dac för 5.1 till rimligt pris

Permalänk
Medlem

dac för 5.1 till rimligt pris

Letar efter en dosa jag kan ansluta till antingen en optisk signal eller hdmi och som avkodar ljudet till lågnivåaudio som jag kan koppla till mina 4 aktiva högtalare. Finns en sådan för max 1kkr?

Permalänk
Medlem

Det är ett hemmabioförsteg du ska ha,ett sådant kostar inte 1000kr,de är oftast dyra,möjligtvis kan du köpa nåt äldre försteg på blocket utan det allra senaste som hdmi.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, en sökning på hemmabioförsteg gav groteska priser. Då kan man ju lika gärna bygga en itx-dator för en betydligt mindre summa..

Permalänk

Behöver du. Inviduellt ljud/ quadrofonisk eller räcker det med stereo på dom 4?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

4-5-kanaler. Analog stereo kan jag ju få ut ur vilken dator som helst. Tänkte ansluta boxerteve eller spela blåstråleskivor.

Permalänk
Medlem

Men ska dacen stödja olika surroundformat för i så fall är det hembioförsteg som du nog ska ha.

Permalänk
Medlem

Behövs inget försteg och du låter datorn ta hand om allt.
Då behövs det bara ett ljudkort på x antal utgångar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515197 har jag hört gott om men inte testat själv.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Du frågar inte efter en dac utan om en surrounddekoder, det du kan hitta för 1000kr som klarar av det är en beg äldre hembioreceiver med lågnivåutgångar, om du kollar efter enheter utan hdmi så finns det en del under 1000kr, det skulle även gå att köpa en enhet som har trasig bilddel för de brukar också gå att få billigt
http://www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ett par nackdelar med att köra på förstegsspåret när det kommer till flerkanals oberoende format in. Dels så låser man sig till den delningsfrekvens man ställer på delningsfiltret på försteget. Dom flesta kan inte hantera en sub om högtalarna ställs som Large.
Gör man allt i datorn så har du helt fria händer plus att ljudkvalisorten är minst lika bra om inte bättre.
Lägg sen till att du kan leka med Fir filter

Fast ska du köra Large i alla högtalarna då är ett flerkanaligt försteg den enklaste vägen.
Om den sen är bäst ljudmässigt får du undersöka själv.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Behövs inget försteg och du låter datorn ta hand om allt.
Då behövs det bara ett ljudkort på x antal utgångar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515197 har jag hört gott om men inte testat själv.

Problemet blir väl att volymjustering gör digitalt via datorn,vilket innebär sämre ljudkvalite,ett ljudkort med analog volymkontroll är att föredra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Finns ett par nackdelar med att köra på förstegsspåret när det kommer till flerkanals oberoende format in. Dels så låser man sig till den delningsfrekvens man ställer på delningsfiltret på försteget. Dom flesta kan inte hantera en sub om högtalarna ställs som Large.
Gör man allt i datorn så har du helt fria händer plus att ljudkvalisorten är minst lika bra om inte bättre.
Lägg sen till att du kan leka med Fir filter

Fast ska du köra Large i alla högtalarna då är ett flerkanaligt försteg den enklaste vägen.
Om den sen är bäst ljudmässigt får du undersöka själv.

De kan nog inte ställa in det rätt i datorn heller i så fall för det är nog snarare kunskapen som brister, de flesta har ju dessutom ett filter till på suben, dessutom så verkar det ju röra sig om ett 4.0 system, själv kör jag 4.1 till datorsurround och använder inget basfilter i vara sig dator eller surroundreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finn en hake med den typen av apparat, man behöver komplettera den med en multikanalsnivåkontroll för att det ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Med den kan man ju inte dra någon nytta av de högupplösta ljudformaten från Blu-ray, t.ex. DTS-HD.

Det bästa för TS syften måste nog ändå vara ett ljudkort till datorn.

Skrivet av oyegie:

Problemet blir väl att volymjustering gör digitalt via datorn,vilket innebär sämre ljudkvalite,ett ljudkort med analog volymkontroll är att föredra.

Med tanke på prisnivån på utrustningen så lär nog detta vara ett problem som hamnar väääldigt långt ute i marginalen....

Permalänk
Medlem

Tänkte slippa ifrån min stationära dator och använda min bärbara för bluray och boxer för teve. Den bärbara har dock bara hdmi ut så jag vet inte hur jag skulle få flerkanalsljud ut ur den (finns bara en vanlig stereoutgång). En lösning vore att köpa en fristående blurayspelare med digital audio ut som jag ansluter till konvertern/ljudkortet/dacen för att få ut analog lågnivå till mina aktiva högtalare. Tänkte koppla boxern på samma sätt.

Ovanstående ser ut att kunna passa, fast så var det ju det här ljudnivån. Tänkte inte på det... Man kan alltså inte reglera ljudet i en sådan? Skulle ju kunna fixa en enkel passiv ljudkontroll med 5 potar iofs...

