Permalänk
Medlem

Ljudanläggning

Hej,

Jag har enbart en Samsung Plasma TV idag och ingen ljudanläggning.
Nu ska jag återanvända våran gamla Bose stereo anläggning som "hemmabio system" som kan användas både till data och TV.

Bose systemet är 2 högtalare och en stor baslåda.

Nu undrar jag hur jag ska göra, vad jag ska köpa för att få ett "hemmabio system".
Det är inte tvunget att där ska finnas DVD/bluray, för film och musik hade jag tänkt ta via datan eller USB i TVn.
Receiver ska oxå ha radio, sen är det det här med Anynet+. Måste jag ha en Samsung receiver för att det ska funka, eller rent av så kanske Anynet+ är överskattat och inget man behöver lägga så stort fokus på.

Eller är det onödigt att lägga pengar på att få ihop detta systemet i.o.m att det inte blir ett surround system och istället köpa ett nytt hemmabio system?

Enligt kunnat folk är högtalarna jag har bra och därför tänkte jag att jag kunde spara en slant och återanvända det istället för att köpa ett helt nytt, men det är kankse tvärtom?

Många frågor och om det behövs så ska jag återkomma med vilken tv jag har.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på surround om du vill kolla på film.

När det gäller Anynet+ så är det Samsungs namn på HDMI-CEC, alla tillverkare har sitt egna marknadsföringsnamn på HDMI-CEC. Här har du hela listan saxat från Wikipedia:

Trade names for CEC are Anynet+ (Samsung); Aquos Link (Sharp); BRAVIA Link and BRAVIA Sync (Sony); HDMI-CEC (Hitachi); E-link (AOC); Kuro Link (Pioneer); CE-Link and Regza Link (Toshiba); RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo); RuncoLink (Runco International); SimpLink (LG); HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic); EasyLink (Philips); and NetCommand for HDMI (Mitsubishi).

Dock stöder inte alla enheter alla HDMI-CEC funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag tycker du ska satsa på surround om du vill kolla på film.

Okej, varför tycker du det om jag får fråga=)

För själva är jag inne på att köpa en bra receiver som jag sedan när jag tröttnar på mina nuvarande högtalare och bas kan bygga vidare på.

Vet att det inte blir optimalt ljud Bose tsm med någon ONKYO eller nått.
Men blir nog minst lika bra om inte bättre än om jag hade köpt ett nytt hemmabiossystem för max 5000 kr.

kommentera gärna