Permalänk
Medlem

Aktiva PA-högtalare

Hej!
Ska köpa ett högtalarsystem till ett rum som är ca 60 m2. Behöver ganska så bra ljudbild och sakerna ska gärna hålla länge.

Ljudkällan är en dator så jag har främst tittat på aktiva högtalare. Eftersom ljudet ska fylla hela rummet så får det ju inte vara några närfältsmonitorer.

Vill oxå gärna ha fullrange så man "slipper" "subban".

Har kollat på:
JBL eon 515xt
Olika Adam högtalare

Nån tipsade om Alto TS115A v2, Bose L1 Compact och Behringer, men har hört från andra bekanta att dessa alternativ bara är skit..?

Ska väl också säga att min budget ligger på ca 5000kr.

Hur är "The Box"? finns det några bra Krk, foster eller M-audio produkter i den här prisklassen?

Bästa är ju ett paket med mixer och kablar, men inte tvunget.

Nån som har nått tips...är själv helt rookie, så behöver all hjälp jag kan få.
(Har inte möjlighet att åka runt å lyssna på olika system då jag bor i en liten håla)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mijan:

Hej!
Ska köpa ett högtalarsystem till ett rum som är ca 60 m2. Behöver ganska så bra ljudbild och sakerna ska gärna hålla länge.

Ljudkällan är en dator så jag har främst tittat på aktiva högtalare. Eftersom ljudet ska fylla hela rummet så får det ju inte vara några närfältsmonitorer.

Vill oxå gärna ha fullrange så man "slipper" "subban".

Har kollat på:
JBL eon 515xt
Olika Adam högtalare

Nån tipsade om Alto TS115A v2, Bose L1 Compact och Behringer, men har hört från andra bekanta att dessa alternativ bara är skit..?

Ska väl också säga att min budget ligger på ca 5000kr.

Hur är "The Box"? finns det några bra Krk, foster eller M-audio produkter i den här prisklassen?

Bästa är ju ett paket med mixer och kablar, men inte tvunget.

Nån som har nått tips...är själv helt rookie, så behöver all hjälp jag kan få.
(Har inte möjlighet att åka runt å lyssna på olika system då jag bor i en liten håla)

Tack!

Om det verkligen skall vara fullrange utan att behöva sub får du nog höja budgeten en bit om det ska vara tillfredställande,dessutom blir högtalarna megastora,JBLarna som du nämde är ju bara toppar,de spelar knappt nån djupbas alls så du måste ändå ha en sub,det finns större pa-högtalare av golvmodell,men det ju mer diskobas (kickbas) i dem än djupbas.

Permalänk
Medlem

Tack för den informationen oyegie, ska kanske börjar kika på alternativ med sub då.
Är tacksam för alla tips då jag själv har noll koll.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska det användas till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mest spela musik från dator och paddor. Men vill ändå ha ett bra ljud och hållbara grejer. Ska användas i en skola så om man kan kombinera det med att använda dem till enklare uppträde och redovisningar också.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du klarar dig bra med ett par aktiva 12 eller 15" med en inbyggd (kanske separat) mixer, skippa planerna på djupbas eller komplettera dem med nån 18" aktiv basmodul som då naturligtvis inte ingår i 5000 kr budgeten.
Är det en skola så lär du inte behöva högre ljudtryck än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Håller med Mrgaffe ang bas, har man en budget på endast 5000 får man kompromissa lite, så att köpa bra toppar och en sub som spelar bra djupbas får man skippa - bra PA är dyrt.

Thomann har ett mycket kompitent och väl beprövat paket till ett bra pris: http://www.thomann.de/se/the_box_pa_252_eco_mkii_e800_set.htm
Det är passiva högtalare i detta paket, utifrån min erfarnhet presterar passiva högtalare + förstärkare ofta bättre än aktiva i budgetsegmentet. Mycket av det man betalar för när man köper aktiva högtalare är dessutom att dom är smidigt att rigga, men eftersom dessa skall sitta fast monterade så försvinner ju den fördelen.

Är planen dessutom att spela musik från datorer och paddor kommer ni inte kunna få ut en balanserad signal, denna lågsignal kan (om ni skulle köpa aktiva högtalare) behöva gå ganska långt för att nå från datorn/paddan till högtalarna. Lång kabel > störningar > konstant knäppande och surrande ur högtalarna.

Finns det ett behov av en mixer finns det billiga lösningar, tex denna http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm
Den duger gott för att ställa volym på två mikrofoner och samtidigt ha en dator inkopplad.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem

Ja, man vill ju få så mycket som möjligt för en så liten peng som möjligt. Givetvis blir det inte top notch, men vill ju inte ha nått skräp heller eftersom det gärna ska hålla i många år då det finns andra saker att köpa in eller underhålla som kanske prioriteras kommande år.
Hade tänkt mig att 12" blir ganska smidigt, då tanken är att kanske bära med dem ibland.
Därför Karl.J.Norberg gick jag ifrån tanken på ett passivt system. Har redan en hyfsad förstärkare, men vill kunna flytta runt högtalarna om "kidsen" ska ha ett uppträde i nån annan sal eller i samlingslokalen.

Tack för hjälpen Karl.J. Norberg och mrgaffe, ni gör mig klokare och hjälper mig närmre mitt beslut :-).

Permalänk
Medlem

Och som även skrevs...kanske man kan komplettera med en sub vid ett senare tillfälle om det behövs.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite mer nu. Vad tror ni om EV ZLX 12P?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mijan:

Har kollat runt lite mer nu. Vad tror ni om EV ZLX 12P?

Har inte lyssnat på dem men de borde nog fungera, EV är ju duktiga på att bygga högtalare och det kan ju vara trevligt med en dsp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.