Optisk ljudkabel med böjd adapter

Permalänk
Medlem

Optisk ljudkabel med böjd adapter

Hej!
Går i tankarna att köpa ny förstärkare "Rotel RA-12" som har 2 optiska utgångar.
Problemet kommer när jag vill koppla in optiska kabeln i TVn, eftersom den optiska utgången från TVn går rakt bakåt mot väggen.
Har 3-4 centimeter från TV till vägg.
Kollade runt lite på nätet och fann den här http://ecx.images-amazon.com/images/I/31u98SbmaFL._SY300_.jpg .
Vad tror ni? Kommer den att sacka ner ljudet groteskt eller kommer den duga fint?
Ska inte spela musik genom TVn utan endast film/tv tittande.

Kom med förslag på vad jag annars kan göra..

Permalänk
Sötast

Det är en digital signal, antingen fungerar den, eller så fungerar den inte.

Permalänk
Medlem

Så du säger KÖR PÅ?
Vad bör jag tänka på när jag köper den optiska kabeln?
Det är stor skillnad i pris på dem..

Permalänk
Medlem

Den här videon borde svara på dina frågor; https://www.youtube.com/watch?v=Bfv9L8fVvr4

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

du har ju annars denna å det är samma fast då har du den på kjell http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Royzan:

Så du säger KÖR PÅ?
Vad bör jag tänka på när jag köper den optiska kabeln?
Det är stor skillnad i pris på dem..

Det är ganska liten skillnad på billiga fibrer så vill du inte köpa en dyr med slipade ändar så spelar det ingen större roll vad du väljer och ska du inte dra signalen långt så lär en metrev ändå fungera så köp vad som helst om du inte behöver över 5 m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är en digital signal, antingen fungerar den, eller så fungerar den inte.

Så fungerar det inte. Optiska kablar kan bli skadade så de t.ex får ljudbortfall på vissa kanaler.

Permalänk
Medlem

Tack för era fina svar! Det glädjer mig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

Så fungerar det inte. Optiska kablar kan bli skadade så de t.ex får ljudbortfall på vissa kanaler.

Att det blir fel på nån specifik kanal är inte troligt men visst kan man bryta av en fibre, men i så fall blir det problem med all data som ska överföras och inte bara en viss kanal, fiber är känsligare än koppar för böjning och det är tex därför man använder såna där vinkeladaptrar som länkades för att slippa skarpa böjar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden jag kan komma på när det gäller digitalt borde vara jitter, kvalitet på kontakterna och hur mycket data som kabeln kan hantera.

Själv kör jag med följande på 3m (färgen liknar mer svart än lila)
http://www.hifiklubben.se/Products/qed-performance-optical-au...

Permalänk
Medlem

Tror inte en sån böj kan spela någon som helst roll. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Kan däremot tipsa att kanske inte köpa den absolut billigaste kabeln. Inte för att kvalitén på ljudet är något sämre men för att de är så tunna att man är nervös för att en vindpust ska knäcka dem. Har själv den billigaste från kjell.co och känner att jag får hålla koll på den var gång jag ska göra något i kabelhärvan den ligger vid.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Så fungerar det inte. Optiska kablar kan bli skadade så de t.ex får ljudbortfall på vissa kanaler.

Om du med "Vissa" menar "Exakt alla eller ingen alls" så ja, det stämmer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om du med "Vissa" menar "Exakt alla eller ingen alls" så ja, det stämmer.

Det som händer är att du kan få hack i musiken och vissa receivrar tappar helt bort signalen och kräver t.ex. omstart eller att du får byta källa fram och tillbaks för att få tillbaka ljudet. Är sladden alldeles för lång eller skadad får du naturligtvis inte fram någon signal eller ljud alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är sladden alldeles för lång eller skadad får du naturligtvis inte fram någon signal eller ljud alls.

Jaha vad menar du för långt. Finns Optiskt upp till 15m

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Jaha vad menar du för långt. Finns Optiskt upp till 15m

Det kan nog finnas längre än det, men enklare fiber är gjord av relativt grov, enkel, billig plastfiber där man klippt av ändarna, och det finns tunnare glasfiber/bättre plastfiber med slipade ändar, låg dämpning och lite reflexer som fungerar på långa sträckor, jämför det med nätverksteknik, det är skillnad på hur bra fibern fungerar och ska man dra roslink längre sträckor så är det inte alltid att "fiskelinorna" fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.