Går det splitta en wma audiofil i separata frekvenser?

Permalänk
Medlem

Går det splitta en wma audiofil i separata frekvenser?

Svår rubrik men jag ska försöka förklara vad jag vill göra.

Jag har en audiofil i Wma-format. Filen innehåller en del störningar i form av ffa vitt brus (white noise) som är svårt att komma till rätta med när jag försöker med notch-filter m.m då detta vita brus förefaller ligga över flera frekvenser.

Det som förvärrar detta ytterliggare är att inspelningen är av ganska dålig kvalité vilket gör att jag måste maxa volymen och naturligtvis blir ju då även det vita bruset värre.

Min fråga är nu om det finns något program som kan splitta min ljudfil i kanske 30 frekvensband där jag visuellt kan se och lyssna på varje enskild frekvens separat för att se vilka frekvenser jag kan blockera ut utan att det påverkar det jag vill behålla. Ytterliggare plus ifall det finns någon tutorial för programmet!

Har försökt att hitta en 30-bands eq av bättre klass för att testa detta (Audacity) men skulle önska alternativ då jag inte kan få till ett resultat jag blir helt nöjd med.

Hoppas ni förstår vad det är jag vill uppnå!? Tips på program ni har erfarenhet av mottages tacksamt. Både freeware och betal är av intresse!

//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Jag har en audiofil i Wma-format. Filen innehåller en del störningar i form av ffa vitt brus (white noise) som är svårt att komma till rätta med när jag försöker med notch-filter m.m då detta vita brus förefaller ligga över flera frekvenser.

Japp.

Citat:

Det som förvärrar detta ytterliggare är att inspelningen är av ganska dålig kvalité vilket gör att jag måste maxa volymen och naturligtvis blir ju då även det vita bruset värre.

När du "maxar volymen", lyfter du då nivån på ljudfilen? I så fall, hur? Normaliserar du filen så att samplingen med högst amplitud motsvarar full utstyrning, eller vrider du upp filen tills nyttosignalen (icke-bruset) låter lagom högt?

Citat:

Min fråga är nu om det finns något program som kan splitta min ljudfil i kanske 30 frekvensband där jag visuellt kan se och lyssna på varje enskild frekvens separat för att se vilka frekvenser jag kan blockera ut utan att det påverkar det jag vill behålla. Ytterliggare plus ifall det finns någon tutorial för programmet!
Har försökt att hitta en 30-bands eq av bättre klass för att testa detta (Audacity) men skulle önska alternativ då jag inte kan få till ett resultat jag blir helt nöjd med.

Det vanligaste sättet att uppnå det du vill göra brukar vara med en parametrisk EQ. Lägg in ett bandpassfilter och joxa med framförallt övre och nedre gränsfrekvens tills lagom mycket av nyttoljudet och lagom mycket av skräpet återstår.

Normalisera nivån efter att rätt EQ-inställningar är valda. Förvänta dig inte något superljud ut -- smalbandigt ljud som är konstant över tiden, t ex tal eller statiskt miljöljud som trafik funkar bra, men inte sång. Man kan lockas att automatisera gränsfrekvenserna från EQn över tiden, så att de följer t ex tonhöjden på sången, men det låter mest vocoderartat och störigt. En störning som är konstant över tiden är mycket lättare att bortse ifrån än en mindre störning som förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Japp.

När du "maxar volymen", lyfter du då nivån på ljudfilen? I så fall, hur? Normaliserar du filen så att samplingen med högst amplitud motsvarar full utstyrning, eller vrider du upp filen tills nyttosignalen (icke-bruset) låter lagom högt?

Det vanligaste sättet att uppnå det du vill göra brukar vara med en parametrisk EQ. Lägg in ett bandpassfilter och joxa med framförallt övre och nedre gränsfrekvens tills lagom mycket av nyttoljudet och lagom mycket av skräpet återstår.

Normalisera nivån efter att rätt EQ-inställningar är valda. Förvänta dig inte något superljud ut -- smalbandigt ljud som är konstant över tiden, t ex tal eller statiskt miljöljud som trafik funkar bra, men inte sång. Man kan lockas att automatisera gränsfrekvenserna från EQn över tiden, så att de följer t ex tonhöjden på sången, men det låter mest vocoderartat och störigt. En störning som är konstant över tiden är mycket lättare att bortse ifrån än en mindre störning som förändras.

Inser att jag inte är riktigt hemma i terminologin! :/

När jag maxar volymen så använder jag max på utgången i ljudkortet+gain i mjukvaran. Naturligtvis höjer detta tyvärr även bruset. Har försökt med att normalisera, dock utan att kolla vilken amplitud som är högst, vilket har gett ett "ickeönskat" resultat i form av extremt högt ljud med tillhörande lika högt brus. Ska kolla vidare och se om jag kan fatta hur man justerar mot högsta amplituden!

Har testat diverse filter high/low pass, notch, testat med olika adaptiva filter, 30bands eq där jag tystat frekvenser med icke önskvärt ljud m.m. Men lik f***** finns stora delar av bruset kvar. Tar jag bort allt brus så tar jag även bort ~50% av ljudet jag vill behålla. Om man bara kunde hitta en 100bands EQ med tillhörande grafisk visning där man kan se en kurva över ljudet på varje frekvens!

Parametrisk EQ ska även det kollas upp! Har joxat lite med bandpass-filter men utan att egentligen uppnå ett vettigt resultat, men vet jag att det kan fungera så blir det till att läsa på lite om hur man bäst använder det!

Har du förslag på bästa mjukvara för att arbeta i? De jag testat är Audacity och DC8!

Stort tack för dina svar. Hoppas på nya givande infallsvinklar!
Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Ska kolla vidare och se om jag kan fatta hur man justerar mot högsta amplituden!

Så.

Citat:

Har testat diverse filter high/low pass, notch, testat med olika adaptiva filter, 30bands eq där jag tystat frekvenser med icke önskvärt ljud m.m. Men lik f***** finns stora delar av bruset kvar. Tar jag bort allt brus så tar jag även bort ~50% av ljudet jag vill behålla.

Den EQ du använt hittills är en grafisk equalizer. Den har fördefinierade frekvensband med en viss branthet (som i bland kan vara ställbar mellan t ex -12dB och -24dB per oktav) och oftast ganska begränsad nivåreglering per frekvensband. Vanligtvis implementerad i form av en massa skjutpotentiometrar.
En parametrisk EQ låter dig själv definiera ett frekvensband, ofta med väldigt hög upplösning, och även styra branthet på filtret.

Citat:

Om man bara kunde hitta en 100bands EQ med tillhörande grafisk visning där man kan se en kurva över ljudet på varje frekvens!

Audacity har väl ett kurvritarläge i sin equalizer som gör nästan exakt vad du vill? Det enda som verkar saknas är möjligheten att dämpa mer än ~30dB.

Citat:

Har du förslag på bästa mjukvara för att arbeta i? De jag testat är Audacity och DC8!

Audacity borde fungera bra. Jag vill minnas att jag sett plugins för traditionell parametrisk EQ, men det var länge sedan. Nuförtiden finns det säkert bättre plugins som gör samma sak, kanske tillochmed inbyggt i Audacity.