Harman/Kardon sub ger inget ljud

Permalänk
Medlem

Harman/Kardon sub ger inget ljud

Tjena!

Igår kväll var jag iväg och köpte mig en Harman/Kardon HKTS 11 sub för några hundringar i förhoppning om att kunna återställa den till fungerande skick.
Vad som är problemet med den är att den inte verkar reagera på ljudsignal och ge ifrån sig någon subbas.

Vad som händer när jag sätter i kontakten och trycker på strömbrytaren till ON är att en blå diod på subens ovansida börjar lysa, sant att ett klickande ljud hörs (likt ett relä som slår till en krets).
Därefter händer inte så mycket mer, och jag tänkte att kanske vet någon här på forumet vad jag kan börja med att kolla?

Killen jag köpte suben av sa att han hade pratat med supporten på Komplett där han köpt suben, och de hade påstått att det kunde röra sig om en trasig säkring i förstärkaren som måste bytas.
Med tanke på att den klickar till och börjar lysa så är det inte huvudsäkringen i alla fall, finns det fler säkringar i förstärkaren och kan detta verkligen vara orsaken eller är något annat mer troligt?

Hjälp uppskattas, men bara från den som vet vad den säger självklart.

Tack på förhand /Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag fann igår kväll då jag inspekterade förstärkaren inifrån.
Dessa två kondensatorer är utbuktade ganska rejält ovantill, vilket jag lärt mig tyder på att något inte stämmer.
Även så ligger den här svarta, stelnade massan kring båda kondingarna som ni ser på bilden.
Massan känns inte som något lim, den är alldeles för frasig och går sönder så fort de berörs.

Vad tror ni kunniga, kan detta vara problemet?
Enligt säljaren fungerade förstärkaren "ibland" tidigare och allt eftersom blev den sämre och sämre, fram tills att den slutade fungera helt.
Kan två trasiga kondensatorer göra ett sånt fel?

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

ja de där såg ut som de gått sönder, har du tur är det det enda som är trasigt men Jet kan ju finnas mer saker i anknytning till kondensatorerna som påverkats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ja de där såg ut som de gått sönder, har du tur är det det enda som är trasigt men Jet kan ju finnas mer saker i anknytning till kondensatorerna som påverkats.

Skönt att du instämmer om den saken.

Jag tänker undersöka lite närmare om någon komponent ser skadad ut, men är medveten om att det inte alltid är synligt.
Ska börja med att byta ut dessa kondingar, lägger beställningen så snart jag fått mina pengar för månaden.

Vad tror du kan ha gått sönder förutom kondingarna om något?
Är det främst närliggande komponenter som tar skada kan man anta?

Har du på rak arm ett bra tips på en hemsida som säljer den här typen av kondensatorer?
Det står på dem: 100V 10uF NP och +/- 20%.
Verkar vara en helt vanlig lytkonding i mina ögon, men har ingen koll på pålitliga butiker.

EDIT: Detta är Elfas enda konding med mina värden för rastermåttet 5mm.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-125-41&t...

Allt verkar stämma förutom måtten på själva kondingen, och den sitter inte trångt till så detta bör inte spela någon roll alls.
Min konding har måtten 7x11mm och denna är 10x16mm.
Stämmer med spänning, kapacitans, temperaturområde, tolerans, rastermått och till och med utseendet på bilden (NP).
Är det något att satsa på?

Vet att det inte handlar om några pengar, är snarare besväret att beställa skit i onödan om det är fel grejer.

Tack så här långt

Permalänk
Rekordmedlem

Kondingarna är ju inga märkvärdiga saker så de går nog att byta mot vad som helst med samma värde, det ser ut som de sitter i ett filter av nån sort eftersom du har en spole där i mitten, du kan handla komponenter på många ställen, Conrad är ett annat ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som ett fall av kondensatorpest. Om jag kommer ihåg rätt så fixades processen med kondingarna nån gång 2008 så mest troligt är subben tillverkad nån gång innan dess. Fixade enkelt min Samsung 46" LCD TV genom att byta två kondensatorer som var buktade och hade läckt klet. Köpte en stor sats kondensatorer på Kjell för en dryg hundring och bytte.

Dax för våfflor! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Skönt att du instämmer om den saken.

Jag tänker undersöka lite närmare om någon komponent ser skadad ut, men är medveten om att det inte alltid är synligt.
Ska börja med att byta ut dessa kondingar, lägger beställningen så snart jag fått mina pengar för månaden.

Vad tror du kan ha gått sönder förutom kondingarna om något?
Är det främst närliggande komponenter som tar skada kan man anta?

Har du på rak arm ett bra tips på en hemsida som säljer den här typen av kondensatorer?
Det står på dem: 100V 10uF NP och +/- 20%.
Verkar vara en helt vanlig lytkonding i mina ögon, men har ingen koll på pålitliga butiker.

EDIT: Detta är Elfas enda konding med mina värden för rastermåttet 5mm.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-125-41&t...

Allt verkar stämma förutom måtten på själva kondingen, och den sitter inte trångt till så detta bör inte spela någon roll alls.
Min konding har måtten 7x11mm och denna är 10x16mm.
Stämmer med spänning, kapacitans, temperaturområde, tolerans, rastermått och till och med utseendet på bilden (NP).
Är det något att satsa på?

Vet att det inte handlar om några pengar, är snarare besväret att beställa skit i onödan om det är fel grejer.

Tack så här långt

Kondingen du länkat ser ut att lira bra. Om tänk köpa någon annan så GLÖM INTE BORT "NP" vilket står för "Non polarity", använder du en polär kondensator kommer du få rökutveckling tämligen fort. De där komponenterna tillhör någon form av filter precis som ovanstående skribent säger. Tycker mig se texten "Digital Amplifier" och kan då sätta mina slantar på att det är utgångsfiltret till den digitala förstärkaren som har den oerhört viktiga funktionen att lågpassfiltrera all skit från den digitala försärkaren.

Sedan är det väl av min personliga åsikt att elektrolyter inte hör hemma i audiofiltertillämpningar, jag hade fått dit en plastfilmskondning istället, trots att den inte kommer passa ditt rastermått https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18929&pageSi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kondingarna är ju inga märkvärdiga saker så de går nog att byta mot vad som helst med samma värde, det ser ut som de sitter i ett filter av nån sort eftersom du har en spole där i mitten, du kan handla komponenter på många ställen, Conrad är ett annat ställe.

Ok då kör jag på de från Elfa, de verkade ha samma värden så jag litar på att de kommer lira med min förstärkare.
Det kan stämma, tänkte inte på att det är en spole mellan kondingarna.

Förstärkaren har en switch för att ställa in On/Auto och en för Filter On/Off som är precis intill varandra.
Kan det vara så att de här kondingarna har slagit ut själva funktionen för antingen filtret eller själva start-funktionen tro?
Om filtret är utslaget skulle det väl förklara hur förstärkaren kan starta men ej producera något ljud.
Vill minnas att det kom en ljudsignal till elementet när jag precis stoppade in signalkabeln i ljudkällan.

Skrivet av zaarx:

Låter som ett fall av kondensatorpest. Om jag kommer ihåg rätt så fixades processen med kondingarna nån gång 2008 så mest troligt är subben tillverkad nån gång innan dess. Fixade enkelt min Samsung 46" LCD TV genom att byta två kondensatorer som var buktade och hade läckt klet. Köpte en stor sats kondensatorer på Kjell för en dryg hundring och bytte.

Dax för våfflor! Lycka till!

Låter som något liknande jag drabbats av.
Vet att den här suben inte säljs i så många butiker på Prisjakt etc så den kan nog ha ett par år på nacken.
Hoppas den blir hel igen efter kondensatorbytet, det skulle innebära att jag lagat en HK sub för under en tia...
Tack för all hjälp grabbar, jag återkommer om vidare problem uppenbarar sig.
Ha en trevlig kväll!

Skrivet av TrinitoN:

Kondingen du länkat ser ut att lira bra. Om tänk köpa någon annan så GLÖM INTE BORT "NP" vilket står för "Non polarity", använder du en polär kondensator kommer du få rökutveckling tämligen fort. De där komponenterna tillhör någon form av filter precis som ovanstående skribent säger. Tycker mig se texten "Digital Amplifier" och kan då sätta mina slantar på att det är utgångsfiltret till den digitala förstärkaren som har den oerhört viktiga funktionen att lågpassfiltrera all skit från den digitala försärkaren.

Sedan är det väl av min personliga åsikt att elektrolyter inte hör hemma i audiofiltertillämpningar, jag hade fått dit en plastfilmskondning istället, trots att den inte kommer passa ditt rastermått https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18929&pageSi...

Bra att du nämnde det, hade lätt kunnat köpa en polaritetsberoende konding annars.
Hur vet jag om det är växelström eller likström min konding kommer arbeta med?

Av dessa du länkade till finns de som fixar 63VAC och 100VDC medan vissa klarar 100VDC och 250VAC, vilken bör man välja?
Verkar dessutom vara svårt att hitta längden på kondingarnas noder, för jag måste ju kunna montera den också...
Är dess plastfilmskondingar bipolära?

Tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte otroligt att det är kortslutning pga kondensatorerna och att det triggar nån skyddskrets som stänger ner slutsteget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte otroligt att det är kortslutning pga kondensatorerna och att det triggar nån skyddskrets som stänger ner slutsteget.

Smart, det kan förstås vara en möjlighet.
Hoppas på någon sådan anledning i alla fall, det vore ju riktigt härligt.
Vad säger du angående plastfilmskondingarna, tror du att det spelar mindre roll eller är det värt besväret och de extra kronorna det kostar?
Du är den enda jag vet med säkerhet som är riktigt haj på filterkomponenter.

Permalänk
Rekordmedlem

Plastkondingar är bättre men de är större och dyrare, priset spelar kanske inte så stor roll om du vill reparera en pryl och inte ska bygga 1000tals, men får de plats ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Bra att du nämnde det, hade lätt kunnat köpa en polaritetsberoende konding annars.
Hur vet jag om det är växelström eller likström min konding kommer arbeta med?

