Asus Xonar Essence One - Problem

Permalänk
Inaktiv

Asus Xonar Essence One - Problem

Hej!

Jag fick min asus xonar essence one igår, men jag har problem med att installera "Asus audio center".
Har win8 som OS men provade även installera den på win7 burk utan framgång. Drivrutinerna installeras korrekt och det går spela musik från den, men själva programvaran vägrar installeras (Behöver programvaran för att byta mellan högtalare och hörlurar utan att starta om datorn varje gång).
Har även provat installera den i "Kompatibilitet läge" funkar inte tyvär.

Om någon annan användare här på Sweclockers har haft samma problem och löst det eller har en bra gissning på vad detta kan bero på skulle jag vara väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

hmm vilka program vara pratar du om?
enda som finns för mig är "xonar essence one information" dvs inga valmöjligheter etc.

edit: oj nu såg jag ju vad du skrev hehe.
är inte audio center till pci-e korten? dvs kommer inte funka till din essence one.

Permalänk
Inaktiv

Precis samma problem som för mig, hur byter du mellan högtalare och hörlurar?

Sådär ska det se ut tror jag iaf eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saven:

hmm vilka program vara pratar du om?
enda som finns för mig är "xonar essence one information" dvs inga valmöjligheter etc.

edit: oj nu såg jag ju vad du skrev hehe.
är inte audio center till pci-e korten? dvs kommer inte funka till din essence one.

jaha okay men hur förväntar sig Asus att man ska byta mellan hörlurar och högtalare? Suck vad dålig :S
Hade ju nöjt mig med in output knapp eller nått.

Permalänk
Medlem

du har ju windows ljud där du kan byta mellan alla ingångar.
dvs -> http://www.modernstreet.com/wp-content/uploads/2010/10/hardwa...

Permalänk

ifall jag ska försöka förstå vad du menar är att du vill kunna byta mellan högtalare och headset på E1 ? du har altså både headsettet och ett par högtalare in pluggade i ampen ? för afaik ska dom vara igång samtidigt så även fast du har ljut ut i hörlurar ska ljud komma till högtalarna med, annars är det in windows som saven länkade ifall du har högtalare inkopplat i ett annat ljudkort då du inte får ett control center med E1 bara information om vilken driver osv du har

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av anon190433:

jaha okay men hur förväntar sig Asus att man ska byta mellan hörlurar och högtalare? Suck vad dålig :S
Hade ju nöjt mig med in output knapp eller nått.

Jag har ett Xonar DX, som använder sig av samma gränssnitt/programvara som "arskee" visat screenshot av. Jag har högtalarna inkopplade på baksidan (alltså in i den vanliga externa kontakten) och hörlurarna inkopplade i frontingångarna på chassit (kopplade till den interna kontakten). För att växla mellan två dem (alltså två olika analoga ingångar) växlar jag mellan "2 speakers/högtalare" och "FP: headset/hörlurar" (under Analog Out). "FP" står för just "Front Port".

Edit: Är det Windows 8-programvaran (v 8.0.11.6 för ditt kort) du använder, eller den som följer med på skiva? Om så är fallet kan det vara värt att testa med Unified-drivisarna istället: https://brainbit.wordpress.com/2010/07/19/asus-xonar-unified-drivers/

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Skrivet av MeanGreen:

Jag har ett Xonar DX, som använder sig av samma gränssnitt/programvara som "arskee" visat screenshot av. Jag har högtalarna inkopplade på baksidan (alltså in i den vanliga externa kontakten) och hörlurarna inkopplade i frontingångarna på chassit (kopplade till den interna kontakten). För att växla mellan två dem (alltså två olika analoga ingångar) växlar jag mellan "2 speakers/högtalare" och "FP: headset/hörlurar" (under Analog Out). "FP" står för just "Front Port".

Edit: Är det Windows 8-programvaran (v 8.0.11.6 för ditt kort) du använder, eller den som följer med på skiva? Om så är fallet kan det vara värt att testa med Unified-drivisarna istället: https://brainbit.wordpress.com/2010/07/19/asus-xonar-unified-drivers/

men har du en Xonar Essence One ? alltså själva den externa ljudkort/dac ? för med denna får man inget control center bara en informations ruta som visar vilken driver och firmware version man har så därför kan man inte direkt styra essence one från windows förutom bitrate och frekvens typ

plus tråden handlar om Essence one externa ljudkortet och inte asus andra ljudkort

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

men har du en Xonar Essence One ? alltså själva den externa ljudkort/dac ? för med denna får man inget control center bara en informations ruta som visar vilken driver och firmware version man har så därför kan man inte direkt styra essence one från windows förutom bitrate och frekvens typ

plus tråden handlar om Essence one externa ljudkortet och inte asus andra ljudkort

Nej, har som sagt ett XonarDX. Förstod det som att mjukvaran såg likadan ut, men om så inte är fallet så kan ni ignorera min input Förutom tipset om Unified (eller någon annan custom firmware).

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nothingtoxic:

ifall jag ska försöka förstå vad du menar är att du vill kunna byta mellan högtalare och headset på E1 ? du har altså både headsettet och ett par högtalare in pluggade i ampen ? för afaik ska dom vara igång samtidigt så även fast du har ljut ut i hörlurar ska ljud komma till högtalarna med, annars är det in windows som saven länkade ifall du har högtalare inkopplat i ett annat ljudkort då du inte får ett control center med E1 bara information om vilken driver osv du har

Det stämmer precis som du säger jag har både högtalarna och hörlurarna inkopplade i ampen. Men jag får bara ljud ut i högtalarna då, jag måste plugga ut högtalarna och starta om datorn för att få ljud i hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Det stämmer precis som du säger jag har både högtalarna och hörlurarna inkopplade i ampen. Men jag får bara ljud ut i högtalarna då, jag måste plugga ut högtalarna och starta om datorn för att få ljud i hörlurarna.

du ska kunna spela upp ljud från båda samtidigt...

låter då jävligt märkligt

Permalänk
Skrivet av anon190433:

Det stämmer precis som du säger jag har både högtalarna och hörlurarna inkopplade i ampen. Men jag får bara ljud ut i högtalarna då, jag måste plugga ut högtalarna och starta om datorn för att få ljud i hörlurarna.

ok, har ju dock själv inga högtalare just nu så har ju inte testat själv men som sagt vad jag vet ska ljudet gå ut på båda sidor samtidigt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv

Vill bara tacka alla för inläggen och hjälpen!

Nu funkar det som det ska, installerade om mitt OS och stängde av mitt inbyggda ljudkortet i bios nu funkar det.

Permalänk
Medlem

Kanon att du skriver HUR det löste sig.
Inte många som gör det o därför startars det ofta en NY tråd med samma fråga.

Så tummen upp för dig arskee

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar