

AKG-lurarna hittar du mycket billigare på thomann.de jämfört med de svenska butikerna. Thomann är välkänt och det går väldigt bra att beställa därifrån som svensk. Har för mig de levererar på 2-5 dagar, har även svensk support om något skulle skita sig. Bra att ha och göra med helt enkelt (om man känner sig "orolig" för att beställa från utlandet).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Gick iväg till en butik och testade några av de headphones ni föreslagit. Testade med min egna lista från spotify från min Galaxy S2 med bla med red hot chili peppers, Kamelot, röyksopp och lite soundtracks. Här följer lite impressions

Audio Technica ATH-M50
Obekväma (kanske inte jämfört med andra on-ear lurar). Jag tyckte inte om basen, den var alldelles för stark och påträngande. I övrigt tyckte jag om dem fast då de var sämre än de andra (speciellt ljudbilden tror jag) blir det inte dessa med all säkerhet.

AKG K 701
Första gången jag testat öppna hörlurar av hög kvalité, så tyckte de kändes lite konstigt, men de var iaf väldigt bekväma. Kändes lite som att man hade bundit fast kuddar vid huvudet och att musiken kom utifrån från högtalare istället för hörlurarna. Tyckte om basen, den fanns där och gick alltid att urskilja men lät inte för starkt. Ljudbilden imponerade mig blev överraskad över instrument i vissa låtar som jag inte lagt märke till tidigare.

AKG K 550
Liknade AKG 701, men var stängda hörlurar. Deras ljudbild tyckte jag kändes mer "ihoptryckt" och man fick inte känslan av att musiken kom utifrån eftersom de är stängda hörlurar. Basen var också annorlunda än AKG 701, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad som skiljde dem åt. Att de är slutna är också ett plus, även om de inte kan kallas portabla. Dessa var de jag gillade bäst sammantaget.

Så, just nu är jag inne på att beställa AKG K 550 från thomann.de. Missar jag något iom att jag inte har testat DT770 Pro? Hur jämför de sig med AKG K 550? Bor i Stockholm, så kan säkert hitta ett par och testa annars.

Och tack för hjälpen! Hade antagligen blivit missnöjd med basen på sennheiser 558 så nu slapp jag det. Och kände inte till thomann sen innan heller:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Gick iväg till en butik och testade några av de headphones ni föreslagit. Testade med min egna lista från spotify från min Galaxy S2 med bla med red hot chili peppers, Kamelot, röyksopp och lite soundtracks. Här följer lite impressions

Audio Technica ATH-M50
Obekväma (kanske inte jämfört med andra on-ear lurar). Jag tyckte inte om basen, den var alldelles för stark och påträngande. I övrigt tyckte jag om dem fast då de var sämre än de andra (speciellt ljudbilden tror jag) blir det inte dessa med all säkerhet.

AKG K 701
Första gången jag testat öppna hörlurar av hög kvalité, så tyckte de kändes lite konstigt, men de var iaf väldigt bekväma. Kändes lite som att man hade bundit fast kuddar vid huvudet och att musiken kom utifrån från högtalare istället för hörlurarna. Tyckte om basen, den fanns där och gick alltid att urskilja men lät inte för starkt. Ljudbilden imponerade mig blev överraskad över instrument i vissa låtar som jag inte lagt märke till tidigare.

AKG K 550
Liknade AKG 701, men var stängda hörlurar. Deras ljudbild tyckte jag kändes mer "ihoptryckt" och man fick inte känslan av att musiken kom utifrån eftersom de är stängda hörlurar. Basen var också annorlunda än AKG 701, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad som skiljde dem åt. Att de är slutna är också ett plus, även om de inte kan kallas portabla. Dessa var de jag gillade bäst sammantaget.

Så, just nu är jag inne på att beställa AKG K 550 från thomann.de. Missar jag något iom att jag inte har testat DT770 Pro? Hur jämför de sig med AKG K 550? Bor i Stockholm, så kan säkert hitta ett par och testa annars.

Och tack för hjälpen! Hade antagligen blivit missnöjd med basen på sennheiser 558 så nu slapp jag det. Och kände inte till thomann sen innan heller:)

Tänk på att när du provlyssnar via telefonen så klarar de inte att leverera det ljudet som det är tänkt att det ska låta. K 701 t.ex. så är en förstärkare/bättre ljudkort nästan ett måste.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast

Ett alternativ i 1500kr klassen är ju Sennheiser HD598 också, något vassare än 558 i ljudkvalité och fantastiskt sköna att ha på sig. Lättdrivna @ 50 Ω.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ett alternativ i 1500kr klassen är ju Sennheiser HD598 också, något vassare än 558 i ljudkvalité och fantastiskt sköna att ha på sig. Lättdrivna @ 50 Ω.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361

Verkar som att HD598s bas är svagare än k550s och jag vill nog inte ha mindre bas än k550/k701. Lyckas i övrigt dock inte bilda mig en uppfattning om vilken sorts ljud HD598 har genom att läsa internetposter. Sen känner jag att det kan vara en fördel att ha stängda lurar, eftersom de då kan användas i buss på längre resor tex. Vad brukar du lyssna på för slags musik med dina, vad funkar de bra till?

Skrivet av simonw:

Tänk på att när du provlyssnar via telefonen så klarar de inte att leverera det ljudet som det är tänkt att det ska låta. K 701 t.ex. så är en förstärkare/bättre ljudkort nästan ett måste.

Prismässigt så ligger k550 bra till, de kostar med frakt från thomann 203€ ~= 1750 kr. Aningen högre än jag ursprungligen tänkt mig men verkar vara det mest värda alternativet. Även om k701 skulle visa sig bättre med ordentlig drivning så både kostar de 200 kr mer och kan inte användas lika allsidigt... Läste om DT770 att de har en starkare bas men sämre midrange än k550 så de verkar out of scope.

Permalänk
Medlem

k550 beställda:)
Återkommer när jag fått dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

k550 beställda:)
Återkommer när jag fått dem.

Snyggt, återkoppla gärna, då detta är ett diskussionsforum så är säkert fler intresserade av samma sak

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jaha, ja, fick ett par där det står "REFURBISHED/DEMO/B-stock" tvärs över. Måste ha uppstått ett fel någonstans, ska höra och se vad thomann säger. Tänker se till att få 300:- rabatt eller ett nytt par tror jag.

Låter det rimligt att kräva 300 kr rabatt tycker ni? Själva hörlurarna verkar vara i gott skick, så vill helst inte vänta 4 + 4 dagar tills jag får ett nytt par.

EDIT: De kostade 1600 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Jaha, ja, fick ett par där det står "REFURBISHED/DEMO/B-stock" tvärs över. Måste ha uppstått ett fel någonstans, ska höra och se vad thomann säger. Tänker se till att få 300:- rabatt eller ett nytt par tror jag.

Låter det rimligt att kräva 300 kr rabatt tycker ni? Själva hörlurarna verkar vara i gott skick, så vill helst inte vänta 4 + 4 dagar tills jag får ett nytt par.

EDIT: De kostade 1600 kr

Haha, nej fyfan vad otur! Du har kollat på orderbekräftelsen att du inte råkat köpt ett par b-stock? (http://www.thomann.de/se/akg_k_550_b_stock_2.htm). Försök få rabatt om du tycker att du kan ha kvar dem, annars be dem skicka ett par nya direkt medan du skickar tillbaka de gamla. Säg att du har brådis eller något

La för övrigt en order på två studiomonitorer på 30kg samt ett par stativ från Thomann i söndags. Kom i 2 gigantiska paket, skeppades på måndagen och fick hemleverans till dörren på onsdag förmiddag. Betalade ingenting extra, frakten gick på 150kr och tydligen försöker de alltid köra ut grejerna och om ingen är hemma hamnar det hos närmsta postombud. Det kallar jag service

EDIT: Märkligt, en sökning på "AKG K-550" på Thomann ger endast 1 träff, och det är en b-stock-artikel. Verkar som att något knasigt har hänt precis i samma veva då du la din order. Kikade på ett par K-550 på Thomann för bara några dagar sedan :/

sweden@thomann.de för hotline på svenska alternativt sc.cc@thomann.de på svenska. Verkar gå att ringa +49-9546-9223-642 för svensk telefonsupport. Men de brukar vara snabba på mailen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Nope, beställde inte från B-stock (står inte på kvittot och betalade fullt pris). Ringde deras support (fick prata med en person som kunde svenska) och ombads skicka in mail med bilder på förpackningen. Väl gjort så var de var snabba med att erkänna sitt misstag, och skickade genastut en fraktsedel med email för att jag ska skicka tillbaka lurarna.

Har försökt få svar på om jag kanske kan behålla de här emot att jag får rabatt, men de svarade inte idag (svensken på telefon skulle kolla upp det sa han de två gånger jag ringde). Orkar inte vänta 7+ dagar på att saker ska skickas fram och tillbaka, seriöst...

EDIT:
Lurarna kom på tisdag, men eftersom jag bor i lägenhet så kunde posten inte leverera paketet (kodlås) och jag fick hämta ut det från postombud tidigare idag (onsdag).

Permalänk
Medlem

Har inget emot att ta de begagnade, så länge jag får en rimlig rabatt (300 kr imo). Tyckte de här lurarna var aningen dyra till att börja med ändå så:)

Permalänk
Skrivet av osmig:

Hej sweclockers,

Jag har i ~1 års tid använt ett Corsair sp 2500 som ljudsystem. Tänkte nu köpa ett par headphones som ska främst användas för att lyssna på musik, samt lite annat (säg 60% musik, 20% spel, 20% film och diverse). Då handlar det inte om FPSs oftast, så positioning är inte högprioriterat. Vanligtvis brukar jag mest lyssna på olika typer av rock, electronica men även soundtracks, lite klassisk musik.
EDIT: samt metal

Har kollat på sennheiser 558 om jag köper nytt samt sennheiser 650 om jag ev. lyckas få tag dem använda till ett vettigt pris på ebay. Borde jag sikta på något med mer bas för att inte bli besviken kanske? Jag tänker mig att eftersom jag har en rätt kraftig bas på mina sp2500 så kan jag använda dem när jag är mer sugen på en kraftig bas. Så länge basen är tydlig så tror jag kommer att vara nöjd dock vill jag definitivt höra den...

(har ett Asus Xonar dgx som jag har läst ska klara driva lurar till ca 250 ohm, så borde funka hyggligt med HD 650 även om det är ett gränsfall, yes?)

kan säga att ditt DGX kort kommer inte kunna driva ett par HD650 då tom Essence STX har problem och driva mina HD650, fick ha volym i windows och spel på max för att kunna höra något utav huvud taget, skaffade mig dock en Asus Essence One och nu jäklar kan man bärnna på, så ett tips ska du upp över 250ohm+ så är en riktigt förstärkare ett måste skulle jag tro

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Efter ett par dagars väntade så har thomann slutligen gått med på att ge mig 30€ rabatt. Jag kände mig aningen nonchalerad dock... varje gång jag undrade något som supporten inte hade aktoritet att besluta om (tex om jag skulle få rabatt istället för att skicka tillbaka lurarna) så tog det 2 dagar att få svar "ovanifrån". I övrigt så funkade detta köp smidigt, så har inget annat att klaga på.

Det jag kan säga nu om dessa lurar är: det stämmer verkligen det alla skriver om de inte sitter fast hårt på huvudet, och att det därför är svårt att få en bra "fit". Jag kör på minsta inställningen och har även böjt till dem lite för att få dem att trycka fast hårdare mot huvudet. För basen blir märkbart svagare om de sitter för löst.

Återkommer med mer impressions när jag vant mig vid mina "nya" hörlurar. Måste ge confirmation bias lite tid att verka;)

Permalänk
Medlem

Kör HD600 som drivs av en Yulong U100 USB DAC, är grymt nöjd med denna setup... den uppfattningen delas dock inte av sambon så behöver köpa slutna lurar! Kan kanske vara intresserad av att sälja lurarna, PM:a om intresse finns.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nothingtoxic:

kan säga att ditt DGX kort kommer inte kunna driva ett par HD650 då tom Essence STX har problem och driva mina HD650, fick ha volym i windows och spel på max för att kunna höra något utav huvud taget, skaffade mig dock en Asus Essence One och nu jäklar kan man bärnna på, så ett tips ska du upp över 250ohm+ så är en riktigt förstärkare ett måste skulle jag tro

Essence ST/X ska väl kunna driva 300-600 ohm utan problem? I mjukvaran ska du ställa in hur tunga dina lurar är och 300+ finns som inställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Kör HD600 som drivs av en Yulong U100 USB DAC, är grymt nöjd med denna setup... den uppfattningen delas dock inte av sambon så behöver köpa slutna lurar! Kan kanske vara intresserad av att sälja lurarna, PM:a om intresse finns.

Har redan köpt ett par akg k550 nu, men tack ändå:)! Fick detta par refurbished för 1500 kr så de passade utmärkt med min budget.

Dessa lurar är slutna, inte särskilt bastunga och känns väldigt "öppna" (dvs har en ovanligt bra ljudbild för slutna lurar, mer liknande öppna lurar). Så de kanske passar dig? Är väldigt nöjd med mitt köp i överlag, det enda problemet är att lurarna satt/sitter aningen löst, men jag böjde till dem en aningen för att avhjälpa det. Har dock inte testat dyrare sennheiser-lurar, så kan inte själv jämföra dem med mina.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Essence ST/X ska väl kunna driva 300-600 ohm utan problem? I mjukvaran ska du ställa in hur tunga dina lurar är och 300+ finns som inställning.

Skickades från m.sweclockers.com

drog upp den på max gain som ska ha 300-600ohm men fick ha max windows och spel musik w/e för ha "ok" volym kunde inte maxa ut mina lurar som jag kan nu med Essence one så upp till 200ohm max tror jag st/x klarar av inte högre gick från ett par Sennheiser PC-360 till HD650 så kan inte direkt kolla av själv när det börjar bli för lite volym, jag kan som sagt ha 50% windows volym nu och sen styr jag volymen direkt i E1an och trycka på utan att det distar loss

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]