Kommer jag bli besviken på basen med AKG Q 701 ?

Permalänk

Kommer jag bli besviken på basen med AKG Q 701 ?

Eller är den tillräcklig ? Har ingen möjlighet att testa så går på era erfarenheter. Lyssnar på HipHop med mera. Lyssnar på lite av varje förutom Techno. Har just nu ett par audio-technica ATH M50 och tycker basen är kanon på dessa. Kommer 701 vara sämre eller lika èller bättre ?

Permalänk
Medlem

Om du nu tycker om dina ath-m50 så använd dem,att köpa tex k701 innebär ett helt annat ljud,det är jättebra lurar om man lyssnar på klassisk,jazz,akustiskt osv,rock funkar lite sämre men det är en smaksak.
Och för guds skull ut och provlyssna,blir ganska tråkigt att höra folk fråga stup i kvarten vad som är bra hit och dit,slutar kanske med att de köper grisen i säcken istället,dina öron kommer göra det bästa valet.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om du nu tycker om dina ath-m50 så använd dem,att köpa tex k701 innebär ett helt annat ljud,det är jättebra lurar om man lyssnar på klassisk,jazz,akustiskt osv,rock funkar lite sämre men det är en smaksak.
Och för guds skull ut och provlyssna,blir ganska tråkigt att höra folk fråga stup i kvarten vad som är bra hit och dit,slutar kanske med att de köper grisen i säcken istället,dina öron kommer göra det bästa valet.

Jag skrev väl att jag inte kan åka ut och lyssna ? Så dom är inte bra till tex hiphop ? Är nöjd med basen på mina M50 och undrar då hur basen är på 701 orna. Tycker dom är grymt snygga faktiskt. Men till hiphop, vilka rekomenderar du då av 701 eller några andra i samma prisklass ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jag skrev väl att jag inte kan åka ut och lyssna ? Så dom är inte bra till tex hiphop ? Är nöjd med basen på mina M50 och undrar då hur basen är på 701 orna. Tycker dom är grymt snygga faktiskt. Men till hiphop, vilka rekomenderar du då av 701 eller några andra i samma prisklass ?

Grejen med k701 är att den har väldigt korrekt bas dock lite tunn kan vissa tycka men den finns där,det är liksom inga basbögslurar som dunkar sönder skallen,tänk också på att det är öppna lurar,man bör sitta i ett knäpptyst rum om man ska kunna njuta av dem på rätt sätt utan att bli störd eller störa andra.
Det är neutrala lurar och passar till vilken musik som helst så visst passar de till hiphop.

Permalänk

Okej Har tänkt köpa Q701 och har hört att den ska ha "mer och bättre" bas. Kanske inte mycket skilnad men lite hoppas jag. Öppna lurar blir det ett "klent" ljud då ? Alltså inte kompakt. Hörs det verkligen in ljud när man har musik på i öppna lurar ? Samt hör andra vad jag spelar och stör det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej Har tänkt köpa Q701 och har hört att den ska ha "mer och bättre" bas. Kanske inte mycket skilnad men lite hoppas jag. Öppna lurar blir det ett "klent" ljud då ? Alltså inte kompakt. Hörs det verkligen in ljud när man har musik på i öppna lurar ? Samt hör andra vad jag spelar och stör det ?

Öppna lurar brukar ha lite klenare bastryck, men det är en bred generalisering. Det finns öppna lurar som dånar på bra där de ska också.
... och ja, öppna lurar läcker en del ljud åt båda hållen. Det är olika på olika modeller, men gillar du att spela högt så lär du kunna störa folk i samma rum iallafall. (rekommenderar inte om du har känslig familij, sitter i kontorslandskap eller ska använda på typ buss/tåg osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Eller är den tillräcklig ? Har just nu ett par audio-technica ATH M50 och tycker basen är kanon på dessa.

Varför byta ifall du är nöjd?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Varför byta ifall du är nöjd?

