Permalänk
Medlem

Ljudkort Hjälp!

Tjena allihopa!

Jag undrar om MSI Z97 Gaming 5 har et bra inbyggt ljudkort? Om man köper ett extra ljudkort, blir det stor skillnad på ljudet? Vilka funktioner kommer med ett extra ljudkort?
Om mitt ljudkort på moderkortet är bra så är det väl onödigt att skaffa ett extra. Sorry, kan inte alls mycket om ljudkort :/ Undrar också om det är svårt att sätta dit et extra ljudkort.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Vet inte med just detta moderkort, jag sitter dock på ett i samma prisklass (se sign.) och har även ett Asus Xonar DX ljudkort som jag kör mina studiomonitorer genom. Skillnaden på ljudkvaliteten är som dag och natt.
Det är dessutom ett billigt ljudkort (585:- från netonnet i skrivande stund)

Underförstått; Jag rekommenderar starkt att skaffa ett seperat ljudkort som Asus Xonar DX!

Det är väldigt lätt att sätta dit. Du stoppar endast i det i en PCI-E 1x, i med en 4-pin strömförsörjning (ingår), installerar drivrutiner från antingen skiva eller hemsida, pillar lite i EQn, lutar dig tillbaka och njuter!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Externa ljudkort är bättre än integrerade.

Jag har haft ett Asus Sonar DX väldigt länge och älskade det.
För inte så längesedan köpte jag ett Asus Xonar Phoebus och herregud vad jag ÄLSKAR det ännu mer!

Funktioner som kommer med är olika med varje ljudkort. Du får helt enkelt köpa ett som passar dina krav.

Jag kan starkt rekommendera Asus Xonar DX och ifall du har 1000kr så köp Xonar Phoebus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Externa ljudkort är bättre än integrerade.

Jag har haft ett Asus Sonar DX väldigt länge och älskade det.
För inte så längesedan köpte jag ett Asus Xonar Phoebus och herregud vad jag ÄLSKAR det ännu mer!

Funktioner som kommer med är olika med varje ljudkort. Du får helt enkelt köpa ett som passar dina krav.

Jag kan starkt rekommendera Asus Xonar DX och ifall du har 1000kr så köp Xonar Phoebus!

Skrivet av draztic:

Vet inte med just detta moderkort, jag sitter dock på ett i samma prisklass (se sign.) och har även ett Asus Xonar DX ljudkort som jag kör mina studiomonitorer genom. Skillnaden på ljudkvaliteten är som dag och natt.
Det är dessutom ett billigt ljudkort (585:- från netonnet i skrivande stund)

Underförstått; Jag rekommenderar starkt att skaffa ett seperat ljudkort som Asus Xonar DX!

Det är väldigt lätt att sätta dit. Du stoppar endast i det i en PCI-E 1x, i med en 4-pin strömförsörjning (ingår), installerar drivrutiner från antingen skiva eller hemsida, pillar lite i EQn, lutar dig tillbaka och njuter!

Tack för svaret! Men jag har några frågor till, jag använder aldrig högtalare till datorn, bara headset med usb ingång, åter igen är det värt det? påverkar det mitt ljud i mitt headset eller bara med högtalare?

Som sagt, vet inte ett skit om ljudkort...

Tack igen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sim0nL:

Tack för svaret! Men jag har några frågor till, jag använder aldrig högtalare till datorn, bara headset med usb ingång, åter igen är det värt det? påverkar det mitt ljud i mitt headset eller bara med högtalare?

Som sagt, vet inte ett skit om ljudkort...

Tack igen

Om du har ett headset med USB så finns det redan ett pyttelitet ljudkort i dina hörlurar.

Ljudkortet kommer inte ge dig något extra bättre ljud bara för det sitter i datorn.
Du måste ha ett par hörlurar/högtalare inkopplade först.

Permalänk
Medlem

om du kör headsett med usb så är det ett ljuydkort i usb adaptern. Då vinner du inget på det. Men generelt sätt så ger ett ljudkort dom du köper extra mycket bättre ljud. Även om du bara köper ett för 6-7 hundra. Men det är väldigt personligt. Men OM du kör usb headset så har du ingen nytta av ett till ljudkort för hörlurarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Om du har ett headset med USB så finns det redan ett pyttelitet ljudkort i dina hörlurar.

Då man inte kan koppla in USB på ett ljudkort då det använder analogt 3.5mm ingångar så kommer du inte få ta del av det ljudet.Du måste alltså koppla in något i ljudkortet för kunna ta del av det.

Skrivet av hACmAn:

om du kör headsett med usb så är det ett ljuydkort i usb adaptern. Då vinner du inget på det. Men generelt sätt så ger ett ljudkort dom du köper extra mycket bättre ljud. Även om du bara köper ett för 6-7 hundra. Men det är väldigt personligt. Men OM du kör usb headset så har du ingen nytta av ett till ljudkort för hörlurarna.

Ok! Skit schysst grabbar för svar!

Tack som fan <3

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl