låter detta 5.1 + receiver bra?

Permalänk

låter detta 5.1 + receiver bra?

Som rubriken lyder...

Yamaha rx-v775

Dynavoice definition DM 6
Dynavoice definition SW 10 eX
Dynavoice definition DC 5
Dynavoice magic FX 4 ex

Kom gärna med andra förslag eller ändingar i paketet. Men vill ej ha golvhögtalare.

Budget ca 12k inkl receiver.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohamnaren:

Som rubriken lyder...

Yamaha rx-v775

Dynavoice definition DM 6
Dynavoice definition SW 10 eX
Dynavoice definition DC 5
Dynavoice magic FX 4 ex

Kom gärna med andra förslag eller ändingar i paketet. Men vill ej ha golvhögtalare.

Budget ca 12k inkl receiver.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Dynavoice är mycket ljud för pengarna.
Du får gärna länka till produktern, istället för vi ska leta upp det.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Dynavoice är mycket ljud för pengarna.
Du får gärna länka till produktern, istället för vi ska leta upp det.

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v775-svart-receiver/5762/
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dc-5-white/5929/
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-white/5931/
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex-white/5937/
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-lcr-4-ex-v-3-white/6024/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte kablar, kan tillägga att jag fick beställa ett " smakprov " av diverse kablar i mindre storlekar för att se vilken som passar mig bäst, sedan istället för att returnera så fick jag en mindre tillgodo inför nästa köp, mycket schyst och hjälpsam kundtjänst !

Från det prover av kablar jag fick, tyckte jag att Dynavoice Clear Cable var bäst. Enkel att skala, superbt ljud, bra design och färg, flexibel, ja en mycket prisvärd kabel helt enkelt !

Gällande högtalare mm , främst receivern , kolla främst vilka funktioner du vill ha och om högtalarna kan drivas med den receiver du tänkt dig baserat på din budget, yamaha är nog ett bra köp

PS: Tror du får en paketrabatt OM du väljer via deras specifika länk där du lägger till själv det du vill ha som kpmplett hemmabiosystem, annars kontakta kundtjänst direkt för en nice offert. Glöm inte tillbehör som pluggar, fötter och dylikt, kanske där du kan få nåt på köpet ! Mycket nöje !

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Glöm inte kablar, kan tillägga att jag fick beställa ett " smakprov " av diverse kablar i mindre storlekar för att se vilken som passar mig bäst, sedan istället för att returnera så fick jag en mindre tillgodo inför nästa köp, mycket schyst och hjälpsam kundtjänst !

Från det prover av kablar jag fick, tyckte jag att Dynavoice Clear Cable var bäst. Enkel att skala, superbt ljud, bra design och färg, flexibel, ja en mycket prisvärd kabel helt enkelt !

Gällande högtalare mm , främst receivern , kolla främst vilka funktioner du vill ha och om högtalarna kan drivas med den receiver du tänkt dig baserat på din budget, yamaha är nog ett bra köp

PS: Tror du får en paketrabatt OM du väljer via deras specifika länk där du lägger till själv det du vill ha som kpmplett hemmabiosystem, annars kontakta kundtjänst direkt för en nice offert. Glöm inte tillbehör som pluggar, fötter och dylikt, kanske där du kan få nåt på köpet ! Mycket nöje !

Har kollat lite kablar men skrev inte ut det. Tack för tipsen!

Angående högtalare så är mina funderingar om sateliterna är overkill, räcker frontarna, bättre sub för mindre pengar, aktiv eller passiv sub?

Angående receivern så vill jag ha spotify connect samt ansluta till nätet. Måste såklart räcka till de högtalare jag väljer också! Annars inte så värst kräsen...

Mycket att fundera runt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dynavoice är väldigt prisvärda, tror du blir nöjd oavsett.

Tycker själv att 2 frontar och sub är att prioritera, sedan köpa till satelliter senare om man tycker det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohamnaren:

Har kollat lite kablar men skrev inte ut det. Tack för tipsen!

Angående högtalare så är mina funderingar om sateliterna är overkill, räcker frontarna, bättre sub för mindre pengar, aktiv eller passiv sub?

Angående receivern så vill jag ha spotify connect samt ansluta till nätet. Måste såklart räcka till de högtalare jag väljer också! Annars inte så värst kräsen...

Mycket att fundera runt

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk efter på vad det är som kommer att komma ur högtalarna mest. Om det är mest musik så räcker ett bra 2.0 medan för film så är 5.1 något som lyfter upplevelsen väldigt mycket. Som tumregel så ska delarna i systemet kosta ungefär lika mycket, i min mening.

Permalänk
Skrivet av HDG:

Tänk efter på vad det är som kommer att komma ur högtalarna mest. Om det är mest musik så räcker ett bra 2.0 medan för film så är 5.1 något som lyfter upplevelsen väldigt mycket. Som tumregel så ska delarna i systemet kosta ungefär lika mycket, i min mening.

Tänker precis likadant... Dock så vill jag korrigera lite.
Skall du lyssna på musik så är det precis som sagt innan; 2.1 (eftersom du inte vill ha golvare) med en AKTIV bas (passiv är ett BIG NO NO)
Skall du titta på film så skulle jag satsa på en centerhögtalare framför ett par sateliter alla dagar i veckan! Det är faktiskt den högtalaren som används överlägset mest på filmtittande!

Lycka till

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Tänker precis likadant... Dock så vill jag korrigera lite.
Skall du lyssna på musik så är det precis som sagt innan; 2.1 (eftersom du inte vill ha golvare) med en AKTIV bas (passiv är ett BIG NO NO)
Skall du titta på film så skulle jag satsa på en centerhögtalare framför ett par sateliter alla dagar i veckan! Det är faktiskt den högtalaren som används överlägset mest på filmtittande!

Lycka till

Varför är passiv bas ett big no no?

Jag skall nog köpa xtz 95 serie och tror jag börjar med bas plus de två stora högtalarna och köper resten sen ev. Borde jag också söka en aktiv subwoofer?

Ska köpa en receiver också någon som kan rekommendera en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Varför är passiv bas ett big no no?

Jag skall nog köpa xtz 95 serie och tror jag börjar med bas plus de två stora högtalarna och köper resten sen ev. Borde jag också söka en aktiv subwoofer?

Ska köpa en receiver också någon som kan rekommendera en?

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=185640

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2559839

De har fått bra kritik. Den övre är från förra årets modeller så den kostade förra året nästan det dubbla men nu så är den riktigt billig. Nästan sugen på att byta ut min egen

Permalänk
Skrivet av RotInHell:

Varför är passiv bas ett big no no?

Jag skall nog köpa xtz 95 serie och tror jag börjar med bas plus de två stora högtalarna och köper resten sen ev. Borde jag också söka en aktiv subwoofer?

Ska köpa en receiver också någon som kan rekommendera en?

- Därför att en aktiv bas har ett dedikerat slutsteg inbyggt, som oftast är anpassat till att driva just det elementet som sitter i lådan.
- En aktiv bas lastar inte din förstärkare.
- Dagens hemmabioförstärkare saknar ett separat steg för att driva en passiv bas
- En aktiv bas har oftast fas, crossover och volymkontroll för optimal kalibrering
- Du slipper investera i ett separat subslutsteg om du väljer en aktiv

Finns massa mer fördelar med aktivt... Men nu ska jag sova :/

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta subben mot denna XTZ i vitt (om det är det du vill ha): [URL="http://www.fyndborsen.se/xtz/subwoofers/xtz-99-w10.16-white[/URL]

Subwoofers behöver du inte matcha med högtalarna... bra bas är bra bas! XTZ'n är större men kommer garanterat låta rätt mycket bättre. Inte hört Dynavoice-basen men XTC:an är djävligt grym för priset (bättre än min Dali för 7000 kr) och stora baslådor låter oftast bättre för mindre pengar. Dynavoicen ser väldigt liten ut - vilket får mig att rygga tillbaka när det är billiga basar.

Edit: Läst lite om Dynavoicebasen nu och folk verkar riktigt nöjda så kör på. Blir nog bra!

Apropå högtalarna så är det väldigt mycket ljud för pengarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

bakhögtalarna behöver inte matcha de andra högtalarna (om du inte lyssnar mkt på 5.1 musik). Köp ett par små bakhögtalare för en femhundring på ljudfokus så har du bra surround för film också.

Permalänk
Medlem

Angående kablarna, så alla kablar förutom till den aktiva basen saknar betydelse vad du kör. Jag köpte silver och koppar, som var svindyrt per Meter. Skulle jag köpt idag, så skulle jag köpt nätverkskablar (koppar) som jag sedan skulle skalat och använt istället, då kommer du betydligt billigare undan & du kommer högst troligen inte märka ngn skillnad, om du inte är väldigt känslig för placebo effekten

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av ohamnaren:

Som rubriken lyder...

Yamaha rx-v775

Dynavoice definition DM 6
Dynavoice definition SW 10 eX
Dynavoice definition DC 5
Dynavoice magic FX 4 ex

Kom gärna med andra förslag eller ändingar i paketet. Men vill ej ha golvhögtalare.

Budget ca 12k inkl receiver.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du huvudsakligen lyssna på musik så behöver du ingen sub om du köper ett par Guru Audio Junior och en vettig stereoförstärkare. Det får du plats med i din budget.
Sitter och lyssnar på ett par nu som jag har hemma för provlyssning, dom är verkligen fantastiska efter 10 timmars inspelning! Sänker Dynavoices stativare (även golvare) utan problem och med hjälp av väggstöd så går dom ner till 34hz, det är djuuuuuuuuupt för 4" membran.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1866222

Permalänk
Medlem

Kolla in XTZ 99.26 MKII, Finns som Demo-ex för 5590:-

Såhär hade jag köpt:

XTZ 99.26 MKII Stativhögtalare 5590:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 93.21 MKII Surround 1990:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 99.25 MKII Center 2990:- fyndborsen.se
Marantz SR6004 3490:- fyndborsen.se demo-ex

Sen kompletera med sub när det blir aktivt:

SVS SB12-NSD Black Charcoal 499EUR lsound.eu

Grym anläggning för film och musik med en sluten bas som spelar skitbra till musik och film. Ska du enbart ha till film så gå på portad låda istället för sluten för att få bättre tryck under 20hz.

EDIT: Högtalarkabel har XTZ med, för surround köp kjell's 0,75 50m för 159:-

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Skrivet av Powerup^:

Kolla in XTZ 99.26 MKII, Finns som Demo-ex för 5590:-

Såhär hade jag köpt:

XTZ 99.26 MKII Stativhögtalare 5590:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 93.21 MKII Surround 1990:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 99.25 MKII Center 2990:- fyndborsen.se
Marantz SR6004 3490:- fyndborsen.se demo-ex

Sen kompletera med sub när det blir aktivt:

SVS SB12-NSD Black Charcoal 499EUR lsound.eu

Grym anläggning för film och musik med en sluten bas som spelar skitbra till musik och film. Ska du enbart ha till film så gå på portad låda istället för sluten för att få bättre tryck under 20hz.

EDIT: Högtalarkabel har XTZ med, för surround köp kjell's 0,75 50m för 159:-

Bra tips! Har suttit och jämfört Junior mot mina 99.25 mkii och tycker Junioren spelar både djupare och har ett mycket öppnare och klarare mellanregister. Men bra värde på det paketet om man vill köra 5.1.

Permalänk
Medlem

99.26mkii är ju fantastisk för musik men räkna med 50 timmar innan de börjar blomma ut. Dock är de strömstarka så är det musik du endast är ute efter så köp ett slutsteg med minst 2x100 iaf. XTZ har ju ett fint för 5000 på demoex vilket är otroligt prisvärt.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Angående kablarna, så alla kablar förutom till den aktiva basen saknar betydelse vad du kör. Jag köpte silver och koppar, som var svindyrt per Meter. Skulle jag köpt idag, så skulle jag köpt nätverkskablar (koppar) som jag sedan skulle skalat och använt istället, då kommer du betydligt billigare undan & du kommer högst troligen inte märka ngn skillnad, om du inte är väldigt känslig för placebo effekten

Nätverkskablar verkar inte särskilt lämpligt. Alldeles för liten area. Men vanlig lampsladd funkar utmärkt.

Permalänk

Har ett par XTZ 99.25 MKII ute till salu nu.
Helt oskadda och i absolut nyskick med kvitto och garanti i 1,5 år till.
PMa om du är intresserad!

Permalänk
Skrivet av ohamnaren:

Som rubriken lyder...

Yamaha rx-v775

Dynavoice definition DM 6
Dynavoice definition SW 10 eX
Dynavoice definition DC 5
Dynavoice magic FX 4 ex

Kom gärna med andra förslag eller ändingar i paketet. Men vill ej ha golvhögtalare.

Budget ca 12k inkl receiver.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Som medan två nämner är XTZ ett bra system, har tyvärr inte lyssnat på Dynavoice. men var inne i både HIFI butiken och fyndborsen. tycker http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/95.44 låter rätt lika http://www.hifiklubben.se/Products/dali-zensor-5-golvhogtalar... (inte exakt), men låter bra i båda. Men hann inte lyssna i ljudfokus butiken tyvärr. Oj, inte golvhögtalare . miss från min sida

Men tror du skulle bli nöjd vilken du än tar.

Skrivet av heatm:

Jag skulle byta subben mot denna XTZ i vitt (om det är det du vill ha): [URL="http://www.fyndborsen.se/xtz/subwoofers/xtz-99-w10.16-white[/URL]

Subwoofers behöver du inte matcha med högtalarna... bra bas är bra bas! XTZ'n är större men kommer garanterat låta rätt mycket bättre. Inte hört Dynavoice-basen men XTC:an är djävligt grym för priset (bättre än min Dali för 7000 kr) och stora baslådor låter oftast bättre för mindre pengar. Dynavoicen ser väldigt liten ut - vilket får mig att rygga tillbaka när det är billiga basar.

Edit: Läst lite om Dynavoicebasen nu och folk verkar riktigt nöjda så kör på. Blir nog bra!

Apropå högtalarna så är det väldigt mycket ljud för pengarna.

XFZ basen är grym, åska och liknande låter väldigt naturlig (skrämmande bra, undrar ibland om det åskar ut till och med).

Skrivet av Powerup^:

Kolla in XTZ 99.26 MKII, Finns som Demo-ex för 5590:-

Såhär hade jag köpt:

XTZ 99.26 MKII Stativhögtalare 5590:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 93.21 MKII Surround 1990:- fyndborsen.se demo-ex
XTZ 99.25 MKII Center 2990:- fyndborsen.se
Marantz SR6004 3490:- fyndborsen.se demo-ex

Sen kompletera med sub när det blir aktivt:

SVS SB12-NSD Black Charcoal 499EUR lsound.eu

Grym anläggning för film och musik med en sluten bas som spelar skitbra till musik och film. Ska du enbart ha till film så gå på portad låda istället för sluten för att få bättre tryck under 20hz.

EDIT: Högtalarkabel har XTZ med, för surround köp kjell's 0,75 50m för 159:-

Har inte lyssnat på 99 men på 95 och låter enligt mig riktigt bra. lyssna även på högtalare för 50k styck (tyckte dom inte lät mycket bättre än 95, antagligen för rumstorleken).

Tal om kjell grym sub kabel till vettigt pris http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-... finns upp till 10 meter

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar