AKG K550, vad finns det för roliga alternativ?

Permalänk
Medlem

AKG K550, vad finns det för roliga alternativ?

Köpte precis ett par AKG K550 och har nu efter lite lyssnande kommit fram till att jag inte gillar att de tappar nästan all botten direkt om de inte sluter 100% tätt runt öronen. Väldigt känsliga för om man råkar flytta dem, man måste liksom hitta "sweet spot" innan man kan börja njuta av musiken. De har dock ett väldigt öppet ljud i övrigt med väldigt tydlig separation vilket jag uppskattar. Dock är jag tveksam till hur de hanterar rock och modern metal. Och detta är saker jag lyssnar en hel del på. Det saknas liksom punch i gitarrmattorna. Det kunde varit lite mer botten i ljudet, det känns som det saknas lite i delar av det lägre spektrat så att säga. Inget som märks av (eller som man lider av) när man lyssnar på Toto och Rush så att säga. Men till modernare grejer. Är dock inte ute efter någon slags megabäjs, lyssnar inte på dunka dunka-musik. Men det kunde varit "mindre separation" i det lägre registret nästan, höhö

Vad kan man köpa istället?

Önskemål:
- Stängda lurar
- De skall vara lättdrivna (vill inte ha hörlursförstärkare - lurarna ska användas portabelt, ingen stationär lösning)
- Bra passform för stort hövve
- Max 3000:- (tror jag, typ)

Hjälp?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Fyndjägare

Håller med fullständigt gällande beskrivningen av K550. Alternativ är tex Momentum Over-ear, Focal Spirit Pro, Focal Spirit Classic. Men alla har mindre kåpor och eventuellt mindre bygel än K550. Och inte lika luftig ljudbild. Men de har mer klipp i bas och mellanregister och borde fungera bättre med Metal. Kan vara värt att testa iallafal. Annars gillar jag HD25-1 II med metal men den är on-ear.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

De där HD25-1 II ska jag kolla in. De ser ju dock brutalt skumma ut med den där dubbelbygeln!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls vad du menar med att de saknar botten. K550 är några av få lurar som verkligen fortsätter och fortsätter ner på djupet och spelar utan konstigheter. Inga problem att spela ner till 20Hz. Man hör ju inte så mycket där nere, men man känner att lurarna vibrerar. Så i min bok så har de, tvärt om, mer botten än de allra flesta lurar.
Är det så att du är ute efter en liten puckel i basregistret istället för en neutral återgivning? Isf brukar ju ATH-M50 vara något som många gillar. Annars är väl Audio Technica ATH-A900X mer direkta "ersättare" till K550, men tycker du att K550 saknar botten så lär du nog tycka att A900X gör det åxå, misstänker jag.
Jämförelse:
http://www.head-fi.org/products/akg-k-550/reviews/8432

Momentum som nämndes här ovan tyckte jag var oerhört obekväma och de gav blomkålsöron på ungefär 10s. Man får ha väldigt små öron om de ska kunna användas "over ear". Jag upplevde dem dessutom som väldigt avrullade i diskanten. Så mitt råd är att verkligen prova dem ordentligt innan du eventuellt köper dem.

Permalänk
Medlem

Njae, det jag skrev var att de tappar botten om de inte sluter 100% tätt runt öronen. Det räcker med att jag vrider lite på huvet så blir det en glipa nånstans och ljudbilden ändras drastiskt. Men sitter man helt stilla och lyckas hitta en "sweet spot" så tycker jag ljudet är riktigt bra till typ orkestral musik, pop, gamla rockproduktioner m.m. Det är alltså mer en komfortfråga, det blir irriterande att behöva vara så noggrann med hur lurarna sitter för att få en komplett ljudbild.

Sen tycker jag nog i och för sig att det är något som fattas i det lägre registret ibland, speciellt i "modern" rock/metal. Det är dock svårt att sätta fingret på vad det är. Jag vet inte om det är för att lurarna är "för neutrala" helt enkelt och att moderna produktioner förutsätter att man kör V-EQade lurar för att det ska låta bra helt enkelt. Även om jag hör basfrekvenser så är det åtminstone tidvis för "smalt" för mig, jag vill ha mer fyllighet där.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

I jämförelsen du länkar till, dumbo, så framgår ju att K550 "is a thin sounding headphone". Han hänvisar till lack of upper bass/lower mids. Kanske är det i själva verket detta som spökar i mina gitarrmattor... inte djupbasen... men ett fullare ljud i de lägre regionerna?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Ja, om det är specifikt gitarrer som du tycker låter "tunt" så är det nog samma sak som du tycker saknas som han som skrivit recensionen, för gitarrer ligger snarare i det området än i djupbasen. En normalt stämd 6-strängars gitarr spänner väl från 82-1200Hz, ungefär, om jag inte kommer ihåg helt galet. Sedan kan ju en del gitarrister använda både andra stämningar och effekter (och fler strängar) som förändrar detta åt båda hållen, men djupbas handlar det sällan om oavsett. En del stämmer 7-strängade gitarrer så att tjockaste strängen är ett A och ligger då runt 50-nånting Hz.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag här med ett par HD25-1 II som anlände idag och det känns som jag är på rätt väg. Inte alls samma tunnhet i ljudbilden. K550:na returnerade jag. Får ge dessa lite speltid innan jag bestämmer mig

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Säger bara Fear Factory-Demanufacture!
HD25-1 II är en keeper

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT-990

Den bästa lur jag haft i prisklassen.

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990_edition_2005.htm

Permalänk
Medlem

Köp hem ett par http://www.thomann.de/se/superlux_hd660.htm eller http://www.thomann.de/se/superlux_hd662.htm och prova för skojjs skull. Billiga men låter otroligt bra. Byter man ut kuddarna mot mjuka velour pads så blir de riktigt nice. Jag lyssnar mestadels på metal och köpte ett par HD662 för att prova, kör bara med dom nu
Rätt klart och "öppet" ljud, men endå bra tryck och djup i basen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

DT-990 är ju öppna lurar... ska jag ha det så kommer jag nog köra HD600/650

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61