Undrar jag med,hade ts tyckt att de var skitdåliga så hade man förståt att ts vill uppgradera till nåt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Varför byta ifall du är nöjd?

Skrivet av oyegie:

Undrar jag med,hade ts tyckt att de var skitdåliga så hade man förståt att ts vill uppgradera till nåt bättre.

För att de är snygga

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

För att de är snygga

Jo det är klart de är megasnygga,varför inte köpa dem då,k701 kostar bara ca 2tusen på thomann,se det som ett komplement till ath-m50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jo det är klart de är megasnygga,varför inte köpa dem då,k701 kostar bara ca 2tusen på thomann,se det som ett komplement till ath-m50.

Jo, kan kan tänka sig leka med två lurar så är nog M50 och K701 en rätt trevlig kompletterande kombination. K701 har mycket stor ljudbild, framhävt mellanregister och detaljerad diskant, medan M50 har mer bas, bättre ljudisolering och är aningen snällare i diskanten tror jag.
M50 funkar lite mer överallt (lite mer lättdriven och är ju ljudisolerad) och K701 är lite mer för finlyssning hemma osv. Ganska bra motsatsförhållande

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej Har tänkt köpa Q701 och har hört att den ska ha "mer och bättre" bas. Kanske inte mycket skilnad men lite hoppas jag. Öppna lurar blir det ett "klent" ljud då ? Alltså inte kompakt. Hörs det verkligen in ljud när man har musik på i öppna lurar ? Samt hör andra vad jag spelar och stör det ?

Det med mer bas osv är bara placebo och rent skitsnack. Det är samma membran i Q som i K modellerna

Kan tillägga att basen i Q 701 är bättre än M50 men mindre.

Permalänk
Medlem

Jag hade k701. Jag var inte så besviken på basen, men jag tyckte att ljudet var för kliniskt. Sen är ju inte basen någon höjdare heller(Inte dålig, bara lite svag). Finns andra "neutrala" lurar som har bättre bas och ljud i allmänhet(dock inte för samma bra pris). Pröva lurar är mitt bästa tips, alla gillar olika ljud. Vissa gillar "beats", och vissa gillar k701. Jag gillar som exempel inte k701, men det är bara för att jag tycker de är livlösa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jag hade k701. Jag var inte så besviken på basen, men jag tyckte att ljudet var för kliniskt. Sen är ju inte basen någon höjdare heller(Inte dålig, bara lite svag). Finns andra "neutrala" lurar som har bättre bas och ljud i allmänhet(dock inte för samma bra pris). Pröva lurar är mitt bästa tips, alla gillar olika ljud. Vissa gillar "beats", och vissa gillar k701. Jag gillar som exempel inte k701, men det är bara för att jag tycker de är livlösa.

Är dom snygga i verkligheten med de bruna skinnet på huvudbandet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är dom snygga i verkligheten med de bruna skinnet på huvudbandet ?

Ja de är snygga men det är en smaksak,imo kan man tycka att huvudbandet är lite obekvämt efter ett tag.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ja de är snygga men det är en smaksak,imo kan man tycka att huvudbandet är lite obekvämt efter ett tag.

Äger du ett par ?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par K701 ett tag förut. Huvudbandet var inte speciellt skönt pga kuddarna som är på det.

Ljudmässigt så håller jag med flyawaynille. K701 är underbara till typ jazz, klassiskt och akustiskt men ska man spela tung rock så finns det roligare lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag tyckte de var hyfsat snygga. Jag tyckte inte att huvudkuddarna var osköna, dock verkar många tycka det. Det skiljer sig för olika personer

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag hade ett par K701 ett tag förut. Huvudbandet var inte speciellt skönt pga kuddarna som är på det.

Ljudmässigt så håller jag med flyawaynille. K701 är underbara till typ jazz, klassiskt och akustiskt men ska man spela tung rock så finns det roligare lurar.

Vilka rekomenderar du till rock och hiphop med mera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vilka rekomenderar du till rock och hiphop med mera ?

Dina ath-m50 duger väl utmärkt till det,du kan ju kolla in hifiklubbens lurar typ
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...
Fast de kostar ju lite,om du inte vill spara så komplettera dina nuvarande med k701 eller nåt annat.

Permalänk

Kanske en konstig fråga men räknas audio-technica ATH M50 som profssionella hörlurar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kanske en konstig fråga men räknas audio-technica ATH M50 som profssionella hörlurar ?

De är gjorda för mixa och DJa med sen finns det bättre alternativ som är mer kliniskt neutrala.

Permalänk

Fan jag hade köpt K701 direkt om dom inte var så förbannat fula med det där bruna läder bandet. Q701 har svart band och är mycket snyggare fast dom har jag inte pengar till. Frågan är om jag ska vänta tills jag har råd eller om jag ska välja ett par andra lurar. Finns det några iklass med K701:orna för samma pris eller billigare men låter lika bra gärna med schysst bas. Har nu frågat så många frågor att jag inte har koll längre. Ber om ursäkt om jag ställer tusen frågor men vill köpa nåt bra att variera men mina lurar.

Permalänk
Medlem

Det är nog stor chans att du blir besviken. Enligt http://www.soundandvisionmag.com/article/headphone-shootout-b...

"The Q701 is clearly not a big-bass headphone. It has the least bass response of all the over-the-ear headphones in this comparison"

Detta skulle du ju iofs kunna kompensera genom att vrida opp basen om de nu inte dessutom hade varit ovanligt trögdriva, vilket innebär att du behöver ha ordentligt med kräm i din förstärkare för att slippa distorsion.

Dessutom av diagrammet att döma verkar de ha en ful frekvenstopp kring 5kHz på på runt 8db.

Definitivt inget jag skulle vilja ha även om de slängde dem efter mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Fan jag hade köpt K701 direkt om dom inte var så förbannat fula med det där bruna läder bandet. Q701 har svart band och är mycket snyggare fast dom har jag inte pengar till. Frågan är om jag ska vänta tills jag har råd eller om jag ska välja ett par andra lurar. Finns det några iklass med K701:orna för samma pris eller billigare men låter lika bra gärna med schysst bas. Har nu frågat så många frågor att jag inte har koll längre. Ber om ursäkt om jag ställer tusen frågor men vill köpa nåt bra att variera men mina lurar.

Vad spelar det för roll,du skall ju knappast springa runt med dom på stan.
Sennheiser HD650 är också några bra lurar men har själv inte hört dem.

Permalänk

Vilka är uppgradering om man ska uppgradera sej mot M50 ? Med liknande egenskaper fast bättre då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vilka är uppgradering om man ska uppgradera sej mot M50 ? Med liknande egenskaper fast bättre då såklart.

Hemskt vad du tjatar,måste väl finnas nån butik du kan testa lite,hifikubbben,musikbörsen,4sound osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Hemskt vad du tjatar,måste väl finnas nån butik du kan testa lite,hifikubbben,musikbörsen,4sound osv

Starkt att du orkar!

OT: Försök ta dig till en butik, prata med kunnig personal så kan du själv känna och klämma. Mycket går att beställa, men tyvärr är risken för besvikelse stor då man inte testat varan!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

Kan ju inte komma till en butik och provlyssna. Men ni lär ju veta vad nästa steg är efter M50, eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vilka är uppgradering om man ska uppgradera sej mot M50 ? Med liknande egenskaper fast bättre då såklart.

Försök kom åt att lyssna på Beyerdynamic, förslagsvis DT770 och 990. De brukar inte vara så svåra att hitta i butiker här och var. Om du kommer åt, så provlyssna tex AKG K550 också. Kan gå att få tag på i tex mediamarkt ibland.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.