Av dessa du länkade till finns de som fixar 63VAC och 100VDC medan vissa klarar 100VDC och 250VAC, vilken bör man välja?
Verkar dessutom vara svårt att hitta längden på kondingarnas noder, för jag måste ju kunna montera den också...
Är dess plastfilmskondingar bipolära?

Tack för svar!

Om den arbetar med växel eller likström avgörs av applikationen, sitter den i signalvägen är det växelström och i strömförsörjningen är det likström (i alla fall efter eventuellt nätfilter).

Du bör klara dig med 100 VDC kondningar, det är ju det som sitter där och det är förmodligen rätt bra marginal redan då.

Att montera den kan du göra på flera sätt. Antingen förlänger du benen med valfri tråd eller så gör du nya hål i kretskortet och/eller skrapar av och ytmonterar det ena benet (det som ansluter till jordplanet).

Alla plastkondensatorer är bipolära!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Plastkondingar är bättre men de är större och dyrare, priset spelar kanske inte så stor roll om du vill reparera en pryl och inte ska bygga 1000tals, men får de plats ?

Ska jämföra måtten på kondingarna med den plats jag har på kortet.
Skulle det få plats så kanske jag köper en plastkonding om jag tänker behålla suben. Kanske gör det även om jag säljer den, lär ju finnas någon entusiast som vet vad det innebär on jag säger att jag bytt filterkondingarna till plastfilmskondingar.

Skrivet av TrinitoN:

Om den arbetar med växel eller likström avgörs av applikationen, sitter den i signalvägen är det växelström och i strömförsörjningen är det likström (i alla fall efter eventuellt nätfilter).

Du bör klara dig med 100 VDC kondningar, det är ju det som sitter där och det är förmodligen rätt bra marginal redan då.

Att montera den kan du göra på flera sätt. Antingen förlänger du benen med valfri tråd eller så gör du nya hål i kretskortet och/eller skrapar av och ytmonterar det ena benet (det som ansluter till jordplanet).

Alla plastkondensatorer är bipolära!

OK jag har inte så mycket kunskap som du nog förstår, hur avgör jag om de sitter i signalväg eller strömförsörjning?
Skrev lite snett i mitt förra inlägg, menade att den dyrare kodningen klarar 100VAC 250VDC, och den billigare 63VAC 100VDC.
Men då tar jag den lite dyrare om jag väljer plastfilmskondingarna, känns bättre med lite marginaler nu när de gamla dessutom gått sönder av någon anledning.

Smart, förlänga benen låter ju simpelt faktiskt. Löda då antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nått gick uppenbarligen fel när du postade 4 ? likadana inlägg, radera bort så det blir ett kvar

En ljudentusiast kommer nog ärligt talat inte att kolla på den subben oavsett vilka kondingar du använder så länge du inte valt nån typ som är extremt speciell så att man köper den för att få kondingarna till ett annat projekt, du kommer (bör) inte sätta in Duelund eller Mundorf eller liknande saker i den för det kommer att kosta flera tusen bara för kondensatorerna utan om du byter så använd "standardplastkondingar" de är båda bra nog för det och ändå rätt mycket dyrare än lytar.

Jag tror att kondingarna inte sitter i nätdelen utan endera är ett utgångsfilter för ett digitalslutsteg eller så är det att passivt delningsfilter till topparna, men ska man veta måste man kolla kopplingen/schema men de ser iallafall inte ut som nått du normalt har i en nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått gick uppenbarligen fel när du postade 4 ? likadana inlägg, radera bort så det blir ett kvar

En ljudentusiast kommer nog ärligt talat inte att kolla på den subben oavsett vilka kondingar du använder så länge du inte valt nån typ som är extremt speciell så att man köper den för att få kondingarna till ett annat projekt, du kommer (bör) inte sätta in Duelund eller Mundorf eller liknande saker i den för det kommer att kosta flera tusen bara för kondensatorerna utan om du byter så använd "standardplastkondingar" de är båda bra nog för det och ändå rätt mycket dyrare än lytar.

Jag tror att kondingarna inte sitter i nätdelen utan endera är ett utgångsfilter för ett digitalslutsteg eller så är det att passivt delningsfilter till topparna, men ska man veta måste man kolla kopplingen/schema men de ser iallafall inte ut som nått du normalt har i en nätdel.

Jo något blev helt Knas där, har rättat till det precis.
Visserligen sant, kanske inte den bästa suben i världen bara för att den heter Harman/Kardon, som jag personligen ser som ett bra märke.

Haha ja det lät som lite Overkill med kondingar värda mer än suben, tror jag kör på de här i plast från Elfa om ni tror att det går.
Jag förstår att ni inte kan veta 100% säkert, så jag tänkte i alla fall vara smart den här gången och beställa båda sorterna.
Köper plastfilmskondingarna 2st för 100VDC och även vanliga lytkondingarna, de kostar ju för fan 4 kronor styck.

Så det blir både och helt enkelt.
Bör jag börja med att sätta i lytkondingarna och se så att suben fungerar, och därefter byta ut dem mot plastfilmskondingarna om den nu gör det?
Eller vågar man löda på plastfilmskondingarna direkt tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Jo något blev helt Knas där, har rättat till det precis.
Visserligen sant, kanske inte den bästa suben i världen bara för att den heter Harman/Kardon, som jag personligen ser som ett bra märke.

Haha ja det lät som lite Overkill med kondingar värda mer än suben, tror jag kör på de här i plast från Elfa om ni tror att det går.
Jag förstår att ni inte kan veta 100% säkert, så jag tänkte i alla fall vara smart den här gången och beställa båda sorterna.
Köper plastfilmskondingarna 2st för 100VDC och även vanliga lytkondingarna, de kostar ju för fan 4 kronor styck och jag köper allting genom tjejens farsa som arbetar som inköpare på Elfa = upp till 70% rabatt på olika kategorier.

Så det blir både och helt enkelt.
Bör jag börja med att sätta i lytkondingarna och se så att suben fungerar, och därefter byta ut dem mot plastfilmskondingarna om den nu gör det?
Eller vågar man löda på plastfilmskondingarna direkt tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Desto mindre du löder desto bättre är det. Och andra sidan så kan det vara något fel - det kanske var därför kondningarna gick döden till mötes redan från början?

Och ett tips; rabatter genom vänner och bekanta är ingenting man tar upp på öppna forum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Bör jag börja med att sätta i lytkondingarna och se så att suben fungerar, och därefter byta ut dem mot plastfilmskondingarna om den nu gör det?
Eller vågar man löda på plastfilmskondingarna direkt tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Plastkondensatorerna lär inte vara sämre än lytarna men däremot kan det ev vara mer fel på förstärkardelen så om du inte "felsöker färdigt" så riskerar du ev att förstöra nya kondingar om det inte är det enda felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Desto mindre du löder desto bättre är det. Och andra sidan så kan det vara något fel - det kanske var därför kondningarna gick döden till mötes redan från början?

Och ett tips; rabatter genom vänner och bekanta är ingenting man tar upp på öppna forum

Ok varför är det bättre att löda mindre? Värme skadar komponenterna? Kanske är något annat fel som du säger, det märker vi. Förstärkaren har fungerat för säljaren i många år enligt honom själv så jag hoppas som sagt på att kondingarna bara dog.
Kanske blev nån spik i elnätet eller vad som helst som gjorde det, kan inte så mycket om elektronik ännu haha

Har nu plockat ner grejerna ytterligare för att komma åt baksidan av kondingarna, för att kunna byta ut dem.
Såg då att ett litet motstånd ser ut från mina ögon som att det är lite mörkt vid sin ena anslutning.
Kan ett vanligt motstånd brännas likt kondingarna om något går fel så att de blir svarta?

Det är dock ett litet SMD motstånd om de heter så, med såna där större (i förhållande till motståndets storlek), kvadratiska anslutningar för lödning ovantill på kretskort.
Kan inte se någon text på det lilla motståndet så jag lär inte kunna byta ut det utan att veta vilken resistans det ger.
Då får jag antagligen lösa loss även ett fungerande motstånd för att mäta på det, inte sant?
Dock är detta steg 2 om enbart kondingarna inte hjälper.
Steg 3 är att byta de större kondingarna då den ena upplevs något buktande i toppen, men inte alls som de små och det finns inget läckage kring dem.

Raderat den informationen. Vad kommer det sig att man inte tar upp en sån förmån? Bryter det mot någon lag jag bör känna till?

Skrivet av mrqaffe:

Plastkondensatorerna lär inte vara sämre än lytarna men däremot kan det ev vara mer fel på förstärkardelen så om du inte "felsöker färdigt" så riskerar du ev att förstöra nya kondingar om det inte är det enda felet.

OK så enligt dig borde jag egentligen göra steg 1, 2 och 3 från ovanstående inlägg samtidigt innan jag försöker starta förstärkaren igen?
Eller att jag alternativt köper dubbel uppsättning nya kondingar i fall att de går sönder på nytt? (Förstår att det är ett sämre alternativ, men vill helst inte lägga så mycket pengar på grejerna).

Googlade förresten den kod som står på det lilla kretskort som mina kondingar bland annat sitter på.
Koden var 104-DS15000V-E och verkar vara en standard för HK förstärkarna.
Enligt TS i den här tråden är det lilla kortet inte något filter utan ett dotterkort till den större förstärkardelen.
Kan detta stämma, och i så fall, bör jag köpa lytkondingarna istället för plastfilmskondingarna för att inte förstöra något?http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=61809

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker alltid att man ska mäta runt stället där det uppenbarligen är fel för att se om nått annat skadats och helst följa med i schemat, att bara byta delar är alltid lurigt och utan att mäta vet man inte vad som är trasigt.
Ett filter kan mycket väl sitta på ett dotterkort, men utan schema så är det svårt att veta vad saker har för funktion och om det spelar roll så får man skaffa ett schema eller rita upp ett utefter hur saker är kopplade så att man förstår funktionen om det inte är lätt att se ändå när man har prylarna så man kan vända o vrida på dem själv.
Däremot så är det garanterat ett filter av nån sort men frågan är till vad.
Om du inte kan felsöka/mäta fullt ut så får du chansa och byta det som uppenbarligen är trasig ock hoppas på att inget annat gett sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker alltid att man ska mäta runt stället där det uppenbarligen är fel för att se om nått annat skadats och helst följa med i schemat, att bara byta delar är alltid lurigt och utan att mäta vet man inte vad som är trasigt.
Ett filter kan mycket väl sitta på ett dotterkort, men utan schema så är det svårt att veta vad saker har för funktion och om det spelar roll så får man skaffa ett schema eller rita upp ett utefter hur saker är kopplade så att man förstår funktionen om det inte är lätt att se ändå när man har prylarna så man kan vända o vrida på dem själv.
Däremot så är det garanterat ett filter av nån sort men frågan är till vad.
Om du inte kan felsöka/mäta fullt ut så får du chansa och byta det som uppenbarligen är trasig ock hoppas på att inget annat gett sig.

Jag förstår. Tror inte jag har den utrustning som krävs för att göra så stora tester. Allt jag har är en multimeter, och den mäter inte kapacitans över 20uF eller induktans eller nånting sånt.
Kan jag med resistans -och spänningsmätning komma fram till vilka komponenter som behöver bytas så vore det väldigt intressant att läsa sig hur.
Måste då alla komponenter omkring lödas loss?

Tror nästan att jag i slutänden kommer hålla mig till ditt sistnämnda alternativ. Åtminstone till en början.
Skulle den fortfarande inte fungera efter bytet, eller låta konstigt etc så kommer jag troligtvis att göra ytterligare undersökningar och då har jag gärna er kunniga med mig på forumet för support.

Jag beställer kondingarna, likadana som sitter där idag (lytkondingarna) och märker vad som händer.
Börjar den fungera felfritt med dem så kommer jag att testa med plastfilmskondingar.
Det låter väl som en bra början?
Har som sagt inte hållt på så mycket med elektronik, men gillar att tänja på gränserna lite. Börjar med att få den fungerande, sen om jag nu lyckas med det så kan jag pressa lyckan lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man kommer långt med en multimeter, du får inga värden på kondingar, men mäter den "orimlig" är den ju kass, avbrott eller kortslutning ser man ju med resistansmätning åt båda hållen på den, detsamma gäller ju transistorer.
en spole ska ju ha en resistans som stämmer med trådmängd/längd, för grundläggande felsökning kommer man alltså oftast rätt långt med en multimeter bara man tänker på hur sakerna är kopplade som du är inne på, kringliggande komponenter kan ju påverka och ibland måste man ha en avancerad mätare eller lossa komponenten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kommer långt med en multimeter, du får inga värden på kondingar, men mäter den "orimlig" är den ju kass, avbrott eller kortslutning ser man ju med resistansmätning åt båda hållen på den, detsamma gäller ju transistorer.
en spole ska ju ha en resistans som stämmer med trådmängd/längd, för grundläggande felsökning kommer man alltså oftast rätt långt med en multimeter bara man tänker på hur sakerna är kopplade som du är inne på, kringliggande komponenter kan ju påverka och ibland måste man ha en avancerad mätare eller lossa komponenten.

All right, så det finns alltså ett och annat som jag kan göra trots allt.
Jobbigt att löda loss komponenterna dock om det är vad som krävs, men jag antar att det kunde vara värt besväret för att lära sig lite mer.
Skulle den nu inte fungera med nya kondingar så ska jag helt klart följa ditt råd och mäta lite på grejerna.
Funkar det att mäta resistans även på de större kondingarna, för att se så att de är friska?
Med tanke på att den ena kondingen är buktad i toppen, kan man anta att även den har gjort sitt i livet eller är detta bara vägledande tumregel som inte alltid stämmer, att en buktande topp betyder något ont alltså?

Har precis rengjort kretskortet i alla fall, bara för att jag inte hade annat för mig.
Så nu är allt gammalt skit borta, när kondingarna kommer går det nog snabbt att byta dem och testa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Buktande toppar tyder på att säkerhetsventilen öppnat sig och för att kolla om det är så elerl inte behöver man nått mere avancerat än en multimeter, tex en kondensatorprovare, det finn sånna billigt på ebay o man vill hålla på med det på hobbynivå.
Annars går det skapligt att kolla om kondensatorn är helt kass eller inte genom att resistansmäta på den, då kommer den att laddas och laddas ur och visa ett varierande resistansvärde, jag gjorde en video på hur det ser ut en gång åt en annan som hade en snarlik fråga, så här uppför sig en frisk elektrolyt när du resistansmäter på den år båda hållen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Buktande toppar tyder på att säkerhetsventilen öppnat sig och för att kolla om det är så elerl inte behöver man nått mere avancerat än en multimeter, tex en kondensatorprovare, det finn sånna billigt på ebay o man vill hålla på med det på hobbynivå.
Annars går det skapligt att kolla om kondensatorn är helt kass eller inte genom att resistansmäta på den, då kommer den att laddas och laddas ur och visa ett varierande resistansvärde, jag gjorde en video på hur det ser ut en gång åt en annan som hade en snarlik fråga, så här uppför sig en frisk elektrolyt när du resistansmäter på den år båda hållen.
https://www.youtube.com/watch?v=NFjyfYhhJcg

Ahaa och vad innebär det då att säkerhetsventilen öppnat sig, sker detta på grund av överström alltså?
Har kollat på de här kondingarna som verkar vara av ett märke i alla fall, vad tror du om dem?
Original sitter kondingar som fixar 80v men trafon ger bara 2x48,2v, då borde väl 63v kondingar funka?
Eller ska man snarare satsa på de dyrare 100v kondingarna om det blir aktuellt att köpa?
Kopplas någonting mellan fas-fas blir det ju mer än 48,2 volt, blir väl närmare 100v men det känns som att original skulle vara kraftfullare om fallet vore så.

63v:
http://www.conrad.se/POWER-ELKO-SNAP-IN-85%26deg;4700%26micro;-63V.htm?websale8=conrad-swe&pi=446286&ci=SHOP_AREA_17434_0245809

100v:
http://www.conrad.se/POWER-ELKO-SNAP-IN-85%26deg;-4700%26micro;-100V.htm?websale8=conrad-swe&pi=445947&ci=SHOP_AREA_17434_0245809

Plastfilmskonding:
http://www.conrad.se/KONDENS.-MKS4-10,0%26micro;F-100VDC-10%25.htm?websale8=conrad-swe&pi=459859&ci=SHOP_AREA_17435_0245410

Sammanlagt 300:- med frakt för plastfilms och 63v stora. 380:- för de som klarar 100v inklusive plastfilms och frakt.
Bör man slå till tro? Isf vilka av de stora, behöver jag de som klarar mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mäta en kondensator på det sättet som mrqaffe linkar till säger inte mer än att kondensatorn inte är kortsluten. För att få en rimlig uppskattning av kapacitansen i kondensatorn så laddar du upp den (med hjälp av batterier, trafos, nätadapters eller vad som helst) och så laddar du ur den genom ett motstånd samtidigt som du mäter spänningen över motståndet, sedan räknar du enkelt fram kapacitansen.

Här är en servicemanual till ditt steg: http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Pro...

Kikar du på det så kan du identifiera dina trasiga kondensatorer till C16 och C17. Tittar du på kopplingsschemat så ser man också att dessa elektrolyter har parallellkopplats med keramiska kondensator för att motverka lite av de dåliga egenskaperna som elektrolyter medför. Byter du mot plastfilmskondensatorer bör du även löda bort dessa "bypass caps" så plastfilm är bättre än keramiska. Det går även att se att komponenterna tillhör filtret till förstärkaren, precis som jag misstänkte.

När det gäller C501 och C502 (alltså i nätdelen) så är det inte säkert att de är dåliga bara för att de blivit lite grillade. Dock kan det vara värt att mäta på. Deras uppgift är bara att glättra (alltså mellanlagra ström när transformatorn inte kan förse någon ström till steget).
Dessa är placerade mellan Uneg och Upos, precis som i alla andra audioapplikationer (en audioförstärkare behöver nämligen en positiv och en negativ spänning för att förstärka när signaler är positiv resp. negativ. Undantaget är riktiga skitförstärkare som gör hela signalen positiv och sedan filtrerar bort DC-skiftet.). I alla fall: spänningen kondensatorerna måste tåla är sqrt(2)*48.2*1.05-1.5 ~ 70 V. Om nu spänningen ut från transformatorn är 48.2 V (vilket jag tycker låter högt för en sådan låg uteffekt, är du säker på att det inte är den likriktade spänningen?)

I alla fall, läs servicemanualen. Den ger dig mycket information och om du klurar lite kan du nog förstå hur det fungerar också. Kul att du vill reparera den i vilket fall, många som bara hade kört den till tippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Mäta en kondensator på det sättet som mrqaffe linkar till säger inte mer än att kondensatorn inte är kortsluten. För att få en rimlig uppskattning av kapacitansen i kondensatorn så laddar du upp den (med hjälp av batterier, trafos, nätadapters eller vad som helst) och så laddar du ur den genom ett motstånd samtidigt som du mäter spänningen över motståndet, sedan räknar du enkelt fram kapacitansen.

Här är en servicemanual till ditt steg: http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Pro...

Kikar du på det så kan du identifiera dina trasiga kondensatorer till C16 och C17. Tittar du på kopplingsschemat så ser man också att dessa elektrolyter har parallellkopplats med keramiska kondensator för att motverka lite av de dåliga egenskaperna som elektrolyter medför. Byter du mot plastfilmskondensatorer bör du även löda bort dessa "bypass caps" så plastfilm är bättre än keramiska. Det går även att se att komponenterna tillhör filtret till förstärkaren, precis som jag misstänkte.

När det gäller C501 och C502 (alltså i nätdelen) så är det inte säkert att de är dåliga bara för att de blivit lite grillade. Dock kan det vara värt att mäta på. Deras uppgift är bara att glättra (alltså mellanlagra ström när transformatorn inte kan förse någon ström till steget).
Dessa är placerade mellan Uneg och Upos, precis som i alla andra audioapplikationer (en audioförstärkare behöver nämligen en positiv och en negativ spänning för att förstärka när signaler är positiv resp. negativ. Undantaget är riktiga skitförstärkare som gör hela signalen positiv och sedan filtrerar bort DC-skiftet.). I alla fall: spänningen kondensatorerna måste tåla är sqrt(2)*48.2*1.05-1.5 ~ 70 V. Om nu spänningen ut från transformatorn är 48.2 V (vilket jag tycker låter högt för en sådan låg uteffekt, är du säker på att det inte är den likriktade spänningen?)

I alla fall, läs servicemanualen. Den ger dig mycket information och om du klurar lite kan du nog förstå hur det fungerar också. Kul att du vill reparera den i vilket fall, många som bara hade kört den till tippen.

Måste bara säga att det är otroligt vad ni kan killar, uppskattar att ni hjälper till verkligen.

Det där var ett jävla bra knep faktiskt, funkar det helt säkert eller är det en viss felmarginal om man mäter på det sättet?
Vilken resistans bör motståndet ha och vilken spänning/typ av batteri bör jag använda för att ladda upp kondingen jag vill mäta?

Så jävla bra!
Tog ett tag innan jag lyckats förstå alla scheman och vad du menade med parallellkopplade keramiska kondingar och det. Har dessutom kunnat identifiera dem i praktiken. Så det är med andra ord 3st keramiska kondingar som ska lödas bort från kortet och praktiskt taget slängas i soporna, alltså de ska inte ersättas med något?
Förstår ju lite av delningsfilter i alla fall, så jag tror att jag har det här klart för mig i alla fall.

Sen nu i helgen lägger jag beställningen på två plastfilmskondingar från Elfa och avvaktar med de större kondingarna, eller borde jag göra den här nämnda kapacitansmätningen av de större kondingarna innan jag beställer för att eventuellt ta med även nya sådana i beställningen?

Jag har ingen aning om det där om jag ska vara ärlig. Vad som står på transformator är 48,2--0--48,2. Det är ju förstås växelspänning då va, så om förstärkaren kräver nån likspänning och så det vet jag inte.
Kondingarna måste alltså klara 70v+ om det är så att de jobbar med likspänning, förstår jag rätt?
I så fall är det ju de som fixar 100v som gäller om de befintliga inte är i ok skick helt enkelt.
Ska köpa mig en ny tennsug nu appropå det.

Otroligt att du hittade den där manualen, hade inte ens tänkt på att en manual kunde vara till så mycket hjälp.
Den kommer jag få mycket nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Måste bara säga att det är otroligt vad ni kan killar, uppskattar att ni hjälper till verkligen.

Det där var ett jävla bra knep faktiskt, funkar det helt säkert eller är det en viss felmarginal om man mäter på det sättet?
Vilken resistans bör motståndet ha och vilken spänning/typ av batteri bör jag använda för att ladda upp kondingen jag vill mäta?

Så jävla bra!
Tog ett tag innan jag lyckats förstå alla scheman och vad du menade med parallellkopplade keramiska kondingar och det. Har dessutom kunnat identifiera dem i praktiken. Så det är med andra ord 3st keramiska kondingar som ska lödas bort från kortet och praktiskt taget slängas i soporna, alltså de ska inte ersättas med något?
Förstår ju lite av delningsfilter i alla fall, så jag tror att jag har det här klart för mig i alla fall.

Sen nu i helgen lägger jag beställningen på två plastfilmskondingar från Elfa och avvaktar med de större kondingarna, eller borde jag göra den här nämnda kapacitansmätningen av de större kondingarna innan jag beställer för att eventuellt ta med även nya sådana i beställningen?

Jag har ingen aning om det där om jag ska vara ärlig. Vad som står på transformator är 48,2--0--48,2. Det är ju förstås växelspänning då va, så om förstärkaren kräver nån likspänning och så det vet jag inte.
Kondingarna måste alltså klara 70v+ om det är så att de jobbar med likspänning, förstår jag rätt?
I så fall är det ju de som fixar 100v som gäller om de befintliga inte är i ok skick helt enkelt.
Ska köpa mig en ny tennsug nu appropå det.

Otroligt att du hittade den där manualen, hade inte ens tänkt på att en manual kunde vara till så mycket hjälp.
Den kommer jag få mycket nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

"Knepet" är mycket exakt och begränsas egentligen bara av upplösningen/uppdateringsfrekvensen i din multimeter. Vilka värden du skall använda beror på hur långt tid och vilken spänning du har laddat upp den med. Skall man vara riktigt exakt så skall din multimeterresistans tas med men den är så hög (vanligtvis 1M Ohm) att vi kan bortse från den.

t = -C*R*ln(V1/V0) där t = tiden det tar att ladda ur, R = resistansen på motståndet, V1 den undre spänningen, V0 spänningen du har laddat upp kondensatorn med.

Till exempel: -8200*10^-6*1000*ln(20/70) innebär att du har en kondensator på 8200 uF, du laddar ur det genom ett motstånd på 1000 Ohm, du slutar din tidtagning när spänningen går under 20 V och kondensatorn är från början laddad med 70 V. Detta förlopp skulle ta ungefär 10.3 sekunder.

Det är alltså tiden du skall klocka från det att du kopplar ihop det tills att du utläser ett värde på 20 V på multimetern, kasta sedan in dina värden i ovanstående formel och ut kommer kapacitansen.

Att löda bort samtliga kondensatorer på filtret går bra. Står det 48.2-0-48.2 på trafon så är det mycket riktigt växelspänningen den ger ut och värdet efter likriktning kommer vara ungefär 70 V, du kan alltså inte använda en kondensator med lägre klassning än så.

Att laga någonting utan en servicemanual/ritning kan vara lite pilligt om det inte är en enkel krets där det är uppenbart vad som kan gått snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

"Knepet" är mycket exakt och begränsas egentligen bara av upplösningen/uppdateringsfrekvensen i din multimeter. Vilka värden du skall använda beror på hur långt tid och vilken spänning du har laddat upp den med. Skall man vara riktigt exakt så skall din multimeterresistans tas med men den är så hög (vanligtvis 1M Ohm) att vi kan bortse från den.

t = -C*R*ln(V1/V0) där t = tiden det tar att ladda ur, R = resistansen på motståndet, V1 den undre spänningen, V0 spänningen du har laddat upp kondensatorn med.

Till exempel: -8200*10^-6*1000*ln(20/70) innebär att du har en kondensator på 8200 uF, du laddar ur det genom ett motstånd på 1000 Ohm, du slutar din tidtagning när spänningen går under 20 V och kondensatorn är från början laddad med 70 V. Detta förlopp skulle ta ungefär 10.3 sekunder.

Det är alltså tiden du skall klocka från det att du kopplar ihop det tills att du utläser ett värde på 20 V på multimetern, kasta sedan in dina värden i ovanstående formel och ut kommer kapacitansen.

Att löda bort samtliga kondensatorer på filtret går bra. Står det 48.2-0-48.2 på trafon så är det mycket riktigt växelspänningen den ger ut och värdet efter likriktning kommer vara ungefär 70 V, du kan alltså inte använda en kondensator med lägre klassning än så.

Att laga någonting utan en servicemanual/ritning kan vara lite pilligt om det inte är en enkel krets där det är uppenbart vad som kan gått snett.

Det verkar ganska komplicerat när man ser formeln så, går det att räkna ut den här formeln rakt av på en miniräknare?
Funderade också på hur man egentligen får ut kapacitansen från formeln. Till vänster om lika med-tecknet har du T som står för tiden som du säger, därefter kommer själva formeln på andra sidan om lika med-tecknet. Är det inte då tiden vi beräknar, inte kapacitansen?
Tror det är något jag missförstår med formeln.

Dock kan jag inte hitta kondensatorn som på schemat heter C20!
Enligt kopplingsschemat är de två lytkondingarna parallellkopplade med 3st keramiska kondingar som heter C18, C19 och C20.
I praktiken där emot ser jag bara de 2 förstnämnda på kortet, C20 kan jag inte finna någon stans alls.
Vad kan det komma sig tro?

All right då förstår jag. Verkar inte de befintliga stora kondingarna friska får jag köpa de blå Vishay kondingarna och hoppas att de är bra.
Det vet du säkert bäst om de är något att ha i praktiken. Ett märke, och någorlunda vettiga värden är väl allt jag ser och antar att de är bra. http://www.conrad.se/POWER-ELKO-SNAP-IN-85%26deg;-4700%26micro;-100V.htm?websale8=conrad-swe&pi=445947&ci=SHOP_AREA_17434_0245809

Det kan jag förstå! Nu med servicemanualen kan nog till och med jag komma under fund med ett och annat.

EDIT: kom på att jag skulle länka in ett par kondingar jag kikar på nu, kanske vet ni om de verkar bra.
Har märkt att det finns lite olika kondingar under plastfilms kategorin. Polyester och polypropylen m.m.
Kollade på dessa från Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-471-29&t...

Eller den här från Conrad:
http://www.conrad.se/websale8/?Ctx=%7bver%2f8%2fver%7d%7bst%2...

Då är bara frågan vilken som är bättre, om nu någon av de nämnda är bra?
Tycker den från Elfa verkar bättre på så sätt att den har en mindre tolerans, bara 5% medan den från Conrad har 10%.
Dock är den från Elfa axiell vilket jag inte vet vad det innebär.
Den från Conrad är metalliserad polyesterfolie medan den från Elfa är metalliserad polypropylen.

Som sagt har jag dålig koll, ni får gärna säga några ord om vilken kondingar man bör köpa egentligen, självklart inte bara av dessa två.

Permalänk
Medlem

Det är bara att kasta om fritt enligt mattens alla regler:
t = -C*R*ln(V1/V0)
C = t/(-R*ln(V1/V0))

Klarar inte din miniräknare av logaritmer så kan du använda wolframalpha.com

Angående val av kondensatorer till nätdel så är det ingen jättekritisk tillämpning, värden kan mer än gärna vara högre än de som sitter där idag (med andra ord, 10 mF skulle fungerar utmärkt)

När det gäller de till filtret bör du kanske inte välja en axiell kondensator (ett ben på vardera sida) då det bara gör att den strålar ut och tar upp mer störningar. Dessutom tenderar MKP kondensatorer att bli lite för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Och ett tips; rabatter genom vänner och bekanta är ingenting man tar upp på öppna forum

Äh, det är ändå inga stora summor vi snackar i detta fall, värre hade varit om han hade någon som såg till att han bara betalade 10,000:- för en OLED på 100".

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!