Hörlur, DAC/AMP 3000kr

Permalänk

Hörlur, DAC/AMP 3000kr

Jag fyller år snart och kommer få ljud i present.
Jag har kollat på AKG K550 och även DAC'en Audinst HUD-MX1. Jag vill ju ha ett bra ljud, spelar mest typ Skyrim och lyssnar på all sorts musik. Hörlurarna kan tänkas att tas med till skolan, dock se inte detta som någon prioritering då ljud kommer före mobilitet.
Jag vill inte ha surround då det bara är jobbigt när man hör ljud från ett element till exempel vid en konversation med NPC's.

Tänkte mig cirka 2500~ kronor för paketet, kan dock gå upp till 3200 om det känns som ett vettigt beslut. Det ljudkortet jag har är Realtek 898 (integrerat).

Jag kan tänka mig att fortsätta köra på det inbyggda då jag har hört att ljudkort inte ska göra stor skillnad på dessa nivåer av hårdvara, och att DAC/AMP ska göra större skillnad. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Ett Asus Xonar ST/STX är riktigt bra för pengarna, och med den budgeten skulle jag satsa på ett sånt. Men man ska ha "realistiska" förväntningar på vad det ger att förbättra källan (läs ljudkortet), det är sällan några direkt "imponerande" skillnader (läs mer bas/diskant), bara bättre ljud om du missförstår mig rätt. Å andra sidan skit in skit ut, oavsett hur bra lurar man har så kommer de aldrig låta bättre än källan.

Kan inte uttala mig om AKG hörlurarna, men det är alltid värt att gå och lyssna om man har möjlighet, och man bör lyssna på i alla fall Sennheiser innan man bestämmer sig kan vara värt att testa ett par Grado med om man kan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Slutna eller öppna lurar?

Skrivet av xGreenRed:

Jag kan tänka mig att fortsätta köra på det inbyggda då jag har hört att ljudkort inte ska göra stor skillnad på dessa nivåer av hårdvara, och att DAC/AMP ska göra större skillnad. Stämmer detta?

Alltså, en DAC är väl endast till för uppspelning av ljud medans ett ljudkort även kan ha ingångar.
Om det ena eller andra är "bättre" beror på vad du skall använda grejerna till.

Skaffar du en DAC ska du även tänka på att du behöver en hörlursförstärkare, kombinerad eller ej.

Jag kör denna kombination och är mycket nöjd för den ringa pengen -
http://schiit.com/products/magni
+
http://schiit.com/products/modi

Äger även en kombinerad DAC + stärkare som är mycket trevlig. Bra om du önskar ha flertalet ljudkällor.
http://www.mav-audio.com/base/product/d1p

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Tror du kan klara dig rätt långt med datorns inbyggda ljudkort för dom hörlurarna. Bästa vore väl om du tar med dig din bärbara dator(om du har någon) och drar ner till en affär som har hörlursförstärkaren inne så du kan jämföra. Det inbyggda ljudkortet i de flesta datorer är nämligen helt okej så om inte hörlurarna kräver en hög effekt så är det oftast inte värt pengarna imo.

EDIT:
Hade tagit en titt på Sennheiser Momentum med. Portabla och grymt bra ljud! Dessutom är de extremt snygga

Permalänk
Skrivet av lideri:

Ett Asus Xonar ST/STX är riktigt bra för pengarna, och med den budgeten skulle jag satsa på ett sånt. Men man ska ha "realistiska" förväntningar på vad det ger att förbättra källan (läs ljudkortet), det är sällan några direkt "imponerande" skillnader (läs mer bas/diskant), bara bättre ljud om du missförstår mig rätt. Å andra sidan skit in skit ut, oavsett hur bra lurar man har så kommer de aldrig låta bättre än källan.

Kan inte uttala mig om AKG hörlurarna, men det är alltid värt att gå och lyssna om man har möjlighet, och man bör lyssna på i alla fall Sennheiser innan man bestämmer sig kan vara värt att testa ett par Grado med om man kan.

Jag vill att det ska låta bra Så bra ljud är väl inte direkt det jag behöver.

Kan kolla på dem

Permalänk
Skrivet av Jocose Jake:

Slutna eller öppna lurar?

Alltså, en DAC är väl endast till för uppspelning av ljud medans ett ljudkort även kan ha ingångar.
Om det ena eller andra är "bättre" beror på vad du skall använda grejerna till.

Skaffar du en DAC ska du även tänka på att du behöver en hörlursförstärkare, kombinerad eller ej.

Jag kör denna kombination och är mycket nöjd för den ringa pengen -
http://schiit.com/products/magni
+
http://schiit.com/products/modi

Äger även en kombinerad DAC + stärkare som är mycket trevlig. Bra om du önskar ha flertalet ljudkällor.
http://www.mav-audio.com/base/product/d1p

Slutna lurar, hyffsat stort huvud. Naturligt ljud helst, ingen superbas, utan den ska återgiva naturligt, som ljudet är tänkt att låta.
Jag kommer då endast ha hörlurar, så en kombinerad DAC/AMP skulle vara trevligt, så tar det inte upp lika mycket och kanske kostar mindre.

Förstår inte vad skillnaden mellan ingångar och utgångar är :s

Permalänk
Skrivet av Semenra:

Tror du kan klara dig rätt långt med datorns inbyggda ljudkort för dom hörlurarna. Bästa vore väl om du tar med dig din bärbara dator(om du har någon) och drar ner till en affär som har hörlursförstärkaren inne så du kan jämföra. Det inbyggda ljudkortet i de flesta datorer är nämligen helt okej så om inte hörlurarna kräver en hög effekt så är det oftast inte värt pengarna imo.

EDIT:
Hade tagit en titt på Sennheiser Momentum med. Portabla och grymt bra ljud! Dessutom är de extremt snygga

Sennheiser ser inte ut att vara så skön :/ ska kolla på lite omdömen.

EDIT: Jag tror jag utesluter Momentum då komforten inte var lika bra som AKG 550. Däremot så skulle ljudet vara aningen bättre, men jag tror att om det är såpass små skillnader så är komforten viktigare.

Permalänk
Medlem

Jag är skitnöjd med mitt Xonar Essence ST. Kan varmt rekommendera det ljudkortet.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Skrivet av cazcade:

Jag är skitnöjd med mitt Xonar Essence ST. Kan varmt rekommendera det ljudkortet.

Märkte du stor skillnad i mellan-registret och diskanterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Sennheiser ser inte ut att vara så skön :/ ska kolla på lite omdömen.

EDIT: Jag tror jag utesluter Momentum då komforten inte var lika bra som AKG 550. Däremot så skulle ljudet vara aningen bättre, men jag tror att om det är såpass små skillnader så är komforten viktigare.

Tycker personligen de är sköna men de har rätt små kåpor så de slår i öronen på vissa. Tycker du borde testa innan du bestämmer dig

Permalänk

Har förresten kollat på DT770 M, K550, PRO500 och Siberia v2.

Permalänk
Medlem

https://www.mayflowerelectronics.com/shop/digital-to-analog-c...

Denna stärkare och dac ger dig riktigt bra ljud. Finns att få tag i billigare än vad det visas för på sidan jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Här har du en liten recension av förstärkare med dac.

https://www.youtube.com/watch?v=89pjq1mGstA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Har förresten kollat på DT770 M, K550, PRO500 och Siberia v2.

För din budget, Asus xonar essence stx + DT 770 Pro är en bra kombo.
Bättre ljud för pengarna får du nog leta efter tills du blir gråhårig *ler*

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Skrivet av eXistenZ.se:

För din budget, Asus xonar essence stx + DT 770 Pro är en bra kombo.
Bättre ljud för pengarna får du nog leta efter tills du blir gråhårig *ler*

Bättre med ljud än barn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av eXistenZ.se:

För din budget, Asus xonar essence stx + DT 770 Pro är en bra kombo.
Bättre ljud för pengarna får du nog leta efter tills du blir gråhårig *ler*

Hur står sig U7 förresten jämfört med STX? Och hur är STX i spel? Verkar annars vara bra med STX då den siktar in sig på 2.0 och inte 7.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla in FIOE10, prisvärd imo. fick den för 60EUR på ebay.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Ska du ha en bra amp + dac så är O2 på odac något av det bästa du kan få.
Gjort av Nwavguy för att vara biligt men objektivt bra, designen är open source och du kan bygga själv eller skaffa en färdig byggd.
http://headnhifi.com/ säljer olika packet

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Xonar Essence STX och ett par AKG K701 låter väldigt bra för priset. http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm
Annars är ATH-M50 ett väldigt bra alternativ om du vill komma undan billigare och med lite mer bas.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hur står sig U7 förresten jämfört med STX? Och hur är STX i spel? Verkar annars vara bra med STX då den siktar in sig på 2.0 och inte 7.1.

Skickades från m.sweclockers.com

7.1-ljud är mest reklam, du har ändå bara 2 högtalare (och två öron ) i hörlurarna. Det är inga problem att höra varifrån ljudet kommer i ett par vettiga "musiklurar".

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

7.1-ljud är mest reklam, du har ändå bara 2 högtalare (och två öron ) i hörlurarna. Det är inga problem att höra varifrån ljudet kommer i ett par vettiga "musiklurar".

Mm, är heller inget fan av surround. Har det just nu, det suger i allt förutom riktiga fps-spel. Skulle dock föredra även 2.0 i FPS.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Xonar Essence STX och ett par AKG K701 låter väldigt bra för priset. http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm
Annars är ATH-M50 ett väldigt bra alternativ om du vill komma undan billigare och med lite mer bas.

Är K701 bättre än K550? ATH-M50 var för övrigt inte så attraktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Är K701 bättre än K550?

Största skillnaden är konstruktionen, K701 är öppen medan K550 är sluten. K701 har större ljudbild medan K550 har lite mer tryck i basen.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Största skillnaden är konstruktionen, K701 är öppen medan K550 är sluten. K701 har större ljudbild medan K550 har lite mer tryck i basen.

Sluten>öppen, dock så lutar det mot DT770@80 ohm och även Xonar STX
Dock så gillar jag hur K550 ser ut, fast ljudet verkar bättre på DT770... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Sluten>öppen, dock så lutar det mot DT770@80 ohm och även Xonar STX
Dock så gillar jag hur K550 ser ut, fast ljudet verkar bättre på DT770... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vad du gillar. DT-770 har mer bas, K550 större ljudbild och mer netural.

Permalänk
Medlem

Hade ett par DT770 80ohm men var inga lurar för mig, införskaffade Sennheiser HD598 istället. Måste säga att antingen hatar du eller älskar dt770, de har extrem bas med bra klarhet men dock ganska hög treble och kan göra ont att lyssna på röster i hög volym. Om du har tillgång att provlyssna på lurarna så tycker jag att du självklart ska göra det innan du köper dom. Annars skulle jag rekommendera ath-m50 eller de lurar jag använder nu med asus xonar essence st/stx:)

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Hade ett par DT770 80ohm men var inga lurar för mig, införskaffade Sennheiser HD598 istället. Måste säga att antingen hatar du eller älskar dt770, de har extrem bas med bra klarhet men dock ganska hög treble och kan göra ont att lyssna på röster i hög volym. Om du har tillgång att provlyssna på lurarna så tycker jag att du självklart ska göra det innan du köper dom. Annars skulle jag rekommendera ath-m50 eller de lurar jag använder nu med asus xonar essence st/stx:)

Det blir nog K550 pga sluten konstruktion, snygga (inte så viktigt), inte för mycket bas men lagom. Ljudet är väl inte bäst i denna klass, men det kan jag ta

Har någon jämfört lag jämfört med PCI och PCIE? Jag har läst att PCIE orsakar mer tearing och input lag (troligtvis pga att den har samma buss som grafikkortet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

Testa K550 innan du köper. Svårt att få bra seal och korrekt (någon överhuvudtaget) basåtergivning om du har litet huvud.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Testa K550 innan du köper. Svårt att få bra seal och korrekt (någon överhuvudtaget) basåtergivning om du har litet huvud.

Jag har större huvud, jag tror det kommer fungera väl. Tack för att du berättade nämnde det iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även jag FiiO E10. Bra ljud för den billiga pengen (runt 600 på ebay, 800 från amazon.co.uk). Står sig väl mot Audinst MX1, Audioengine D1 och nuforce uDAC2 blir helt utspelad.

K550 och FiiO E10 kan bli en bra kombo tror jag.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10