Free shipping to sweden står det och bara 372,74kr. Finns det någon hake? Även med ev moms och tull borde den ju hamna under tusenlappen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nebudchanezzer:

Med den kan man ju inte dra någon nytta av de högupplösta ljudformaten från Blu-ray, t.ex. DTS-HD.

Det bästa för TS syften måste nog ändå vara ett ljudkort till datorn.

Med tanke på prisnivån på utrustningen så lär nog detta vara ett problem som hamnar väääldigt långt ute i marginalen....

Eftersom TS skrev optisk så kan ju inte högupplösta ljudformat vara så relevanta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxxyyd:

Tänkte slippa ifrån min stationära dator och använda min bärbara för bluray och boxer för teve. Den bärbara har dock bara hdmi ut så jag vet inte hur jag skulle få flerkanalsljud ut ur den (finns bara en vanlig stereoutgång). En lösning vore att köpa en fristående blurayspelare med digital audio ut som jag ansluter till konvertern/ljudkortet/dacen för att få ut analog lågnivå till mina aktiva högtalare. Tänkte koppla boxern på samma sätt.

Ovanstående ser ut att kunna passa, fast så var det ju det här ljudnivån. Tänkte inte på det... Man kan alltså inte reglera ljudet i en sådan? Skulle ju kunna fixa en enkel passiv ljudkontroll med 5 potar iofs...

Free shipping to sweden står det och bara 372,74kr. Finns det någon hake? Även med ev moms och tull borde den ju hamna under tusenlappen?

Du kan skaffa nått Ebaykit och bygga ihop det till nån egen typ av surroundförsteg, tex nått sånt här http://www.ebay.com/itm/6-Way-M62446-5-1-Channel-Volume-Remot... sedan pular du in allt i en gemensam låda där du också bygger in nätdel, det finns diverse andra varianter på nivåkontroller också beroende på kvalitetskraven, det går ju att få ihop ett rätt bra försteg om man vill för några tusen i delar om man utgår från nått kit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet blir väl att volymjustering gör digitalt via datorn,vilket innebär sämre ljudkvalite,ett ljudkort med analog volymkontroll är att föredra.

Det gör inte så mycket som man kanske tror och har testat själv med olika lösningar. Bland mina vänner är Lynx TwoB riktigt populärt och Asus kortet står sig tydligen riktigt bra.
*edit*
Om man vill slippa volymregleringen så kan man gå analogt in på en hembioreciver. Det viktigaste i sammanhanget är att man kodar av signalen i datorn.

Citat:

De kan nog inte ställa in det rätt i datorn heller i så fall för det är nog snarare kunskapen som brister, de flesta har ju dessutom ett filter till på suben, dessutom så verkar det ju röra sig om ett 4.0 system, själv kör jag 4.1 till datorsurround och använder inget basfilter i vara sig dator eller surroundreceiver.

Jag vet inte hur xbmc hanterar det (tror det ska gå) men tex med Jriver så kan man sätta delningen som man vill, och vill man köra med Fir är det nästan ett måste om man vill utnyttja allt till max.
Mig veterligen så filtreras alla signaler ut från en hembiostärkare, man ska alltså Inte ställa in delningen på suben.
Men jag kan ha fel

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vad tror panelen om den här för att få ut flerkanalsljudet från hdmi på en bärbar? Att koppla vidare till hemmabioförsteget?

http://www.dx.com/p/hdmi-2-ch-5-1-ch-audio-digital-stereo-ext...

Permalänk
Medlem

Senaste länken fungerar inte för mig.

Som jag har förstått så har du inte en reciver och en bärbar (missade det först)

Asus Xonar U7 (Compact USB-powered device provides 7.1-channel surround and high definition 192kHz/24-bit sound for desktops and notebooks)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682
http://www.asus.com/uk/News/7QL6LzHlrZwMVOpO/

*edit*

Skrivet av oxxyyd:

Vad tror panelen om den här för att få ut flerkanalsljudet från hdmi på en bärbar? Att koppla vidare till hemmabioförsteget?

http://www.dx.com/p/hdmi-2-ch-5-1-ch-audio-digital-stereo-ext...

Har bara hembioförsteget hdmi in så kopplar du lättast med hdmi direkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Senaste länken fungerar inte för mig.

Som jag har förstått så har du inte en reciver och en bärbar (missade det först)

Asus Xonar U7 (Compact USB-powered device provides 7.1-channel surround and high definition 192kHz/24-bit sound for desktops and notebooks)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682
http://www.asus.com/uk/News/7QL6LzHlrZwMVOpO/

*edit*

Har bara hembioförsteget hdmi in så kopplar du lättast med hdmi direkt.

Ovanstående har väl inga anloga utgångar?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Givetvis har den det, annars skulle den ju vara tämligen meningslös. Läste helt fel. Det är digital ingång den saknar om jag inte tar miste igen. Hittade dock denna som verkar lösa mina problem...

Terratec Aureon 7.1 USB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729570

Kopplar jag den med usb till min bärbara som har blurayspealare och boxerlådan via toslink till optiska ingången så borde jag kunna få surround i mina 4 högtalare både från teve och bluray.

Kostar dessutom inte ens 400kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Givetvis har den det, annars skulle den ju vara tämligen meningslös. Läste helt fel. Det är digital ingång den saknar om jag inte tar miste igen. Hittade dock denna som verkar lösa mina problem...

Terratec Aureon 7.1 USB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729570

Kopplar jag den med usb till min bärbara som har blurayspealare och boxerlådan via toslink till optiska ingången så borde jag kunna få surround i mina 4 högtalare både från teve och bluray.

Kostar dessutom inte ens 400kr...

16bit/48 är ingen direkt höjdare,köp nån som klarar 24bit 192khz,sen lär man inte få några värstingrejer för 400kr,kör man med nåt plastigt 5.1 ala Logitech så duger det nog,för lite finare hifi-högtalare skulle jag skaffa nåt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

16bit/48 är ingen direkt höjdare,köp nån som klarar 24bit 192khz,sen lär man inte få några värstingrejer för 400kr,kör man med nåt plastigt 5.1 ala Logitech så duger det nog,för lite finare hifi-högtalare skulle jag skaffa nåt bättre.

CD-dynamik på 16 bitar duger gott för mig. Tror jag aldrig någonsin har hört något brus från en cd (såvida det inte var där från början i den analoga källan). 192 kHz har jag heller ingen nytta av. Vare sig jag eller mina högtalare funkar så högt upp i frekvens.

En annan fråga, behövs några speciella "surroundkretsar" i ljudkortet eller går det bra med ett ljudkort för studiobruk för få ut t ex dolby digital-ljudet från boxer?
Kom just på att jag har ett focusrite 8i16 med minst 4 analoga utgångar.

Permalänk
Medlem

Focusrite 8i16 har 4 analoga och 2 digitala ut, men du får med stor säkerhet routa signalen via deras egen mjukvara.
Det fungerar att göra så med deras 18i20 iaf
Du kommer att arbeta med pcm signal och avkodningen gör du på mjukvarunivå, Focusriten kommer bara arbeta som dac/mixer.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Focusrite 8i16 har 4 analoga och 2 digitala ut, men du får med stor säkerhet routa signalen via deras egen mjukvara.
Det fungerar att göra så med deras 18i20 iaf
Du kommer att arbeta med pcm signal och avkodningen gör du på mjukvarunivå, Focusriten kommer bara arbeta som dac/mixer.

Ursäkta min okunninghet, men på svt:s hd-sändningar finns en symbol för dolby digital vilket som jag fattar är ett sätt att koda 5+1 surround-ljud. Kommer jag att kunna lyssna på detta via mitt focusrite utan någon ytterligare mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Ursäkta min okunninghet, men på svt:s hd-sändningar finns en symbol för dolby digital vilket som jag fattar är ett sätt att koda 5+1 surround-ljud. Kommer jag att kunna lyssna på detta via mitt focusrite utan någon ytterligare mjukvara?

Vi kan båda ta på oss dumstruten för det vet jag faktiskt inte. Nu är jag inte 100 men Jriver borde klara av att ta emot streamad signal och konvertera till Pcm.
Någon med mer kunskap inom området får svara

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

CD-dynamik på 16 bitar duger gott för mig. Tror jag aldrig någonsin har hört något brus från en cd (såvida det inte var där från början i den analoga källan). 192 kHz har jag heller ingen nytta av. Vare sig jag eller mina högtalare funkar så högt upp i frekvens.

En annan fråga, behövs några speciella "surroundkretsar" i ljudkortet eller går det bra med ett ljudkort för studiobruk för få ut t ex dolby digital-ljudet från boxer?
Kom just på att jag har ett focusrite 8i16 med minst 4 analoga utgångar.

192 kHz beskriver samplingshastigheten och har inget att göra med frekvensomfånget på ljudet i sig.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

16bit/48 är ingen direkt höjdare,köp nån som klarar 24bit 192khz,sen lär man inte få några värstingrejer för 400kr,kör man med nåt plastigt 5.1 ala Logitech så duger det nog,för lite finare hifi-högtalare skulle jag skaffa nåt bättre.

Att man skulle höra någon skillnad på 44.1/48KHz och 192KHz är skitsnack, oavsett utrustning. Speciellt med tanke på att nästan alla filer använder 44.1/48KHz. 24bit kan kanske vara att föredra om man använder en digital volymkontroll men det är mest i låga volymer.