Verktyg Visningsval
2012-11-26, 10:11   #1

ThorErix

Medlem

Registrerad: okt 2012

Razer Tiamat Elite 7.1 hjälp

varför behöver man ett extra ljudkort skulle inte funka med man har på moderkortet (Realtek ALC892 7.1)?

/tack i förväg
ThorErix är inte uppkopplad
2012-11-26, 10:14   #2

thorsama

Medlem

thorsamas avatar

Plats: Ljungby

Registrerad: jul 2009

Lite mer tydlig beskrivning hade varit önskvärt, jag antar att det inte fungerar? Kan vara så att det inbyggda ljudkortet inte kan leverera tillräckligt med ström för att driva det headsettet och då behöver du en förstärkare.
2012-11-26, 10:16   #3

Pimpim666

Medlem

Pimpim666s avatar

Registrerad: nov 2005

Kolla i drivrutinen om du kan byta mic in till left right back och aux till center sub.
Annars kolla bios.
2012-11-26, 11:08   #4

ThorErix

Medlem

Registrerad: okt 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thorsama Visa inlägg
Lite mer tydlig beskrivning hade varit önskvärt, jag antar att det inte fungerar? Kan vara så att det inbyggda ljudkortet inte kan leverera tillräckligt med ström för att driva det headsettet och då behöver du en förstärkare.
fudrear på att köpa ett och alla review säljer att men ska ha ett eget ljudkort till den om inte varför jag har ett Asus SABERTOOTH P67 som har ett Realtek ALC892 7.1 ljudkort inbyggt så skulle jag väkligen behöva ett till ljudkort för att få utt 7.1 ljudet ?

har dyslexi btw
ThorErix är inte uppkopplad
2012-11-26, 13:35   #5

Pimpim666

Medlem

Pimpim666s avatar

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ThorErix Visa inlägg
fudrear på att köpa ett och alla review säljer att men ska ha ett eget ljudkort till den om inte varför jag har ett Asus SABERTOOTH P67 som har ett Realtek ALC892 7.1 ljudkort inbyggt så skulle jag väkligen behöva ett till ljudkort för att få utt 7.1 ljudet ?

har dyslexi btw
Ta en bild på ljudingångarna på baksidan av ditt chassi.

Läs mitt förra inlägg. Det är vanligt att man byter mic och aux till ljud ut när man ska köra 7.1 för att sedan koppla mic i fronten.
2012-11-30, 21:12   #6

Izin

Medlem

Registrerad: nov 2012

Anledningen till att alla tycker du ska ha ett ljudkort är för att det integrerade ljudkortet är riktigt kasst i jämförelse och varför lägga så mycket pengar på ett headset om du inte kan utnyttja det till fullo?

Jag har själv köpt ett tiamat + ett asus xonar d2x ljudkort för någon dagsedan, så har inte riktigt hunnit testa allt än men det där med surround verkar vara av varierande kvallité. Kan mycket väl vara att jag inte har lyckats ställa in allt perfekt men för mig låter ljudet ganska burkigt i surround läget (man kan byta över till 2.1 med en enkel knapp).

Svårt att beskriva ljudet men det är typ som om något fattas, diskanten låter inte riktigt okej och basen har inget riktigt tryck (vilket du däremot får i 2.1 läget). Detta är när jag testa det i BF3, har dragit en snabb runda i dayz (arma 2) och där låter det mycket bättre men jag hade nog förväntat mig mer.

Ah som sagt så är jag inte säker kanske är jag som gör nått fel har inte hunnit sätta mig in till 100% men just nu känner jag mig lite missnöjd hoppas jag kan fixa till det . I övrigt tycker jag personligen inte att du ska köpa ett så dyrt headset utan att också lägga pengar på ett ljudkort, skulle vilja påstå att bara ett ljudkort i sig ger ett enormt lyft i ljudupplevelsen. Förutsatt att du har ett decent headset så kommer det förmodligen vara ett större lyft än att enbart köpa Tiamat lurarna (som absolut inte leverera något dåligt ljud, åtminstone inte i stereo).
Izin är inte uppkopplad
2014-04-21, 12:37   #7

asonJR

Medlem

Plats: Oskarshamn

Registrerad: aug 2013

Jag tycket inte de är någon bas i 7.1 versionen, kan snurra på kontrollen men händer inget, är de samma sak där med ljudkortet eller är de någon inställning?
asonJR är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb