Magnat Vector 22, vad ska jag driva dom med?

Permalänk
Medlem

Magnat Vector 22, vad ska jag driva dom med?

Har 2st Magnat Vector 22 ståendes.
(stor bild)

Dold text

Kan nästan inget om ljud och undrar vad som är lämpligt att driva dom med? Till och börja med är det en dator och ett 360 som ska kopplas in.

Anslutning som kan skicka ljud från datorn är en 3,5mm line out, optiskt, displayport och hdmi. Ljudkortet är ett "SupremeFX 7.1 HD"
http://www.inet.se/produkt/1902521/asus-maximus-vi-impact-mit...

Från xboxet är det antingen hdmi eller RCA.

Fördel om den är av mindre modell, viktigast att det inte kostar multum, tror jag klarar mig utan "lull lull".

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket är "multum"? Lättare att rekommendera något om man har något slags smärtgräns i kronor...

Sedan beror det ju lite på hur högt du vill kunna spela och hur stort rummet är, men de är relativt lättdrivna så det behövs inga monstereffekter, så en T-AMP av något slag bör kunna funka. Det som du bör ha är ju en ingångsväljare för två enheter eftersom du vill kunna använda både dator och 360.
Ett förslag är Topping TP60. Kostar under 1500kr (plus moms och tull) på ebay. Man kan för all del köpa någon enklare/mindre/billigare modell åxå och använda en enkel switch för att byta källa. Då skulle tex någon av ljudfokus "D-AMP"-förstärkare kunna funka.
Annars finns det gott om förstärkare begagnat som löser uppgiften, men det kanske är lite svårare att hitta en liten kompakt sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hur mycket är "multum"? Lättare att rekommendera något om man har något slags smärtgräns i kronor...

Sedan beror det ju lite på hur högt du vill kunna spela och hur stort rummet är, men de är relativt lättdrivna så det behövs inga monstereffekter, så en T-AMP av något slag bör kunna funka. Det som du bör ha är ju en ingångsväljare för två enheter eftersom du vill kunna använda både dator och 360.
Ett förslag är Topping TP60. Kostar under 1500kr (plus moms och tull) på ebay. Man kan för all del köpa någon enklare/mindre/billigare modell åxå och använda en enkel switch för att byta källa. Då skulle tex någon av ljudfokus "D-AMP"-förstärkare kunna funka.
Annars finns det gott om förstärkare begagnat som löser uppgiften, men det kanske är lite svårare att hitta en liten kompakt sak.

Helt rätt, 2000:- eller under vore att föredra, liten storlek är sekundärt men trevligt om det gick.

Ska kika på TP60 där.

Vilken effekt är det som behövs, på ett ungefär?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Vilken effekt som behövs beror, som sagt, lite på hur nära du sitter, hur stort rummet är och såklart hur högt du vill kunna spela. Sitter du relativt nära och/eller har ett lite mindre rum så kommer du gissningsvis inte använda mycket mer än 10-15W vid vardaglig lyssning.
Sen är det, såklart, ingen nackel om förstärkaren har mer effekt. Man behöver ju inte ha fyll volym.