Bygga ny subwoofer, välja avstämning!

Permalänk
Medlem

Bygga ny subwoofer, välja avstämning!

Hej,

Har sålt av högtalare och förstärkare här hemma och det suger nu friskt i byggnerverna.
Ska då bygga nya högtalare och baslådor men får pga. lagerbrist på mellanbasar/ diskanter börja med att bygga basarna.

Ändamålet är musik hemma i vardagsrummet.
Visst det är HTPC som är ljudkällan och det tittas även film men har under ett år nu bara slagit igång basstegen 1gång till film så jag känner inte riktigt behovet av den absolut djupaste basen.

Frågan är dock hur lågt man behöver gå för musiklyssning där jag i stort sett är allätare vad gäller genre.
Räknar just nu på ca 25hz avstämning som ska ge ca 20hz f-3, räcker det för en hobbynörd?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

För musik så är dessa ett trevligt koncept....
http://dogo.se/div_sub.php

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Joda, de ser fina ut!

Jag har dock tänkt mej lite mera (större) och basarna blir 2st enkel 18".
Räknar just nu på 230L/st avstämt 25hz och med f-3 på 21hz men vågar inte riktigt spika detta och börja bygga.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl simulera och kolla resultatet om du inte följer nått färdigt bygge, avstämningen arbetar ju tillsamman med låda och element och även ljudryck och distorsion påverkas.och det går inte att svara på en sån fråga utan att veta alla parametrar och sedan räkna på totalresultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, det är lite de jag sysslar med här hemma (simulera).

Sitter och knappar i både Winisd och Speakershop, ett stort problem är dock att tillverkaren av elementen skriver i klartext att parametrarna kommer från ur kartongen element och avslutar med: "As the suspension breaks in, the subs will play lower and louder".

Blir alltså lite att man får chansa på vad T/S blir efter inspelning.

Är fö. dessa element:
http://www.soundqubed.com/HDC318-A-Aluminum-Coil-Subwoofer_p_...

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Jag satsar på 220L och 25hz avstämning.
Skulle det vara så att elementet lossnar massor i botten så får jag det till att lådan då kommer få en peak vid 25hz men det kan jag leva med.

Kom också fram till att om jag går ifrån slitsport och bygger med 4" aeroport istället (3st @ 45cm) kan välja att ändra till 20hz avstämning om man pluggar det ena röret.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Ska du ändå beställa från USA så kolla på Stereo Integrity HT18, den kostar 239 dollar och är väldigt populär. Den lär även gå djupare än de basar du kollat på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

De såg rätt mumma ut, har dock redan de andra basarna hemma sen nästan 2mån.
Det dök upp en oemotståndlig annons varefter jag blev ägare till några veckor gamla basar för halva priset.

Har lite bekymmer med att få till volymen nu bara, tyckte att en 220-230liter inte var några bekymmer efter 470liter 4*12" lådor men då kunde man tack vare flera element bygga på höjden och placera ut basarna.
Nu är det bara ett element och maxhöjd blir väl 70-80cm innan de börjar se väldigt "ojämna" ut.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Tog en bild på ungarna som terroriserar mej ute i garaget medans jag sätter ihop andra lådan:

Blir 230-240l beroende på var jag stämmer av nånstans.
Krigarn till vänster har precis målat med vattenfärg därav camomålningen i ansiktet

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Hehe, skaplig storlek på grejorna. Hur hade du tänkt staga lådorna invändigt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jo, det blir lite större den här gången (om man bortser från ploj tolvorna).
Har inte riktigt bestämt om jag ska staga med frästa plattor eller om jag bara ska köra regel kors och tvärs.
Får låna en festool fräs imorrn för att fräsa baffeln men orken får väl avgöra vilken stagning det blir.

Har iaf. bestämt att det blir aeroport i dessa, framförallt för att kunna ändra avstämning om det visar sej att jag inte är nöjd.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Okej. Se till att staga ordentligt bara!

Kommer du köra dubbel materialtjocklek till baffeln? Tror det skulle behövas minst dubbel tjocklek där, kanske till och med trippelt. Ser väl ut att vara 22mm spånskiva som du bygger i.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Yes, det är 22mm.
Har dock inte riktigt funderat ut baffeln än, vill ha virke som jag kan olja som ja tänkt limma med en 22 spån men vetifan hur jag får tag i bitar som är 650mm breda?
Rustas bänkskiva jag använde till 15" lådorna är bara 610 :S

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Har 70x22 eklist hemma, funderar på om jag ska limma dessa på sidorna av en mdf och sedan limma allt i en 22spån som baffel.
Har man åtminstone lite "virke" att olja

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Jag byggde min låda i 19mm mdf och har klätt den med 28mm skivor. Stabilt men tungt som fan och då är min låda på 88l

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jo, hade faktiskt tänkt ha dubbla limmade skivor i hela lådorna men åker på akut utrymmesbrist framme vid tvbänken.
Har därför räknat med en hel del stagning istället för att komma undan med nån liter iaf.

Funderar nu på om jag ska köra baffeln i 22mm spån + 26mm ek kantad med 20mm breda blanksvarta "lister".
Hade helst haft hela baffeln i virke (lätt att få snyggt) men det verkar krisa med skivor på 650mm bredd.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Tar kväll ifrån bygget nu med skalet till låda två på limning samt en ryggrad (2x3tum) limmad i första lådan.
Blir således reglar i lådorna och jag tänkte lägga ett kors på varje sida samt spänna i en på tvärsen mellan golv/tak och höger/väster samt bak från korset.
Hoppas detta räcker för duglig styvhet.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Postar en bild på basarna som kommer ingå i detta projekt:

Står i dvala i bastun så ingen sauna på ett tag

EDIT: småttingarna på bilden är fö 8st B2 es8 som kommer spela kickbas i det tänkta 2.1.1 systemet

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Då har jag snickrat lite igen (stått still ett tag).
Lånet av fräsen rann ut i sanden så jag va in till stan idag och plockade upp en egen samt en stålsats.
Har fräst försänkningen för basarna samt lagt första spåren för portarna men just nu är det inte mycket att knäppa kort på.

Värt att nämna är att baffeln tillslut blev av 22mm spån + 22mm mdf samt att jag inte hade huvet med mej när jag satte reglarna.
Därav sitter det en regel mitt där den mittersta porten skulle vara och jag har fått googla friskt på olika rör för att kunna ersätta 3 med 2.
Hittade tillslut gjutrör på bauhaus med 120mm innerdiameter vilket i slutändan kommer göra ~10cm2 skillnad på portarean och nån centimeter på längden.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Fliker in och frågar om nån med mer erfarenhet med fräsen har lust att bidra lite.

Ska fräsa ur hålen för portarna och har tänkt krångla till det lite med att fräsa ur rörets ytterdiameter på baksidan av baffeln och sedan innerdiametern samt radie på framsida baffel (se bild).

Har redan börjat fräsa och tänker mej att jag först fräser ner ett spår med d=120mm i framsidan, sedan fräser radien och sist fräser 128mm från baksidan tills det bara är små små bitar som håller fast centrum.

Är detta rätt eller bör man fräsa i annorlunda ordning?

mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Hoppas vid skaparen att dina grannar bor miltals bort och att du gömmer strömmen till "rednecksstärjon" för ungarna så de inte spelar sönder sina små öron (blir skrämd ut av bara storleken av grejerna)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av godspeed:

Hoppas vid skaparen att dina grannar bor miltals bort och att du gömmer strömmen till "rednecksstärjon" för ungarna så de inte spelar sönder sina små öron (blir skrämd ut av bara storleken av grejerna)

Jag har under en svag period haft Fane Colossus 24, det är inte min bild men se så små och söta de är, dammkåpan är ungefär lika stor som membranet på en 8" are (som många tycker är för stort)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har under en svag period haft Fane Colossus 24, det är inte min bild men se så små och söta de är
http://www.ak-tubes.de/Lautsprecher/baesse.jpg

Haha, hjälp, du är ju för rolig^^
Skämt åsido, som det ju var, vad gör du med alla de här sakerna med denna storlek, bor du i herrgård och har problem med skräniga grannar?:D

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av godspeed:

Haha, hjälp, du är ju för rolig^^
Skämt åsido, som det ju var, vad gör du med alla de här sakerna med denna storlek, bor du i herrgård och har problem med skräniga grannar?:D

Man kan ha dem till allt som inte ska spela över 40 Hz om det ska låta anständigt ...
Jag har ett hus på landet men jag sålde faktisk bort mina "hifisubbar" när jag flyttade hit, de fick inte plats, jag hade Gradient SW 63 men inte till ESL 63or utan jag har kört dem till ett par Soundlab Pristine som jag har kvar och jag skaffade ett par B&W 801 för att jag behövde nått mindre som inte slog i taket bokstavligt talat...
Men idag spelar jag nästan enbart via Behringer 3031orna och 2092an och huvudsystemen används sällan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ha dem till allt som inte ska spela över 40 Hz om det ska låta anständigt ...
Jag har ett hus på landet men jag sålde faktisk bort mina "hifisubbar" när jag flyttade hit, de fick inte plats, jag hade Gradient SW 63 men inte till ESL 63or utan jag har kört dem till ett par Soundlab Pristine som jag har kvar och jag skaffade ett par B&W 801 för att jag behövde nått mindre som inte slog i taket bokstavligt talat...
Men idag spelar jag nästan enbart via Behringer 3031orna och 2092an och huvudsystemen används sällan.

Skapligt stor "wow-faktor" på det där, nåväl, då förstår jag lite bättre, för mig som inte är så kräsen räcker det fint med mina dynavoice och en HK sub, men är som sagt inte kräsen ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Sw63 såg ut att vara rätt rejäla, dubbla 15"?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

Sw63 såg ut att vara rätt rejäla, dubbla 15"?

Det är en "underdel" som man ställer ner ESL 63orna i och skruvar ihop allt så att det blir som en enda högtalare, elektrostatpanelen över 120Hz och 2x12" öppen baffel dipolsub.

Man lossar på toppen på sw63an och ställer ner foten på Quaden i den och drar ihop det:

Sedan så finns det då ett aktivt filter i minst 2 olika versioner (balanserat och obalanserat) som även kan göra vissa korrigeringar i mellanregistret för att strama upp frekvensresponsen någon dB även där.

Men jag körde dem som sagt inte till Quad så jag hade inte mina högtalare fästa i basarna.
mina toppar ser ut så här, de har ca 3 ggr större area än ESL 63.

Och foten med filter och transformatorer är ganska mycket större den också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har lagt några timmar i garaget!
Dock med hjälp av små terrorister så effektiviteten är inte speciellt hög

Tog ett par bilder som visar hur baffeln blir:

Nyfräst:

Med ett element och basreflexrör:

Den uppmärksamme ser att jag misslyckades totalt med den vänstra radien i den vänstra lådans port.
Det som hände var att stålet sakta gled ur chucken i sista fräsningen vilket resulterade i 2-3-4mm mindre gods kvar i radie "skivan"
När jag sen fräste gick spårhjulet under kanten och fräsen gick A-walk
Får försöka fingerspackla för jag har ingen lust att bygga nya bafflar.

mvh.

EDIT: Lådstorleken lurar ögat massor vad gäller materialtjockek
Baffeln är 22+22mm tex.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

Den uppmärksamme ser att jag misslyckades totalt med den vänstra radien i den vänstra lådans port.
Det som hände var att stålet sakta gled ur chucken i sista fräsningen vilket resulterade i 2-3-4mm mindre gods kvar i radie "skivan"
När jag sen fräste gick spårhjulet under kanten och fräsen gick A-walk
Får försöka fingerspackla för jag har ingen lust att bygga nya bafflar.

Jag tyckte först det såg ut som du satt stag i porthålet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

God morgon,

Här har det inte hänt nånting med bygget direkt, har målat "vräkt i färg" i portarna men bafflarna är fortfarande lösa.

Däremot har jag beställt slutsteg, ett Behringer inuke nu6000.
Tänkte beställa två men blev lite osäker på om lasten av 18"-arna skulle bli för häftig (seriekopplade 2x2ohms spolar) så jag ska provspela och sen avgöra om det blir fler.

Hursom, nu är jag lite fundersam om jag ska kontakta shopen och byta till en "dsp" version istället.
Känns lite som att skjuta sej i foten att köpa en lös dsp sen för basstyrning?

Tankar?

mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *