Soundbar till 42" tv, köpråd?

Permalänk
Entusiast

Soundbar till 42" tv, köpråd?

Hej.

Jag behöver lite köpråd inför en uppgradering i vardagsrummet. Jag har idag en philips 42pfl4606h/12 som jag använt i ca 4 år med standardljud. Inte tänkt så mycket på det, men insåg att man inte behöver krångla till det alltför mycket om man vill ha bättre ljud, kikat på diverse sound bars. Kan man få lite rekommendationer på vad som är bäst för säg 2-4k, samt uppfyller dessa krav:

  • Spelar upp från tv via hdmi

  • Spelar upp från HTPC via hdmi (optisk utgång kan användas??)

  • Spelar upp musik från mobil via blåtand

  • Passar med en 42" tv (gigantiska sound bars får inte plats, te x yamaha yas-152)

Jag är en novis när det kommer till ljud, så all hjälp uppskattas. Inkopplat mot tvn idag är ett ps2 på komponent, en digitalbox på hdmi och ett xbox 360 på hdmi. Jag vill ju helst att alla ska ge ljud från sound baren, kanske att man kan ha överseende med gamla ps2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är inne på exakt samma fundering till min 42". Har haft surround tidigare men p.g.a flytt till liten 1:a så går det inte att placera högtalarna på ett bra sett med den här lägenhetens layout.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skriver bara här för att hitta igen. Har tidigare gått i dessa funderingar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Gå in och lyssna på Harman Kardon SB 26 eller Phillips HTL9100. Dessa kostar dock lite mer, ca 5000-5500 kr.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Timpppa:

Gå in och lyssna på Harman Kardon SB 26 eller Phillips HTL9100. Dessa kostar dock lite mer, ca 5000-5500 kr.

Phillips HTL9100 har jag kikat på, känns som en väldigt kompetent lösning med sina avtagbara högtalare för äkta surround. Fick bra betyg i ett test jag läste också: http://www.ljudochbild.se/test/11-soundbar-hogtalare

5k är på gränsen dock... Jag ska göra som du säger och gå och provlyssna, någonstans i linköping borde ju detta vara möjligt. Skall även fundera på Harman Kardon. Tack för tipsen!

Permalänk
Entusiast

Det fick bli en Philips HTL9100. Testade lite olika på SIBA i linköping och föll pladask för philipsen. Nu hade de en kampanj på 20% (om man skaffar kundkort) så slutsumman landade bar på 4800 kr, då var det inte så stor anledning att leta vidare