Verktyg Visningsval
2013-02-24, 12:30   #1

Sweex

Medlem

Plats: Ronneby

Registrerad: mar 2010

få spotify att skicka okodat ljud?

kan jag få spotify att skicka okodat ljud till min förstärkare via spdif?
Jag får vlc att göra det på vissa filmer, xbmc gör det på det (ifs bara testat 720p filmer).
Eller spotify kanske redan gör det, för ljud kommer det, men ingen indikator på förstärkaren visar något som den gör med film och så.

Kan någon sprida lite ljus över situationen?
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-24, 12:56   #2

snajk

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2010

Ikonerna som har med film att göra indikerar ju funktioner för film och liknande, typ Dolby Digital eller DTS eller så. Musik från Spotfy har förstås inget av detta och således tänds inte ikonerna.
snajk är inte uppkopplad
2013-02-24, 13:11   #3

Hardware guy

Medlem

Hardware guys avatar

Plats: Scania-Earth-Milky way

Registrerad: nov 2001

Att ingenting tänds på förstärkaren visar att ljudet är okodat.
2013-02-24, 13:22   #4

zki

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.
zki är inte uppkopplad
2013-02-24, 13:33   #5

Sweex

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av snajk Visa inlägg
Ikonerna som har med film att göra indikerar ju funktioner för film och liknande, typ Dolby Digital eller DTS eller så. Musik från Spotfy har förstås inget av detta och således tänds inte ikonerna.
JO det har jag märkt! Så det ska inte visas något på förstärkaren? är det datorn eller förstärkaren som avkodar ljudet nu?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zki Visa inlägg
Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.
Okej ska testa detta tack!
Tycker det blev bra mycket bättre ljud, högre och fylligare. men duktigt buggig spelare.. Kan man inte få allt ljud i windows att skickas bitperfekt? Har något svagt minne av att jag har hört ngt om något som hette wasapi eller något?
hjläp!

Senast redigerad av Sweex 2013-02-24 klockan 13:46.
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-24, 13:45   #6

beh

Medlem

behs avatar

Registrerad: feb 2009

Du får ren PCM från datorn och det är två "avkodningar": 1. Ogg till PCM i datorn. 2. PCM till Analogt i förstärkaren. Eftersom Spotify endast har två kanaler kan man skicka PCM till förstärkaren (något som inte fungerar om det är för många kanaler i film då bandbredden i SPDI/F inte räcker till).
beh är inte uppkopplad
2013-02-24, 13:54   #7

Sweex

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av beh Visa inlägg
Du får ren PCM från datorn och det är två "avkodningar": 1. Ogg till PCM i datorn. 2. PCM till Analogt i förstärkaren. Eftersom Spotify endast har två kanaler kan man skicka PCM till förstärkaren (något som inte fungerar om det är för många kanaler i film då bandbredden i SPDI/F inte räcker till).
har jag det nu? Eller behöver jag göra något för att få till detta?

så ser mina inställningar ut.
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-24, 14:23   #8

Sweex

Medlem

Fidelify är ett underbart program! Men det är buggit som fan. Kan inte gå in på en av mina playlists? alla utom två funkar.. Mysko.

Det jag söker, är något som gör att ALLT ljud går motorvägen till förstärkaren. Fiinns det? det som kommer från internet, spotify, allt..
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-24, 14:41   #9

beh

Medlem

behs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sweex Visa inlägg
har jag det nu? Eller behöver jag göra något för att få till detta?
http://i.imgur.com/DpvwTaG.png
så ser mina inställningar ut.
Ja, om du får ljud nu så fungerar det som det ska. PCM är grundformatet för SPDI/F och det är därför inga ytterliga ikoner tänds på din förstärkare. Om du endast hade haft en extern stereo DAC, så hade andra format (AC3 / Dobly Digital, DTS etc.) än PCM givit brus i utgången.
beh är inte uppkopplad
2013-02-24, 16:52   #10

Sweex

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av beh Visa inlägg
Ja, om du får ljud nu så fungerar det som det ska. PCM är grundformatet för SPDI/F och det är därför inga ytterliga ikoner tänds på din förstärkare. Om du endast hade haft en extern stereo DAC, så hade andra format (AC3 / Dobly Digital, DTS etc.) än PCM givit brus i utgången.
Citat:

Du har inget tips hur jag kan få bitperfekt ljud på hela windows?
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-24, 17:35   #11

zki

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Citat:
Du har inget tips hur jag kan få bitperfekt ljud på hela windows?
Jag tror tyvärr inte att det går.
zki är inte uppkopplad
2013-02-25, 00:03   #12

Jilted

Medlem

Jilteds avatar

Registrerad: mar 2002

Testar Fidelify just nu och det sjuka är att volymen är märkbart högre än när jag använder den vanliga Spotifyklienten. Någon som har någon aning om varför?
Bilpark - Porsche 911 Carrera 2S / Audi A6
Jilted är uppkopplad nu
2013-02-25, 00:37   #13

blue eyed devil

Medlem

Plats: Vid datorn

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jilted82 Visa inlägg
Testar Fidelify just nu och det sjuka är att volymen är märkbart högre än när jag använder den vanliga Spotifyklienten. Någon som har någon aning om varför?
haha måste testa
2013-02-25, 20:05   #14

Sweex

Medlem

Citat:
Jag tror tyvärr inte att det går.
gud vad tråkigt.. Då fiidelify buggar rejält för mig och saknar bra ljud när jag ser anime i webbläsaren.,.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jilted82 Visa inlägg
för volymkontrollen i spotify/windows är dålig så den drar ner ganska mkt..
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-25, 23:56   #15

2000+

Medlem

2000+s avatar

Plats: Eskilstuna

Registrerad: mar 2003

Det bästa du kan göra är att ställa in windows på 44,1khz 24bit för Spotify.

All musik mastras i 44,1khz (CD-standard), så 48khz är helt fel.
2013-02-26, 09:13   #16

Sweex

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 2000+ Visa inlägg
Det bästa du kan göra är att ställa in windows på 44,1khz 24bit för Spotify.

All musik mastras i 44,1khz (CD-standard), så 48khz är helt fel.
hmm okej. .Tråkigt! menmen..
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-26, 18:40   #17

nothingtoxic

Medlem

Registrerad: jan 2009

Citat:
tråkigt att denna client buggar ur fullständigt får det bara att fungerar första gången efter en omstart av datorn så slutar programet att fungera... :/
nothingtoxic är inte uppkopplad Folding
2013-02-26, 21:53   #18

2000+

Medlem

2000+s avatar

Nån gång får vi nog wasapi stöd direkt i spotify, förstår inte varför de inte bara kan implementera det. Måste ju vara busenkelt för insatta.
2013-02-26, 23:12   #19

heatm

Medlem

heatms avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: aug 2010

Citat:
Nån gång får vi nog wasapi stöd direkt i spotify, förstår inte varför de inte bara kan implementera det. Måste ju vara busenkelt för insatta.
Det skulle öka supportärendena med tvåtusen procent då alla newbs skulle klanta till det och inte förstå vad som är fel! =)

Dom borde släppa en Pro-version, helst med lossless (16 bit, 44,1 kHz räcker) för oss som bryr oss om ljudkvalité.
2013-02-27, 00:08   #20

Sweex

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic Visa inlägg
tråkigt att denna client buggar ur fullständigt får det bara att fungerar första gången efter en omstart av datorn så slutar programet att fungera... :/
samma här :/
Citat:
Precis, så jävla svårt kan det inte vara!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av heatm Visa inlägg
Det skulle öka supportärendena med tvåtusen procent då alla newbs skulle klanta till det och inte förstå vad som är fel! =)

Dom borde släppa en Pro-version, helst med lossless (16 bit, 44,1 kHz räcker) för oss som bryr oss om ljudkvalité.
Jo kanske. men lägg den djupt in i inställningar och sen försöker du aktivera den kommer du få upp stor varningsruta om vad det handlar om och vad som kan gå fel.

Ja eller så!
Sweex är inte uppkopplad
2013-02-27, 10:12   #21

2000+

Medlem

2000+s avatar

Ja så länge standard inställningen är något som fungerar så ser jag inget problem med att kunna välja dels vilken ljudenhet man vill använda och vilket protokoll (WASAPI, DirectSound) men som sagt kanske med en fet varning eller under någon "advanced" flik som svensson aldrig kommer kolla på.... De flesta känner ju inte ens till "enable high quality streaming".
2013-02-27, 10:27   #22

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Citat:
kan jag få spotify att skicka okodat ljud till min förstärkare via spdif?
Jag får vlc att göra det på vissa filmer, xbmc gör det på det (ifs bara testat 720p filmer).
Eller spotify kanske redan gör det, för ljud kommer det, men ingen indikator på förstärkaren visar något som den gör med film och så.

Kan någon sprida lite ljus över situationen?
Symbolerna på förstärkaren talar om att det är kodat ljud du får från filmer. Dts, Dolby Digital osv = kodat.

Spotify stöder varken Wasapi eller asio, eller andra metoder för att skicka en direkt ljudström, men du kan ändå få det mer eller mindre bitperfekt.

Ställ in ljudkortet på 44,1 kHz i "Shared Mode" (16 eller 24 bit spelar ingen roll)
Sätt alla volymreglage i Spotify/Windows på max.
Aktivera "High quality streaming" i Spotifys inställningar, och stäng av "Set the same volume level for all tracks" på samma ställe.

Bra ljud från anime i webbläsare kan du glömma, det är inga inställningars fel, utan att det helt enkelt är kassa ljudströmmar som sänds, det brukar vara mp3-kodat i 64-112kbps.

Edit: Att avaktivera alla ljudförbättringar, som inlägget nedan visar, glömde jag helt att nämna. Också ett viktigt steg.

Senast redigerad av n_sandstrom 2013-02-27 klockan 11:26.
2013-02-27, 11:17   #23

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Det går inte att få bitperfekt ljud ur datorn per definition om man passerar mixern och blandar något, man blir alltså tvungen att bara tillåta ett program i taget om man vill ha det, spotify är ju redan lossykodat så det är inte direkt nån bra utgångspunkt, men stäng av alla ljudförbättringar i win och ev hjälpprogram till ljuddelen och se till att ha nivåkontrollerna på 100% så blir det väldigt nära bitperfekt, omsamplingar och bitdjupsförändringar sker med väldigt liten ljudpåverkan i win 7 så det är ett ickeproblem men man kan ju låsa utgången på 16/44 om man vill, det passar ju den mesta musiken bra och inget på spotify är bättre.
Det som förstör mest brukar vara "ljudförbättrings program" och efter det alla typer av nivåändringar, spotify har tex normalisering aktivt som förval, och normalisering finns även i ljuddrivers och i win, hur olika ljudkort styrs får man leta reda på för respekteive modell, men i win finns en inställning som stänger av dsperna i win.
Tänk också på at program som tex skype kan ändra nivåerna om det är aktiverat, men å andra sidan så finlyssnar nog ingen på musik och pratar i skype samtidigt eller ?
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker