Kompletera mina basar med mellanregister/diskant

Permalänk
Medlem

Kompletera mina basar med mellanregister/diskant

Hej!

Tänkte bygga ett nytt hemmasystem och behöver hjälp att komplettera mina basar.

Har kommit över 2st 15" basar som egentligen är tänkta att användas för bilbruk av en vän, men de sitter i lådor för hemmabruk. Till dessa har jag en PA förstärkare på 3000w. Har inte lyckats lista ut vad det är för basar, men fick med ett kvitto på 16.000kr för elementen, så jag tror dom är ganska fina.

Skulle nu behöva hjälp med att hitta passande mellanregister/diskant högtalare. Passiva eller aktiva spelar ingen roll. Basarna spelar nå in i helvete högt, och vill ha något som hänger med dessa. Basarna spelar allt under 100hz, så jag behöver något som kan ta hand om allt över det.

Kan tänka mig att lägga ungefär 4-5000kr.

Ska främst använda systemet till musik. Gör lite egen musik också, men sitter oftast med lurar då.

Kan även tänka mig att köpa lösa element och bygga själv.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hallå där,

Jag tror inte det här är rätt ställe att fråga dom frågorna då sweclockers forum mest besöks av folk som bygger datorer och inte ljudsystem, vill du ha bra svar så skulle jag rekommendera dig till diyAudio (här, och här). Om du vill ha på svenska så finns faktiskt.se men det är betydligt färre där så du kommer inte få lika mycket feedback som på diyAudio.

Permalänk
Medlem

Hej,

Du skriver att du har basar och steg, har du nått mer (förförstärkare, mixer, receiver)?
Var ska du ha stereon nånstans, tänker mej att kraven på storlek, utseende/ finish ser lite olika ut om det är i vardagsrummet eller i typ mancaven.

Över 90-100hz spelar man högt med de flesta högtalare, förstärkaren som driver slipper också producera basen och hänger oftast med lite längre än med fullregister.
Skulle tro att du kan matcha 15"arna med två av dessa över 90hz så länge inte förstärkaren distar.

Sen blir man ju fnyfiken på vad det är för basar egentligen, får ju ta och posta en bild

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Hej,

Du skriver att du har basar och steg, har du nått mer (förförstärkare, mixer, receiver)?
Var ska du ha stereon nånstans, tänker mej att kraven på storlek, utseende/ finish ser lite olika ut om det är i vardagsrummet eller i typ mancaven.

Över 90-100hz spelar man högt med de flesta högtalare, förstärkaren som driver slipper också producera basen och hänger oftast med lite längre än med fullregister.
Skulle tro att du kan matcha 15"arna med två av dessa över 90hz så länge inte förstärkaren distar.

Sen blir man ju fnyfiken på vad det är för basar egentligen, får ju ta och posta en bild

Hej!

Äger idag inget förutom basarna med tillhörande steg.

Det är 2st av denna bas http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_137

Räknade lite och insåg att lådvolymen är lite väl liten, så jag håller på att förstora dom nu. Räknade på att 100L/element borde få dom att gå ganska djupt även i ett större rum?

Jag ska främst ha dom i ett relativt litet rum, ca 4x7 meter. Där kommer jag nog aldrig dra på fullt, utan tanken är att också kunna använda dom vid fest-tillfällen osv. Utseendet/storlek på bygget spelar inte så stor roll.

Vad skulle du rekommendera för förstärkare till högtalarna du länkade? Enda kravet jag har är i princip att kunna koppla in dator/mobil, samt en utgång jag kan skicka vidare till basförstärkaren. Det finns ett inbyggt filter i basförstärkaren, men man kanske skulle ha något innan förstärkarna för att kunna filtrera på bästa sätt?

Ska tillägga att jag aldrig har byggt ihop något eget hemmasystem tidigare, så jag kanske är helt ute och cyklar.

Om vi säger att jag köper 2st av högtalarna du tipsade om. Jag har då basarna med förstärkare och högtalarna. Vad behöver jag komplettera med för att få ihop allt? Vill ju t.ex inte behöva skruva på basförstärkaren när jag höjer volymen på mellanregister/diskant osv.

Om det behövs kan jag öka budgeten lite.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en förstärkare med pre-out till subbarna, typ en HK3490 eller liknande. Koppla substeget på pre-out så sköts volymkontrollen av försteget i förstärkaren.

Angående högtalare, tänker du spela musik på någorlunda sansad volym inomhus eller vill du PA-prylar för att anordna fester och discon?

Du skulle kunna köra på typ http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=5727&lin... dock så tillkommer ju så klart kostnad för filter men det borde inte bli så fasligt dyrt. Med det där elementet kan du enkelt bygga en högtalare som låter bra och som klarar av att spela på rätt rejält. Vet dock inte hur djupt det skulle spela, kan hända att det går att få ner f3 till runt 70-80Hz i portad/aperiodisk låda.

Ska du spela musik som inte är otroligt "tät" hårdrock och på sansade volymer så skulle ett par Markaudio Alpair 10P eller 12P duga gott och väl och låta sanslöst bra. Inget filter heller så du kommer undan billigt och enkelt. Bygg typ ett par Pensil, detta är ritningen för 10P http://frugal-phile.com/boxlib/pensils/Pensil10p-plan-140613....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag skulle köpa en förstärkare med pre-out till subbarna, typ en HK3490 eller liknande. Koppla substeget på pre-out så sköts volymkontrollen av försteget i förstärkaren.

Angående högtalare, tänker du spela musik på någorlunda sansad volym inomhus eller vill du PA-prylar för att anordna fester och discon?

Du skulle kunna köra på typ http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=5727&lin... dock så tillkommer ju så klart kostnad för filter men det borde inte bli så fasligt dyrt. Med det där elementet kan du enkelt bygga en högtalare som låter bra och som klarar av att spela på rätt rejält. Vet dock inte hur djupt det skulle spela, kan hända att det går att få ner f3 till runt 70-80Hz i portad/aperiodisk låda.

Ska du spela musik som inte är otroligt "tät" hårdrock och på sansade volymer så skulle ett par Markaudio Alpair 10P eller 12P duga gott och väl och låta sanslöst bra. Inget filter heller så du kommer undan billigt och enkelt. Bygg typ ett par Pensil, detta är ritningen för 10P http://frugal-phile.com/boxlib/pensils/Pensil10p-plan-140613....

Tack för ditt svar, ska kika på det.

9/10 kommer jag nog spela inomhus på lagom volym, men dom få gånger man vill dra på ordentligt är det kul om allt hänger med. Onödigt mycket sub kan man tycka, men nu när jag kom över dom gratis så tänkte jag att det kunde vara en kul grej. Vet egentligen inte ens om dom kommer låta bra.

Kanske skulle tillägga att jag lyssnar på väldigt blandad musik, ibland händer det även att jag lyssnar på väldigt intensiv metal och liknande.

Permalänk
Medlem

Okej, Markaudio Alpair är inte för dig då. Bättre att satsa på två-vägs toppar. Lite mer komplicerat men men.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har gått en månad nu men om du inte hunnit köpa ngt. än så dök den här annonsen upp på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_RX_V673___2_st_Dynavoi...

Helt klart prisvärt och det bör räcka som insteg då receivern klarar sköta delningen sub/satt samt att sateliterna delat 80-90hz bör klara spela högt nog för dunka dunka party.
Bjud ett par hundringar under så ska du utan problem kunna sälja vidare för samma pengar vid senare uppgradering.

mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *