Citat:
Ursprungligen inskrivet av
the squonk
Ditt D2 har bra ljud på linjeutgången, hörlursutgången är ganska dålig däremot, så skall du koppla till en extern hörlursförstärkare så är det på linjeutgången du skall göra det. Inte hörlursutgången. Annars blir det kaka på kaka. Använder du frontpanelen för hörlurar? Det bör du inte göra, för lådkablarna som går inne i datorn brukar vara väldigt dåliga och plockar upp massor av brus/störningar. Som sagt, det är linjeutgången på bakpanelen som gäller.
Xonar ST/STX har en bra hörlursförstärkare, ja, men inte markant bättre än D2 på linjeut med en bra hörlursförstärkare. Vad gäller "koppla till stereo" så är ST/STX faktiskt mätmässigt aningen vassare än D2(bättre speccad DAC med 127dB S/N), men det är mycket tveksamt om det skulle gå att höra någon skillnad till det bättre utan extrem kringutrustning.
FIIO E17 har fått bra kritik vad jag vet. E17 kopplad till linjeutgången på D2 bör vara fullt jämförbar med STX via sin hörlursutgång i ljudkvalitet. Jag har för mig att det är exakt samma hörlursförstärkarchip från Ti i E17 och STX.
Ursäkta mina dumma frågor men linjeutgången= line input jack?
Jag kopplar in lurar atm i head phone front outputjack. Jo tack jag har märkt sinnessjuka störningar och brus, helt fruktansvärt när man drar igång tex. bf3, då plockar den upp mycket brus från grafikkortet. Bruset är faktiskt riktigt störande, men visste inte riktigt vad det berodde på, någon menade att det hade med när man kopplade till ojordade el uttag, men mitt uttag e jordat så makes perfect sense det du säger.
Jag får inge ljud alls när jag kör lurarna eller fiio e5 i line input jacket.... trodde man bara fick ljud där man kopplar in stereon?
Då är det ju inte värt å köpa en hörlursförstärkare till d2, kan ju lika gärna kasta kortet någonstans där solen inte skiner... Ångrar att jag inte köpte ett stx/st på en gång, men fick d2 kortet "billigt" av bror då han tyckte det sög.
Det känns ju inte värt å köpa en hörlursförstärkare för runt 1300 kr när man får ett stx/st kort för det.
Om stx/st är bättre på allt även när man kopplar till stereo vad är då meningen med ett d2 kort? Verkar ju helt malplacerat, speciellt när det ligger i samma prisklass.
Vad fan Asus Xonar DGX eller dx eller vilket det nu var som hade inbyggt hörlursförstärkare verkar ju till och med bättre än d2.
Iaf tack för era svar!